FRA EN AF ERHVERV NORDDANMARKS BUSINESS-SPONSORER
Skab en salgs- og servicekultur
ud over det sædvanlige
Af Jesper Christensen, Redmark Director, Sales and performance
Hos rigtig mange danske virksomheder er der i disse år et øget fokus på, hvordan der skabes en ægte
salgs- og servicekultur blandt samtlige medarbejdere i organisationen.
hvor mange nye kunder de enkelte medarbejdere, ud over sælgerne, kommer med i
løbet af et år. Det er ikke manglende vilje fra medarbejderne, men hvis der mangler
fokus og de rette værktøjer, herunder hvilke argumenter der kan bruges, når en ny
kundemulighed opstår, ja så kommer det bare ikke til at ske.
Baggrunden for dette fokus er, at langt de fleste medarbejdere har en eller anden
form for kundekontakt i løbet af en arbejdsdag. Det er netop denne kontakt, som er
afgørende for kundens oplevelse af den pågældende virksomhed. En enkelt medarbejders måske mindre gode kundebehandling kan hurtigt ødelægge et ellers godt
indtryk af en virksomhed.
Hos Redmark, som i dag er landets syvendestørste revisions- og rådgivningsvirksomhed med 225 ansatte og kontorer i Aalborg, Aarhus og København, arbejder vi
også konstant på at blive endnu dygtigere til at rådgive vores kunder. Vores mission
er at sætte nye standarder for det at drive revisions- og rådgivningsvirksomhed. Vi
vil være vores kunders førende rådgiver, når det drejer sig om at skabe vækst og
udvikling i deres virksomheder.
Der er samtidig ofte et stort uudnyttet mersalgspotentiale hos medarbejdere i langt
de fleste virksomheder og med forholdsvis simple og enkle værktøjer, vil den enkelte virksomhed være i stand til at hjælpe medarbejderne til at se, hvor store påvirkningsmuligheder der er hos de forskellige kunder.
Hvis du virkelig skal adskille dig overfor konkurrenterne, er en af måderne derfor
at have en medarbejderstab, hvor størstedelen er salgsorienterede og tænker og
ser muligheder. Både hos de eksisterende kunder, men også hos nye emner. Phillip Kotler udtrykker det meget godt i citatet, The sales department isn t the whole
company, but the whole company better be the sales department.
For at leve op til vores mission og for at kunne tilføre vores kunder yderligere værdi
i samarbejdet har vi netop oprettet det nye forretningsområde Sales and performance, som jeg står i spidsen for. Nogen vil måske huske, at jeg holdt Erhverv Norddanmark nytårskickoff, hvor emnet netop var, hvordan der skabes ægte salgskultur.
www.redmark.dk
Hvis virksomheden så også kan levere en service ud over det sædvanlige, står den
rigtig godt rustet i markedet. Spørg dig selv, hvor mange gange i løbet af en uge, du
har fået en service, som var så god, at den var værd at fortælle andre i dit netværk
om.
Udfordringen for mange virksomheder er at få defineret og klarlagt, hvad en god
salgskultur i den pågældende virksomhed er og hvordan de enkelte medarbejdergrupper kan påvirke salget og servicen. Receptionisten, medarbejderen i bogholderiet, chaufføren der kører ud med varerne, montøren, elektrikeren, revisoren eller
hvilken som helst af de ansatte, har alle forskellige påvirkningsmuligheder overfor
kunderne.
For at få skabt en god salgs- og servicekultur, er det derfor afgørende, at virksomheden har nogle gode værdier, målsætninger og strategier, som medarbejderne alle
kender, har forstået og accepteret. Herefter kan der så arbejdes med de enkelte
medarbejdergrupper, hvor der skabes enighed om, hvad de skal bidrage med for at
nå virksomhedens mål.
En del af processen er også at få aktiveret medarbejdernes netværker. De fleste
personer kender rigtig mange, men der er ikke mange, som får kapitaliseret deres
netværker og får kunder ud af det. Du kan igen tænke på din egen virksomhed og
ERHVERV NORDDANMARK
19
www.erhvervnorddanmark.dk www.erhvervnorddanmark.dk Annoncetillæg til NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2011 NR. 1 MARTS 2011 Annoncetillæg til NORDJYSKE Stiftstidende søndag 20. marts 2016 Der plejer at være stor interesse for Erhverv Norddanmarks nytårsarrangementer med Aalborgs borgm
Erhverv Norddanmark Nyhavnsgade 2 9000 Aalborg Telefon 9816 0600 info@erhvervnorddanmark.dk www.erhvervnorddanmark.dk BESTYRELSE: Erhvervsmægler Steen Royberg (formand) Nybolig Erhverv Aalborg 9813 4000 sro@nybolig.dk Adm. koncerndirektør Peter Freiesleben (næstformand) Arctic Group A/S
Administrerende direktør og ansvarshavende redaktør Merete Eldrup, TV2 Danmark Nyhedsredaktør Mikkel Hertz, TV2 Danmark Cheføkonom Las Olsen, Danske Bank Tv, politik & penge De seneste to år har Erhverv Norddanmark arrangeret en erhvervstur til København - og det har begge gange været så stor en
300 til borgmestermøde Der plejer at være stor interesse for Erhverv Norddanmarks nytårsarrangementer med Aalborgs borgmester og det var også tilfældet, da Thomas KastrupLarsen den første onsdag i januar 2016 endnu en gang var på podiet. På den pæne side af 300 deltagere hørte i DGI-Huset i Nordkraf
dig flere gerne vil bo i kommunen. Dertil kommer at Aalborg i 2015 modtog 587 flygtninge og der kommer yderligere 855 i år. Det giver i sagens natur udfordringer og derfor har kommunen iværksat et massivt boligprogram, ligesom der er taget en række initiativer med hensyn til flygtninge og integrati
Viden skaber vokseværk Livslang læring og kompetenceudvikling to nøgleord, som drøftes og planlægges mange steder. Det gælder både hos virksomheder, som vil styrke deres knowhow, processer og kundeservice og hos private, der ønsker at forbedre deres fremtidige karrieremuligheder. visningsformer så
ERHVERV NORDDANMARKS HOVEDSPONSOR Lad dine kunder betale med MobilePay Mere end 1,8 millioner danskere bruger MobilePay. Og med MobilePay Business kan de betale i din forretning. Betalinger, der går ind på din konto med det samme En pakkeløsning der matcher dine behov Med MobilePay Business få
Aalborg Universitets rektor: - Vi ved godt, hvor skoen trygger Dette års gæstetale i forbindelse med generalforsamlingen holdes af Aalborg Universitets rektor, Per Michael Johansen (PMJ). Erhverv Norddanmarkformand Steen Royberg (SR) har mødt ham til en snak om samarbejde og udvikling. SR: Jeg tror
ligesom så mange andre i krise efter 2008, men så foreslog virksomhedens samarbejdspartner på universitetet at lægge et bakteriedræbende lag på hylderne og dermed var der skabt et helt nyt marked for virksomheden. SR: Med 20.000 ordinære studerende og godt 1.000 Ph.D.-studerende kan man vel hævde, a
EKSPORT M O T NY Erhverv Norddanmark har som ét af sine fokusområder at skabe et bedre forretningsgrundlag for nordjyske virksomheders eksport. Det sker konkret gennem eksempelvis at udvikle stærke relationer med handelskamre på udvalgte markeder. Som et led i denne indsats bringer magasinet input
Danske værdier er værdifulde i Los Angeles Af formand Thomas S. Løgstrup Riebs, Danish-American Business Council Los Angeles Los Angeles er kendt verden rundt som hjemsted for Hollywood, Oscar-prisuddelinger, smog, jordskælv, og meget tæt trafik. Nogle ting er man stolte af her, andre vil man gerne
Erhverv Norddanmark på Toppen Erhverv Norddanmarks medlemstal er støt stigende. Flertallet af de nye medlemmer kommer fra Aalborgområdet, men ind imellem får organisationen tilslutning fra en virksomhed med base andetsteds i regionen. Blandt de seneste eksempler på dette er Turisthus Nord, der er ma
Hvordan sikrer vi, at virksomhederne har de nødvendige kompetencer? Når Erhverv Norddanmark 31. marts 2016 indbyder til generalforsamling, sker det med det overordnede tema Hvordan sikrer vi, at virksomhederne har de nødvendige kompetencer? - Det afspejler sig i gæstetalen, der leveres af rektor Per
Indlæser ubegrænsede muligheder Hos Bredbånd Nord har vi en mission om at understøtte vækst og udvikling i Nordjylland. Det gør vi ved at levere lynhurtigt internet via fiberbredbånd til private og erhverv - fra Mariager i syd til Skagen i nord. Vi forsyner i dag mere end 53.000 private husstande og
Tre fokusområder i 2016 Det er Erhverv Norddanmarks mission som tværfagligt erhvervsnetværk at være erhvervslivets samlende talerør og give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling. Det sker blandt andet ved at fokusere på disse mærkesager, der er fastlagt af bestyrelse
Lotte Hørsel Erhvervskundechef ErhvervsCenter Hjørring Vi vil gerne hjælpe din forretning med at køre optimalt Som virksomhed skal du kunne agere hurtigt for at udnytte en mulighed eller afværge en krise. Derfor skal din bank være til at få fat i. Og din rådgiver skal kunne give et svar, inden tide
A FONDEN R F NYT CHARLOTTE RANTZAU ALMTORP har siden 2013 studeret Bachelor of Export and Technology Management på University College Nordjylland. Der er tale om en international professionsbachelor, som lægger vægt på tværfagligheden mellem den sælgende organisation og produktudvikling i en virkso
TID TIL FIRMATUR ELLER KONFERENCE Skagen, Frederikshavn og Sæby Bestilling af overnatning Møde- og konferencefaciliteter Transfer - bus, taxa og cykler Menu- og vinforslag fra restauranter Guidede ture og sightseeing Spændende aktiviteter og events Billetter og entréer til attraktioner Én s
FRA EN AF ERHVERV NORDDANMARKS BUSINESS-SPONSORER Skab en salgs- og servicekultur ud over det sædvanlige Af Jesper Christensen, Redmark Director, Sales and performance Hos rigtig mange danske virksomheder er der i disse år et øget fokus på, hvordan der skabes en ægte salgs- og servicekultur blandt
S S E N I S U B SPONSORER FOR ERHVERV NORDDANMARK 95x65 mm En business sponsor der tør skabe business for dig! Tør du tage udfordringen op? Start dagen med NORDJYSKE Stiftstidende e-avis Vi arbejder for én ting: At få det bedste frem i dig og din organisation. nordjyskemedier.dk Kreativ idé
YE NMEDLEMMER TAMI Holding ApS (Aabybro) Direktør Jan Vestergaard Olsen Råd & Dåd smba (Brovst) Administrativ leder Anders Høgh www.raaddaad.dk 4Mativ (Aalborg) Forlægger Johan de Renouard www.4mativ.dk Active Sportswear International A/S (Brønderslev) Logistikchef Carsten Buchhave Søgaard www.activ
A GRUPPERNE R F NYT Til yderligere styrkelse af netværksdannelsen mellem medlemmerne etablerer Erhverv Norddanmark grupper, der fokuserer på specifikke områder af særlig relevans for et givent antal medlemmer. Her er et indblik i de aktuelle aktiviteter i nogle af grupperne. Ny netværksgruppe etab
N E SIDSIDST 1 (1) Den oprindeligt planlagte juleoplevelse på Aalborg Teater måtte desværre opgives på grund af sygdom, men til alt held lykkedes det at veksle billetterne til en ny efterdag med samme forestilling. Således kunne børn og voksne i et par timer hygge sig i hinandens selskab, mens de o
NY VIDEN OG NYT TANKEGODS Det er Erhverv Norddanmarks primære opgave at give regionens virksomheder værdi gennem dynamik, udvikling og vidensdeling. 11. MAJ Trademark: Træk en tiger Kom med i Aalborg Zoo når vi skal dyste mod forskellige dyr i haven. Mindre grupper kæmper mod hinanden om opgaver m