På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE
Mediers publicistiske regnskab for 2015.
Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra
resten af sektionen ... eller gemmes.
Publicistisk regnskab
Vi trykprøver indholdet
REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats
KÆRE LÆSER
Per Lyngby,
ansvarshavende chefredaktør
redaktion@nordjyske.dk
I
en verden hvor tommelfingergymnastik og travle musearme
mere end nogensinde tidligere
fortæller, at tilværelsen er foran-
dret, og at menneskenes børn har
ændret tempo og adfærd i deres
brug af medier, har NORDJYSKE
Medier valgt systematisk at følge
og måle vores redaktionelle indsats i et helt år.
Det kan synes som tidsspilde i et
samfund, hvor øjebliksbilleder og
her og nu indtryk danner grundlag
for de fleste beslutninger. Vi ser
det som en nødvendighed at gøre
status og lade et stadig mindre her
og et stadig kortere nu vige for refleksioner over, om vores publicistiske indsats med udgivelse af
medier udvikler sig i den rigtige
retning.
Derfor præsenterer vi for første
gang et publicistisk regnskab for
NORDJYSKE Medier. Det ligger i sagens natur, at det mere er en årsberetning for 2015 end et egentligt
regnskab med tal. Redaktionelt indhold kan ikke uden videre sættes på
formel, men det kan måles og vurderes i forhold til vores udgangspunkt og målsætninger fundats,
formålsparagraf, presseskik og medieansvar.
Lever vi op til formålsparagraffens bestemmelser om, at vi er uafhængige, alsidige og redelige?
Fungerer vi som nordjydernes talerstol og talerør? Er redaktionens
integritet intakt, er det etiske fundament solidt, øges redaktionens
kompetencer og udvikles den journalistiske formidling? Kort sagt:
vokser den journalistiske egenkapital?
Disse og andre relevante spørgsmål prøver vi at besvare i dette første publicistiske regnskab, som vi
vil sammenligne med, når vi om et
år udarbejder det næste publicistiske regnskab. Og så fremdeles.
God læselyst!
.
.
.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne