. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organisationer skal varetage samfundets og specielt Nordjyllands tarv. De nordjyske medier skal med indhold båret af troværdighed og alsidighed. De nordjyske medier skal værne om ytringsfriheden og borgernes ret til at blive informeret ved at søge enhver oplysning fremdraget, der er væsentlig for folkestyrets udøvelse og for den enkeltes medleven i samfundsudviklingen. Chefredak- bringe hurtige og pålidelige informationer om væsentlige begivenheder af betydning for Nordjylland og give redelig orientering om tidens spørgsmål. Chefredaktionen skal sikre, at reportage og kommentarer ikke sammenblandes, og at medierne er saglige og sobre i tekst-, lyd- og billedvalg tionen har pligt til at afvise pression mod redaktionen såvel udefra som indefra. Medierne skal redigeres afbalanceret og i demokratisk ånd. Der er defineret et mål om, at NORDJYSKE Medier gennem sine udgivelser skal sikre en ugentlig dækning på over 80 procent i Nordjylland. Overordnede redaktionelle mål { Troværdige - fordi det er selve fundamentet, vi står på. { Identitetsskabende - for nordjyder, fordi vi kender nordjyderne bedst og har et lokalt afsæt og perspektiv i en global verden. { Vedkommende - på en nærværende og brugbar måde, som tilfredsstiller brugernes behov og interesser, og hjælper dem med at navigere i den glokale verden. { Dagsordensættende - fordi det er vigtigt både at rumme det, der optager folk og har umiddelbar relevans, og det, de ikke vidste, er vigtigt for dem og det samfund, vi lever i, og fordi vi tror på mediernes væsentlige rolle for demokratiet. { Underholdende - fordi tilværelsen består af både det nyttige og det fornøjelige, og vi vil formidle humør og glæde. NORDJYSKE Mediers hovedsæde på Langagervej i Aalborg. Foto: Laura Foto: Guldhammer Henrik Bo Platform for nordjysk debat Det er vigtigt for NORDJYSKE at understøtte og fremme debatten i samfundet som vores bidrag til, at demokratiet fungerer. I NORDJYSKE Stiftstidende bringer vi hver måned 300-500 læserbreve på vore debatsider. Læserbreve, der omhandler vidt forskellige emner, som betyder noget for nordjyderne og det samfund, de lever i. Debatten er fri, men vi stiller krav om navn og adresse på afsenderen, og debatten redigeres inden for rammerne af straffe- og injurie- Mediebrug Kendskabet til NORDJYSKE Mediers udgivelser er højt. 97 procent kender NORDJYSKE Stiftstidende, 66 procent kender nordjyske.dk, 72 procent kender 24NORDJYSKE og 78 procent kender ANR. Vores medier bruges flittigt af nordjyderne. På en uge bruger 87 procent mindst et af vores medier (441.000 personer). teret både op til afstemningen og i lang tid efter. Lokale emner som vindmøller, letbane i Aalborg, den tredje limfjordsforbindelse og sygehusstruktur har også optaget læserbrevskribenterne, ligesom kystsikring er blevet et fast tilbagevendende debatemne. Debatten blomstrer også på nordjyske.dk, hvor i alt 3075 personer i 2015 bidrog med 29.003 kommentarer til artikler, hvilket svarer til 80 om dagen. Ligesom debatten i avisen redige- lovgivningen og de presseetiske regler. Redaktionen forbeholder sig ret til at redigere (forkorte) debatindlæg og afvise indlæg, der er injurierende eller overtræder gældende lov. Der er en klar tilbøjelighed til at debatten i perioder samler sig om bestemte emner. For eksempel har flygtninge været et emne for mange læserbreve i hele andet halvår af 2015. Terror var det mest debatterede emne i starten af året og igen i november, ligesom EU blev debat- Læsere Kendskab og opfattelse 96% 91% 89% 81% 70% 88% 75% 61% NORDJYSKE STIFTSTIDENDE NORDJYSKE.DK Kendskab 24NORDJYSKE Positiv opfattelse res, overvåges debatten på nettet af en moderator, der, hjulpet af brugeranmeldelser, griber ind, hvis der er grund til det, og giver debattører karantæne eller i yderste konsekvens udelukker dem fra at skrive indlæg. Artikler, som vurderes at kunne give anledning til upassende debatindlæg, kan ikke kommenteres direkte på nettet eller på sociale medier. De sociale medier bruges aktivt i vores løbende kontakt med mediebrugerne. ANR NORDJYSKE Stiftstidende havde i 2. halvår 2015 hver uge 216.000 nordjyske læsere af den trykte udgave. Det svarer til, at 42 procent af nordjyderne læser avisen. Dertil kommer læserne af den digitale e-avis udgave. I husstande med et eller flere abonnementer på dagblade har 8 af 10 husstande abonnement på NORDJYSKE Stiftstidende. Abonnenter på dagbladet bruger i gennemsnit 34 minutter per dag på at læse avisen og 50 minutter om søndagen. Læsertallet har sammen med oplaget været vigende over en årrække, men har stabiliseret sig. Morsø Folkeblad havde i 2015 godt 14.000 læsere ugentligt (6 dage). På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE . . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle . . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først . . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg . . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne