.
.
.
2 Publicistisk regnskab 2015
NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016
NORDJYSKEs målsætning
De publicistiske mål har afsæt i
NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive
trykte, elektroniske og digitale
medier, der uafhængigt af såvel
politiske partier som personer og
organisationer skal varetage samfundets og specielt Nordjyllands
tarv. De nordjyske medier skal
med indhold båret af troværdighed og alsidighed.
De nordjyske medier skal værne
om ytringsfriheden og borgernes
ret til at blive informeret ved at søge
enhver oplysning fremdraget, der
er væsentlig for folkestyrets udøvelse og for den enkeltes medleven i
samfundsudviklingen. Chefredak-
bringe hurtige og pålidelige informationer om væsentlige begivenheder af betydning for Nordjylland og give redelig orientering
om tidens spørgsmål. Chefredaktionen skal sikre, at reportage og
kommentarer ikke sammenblandes, og at medierne er saglige og
sobre i tekst-, lyd- og billedvalg
tionen har pligt til at afvise pression
mod redaktionen såvel udefra som
indefra. Medierne skal redigeres
afbalanceret og i demokratisk ånd.
Der er defineret et mål om, at
NORDJYSKE Medier gennem sine
udgivelser skal sikre en ugentlig
dækning på over 80 procent i Nordjylland.
Overordnede
redaktionelle mål
{ Troværdige - fordi det er
selve fundamentet, vi står på.
{ Identitetsskabende - for
nordjyder, fordi vi kender nordjyderne bedst og har et lokalt
afsæt og perspektiv i en global
verden.
{ Vedkommende - på en nærværende og brugbar måde, som
tilfredsstiller brugernes behov og
interesser, og hjælper dem med
at navigere i den glokale verden.
{ Dagsordensættende - fordi
det er vigtigt både at rumme det,
der optager folk og har umiddelbar relevans, og det, de ikke vidste, er vigtigt for dem og det
samfund, vi lever i, og fordi vi
tror på mediernes væsentlige
rolle for demokratiet.
{ Underholdende - fordi tilværelsen består af både det
nyttige og det fornøjelige, og vi
vil formidle humør og glæde.
NORDJYSKE Mediers hovedsæde på Langagervej i Aalborg.
Foto: Laura
Foto:
Guldhammer
Henrik Bo
Platform for nordjysk debat
Det er vigtigt for NORDJYSKE at
understøtte og fremme debatten i
samfundet som vores bidrag til, at
demokratiet fungerer.
I NORDJYSKE Stiftstidende bringer vi hver måned 300-500 læserbreve på vore debatsider. Læserbreve, der omhandler vidt forskellige emner, som betyder noget for
nordjyderne og det samfund, de lever i.
Debatten er fri, men vi stiller krav
om navn og adresse på afsenderen,
og debatten redigeres inden for
rammerne af straffe- og injurie-
Mediebrug
Kendskabet til NORDJYSKE Mediers udgivelser
er højt. 97 procent kender
NORDJYSKE Stiftstidende,
66 procent kender nordjyske.dk, 72 procent kender 24NORDJYSKE og
78 procent kender ANR.
Vores medier bruges flittigt af nordjyderne. På en
uge bruger 87 procent
mindst et af vores medier
(441.000 personer).
teret både op til afstemningen og i
lang tid efter.
Lokale emner som vindmøller,
letbane i Aalborg, den tredje limfjordsforbindelse og sygehusstruktur har også optaget læserbrevskribenterne, ligesom kystsikring er
blevet et fast tilbagevendende debatemne.
Debatten blomstrer også på nordjyske.dk, hvor i alt 3075 personer i
2015 bidrog med 29.003 kommentarer til artikler, hvilket svarer til 80
om dagen.
Ligesom debatten i avisen redige-
lovgivningen og de presseetiske
regler.
Redaktionen forbeholder sig ret
til at redigere (forkorte) debatindlæg og afvise indlæg, der er injurierende eller overtræder gældende
lov.
Der er en klar tilbøjelighed til at
debatten i perioder samler sig om
bestemte emner. For eksempel har
flygtninge været et emne for mange
læserbreve i hele andet halvår af
2015. Terror var det mest debatterede emne i starten af året og igen i
november, ligesom EU blev debat-
Læsere
Kendskab og opfattelse
96%
91%
89%
81%
70%
88%
75%
61%
NORDJYSKE
STIFTSTIDENDE
NORDJYSKE.DK
Kendskab
24NORDJYSKE
Positiv opfattelse
res, overvåges debatten på nettet af
en moderator, der, hjulpet af brugeranmeldelser, griber ind, hvis der
er grund til det, og giver debattører
karantæne eller i yderste konsekvens udelukker dem fra at skrive
indlæg.
Artikler, som vurderes at kunne
give anledning til upassende debatindlæg, kan ikke kommenteres direkte på nettet eller på sociale medier.
De sociale medier bruges aktivt i
vores løbende kontakt med mediebrugerne.
ANR
NORDJYSKE Stiftstidende
havde i 2. halvår 2015 hver
uge 216.000 nordjyske
læsere af den trykte udgave.
Det svarer til, at 42 procent
af nordjyderne læser avisen.
Dertil kommer læserne af
den digitale e-avis udgave. I
husstande med et eller flere
abonnementer på dagblade
har 8 af 10 husstande abonnement på NORDJYSKE
Stiftstidende.
Abonnenter på dagbladet
bruger i gennemsnit 34 minutter per dag på at læse
avisen og 50 minutter om
søndagen.
Læsertallet har sammen
med oplaget været vigende
over en årrække, men har
stabiliseret sig.
Morsø Folkeblad havde i
2015 godt 14.000 læsere
ugentligt (6 dage).
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne