Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende
Publicistisk regnskab 2015 3
Den etiske fane holdes højt
Det er afgørende for NORDJYSKE
at have et højt niveau for etikken i
vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt.
Afsættet for vores journalistik er
medieansvarsloven og de vejledende regler for god presseskik, som vi
har udbygget med vores egne etiske
retningslinjer, hvor holdninger og
håndtering af etiske problemstillinger beskrives.
De etiske retningslinjer er offentligt tilgængelige og kan læses på
nordjyske.dk under punktet Etik
nederst på sitet.
Her vil man kunne se, at retningslinjerne løbende revideres, da verdenen omkring os hele tiden præsenterer nye dilemmaer, der skal
tages højde for i det journalistiske
arbejde.
Et voksende fænomen er for eksempel henvendelser om at få fjernet artikler eller navne i artikler,
som er bragt på nettet, ofte for flere
år siden. Den nemme adgang til
søgning gør, at folk oplever at blive
googlet og henvender sig til os for
f.eks. at få fjernet et bryllupsbillede
eller en omtale af en dom i en kriminalsag.
Ændrer kun ved fejl
Politikken hos NORDJYSKE er, at
der kun ændres i tidligere bragt
indhold, hvis der er faktuelle fejl,
eller hvis der optræder oplysninger,
som i dag ikke ville være medtaget.
Sker der rettelser, vil det klart fremgå af artiklen.
Hvordan vi håndterer denne type
henvendelser i detaljer er beskrevet
i de etiske retningslinjer, ligesom
det står beskrevet for eksempel,
hvornår man nævner navn på dømte i retssager, hvordan NORDJYSKE
forvalter sin billedpolitik, beskriver
ulykker mv.
Rettelser og præciseringer
Troværdighed er et mål og en
grundlæggende værdi for NORDJYSKE. Læseren skal kunne stole på,
at vi bringer historier og oplysninger, der er korrekte. Med det følger,
at vi i alle vore medier bringer rettelser og præciseringer, når der er
fejl og misforståelser, så snart vi opdager dem eller bliver gjort opmærksomme på dem.
Antallet af rettelser i NORDJYSKE Stiftstidende er i gennemsnit
pr. måned 10-11, og karakteren af
dem varierer fra detaljer til mere
graverende fejl, hvor der for eksempel er byttet om på navne og
titler, opgivet forkerte tal eller på
anden måde bragt oplysninger, der
ikke er korrekte.
Antallet af rettelser ligger stabilt
året igennem og må aldrig ske på
baggrund af mangel på omhu og
sans for detaljer, hvorfor området
er i fokus og drøftes løbende.
Dog skal antallet af rettelser også
ses som et udtryk for, at vi ønsker
at efterleve vore etiske retningslinjer om omhu og præcision ved at
fremhæve vore fejl og rette dem
hurtigt.
Rettelser og præciseringer bringes fast i 1. sektion på side 2.
I 2015 er NORDJYSKE i to sagsforløb, som omfatter i alt tre sager,
blevet indbragt for Pressenævnet.
Ingen kritik fra Pressenævnet
Nordjyske.dk bragte en historie under overskriften: Værtshus serverede for mindreårige. Det var en
fejl.
Bøden faldt, fordi der var en mindreårig til stede efter midnat, men
vedkommende fik ikke noget serveret.
Fejlen blev rettet, så snart den
kom til vores kendskab, og før sagen var behandlet i Pressenævnet,
der af samme grund ikke udtalte
kritik. Sagen gav anledning til indskærpelse af reglerne for rettelser,
så vi sikrer at fejl rettes i alle medier
synkront, da artiklen oprindeligt
var bragt (og præciseret) i Morsø
Folkeblad.
Omtale af aalborgensisk gourmetkok
NORDJYSKE bragte 13. august en
artikel om en aalborgensisk restauratør med rubrikken Aalborgmesterkok fik underskud, som omhandlede årsregnskaberne i den
kendte koks selskaber og et selskab
under konkurs.
Restauratøren klagede over
manglende dækning i rubrik og underrubrik og over, at NORDJYSKE
havde givet et misvisende billede af
hans samlede forretning ved at omtale, at han i sine selskaber havde
underskud.
Det fremgår imidlertid klart af artiklen, hvilke selskaber, der er be-
skrevet og at restauratørens privatejede virksomhed ikke var en del af
omtalen. Pressenævnet fandt ikke
belæg for påstandene og udtalte
ikke kritik af NORDJYSKE.
I en opfølgende artikel 29. september om samme restauratørs forretning med rubrikken Gourmetkok efterlader ubetalte regninger i
konkursbo indklagede samme restauratør NORDJYSKE for at omtale en ubetalt leverandørregning og
forviklinger omkring, hvilket selskab/virksomhed leverandøren
havde handlet med.
Restauratøren klagede over tilsidesættelse af god presseskik ved
omtalen af den ubetalte regning og
forviklinger omkring forretningsforhold. Pressenævnet fandt heller
ikke her, at NORDJYSKE havde
tilsidesat god presseskik.
Klage over indhold
Ønsker du at klage over indholdet i en
artikel eller et foto, kan det ske direkte
til NORDJYSKE Stiftstidende eller til
Pressenævnet.
Du kan få klagevejledning ved
henvendelse til NORDJYSKE på:
redaktion@nordjyske.dk
eller hent den på:
www.nordjyske.dk/klager
og dialog
Ved udgangen af året 2015 var
der 25 aktive profiler baseret på
nordjyske medieudgivelser på kanaler som Facebook, Twitter og
Instagram. Til sammen gav det
148.900 nordjyske følgere af vore
medier. Her kan vi se, at Facebook
er nordjydernes absolut foretrukne
sociale platform og står for ca. 90
procent af følgerne.
De forskellige sociale medieplatforme gør noget forskelligt for os i
hverdagen.
Instagram kan bedst betegnes
som en markedsføringskanal af
NORDJYSKE og af aktuelle artikler
og fotos især i forhold til læsere, der
er noget yngre end den typiske avisabonnent.
Twitter giver os mulighed for at
lytte på vandrørene hos beslutningstagere og myndigheder, erhvervs-, sport- og kulturliv og afprøve og udvikle ideer.
Både Instagram, Twitter og
Facebook giver os samtidig
masser af tips og henvisninger
til historier.
Facebook bruges især på to måder.
NORDJYSKE Stiftstidende
Sociale medier
Antal daglige læsere i tusinder
170
154
154
139
2011
2012
NORDJYSKE Stiftstidende
(hverdage)
135
123
2013
115
111
2014
Mediebrugerne anvender for
eksempel vores facebook-profiler
til kundeservice (support, reklamationer og spørgsmål) for flere af
vores produkter, og redaktionelt
lægges der omtaler af historier ud,
som henviser til artikler på nordjyske.dk, men Facebook bruges
også redaktionelt til at være i dialog
om research til artikler, hvor brugerne aktivt kommer med tips og
direkte kommentarer.
126
121
2015
NORDJYSKE Stiftstidende
(søndage)
På Facebook får næsten 24.000
nordjyder løbende nyheder fra
Nordjylland ved at følge NORDJYSKE Medier, samtidig med at de
får lejlighed til at diskutere aktuelle
emner.
Er man mest til nyheder fra et bestemt område, kan man følge med
på Facebook ved at søge efter siderne Frederikshavn Nyt, Hjørring
Nyt, Himmerland Nyt, Aalborg Nyt,
Brønderslev Nyt, Dronninglund
Nyt, Hjallerup Nyt, Thisted Dagblad
eller Morsø Folkeblad.
Er man mere til sportsnyheder
og baggrund, kan man følge os på
facebooksiden NORDJYSKE Sport,
eller, hvis man er fan af en af de
nordjyske superligaklubber, på
Facebooksiderne AaB inside eller
Hobro inside.
Er man til det hurtige overblik
og de helt aktuelle nyheder, kan
man følge med på Twitter enten
på @nordjyskedk eller @nordjyskesport.
På Instagram følger mere end
5000 personer med i stort og småt
fra nordjydernes hverdag fotograferet af NORDJYSKEs fotografer, ved
at følge profilen @nordjyske.
Og så er der også Facebooksiden
Nordjyderne, der er for alle dem,
der synes nordjyder er den tand
mere gæve end den gennemsnitlige dansker.
.
.
.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne