Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regler for god presseskik, som vi har udbygget med vores egne etiske retningslinjer, hvor holdninger og håndtering af etiske problemstillinger beskrives. De etiske retningslinjer er offentligt tilgængelige og kan læses på nordjyske.dk under punktet Etik nederst på sitet. Her vil man kunne se, at retningslinjerne løbende revideres, da verdenen omkring os hele tiden præsenterer nye dilemmaer, der skal tages højde for i det journalistiske arbejde. Et voksende fænomen er for eksempel henvendelser om at få fjernet artikler eller navne i artikler, som er bragt på nettet, ofte for flere år siden. Den nemme adgang til søgning gør, at folk oplever at blive googlet og henvender sig til os for f.eks. at få fjernet et bryllupsbillede eller en omtale af en dom i en kriminalsag. Ændrer kun ved fejl Politikken hos NORDJYSKE er, at der kun ændres i tidligere bragt indhold, hvis der er faktuelle fejl, eller hvis der optræder oplysninger, som i dag ikke ville være medtaget. Sker der rettelser, vil det klart fremgå af artiklen. Hvordan vi håndterer denne type henvendelser i detaljer er beskrevet i de etiske retningslinjer, ligesom det står beskrevet for eksempel, hvornår man nævner navn på dømte i retssager, hvordan NORDJYSKE forvalter sin billedpolitik, beskriver ulykker mv. Rettelser og præciseringer Troværdighed er et mål og en grundlæggende værdi for NORDJYSKE. Læseren skal kunne stole på, at vi bringer historier og oplysninger, der er korrekte. Med det følger, at vi i alle vore medier bringer rettelser og præciseringer, når der er fejl og misforståelser, så snart vi opdager dem eller bliver gjort opmærksomme på dem. Antallet af rettelser i NORDJYSKE Stiftstidende er i gennemsnit pr. måned 10-11, og karakteren af dem varierer fra detaljer til mere graverende fejl, hvor der for eksempel er byttet om på navne og titler, opgivet forkerte tal eller på anden måde bragt oplysninger, der ikke er korrekte. Antallet af rettelser ligger stabilt året igennem og må aldrig ske på baggrund af mangel på omhu og sans for detaljer, hvorfor området er i fokus og drøftes løbende. Dog skal antallet af rettelser også ses som et udtryk for, at vi ønsker at efterleve vore etiske retningslinjer om omhu og præcision ved at fremhæve vore fejl og rette dem hurtigt. Rettelser og præciseringer bringes fast i 1. sektion på side 2. I 2015 er NORDJYSKE i to sagsforløb, som omfatter i alt tre sager, blevet indbragt for Pressenævnet. Ingen kritik fra Pressenævnet Nordjyske.dk bragte en historie under overskriften: Værtshus serverede for mindreårige. Det var en fejl. Bøden faldt, fordi der var en mindreårig til stede efter midnat, men vedkommende fik ikke noget serveret. Fejlen blev rettet, så snart den kom til vores kendskab, og før sagen var behandlet i Pressenævnet, der af samme grund ikke udtalte kritik. Sagen gav anledning til indskærpelse af reglerne for rettelser, så vi sikrer at fejl rettes i alle medier synkront, da artiklen oprindeligt var bragt (og præciseret) i Morsø Folkeblad. Omtale af aalborgensisk gourmetkok NORDJYSKE bragte 13. august en artikel om en aalborgensisk restauratør med rubrikken Aalborgmesterkok fik underskud, som omhandlede årsregnskaberne i den kendte koks selskaber og et selskab under konkurs. Restauratøren klagede over manglende dækning i rubrik og underrubrik og over, at NORDJYSKE havde givet et misvisende billede af hans samlede forretning ved at omtale, at han i sine selskaber havde underskud. Det fremgår imidlertid klart af artiklen, hvilke selskaber, der er be- skrevet og at restauratørens privatejede virksomhed ikke var en del af omtalen. Pressenævnet fandt ikke belæg for påstandene og udtalte ikke kritik af NORDJYSKE. I en opfølgende artikel 29. september om samme restauratørs forretning med rubrikken Gourmetkok efterlader ubetalte regninger i konkursbo indklagede samme restauratør NORDJYSKE for at omtale en ubetalt leverandørregning og forviklinger omkring, hvilket selskab/virksomhed leverandøren havde handlet med. Restauratøren klagede over tilsidesættelse af god presseskik ved omtalen af den ubetalte regning og forviklinger omkring forretningsforhold. Pressenævnet fandt heller ikke her, at NORDJYSKE havde tilsidesat god presseskik. Klage over indhold Ønsker du at klage over indholdet i en artikel eller et foto, kan det ske direkte til NORDJYSKE Stiftstidende eller til Pressenævnet. Du kan få klagevejledning ved henvendelse til NORDJYSKE på: redaktion@nordjyske.dk eller hent den på: www.nordjyske.dk/klager og dialog Ved udgangen af året 2015 var der 25 aktive profiler baseret på nordjyske medieudgivelser på kanaler som Facebook, Twitter og Instagram. Til sammen gav det 148.900 nordjyske følgere af vore medier. Her kan vi se, at Facebook er nordjydernes absolut foretrukne sociale platform og står for ca. 90 procent af følgerne. De forskellige sociale medieplatforme gør noget forskelligt for os i hverdagen. Instagram kan bedst betegnes som en markedsføringskanal af NORDJYSKE og af aktuelle artikler og fotos især i forhold til læsere, der er noget yngre end den typiske avisabonnent. Twitter giver os mulighed for at lytte på vandrørene hos beslutningstagere og myndigheder, erhvervs-, sport- og kulturliv og afprøve og udvikle ideer. Både Instagram, Twitter og Facebook giver os samtidig masser af tips og henvisninger til historier. Facebook bruges især på to måder. NORDJYSKE Stiftstidende Sociale medier Antal daglige læsere i tusinder 170 154 154 139 2011 2012 NORDJYSKE Stiftstidende (hverdage) 135 123 2013 115 111 2014 Mediebrugerne anvender for eksempel vores facebook-profiler til kundeservice (support, reklamationer og spørgsmål) for flere af vores produkter, og redaktionelt lægges der omtaler af historier ud, som henviser til artikler på nordjyske.dk, men Facebook bruges også redaktionelt til at være i dialog om research til artikler, hvor brugerne aktivt kommer med tips og direkte kommentarer. 126 121 2015 NORDJYSKE Stiftstidende (søndage) På Facebook får næsten 24.000 nordjyder løbende nyheder fra Nordjylland ved at følge NORDJYSKE Medier, samtidig med at de får lejlighed til at diskutere aktuelle emner. Er man mest til nyheder fra et bestemt område, kan man følge med på Facebook ved at søge efter siderne Frederikshavn Nyt, Hjørring Nyt, Himmerland Nyt, Aalborg Nyt, Brønderslev Nyt, Dronninglund Nyt, Hjallerup Nyt, Thisted Dagblad eller Morsø Folkeblad. Er man mere til sportsnyheder og baggrund, kan man følge os på facebooksiden NORDJYSKE Sport, eller, hvis man er fan af en af de nordjyske superligaklubber, på Facebooksiderne AaB inside eller Hobro inside. Er man til det hurtige overblik og de helt aktuelle nyheder, kan man følge med på Twitter enten på @nordjyskedk eller @nordjyskesport. På Instagram følger mere end 5000 personer med i stort og småt fra nordjydernes hverdag fotograferet af NORDJYSKEs fotografer, ved at følge profilen @nordjyske. Og så er der også Facebooksiden Nordjyderne, der er for alle dem, der synes nordjyder er den tand mere gæve end den gennemsnitlige dansker. . . . På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE . . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle . . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først . . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg . . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne