.
.
.
4 Publicistisk regnskab 2015
NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016
Terrorangreb gav anledning
Terrorangrebet på det franske satiremagasin
Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række
problematikker, som trækker tråde tilbage til
Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten.
Vurderingen af hvordan terrorangrebet skulle
omtales blev kompliceret af pres fra andre medier, politikere og en folkestemning om at bringe
netop de tegninger, som angiveligt havde fremprovokeret angrebet, som et slags modsvar, og
dermed vise sin sympati med ofrene og demonstrere, at terroren har den modsatte virkning, og
at ytringsfriheden ikke kan knækkes.
Det fremgår tydeligt af NORDJYSKE Mediers
formålsparagraf, at reportage og mening ikke
må sammenblandes, og på samme måde som
med Muhammed-tegningerne fulgte NORDJYSKE Medier i Charlie Hebdo- sagen den linje, at der skal være en redaktionel begrundelse
for at bringe tegninger og billeder, og vi gør det
ikke som et aktivistisk indslag.
Derfor kunne man f.eks. i avis og på net se
billeder af personer, der læste i magasinet, og
hvor de tegninger, som blev opfattet som pro-
Journalistisk
dækning
NORDJYSKEs medier har meget
forskellige målgrupper og roller
i forhold til, hvad udgivelsen
skal gøre for folk.
De mange ugeaviser sikrer en
meget lokal dækning og viser et
spejl af det lokale samfund.
Radioerne leverer stemning,
underholdning og information.
Nettet giver hurtige opdateringer, og dagbladene giver både
et overblik og dybde og baggrund.
Der udgives dagligt omkring
400 artikler og indslag i dagblade, tv og online.
Dertil kommer, at radioerne
sender 24 timer i døgnet, og at
der er ca. 1.300 sider i ugeaviserne hver uge.
Forsiderne her giver et billede
af nogle af de historier, emner
og problematikker, der har præget dækningen i årets løb.
Skifergasboring
Flygtninge
Storm
Syg i job
Da konsortiet Total i marts 2015
lagde an til prøveboringer efter forekomster af skifergas ved Dybvad,
udløste det en sand folkestemning
baseret på store dele frygt og en
smule fakta. En teltlejr blev rejst
ved Dybvad, og boringerne tiltrak
såvel folkelig som politisk interesse.
NORDJYSKE var med fra start til
slut og dækkede både den folkelige
modstand og bidrog gennem dækningen til, at så mange fakta som
muligt blev tilgængelige for borgerne.
Problemstillingen blev en del af
valgkampen i Nordjylland, og
NORDJYSKE fik gennemført en
meningsmåling, der dokumenterede den massive modstand mod udvinding af skiftergas og et politisk
ønske om at trække statens tilladelse til boringen tilbage. Dækningen
satte ligeledes fokus på Frederikshavns Kommunes vanskeligheder
med at håndtere problemstillingerne om sikkerhed ved boringen frem
til statens overtagelse af opgaven.
Gennem hele forløbet var NORDJYSKE tæt på med dækning og
katalysator for den indædte debat
skifergas-boringen gav anledning
til, indtil Total stoppede prøveboringen 18. august 2015.
Flygtninge- og migrantdebatten
eskalerede fra slutningen af august/starten af september, hvor
bølgen af flygtninge og migranter
for alvor blev synlig under vore egne himmelstrøg. Fra primært at være et emne på udlandssiderne blev
flygtningesituationen både national og lokal.
Efter i starten at have fulgt strømmen af flygtninge og migranter på
linje med øvrige medier lagde vi i
september vores egen linje for,
hvordan vi kunne bidrage med anderledes historier for NORDJYSKEs
læsere. Mens øvrige medier i høj
grad drog mod syd for at beskrive
situationen, valgte vi at tage til vores nærmeste nabo og skildre situationen i Sverige.
Dækningen har krævet, at vi løbende har måttet forholde os til
principielle spørgsmål. Mest spektakulært i forbindelse med offentliggørelse af billedet af en lille, død
dreng, der skyllede op på den tyrkiske kyst. Mange medier valgte at
bringe fotoet, der ligeledes blev delt
flittigt på sociale medier og sat i et
væld af sammenhænge. NORDJYSKE valgte ikke at bringe billedet.
Debatten om sagen foranledigede, at vi også begrundede over for
vores læsere, hvorfor vi ikke bragte
dette eller andre lignende fotos.
10. januar 2015 blev Nordjylland
udsat for endnu en voldsom storm,
der blandt andet medførte, at flere
sommerhuse skred i havet ved Nørlev strand. Det blev dækket intenst
på nordjyske.dk, i 24NORDJYSKE
og NORDJYSKE Stiftstidende for at
beskrive og dokumentere, hvad der
skete og hvad konsekvenserne var. I
dagene, ugerne og månederne efter blev det yderligere afdækket,
hvad problemstillingerne er om ansvaret for især håndteringen af
sommerhuse i kystområder, hvor
havet æder af kysten, og det blev
fulgt op af en serie om kyst-erosion,
som har været et hyppigt tilbagevendende fænomen hen over året,
hvor flere sommerhuse faldt i havet. Gennem adskillige artikler og
indslag er problematikken om kystsikring afdækket.
Med i den journalistiske bearbejdning var ligeledes konflikten
mellem stat og Kystdirektoratet,
grundejerforeninger og opfinder
Poul Jakobsen, der mener at kunne
stoppe sandflugten med trykudlignende rør. En metode, der er omdiskuteret og møder stærk modstand
fra politisk side.
Med serien Syg i job satte NORDJYSKE fokus på, hvordan det er gået for den reform af førtidspensionen, som trådte i kraft 1. januar
2013. Reformens formål er at sende færre på førtidspension og flere i
arbejde. NORDJYSKEs research viste, at der efter to år med reformen
kun er bragt tre nordjyder fra de såkaldte ressourceforløb til ordinært
arbejde, og at reformen har haft
store menneskelige konsekvenser
for flere af dem, der er sendt i ressourceforløb.
Serien tager udgangspunkt i en
lang række cases, som helt tæt på
den enkelte person beskriver, hvordan landets kommuner trods lægelige advarsler og enslydende erklæringer presser borgere igennem
meningsløse aktiveringsforløb, der
i bedste fald er udsigtsløse og som
i værste fald ender med at være skadende for borgernes helbred.
NORDJYSKE har vedholdende og
minutiøst dokumenteret, hvordan
reformen, der blev præsenteret
som en hjælp til borgeren til et aktivt liv, i virkeligheden kom til verden som en spareøvelse med såkaldt økonomisk potentiale for
kommunerne.
24NORDJYSKE (1 uge)
NS 7 dage (1 uge)
NORDJYSKE Ugeaviser
85,1
Fordeling på aldersgrupper
74,4
63,5
48,6
NORDJYSKE
Stiftstidende
8,6
59,3
22,3
16,8
11,4
26,7
20,4
61,5
45,5
34,4
NORDJYSKE
UGEAVISER
54,2
22,2
67,8
30,6
23,3
24
40-49 ÅR
50-59 ÅR
21,7
24NORDJYSKE
12-19 ÅR
20-29 ÅR
30-39 ÅR
60-69 ÅR
70 ÅR ELLER
DER OVER
Der er en udfordring i aldersfordelingen i brugen af vores
medier.
Med radio som undtagelsen er dækningen voksende med
alderen, og det er en publicistisk vigtig opgave at skabe værdifuldt indhold formidlet via digitale medier til yngre målgrupper, en opgave som der i 2016 tages yderligere skridt til
at gøre noget ved.
En udfordring, der hænger tæt sammen med udbredelsen
og brugen af nye apparater: 76 procent af nordjyderne havde
i 2015 en smartphone, og 66 procent har en tablet. 12-29 årige bruger deres mobil to timer hver dag og bruger halvanden
time dagligt på sociale medier.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne