.
.
.
6 Publicistisk regnskab 2015
NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016
NORDJYSKE er meget
Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning.
Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015.
Foto: Martin Damgård
Foto: Laura Guldhammer
Aalborg Svømmeklub fik Den NORDJYSKE Idrætspris 2015.
Den NORDJYSKE Initiativpris 2015 gik til Råd & Dåd ved Rasmus Højen.
En ny radiostation, Radio NORDJYSKE, så dagens lys 14. januar 2016.
Foto: Michael Koch
NORDJYSKEs
dækning
Foto: Henrik Bo
Foto: Martin Damgård
90 nordjyske folkeskoleklasser samarbejdede med NORDJYSKE Medier i projektet
Avisen i Undervisningen.
Foto: Bente Poder
NORDJYSKE har redaktioner i Aalborg, Hjørring, Brønderslev,
Frederikshavn, Hobro, Thisted og i Nykøbing Mors.
Ugentlige læsere af Stiftstidende i udgivelsesområderne:
Aalborg
90.000
Vendsyssel
74.000
Himmerland
30.000
Thisted
19.000
Nordjyske.dk
Nordjyske.dk har 209.000 ugentlige brugere i Danmark, hvoraf
de 166.000 bor i Nordjylland hvilket svarer til at hver tredje
nordjyde over 12 år hver uge har brugt nyhedssitet mindst én
gang.
Tallet har været stødt stigende de sidste år.
42% af brugerne bruger websitet via en PC og i takt med den digitale og mobile udvikling bruger nu knap halvdelen af nordjyske.dk brugerne nyhedssitet via deres smartphone.
Dertil kommer der ca. 20.000 ugentlige læsere af NORDJYSKE
Stiftstidende på Morsø og uden for Nordjylland.
En tredjedel tilgår desuden nordjyske.dk via deres tablet.
Morsø Folkeblad har 14.000 ugentlige læsere på de 6 dage, den
udkommer (udkommer ikke søndage).
Alle disse brugere laver i gennemsnit 3,2 mio. sidevisninger hver
uge.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne