Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbygget med yderligere godt to millioner avissider fra Thisted Dagblad, Morsø Folkeblad og Løgstør Avis, VT Hjørring og Frederikshavn, Frederikshavns Avis, Skagen Avis og Fjerritslev Avis. Man kan søge de gamle aviser frem via dato, søgeord eller følge temaer, som trækker tråde tilbage i tiden. Projektet blev iværksat, fordi det giver en unik adgang til en tæt beskrivelse af et kvart årtusindes historie fra Nordjylland, verden omkring os og såvel samfundshistorie som det daglige liv og enkeltpersoner. Arkivet, der er gratis for abonnenter, er blevet godt modtaget af brugerne og blandt fagfolk (arkiver, museer) på grund af den unikke adgang til historien. I tal er der ca. 1.000 daglige brugere, som i gennemsnit hver ser ni sider og bruger ni minutter på det. Tid og antal sider viser, at arkivet opfattes som værdifuldt af brugerne. Det historiske avisarkiv blev gjort muligt af en bevilling fra Aalborg Stiftstidendes Fond. Den NORDJYSKE Initiativpris på 100.000 kr. blev i 2015 uddelt for første gang. Det skete ved NORDJYSKE Mediers årsmøde 10. marts, og den første modtager blev den socialøkonomiske virksomhed Råd & Dåd ved Rasmus Højen. Øvrige nominerede var Anja Loven, indsamlingsinitiativet Din Nødhjælp, og foreningen 9220 De frivillige, som hver blev hædret med 10.000 kr. Den NORDJYSKE Kulturpris på 100.000 kr. gik i 2015 til forfatteren Knud Sørensen, der modtog prisen for sit livslange forfatterskab med rod i Nordjylland fra 1965 frem til den seneste udgivelse i 2015. Nominerede til prisen var også skuespiller Hans Holtegaard og teaterinstruktør Minna Johannesson, der hver blev hædret med 10.000 kr. Uddelingen af prisen skete i Studenterhuset Aalborg 29. oktober. Den NORDJYSKE Idrætspris på 100.000 kr. gik i 2015 til Aalborg Svømmeklub for det arbejde, der bliver gjort for både bredde og elite i klubben, og de flotte resultater, eliteafdelingen har hentet hjem. De øvrige nominerede var ildsjælen Inger Kristensen fra PGU Pandrup og den 19-årige handicapsvømmer Amalie Winther fra Thisted, der hver blev hædret med 10.000 kr. AaBs danske mestre og pokalvindere i fodbold blev ved samme lejlighed kåret til Årets Sportsnavn. Nordjysk åbningsdebat NORDJYSKE arrangerer hvert år sammen med Erhverv Norddanmark og andre aktører - debat med de nordjyske folketingsmedlemmer op til Folketingets åbning i oktober. Knap 200 tilhørere var 1. oktober 2015 samlet i mediehusets kuppelsal og fik her mulighed for direkte dialog med de nye lokale folkevalgte. Kuppelsalen dannede også ramme om et arrangement forud for folkeafstemningen 3. december. Her brugte ca. 150 nordjyder en søndag eftermiddag på at sætte sig ind i den ikke helt let tilgængelige baggrund for afstemningen. En EU-ekspert beskrev fakta og besvarede spørgsmål, og et panel med folketingsmedlemmer gav deres bud på, om man burde stemme ja eller nej. Arrangementet som udløste mange positive reaktioner fra deltagerne blev også dækket til avis og tv og indgik dermed i den samlede dækning af valgkampen. Radio NORDJYSKE Sidst på året blev det besluttet at etablere Radio NORDJYSKE, som blev lanceret 14. januar 2016. Konceptet for radioen baserer sig på at kombinere musik og underholdning med journalistisk funderet indhold, som er relevant for lytternes lokale hverdag. Indholdet kommer i stor udstrækning ud af et samarbejde med det øvrige mediehus om såvel decideret stof til radioen som f.eks. en journalist, der fortæller om et emne, som vedkommende arbejder med. NORDJYSKE Digital I 2015 blev der indledt et arbejde med at udvikle brugerbetalt indhold via digitale mediekanaler. Det har både et forretningsmæssigt og et publicistisk perspektiv. Idéen er 24NORDJYSKE Nyhedskanalen har 95.000 seere hver uge og kan modtages af cirka halvdelen af de nordjyske husstande. Radio ANR har 213.000 ugentlige lyttere, hvoraf de 203.000 bor i Nordjylland. Det svarer til at 40 procent af alle nordjyder over 12 år hver uge lytter til radiokanalen. NORDJYSKE Mediers ugeaviser De 28 ugeaviser har 297.000 læsere hver uge. 79 procent af alle nordjyder modtager en eller flere af NORDJYSKE Mediers ugeaviser, hvoraf de bliver læst af 71 procent af dem, der får dem i postkassen. De enkelte ugeaviser bliver læst af alt fra 54 procent til 100 procent blandt dem, der modtager dem. at skabe mere værdifuldt indhold og oplevelser for målgrupper, som i dag kun bruger vores medier flygtigt. Det er på en måde digital dagbladsjournalistik, hvor de grundlæggende målsætninger om troværdig, dagsordensættende journalistik får et digitalt liv, som gør det muligt for den form for journalistik at eksistere fremover også på nye platforme. Selve produktet lanceres i 2016 under navnet NORDJYSKE Plus. Hyperlokale sites Sidst på året blev der udviklet til lancering i januar 2016 det første af flere nærlokale sites, vendelboposten.dk, med løbende opdatering af begivenheder og historier fra lokalsamfundet. Det sker i samspil med ugeavisen i samme område, og det øger muligheden for at styrke de små samfund, der ellers med centraliseringen i samfundet er under pres. Avisen i undervisningen I efteråret 2015 meldte 90 nordjyske skoleklasser sig til at deltage i projektet Avisen i Undervisningen i samarbejde med NORDJYSKE Medier. Projektet henvender sig til 6.-10 klasser, der gerne vil arbejde med medier. I en hel uge i oktober og november arbejdede eleverne i de 90 klasser med årets tema SPOR. Hver klasse producerede en avis eller et website med deres eget journalistiske bud på, hvordan emnet skulle opfattes og bearbejdes med alle tænkelige journalistiske redskaber. Vinderen af yngste gruppe blev 7.a på Torslev Skole i Østervrå, mens ældste gruppes vinderklasse var 10.b på Hjørring Private Realskole. Alle aviser blev bedømt, og klasserne fik skriftlig feedback fra en journalist på NORDJYSKEs redaktion. Deltagerklassernes lærere havde mulighed for at deltage i en opstartseftermiddag i begyndelsen af oktober, hvor de kunne få inspiration og gode råd til at undervise eleverne i medier. 1. december blev der åbnet for elektronisk adgang til en million indscannede avissider, som strækker sig helt tilbage til Stiftstidendes første forgænger fra 1767. Foto: Martin Damgård Vendelboposten.dk er det første af en række hyperlokale sites, der løbende skal bringe begivenheder og historier fra lokalsamfundet. Vidste du ...? { NORDJYSKE Stiftstidende er Danmarks næstældste dagblad - fra 1767. { På en søndag bruger nordjyderne sammenlagt det, der svarer til 10 år på at læse NORDJYSKE Stiftstidende (5.307.700 minutter). { I 2015 var der indrykket annoncer i NORDJYSKE Mediers printmedier i et areal svarende til næsten 8 håndboldbaner. { 24NORDJYSKE er Danmarks første 24 timers nyhedsbaserede tv-kanal og startede for 12 år siden. { ANR er den lokalradio i Danmark, der nyder størst opbakning fra lytterne i sit sendeområde. Intet andet sted i Danmark lytter så stor en andel af befolkningen til den samme lokale radiokanal. { Nordjyske.dk er nordjydernes mest foretrukne nyhedssite. Kilder: Jysk Analyse, Index Danmark/gallup og Gallup Lokalradio Index . . . På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE . . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle . . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først . . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg . . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne