Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende
Publicistisk regnskab 2015 7
mere end blot medier
1. december 2015 blev en million
avissider fra NORDJYSKE Stiftsti-
dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767
gjort tilgængelige digitalt. Arkivet
bliver i løbet af 2016 udbygget med
yderligere godt to millioner avissider fra Thisted Dagblad, Morsø Folkeblad og Løgstør Avis, VT Hjørring
og Frederikshavn, Frederikshavns
Avis, Skagen Avis og Fjerritslev
Avis.
Man kan søge de gamle aviser
frem via dato, søgeord eller følge
temaer, som trækker tråde tilbage i
tiden. Projektet blev iværksat, fordi
det giver en unik adgang til en tæt
beskrivelse af et kvart årtusindes
historie fra Nordjylland, verden
omkring os og såvel samfundshistorie som det daglige liv og enkeltpersoner. Arkivet, der er gratis for
abonnenter, er blevet godt modtaget af brugerne og blandt fagfolk
(arkiver, museer) på grund af den
unikke adgang til historien. I tal er
der ca. 1.000 daglige brugere, som i
gennemsnit hver ser ni sider og bruger ni minutter på det. Tid og antal
sider viser, at arkivet opfattes som
værdifuldt af brugerne. Det historiske avisarkiv blev gjort muligt af en
bevilling fra Aalborg Stiftstidendes
Fond.
Den NORDJYSKE Initiativpris på
100.000 kr. blev i 2015 uddelt for
første gang. Det skete ved NORDJYSKE Mediers årsmøde 10. marts,
og den første modtager blev den
socialøkonomiske virksomhed Råd
& Dåd ved Rasmus Højen. Øvrige
nominerede var Anja Loven, indsamlingsinitiativet Din Nødhjælp, og foreningen 9220 De frivillige, som hver
blev hædret med 10.000 kr.
Den NORDJYSKE Kulturpris på 100.000
kr. gik i 2015 til forfatteren Knud
Sørensen, der modtog prisen for sit
livslange forfatterskab med rod i
Nordjylland fra 1965 frem til den
seneste udgivelse i 2015. Nominerede til prisen var også skuespiller
Hans Holtegaard og teaterinstruktør Minna Johannesson, der hver
blev hædret med 10.000 kr. Uddelingen af prisen skete i Studenterhuset Aalborg 29. oktober.
Den NORDJYSKE Idrætspris på 100.000
kr. gik i 2015 til Aalborg Svømmeklub for det arbejde, der bliver gjort
for både bredde og elite i klubben,
og de flotte resultater, eliteafdelingen har hentet hjem. De øvrige nominerede var ildsjælen Inger Kristensen fra PGU Pandrup og den
19-årige handicapsvømmer Amalie
Winther fra Thisted, der hver blev
hædret med 10.000 kr.
AaBs danske mestre og pokalvindere i fodbold blev ved samme lejlighed kåret til Årets Sportsnavn.
Nordjysk åbningsdebat
NORDJYSKE arrangerer hvert år sammen med Erhverv Norddanmark og andre aktører - debat med
de nordjyske folketingsmedlemmer op til Folketingets åbning i oktober. Knap 200 tilhørere var 1. oktober 2015 samlet i mediehusets
kuppelsal og fik her mulighed for
direkte dialog med de nye lokale
folkevalgte.
Kuppelsalen dannede også ramme om et arrangement forud for
folkeafstemningen 3. december.
Her brugte ca. 150 nordjyder en
søndag eftermiddag på at sætte sig
ind i den ikke helt let tilgængelige
baggrund for afstemningen. En
EU-ekspert beskrev fakta og besvarede spørgsmål, og et panel med
folketingsmedlemmer gav deres
bud på, om man burde stemme ja
eller nej.
Arrangementet som udløste
mange positive reaktioner fra deltagerne blev også dækket til avis
og tv og indgik dermed i den samlede dækning af valgkampen.
Radio NORDJYSKE
Sidst på året blev det besluttet at
etablere Radio NORDJYSKE, som
blev lanceret 14. januar 2016. Konceptet for radioen baserer sig på at
kombinere musik og underholdning med journalistisk funderet
indhold, som er relevant for lytternes lokale hverdag. Indholdet kommer i stor udstrækning ud af et samarbejde med det øvrige mediehus
om såvel decideret stof til radioen
som f.eks. en journalist, der fortæller om et emne, som vedkommende
arbejder med.
NORDJYSKE Digital
I 2015 blev der indledt et arbejde
med at udvikle brugerbetalt indhold via digitale mediekanaler. Det
har både et forretningsmæssigt og
et publicistisk perspektiv. Idéen er
24NORDJYSKE
Nyhedskanalen har 95.000 seere hver uge og kan
modtages af cirka halvdelen af de nordjyske husstande.
Radio
ANR har 213.000 ugentlige lyttere, hvoraf de 203.000 bor i
Nordjylland. Det svarer til at 40 procent af alle nordjyder over
12 år hver uge lytter til radiokanalen.
NORDJYSKE Mediers ugeaviser
De 28 ugeaviser har 297.000 læsere hver uge. 79 procent af
alle nordjyder modtager en eller flere af NORDJYSKE Mediers
ugeaviser, hvoraf de bliver læst af 71 procent af dem, der
får dem i postkassen.
De enkelte ugeaviser bliver læst af alt fra 54 procent til 100
procent blandt dem, der modtager dem.
at skabe mere værdifuldt indhold
og oplevelser for målgrupper, som i
dag kun bruger vores medier flygtigt.
Det er på en måde digital dagbladsjournalistik, hvor de grundlæggende målsætninger om troværdig, dagsordensættende journalistik får et digitalt liv, som gør
det muligt for den form for journalistik at eksistere fremover også på nye platforme.
Selve produktet lanceres i 2016
under navnet NORDJYSKE Plus.
Hyperlokale sites
Sidst på året blev der udviklet til
lancering i januar 2016 det første
af flere nærlokale sites, vendelboposten.dk, med løbende opdatering af begivenheder og historier
fra lokalsamfundet.
Det sker i samspil med ugeavisen
i samme område, og det øger muligheden for at styrke de små samfund, der ellers med centraliseringen i samfundet er under pres.
Avisen i undervisningen
I efteråret 2015 meldte 90 nordjyske skoleklasser sig til at deltage i
projektet Avisen i Undervisningen
i samarbejde med NORDJYSKE
Medier.
Projektet henvender sig til 6.-10
klasser, der gerne vil arbejde med
medier. I en hel uge i oktober og
november arbejdede eleverne i de
90 klasser med årets tema SPOR.
Hver klasse producerede en avis
eller et website med deres eget
journalistiske bud på, hvordan emnet skulle opfattes og bearbejdes
med alle tænkelige journalistiske
redskaber.
Vinderen af yngste gruppe blev
7.a på Torslev Skole i Østervrå,
mens ældste gruppes vinderklasse
var 10.b på Hjørring Private Realskole.
Alle aviser blev bedømt, og klasserne fik skriftlig feedback fra en
journalist på NORDJYSKEs redaktion. Deltagerklassernes lærere
havde mulighed for at deltage i en
opstartseftermiddag i begyndelsen
af oktober, hvor de kunne få
inspiration og gode råd til at
undervise eleverne i medier.
1. december blev der åbnet for elektronisk adgang til en million indscannede
avissider, som strækker sig helt tilbage
til Stiftstidendes første forgænger fra
1767.
Foto: Martin Damgård
Vendelboposten.dk er det første af
en række hyperlokale sites, der
løbende skal bringe begivenheder
og historier fra lokalsamfundet.
Vidste du ...?
{ NORDJYSKE Stiftstidende er Danmarks næstældste dagblad - fra 1767.
{ På en søndag bruger nordjyderne sammenlagt det, der svarer til 10 år på at læse NORDJYSKE Stiftstidende
(5.307.700 minutter).
{ I 2015 var der indrykket annoncer i NORDJYSKE Mediers printmedier i et areal svarende til næsten 8
håndboldbaner.
{ 24NORDJYSKE er Danmarks første 24 timers nyhedsbaserede tv-kanal og startede for 12 år siden.
{ ANR er den lokalradio i Danmark, der nyder størst opbakning fra lytterne i sit sendeområde. Intet andet sted
i Danmark lytter så stor en andel af befolkningen til den samme lokale radiokanal.
{ Nordjyske.dk er nordjydernes mest foretrukne nyhedssite.
Kilder: Jysk Analyse, Index Danmark/gallup og Gallup Lokalradio Index
.
.
.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne