. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de mennesker, vi henvender os til med vore medier. Vi har brug for hele tiden at blive klogere på brugerne af vores medier og på nordjyderne i det hele taget, så vi kan udvikle os og vore produkter i den rigtige retning. Derfor samarbejder NORDJYSKE tæt med TNS Gallup og Jysk Analyse, som løbende laver analyser af nordjyderne og brugerne af vores og andre medier. Alt sammen for hele tiden at have et aktuelt billede af, hvordan vi bedst målretter og udvikler os, så vi forbliver den helt centrale mediespiller for de daglige brugere af vore medier. At overskue den enorme mængde data, som analysebureauer samler ind, og omsætte det i praksis, er svært. Derfor for udviklede NORDJYSKE Mediers analyseafdeling i 2010 et målgruppeværktøj i samarbejde med TNS Gallup Det nordjyske hus, kalder vi det, og det indeholder de nævnte fem typebeskrivelser af nordjyder. Typebeskrivelserne er et værktøj, der bli- ver brugt bredt i hele huset, når der skal tages beslutninger om den fremtidige udvikling af både kommercielle og redaktionelle produkter. Hvem det er, vi henvender os til, og hvordan vi gør det bedst muligt, er en vigtig del af professionel kommunikation og formidling. De fem typer nordjyder gør det håndterligt at se vores forskellige brugere og omsætte viden til handlinger, fordi det på én gang er en forenkling af alle nordjyder samlet i fem typer og samtidig rummer beskrivelserne stor dybde af yderligere viden og indsigt, som kan bruges i forskellige situationer. Formålet med at sammensætte de fem typer er også at gøre op med antagelsen om, at blot fordi folk har samme alder, så er de også ens som mennesker. I virkeligheden deler vi os op efter en lang række andre forhold: Interesser, livssituation, indkomst, politisk ståsted for blot at nævne nogle parametre, som betyder noget for vores livsstil og for vores medievalg. De fem typer, der præsenteres her på siden, er blevet et fælles sprog for hele NORDJYSKE og muliggør, at vi kan tale både præcist og nuanceret sammen om vore målgrupper. Sommer Om sommeren nyder vi tilværelsen, åbner dørene og indtager verden. Sommer finder mening i livet ved at fylde det med indhold, der beriger mentalt, menneskeligt og følelsesmæssigt. Sommer har en bred horisont og har overskud til at engagere sig både lokalt, regionalt, nationalt og globalt i anliggender, der betyder noget holdnings- og værdimæssigt. Det være sig miljø, politik og sociale mærkesager eller kultur. Sommer vil gerne se og forstå hele verden og livets forhold også dem, der ikke betyder noget for personligt. Sommer vil have fordybelse og indsigt. Karriere og penge er ikke et mål i sig selv, hvorimod indholdet i jobbet giver mening i livet. Trods et globalt udsyn, engagerer Sommer sig også ofte i det lokale, der har at gøre med mennesker og samfund. Vi kalder nordjyder med en sommerprofil for gloKale. Maj Maj og mig. Maj er moderne og ung enten af år eller af sind. Maj er udadvendt og social, følger moden, trends og strømninger i samfundet. Maj vil gerne være succesfuld og går op i sig selv, sit udseende og sin signalværdi. Det er vigtigt for Maj at være online og tilgængelige hele tiden. Maj har et internationalt udsyn, føler sig ikke skræmt af udvik- lingen i samfundet og vil gerne følge med, uanset hvad det drejer sig om. Maj lever et travlt og socialt liv og søger derfor gerne de lettere løsninger i mange sammenhænge. Nyheder tages på farten og i overskrifter. Kortere nyheder og artikler er tilstrækkeligt til, at Maj føler sig opdateret og orienteret. Høst Høst har karriere, arbejder meget og høster frugterne af et aktivt liv. Høst lever et aktivt liv både på job og i fritiden og elsker at tage del i kulturelle oplevelser og aktiviteter uden for hjemmet, hvorimod de hjemlige sysler er lavere prioriteret. Succes i livet er én af de store drivkræfter. Høst har et internationalt udsyn og en stor interesse for samfunds- mæssige forhold. Ny teknologi har høj interesse, og internettet anvendes til stort set alt. Høst er forbruger med stort F og elsker kvalitetsprodukter og godt design, men det handler mere om substans end facade, når Høst vælger, og kvalitet er afgørende. Høst er ikke så loyal en mediebruger og orienterer sig gennem mange forskellige medier. Juhl Juhl går op i traditioner og hyggelige stunder og jul (uden h) er en god tradition i Danmark. Juhl er traditionel og værner om danske værdier. Lokale og nationale begivenheder optager mere, end hvad der foregår ude i den store verden. Juhl sætter stor pris på at tilbringe kvalitetstid derhjemme. Hjemmet er det naturlige og foretrukne sted at samle familie og ven- ner om hjemmelavet mad, hyggelige stunder og højtider. Juhl er opdateret og følger med og foretrækker at holde sig opdateret med de lokale nyheder. Politisk er Juhl oftest optaget af de nære relationer og omkringværende problemstillinger, som har indflydelse direkte på hverdagen i lokalsamfundet. Nordjyder af Juhl-typen er loyale mennesker, som oftest holder sig til dét, de kender og ved, hvad er. Winther Om vinteren hygger vi os inden for hjemmets fire vægge ligesom Winther. Winther hviler i sig selv og har på ingen måde brug for at iscenesætte sig selv igennem sit forbrug. Winther fylder livet med de nære ting og bruger tid og energi sammen med familien, børnene og kæledyrene. Når Winther skal ud, prioriteres aktiviteter og forlystelser for hele familien. Winther realiserer ikke sig selv gennem jobbet, men arbejder primært for at finansiere sit højt prioriterede familie- og fritidsliv. Teknologi er ikke noget, Winther falder på halen over, men de teknologiske muligheder anvendes, når det er nødvendigt. Winther går op i historier fra det nære lokalområde og de ting, som har en direkte indflydelse på hverdagen. Nordjyder med Winther-profil kan godt lide at følge med i andre mennesker liv og personlige historier. Samfundet - lokalt som i den store verden - er interessant, hvis det er tydeligt, at det kan få konsekvenser for dem selv. Tryghed og genkendelighed har stor betydning i Winthers liv. På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE . . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle . . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først . . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg . . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne