.
.
.
8 Publicistisk regnskab 2015
NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016
Vi kender nordjyderne bedst
I Det nordjyske hus møder du Sommer,
Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer
nordjyder, som vi har sammensat ud fra den
store mængde data, vi gennem mange år
har indsamlet om de mennesker, vi henvender os til med vore medier.
Vi har brug for hele tiden at blive klogere
på brugerne af vores medier og på nordjyderne i det hele taget, så vi kan udvikle os og
vore produkter i den rigtige retning.
Derfor samarbejder NORDJYSKE tæt med
TNS Gallup og Jysk Analyse, som løbende
laver analyser af nordjyderne og brugerne
af vores og andre medier.
Alt sammen for hele tiden at have et aktuelt billede af, hvordan vi bedst målretter og
udvikler os, så vi forbliver den helt centrale
mediespiller for de daglige brugere af vore
medier.
At overskue den enorme mængde data,
som analysebureauer samler ind, og omsætte det i praksis, er svært. Derfor for udviklede NORDJYSKE Mediers analyseafdeling i
2010 et målgruppeværktøj i samarbejde
med TNS Gallup Det nordjyske hus, kalder
vi det, og det indeholder de nævnte fem typebeskrivelser af nordjyder.
Typebeskrivelserne er et værktøj, der bli-
ver brugt bredt i hele huset, når der skal tages beslutninger om den fremtidige udvikling af både kommercielle og redaktionelle
produkter. Hvem det er, vi henvender os til,
og hvordan vi gør det bedst muligt, er en
vigtig del af professionel kommunikation og
formidling.
De fem typer nordjyder gør det håndterligt at se vores forskellige brugere og omsætte viden til handlinger, fordi det på én
gang er en forenkling af alle nordjyder samlet
i fem typer og samtidig rummer beskrivelserne stor dybde af yderligere viden og indsigt,
som kan bruges i forskellige situationer.
Formålet med at sammensætte de fem typer er også at gøre op med antagelsen om, at
blot fordi folk har samme alder, så er de også
ens som mennesker. I virkeligheden deler vi
os op efter en lang række andre forhold: Interesser, livssituation, indkomst, politisk
ståsted for blot at nævne nogle parametre,
som betyder noget for vores livsstil og for
vores medievalg.
De fem typer, der præsenteres her på
siden, er blevet et fælles sprog for hele
NORDJYSKE og muliggør, at vi kan tale
både præcist og nuanceret sammen om
vore målgrupper.
Sommer
Om sommeren nyder vi tilværelsen, åbner dørene og indtager verden.
Sommer finder mening i livet ved at fylde det med indhold, der beriger mentalt, menneskeligt og følelsesmæssigt. Sommer har en bred
horisont og har overskud til at engagere sig både lokalt, regionalt,
nationalt og globalt i anliggender, der betyder noget holdnings- og
værdimæssigt. Det være sig miljø, politik og sociale mærkesager eller
kultur.
Sommer vil gerne se og forstå hele verden og livets forhold også
dem, der ikke betyder noget for personligt. Sommer vil have fordybelse og indsigt. Karriere og penge er ikke et mål i sig selv, hvorimod
indholdet i jobbet giver mening i livet. Trods et globalt udsyn,
engagerer Sommer sig også ofte i det lokale, der har at gøre med
mennesker og samfund. Vi kalder nordjyder med en sommerprofil
for gloKale.
Maj
Maj og mig.
Maj er moderne og ung enten af år eller af sind. Maj er udadvendt
og social, følger moden, trends og strømninger i samfundet. Maj vil
gerne være succesfuld og går op i sig selv, sit udseende og sin signalværdi. Det er vigtigt for Maj at være online og tilgængelige hele
tiden. Maj har et internationalt udsyn, føler sig ikke skræmt af udvik-
lingen i samfundet og vil gerne følge med, uanset hvad det drejer sig
om.
Maj lever et travlt og socialt liv og søger derfor gerne de lettere løsninger i mange sammenhænge. Nyheder tages på farten og i overskrifter. Kortere nyheder og artikler er tilstrækkeligt til, at Maj føler
sig opdateret og orienteret.
Høst
Høst har karriere, arbejder meget og høster frugterne af et aktivt liv.
Høst lever et aktivt liv både på job og i fritiden og elsker at tage
del i kulturelle oplevelser og aktiviteter uden for hjemmet, hvorimod
de hjemlige sysler er lavere prioriteret. Succes i livet er én af de store
drivkræfter.
Høst har et internationalt udsyn og en stor interesse for samfunds-
mæssige forhold. Ny teknologi har høj interesse, og internettet anvendes til stort set alt.
Høst er forbruger med stort F og elsker kvalitetsprodukter og godt
design, men det handler mere om substans end facade, når Høst
vælger, og kvalitet er afgørende. Høst er ikke så loyal en mediebruger
og orienterer sig gennem mange forskellige medier.
Juhl
Juhl går op i traditioner og hyggelige stunder og jul (uden h) er en god
tradition i Danmark.
Juhl er traditionel og værner om danske værdier. Lokale og nationale begivenheder optager mere, end hvad der foregår ude i den store verden. Juhl sætter stor pris på at tilbringe kvalitetstid derhjemme.
Hjemmet er det naturlige og foretrukne sted at samle familie og ven-
ner om hjemmelavet mad, hyggelige stunder og højtider. Juhl er opdateret og følger med og foretrækker at holde sig opdateret med de
lokale nyheder. Politisk er Juhl oftest optaget af de nære relationer
og omkringværende problemstillinger, som har indflydelse direkte
på hverdagen i lokalsamfundet. Nordjyder af Juhl-typen er loyale
mennesker, som oftest holder sig til dét, de kender og ved, hvad er.
Winther
Om vinteren hygger vi os inden for hjemmets fire vægge ligesom Winther.
Winther hviler i sig selv og har på ingen måde brug for at iscenesætte
sig selv igennem sit forbrug. Winther fylder livet med de nære ting og
bruger tid og energi sammen med familien, børnene og kæledyrene.
Når Winther skal ud, prioriteres aktiviteter og forlystelser for hele
familien. Winther realiserer ikke sig selv gennem jobbet, men arbejder
primært for at finansiere sit højt prioriterede familie- og fritidsliv.
Teknologi er ikke noget, Winther falder på halen over, men
de teknologiske muligheder anvendes, når det er nødvendigt.
Winther går op i historier fra det nære lokalområde og de ting, som
har en direkte indflydelse på hverdagen.
Nordjyder med Winther-profil kan godt lide at følge med i andre
mennesker liv og personlige historier. Samfundet - lokalt som i den
store verden - er interessant, hvis det er tydeligt, at det kan få konsekvenser for dem selv. Tryghed og genkendelighed har stor betydning
i Winthers liv.
På de følgende sider bringer vi NORDJYSKE Mediers publicistiske regnskab for 2015. Siderne kan tages ud og læses løsrevet fra resten af sektionen ... eller gemmes. Publicistisk regnskab Vi trykprøver indholdet REGNSKAB: NORDJYSKE har gennem 2015 vurderet vores egen journalistiske indsats KÆRE LÆSE
. . . 2 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKEs målsætning De publicistiske mål har afsæt i NORDJYSKE Mediers formålsparagraf: NORDJYSKE skal drive trykte, elektroniske og digitale medier, der uafhængigt af såvel politiske partier som personer og organi
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 3 Den etiske fane holdes højt Det er afgørende for NORDJYSKE at have et højt niveau for etikken i vores journalistik og indhold af medierne i øvrigt. Afsættet for vores journalistik er medieansvarsloven og de vejledende regle
. . . 4 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Terrorangreb gav anledning Terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo i januar 2015 rejste en række problematikker, som trækker tråde tilbage til Muhammed-tegningerne i Morgenavisen Jyllands-Posten. Vu
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 5 til selvransagelse vokerende, var tydelige. Der var også i avisens kultursider en omtale af en af de dræbte tegnere med eksempler på tegninger. Men i modsætning til en del andre medier bragte vi ikke selve forsiden på først
. . . 6 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE er meget Nordjysk åbningsdebat i NORDJYSKEs kuppelsal inden Folketingets åbning. Forfatter Knud Sørensen (mf.) modtog Den NORDJYSKE Kulturpris 2015. Foto: Martin Damgård Foto: Laura Guldhammer Aalborg
Søndag 20. marts 2016 NORDJYSKE Stiftstidende Publicistisk regnskab 2015 7 mere end blot medier 1. december 2015 blev en million avissider fra NORDJYSKE Stiftsti- dende og direkte forgængere tilbage til førsteudgaven 2. januar 1767 gjort tilgængelige digitalt. Arkivet bliver i løbet af 2016 udbyg
. . . 8 Publicistisk regnskab 2015 NORDJYSKE Stiftstidende Søndag 20. marts 2016 Vi kender nordjyderne bedst I Det nordjyske hus møder du Sommer, Maj, Høst, Juhl og Winther. Det er fem typer nordjyder, som vi har sammensat ud fra den store mængde data, vi gennem mange år har indsamlet om de menne