Hvis vi ikke udvikler,
må vi afvikle
Frederikshavn og dens havn er to sider af samme historie, som i september kulminerer med 200 års købstadsjubilæum
og udvidelse af havnen. Som ved alle tidligere udvidelser sker den efter ønske fra erhvervslivet.
mio. kr. første gang rådgiverne prissatte det, og samtidig så man
skræk
eksemplet fra Hanstholm, hvor licitationsbuddene var så
høje, at havnebyggeriet i første omgang måtte opgives.
Det ville vi ikke risikere, og da Bo Uggerhøj kom til som bestyrelsesformand i 2014, besluttede vi at ændre udbudsformen til et
funktionsudbud med forhandling og en maksimal ramme på 600
mio. kr. Det vil sige, at vi lod det være op til entreprenørerne at
designe havnen, blot den opfyldte vores krav til funktionen. Det
forsinkede processen 18 måneder, men det gjorde også, at vi kom i
mål med vores ønsker og endda kunne presse prisen ned i 549 mio.
kr. plus 22 mio. til uforudsete udgifter, fortæller Mikkel Seedorff
Sørensen.
Bestyrelsesformand Bo Uggerhøj og havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen.
I 2010 fik havnen en henvendelse fra to af dens største virksomheder, Orskov Yard og Nicon. Jeppe Ørskov og Anders Hecht Petersen efterlyste en kraftigere udvikling af havnen og gjorde gældende, at hvis man ikke udviklede, ville det blive nødvendigt at
afvikle nogle af aktiviteterne, fordi faciliteterne ikke længere var
tidssvarende.
Tre år forinden havde Color Line forladt Frederikshavn til fordel for
Hirtshals, og det havde gjort ondt. Color Lines og Stena Lines færger
udgjorde på det tidspunkt 90 pct. af havnens omsætning. Der var
behov for at stå på flere ben.
Havnen gav i forvejen et årligt overskud på ca. 14 mio. kr. Nu påtog
vi os en forrentning på 18 mio. kr. og skulle således skaffe 4 mio.
kr. i ny indtjening. Det troede vi på. Det var et godt udgangspunkt.
Men det var jo lidt historien om hønen og ægget hvem kom først.
Vi havde ingen nye kunder fra start, men da havnebyggeriet først
var gået i gang, kom der mange henvendelser og positive tilbagemeldinger fra de potentielle kunder, vi havde bearbejdet.
Havnen spurgte derpå de 12 største virksomheder, hvad det ville
betyde, hvis vanddybden blev øget fra 8 til 11 meter og indsejlingen øget fra 90 til 150 meter. Den samlede tilbagemelding var, at
det ville give 500 nye job plus lige så mange hos underleverandører samt øge virksomhedernes omsætning med 600 mio. kr.
NÆSTEN UDSOLGT
Det gik så godt med at tiltrække nye kunder, at det blev nødvendigt
at gennemføre etape 2 af havneudvidelsen sideløbende med etape
1 for at få en mere hensigtsmæssig placering af virksomhederne,
især MARS (Modern American Recycling Services), der skulle bruge
400 meter af de planlagte 600 meter kaj, og Stena Oil, der vil etablere en stor olie bunker-terminal.
OMVENDT LICITATION
Havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen tiltrådte i 2011 og gik ind i
arbejdet med at lave en forretningsplan for havneudvidelsen. Man
havde oprindelig et budget på 500 mio. kr., men det steg til 700
Det var en ambition i salgsarbejdet, at man ville skabe ny aktivitet,
ikke bare tiltrække fra de øvrige havne, og det er lykkedes. Udlejningen af havnearealer er gået så godt, at havnen så småt bliver
nødt til at overveje en etape 3.
ETAPE 1
ETAPE 2
Færdig nu
Færdig foråret 2019
1,9 km nordmole
930 m nordlig ydermole
800 m sydmole
Sejlrende uddybes til 14 m
700.000 tons sten
170.000 m2 baglandsareal
330.000 m2 baglandsareal
400 m kaj med 14 m vanddybde
600 m kaj med 11 m vanddybde
Nyt havnebassin og svaje-areal
uddybes til 14 m vanddybde
2 km sejlrende uddybet til
12 m vanddybde
24
ET GODT UDGANGSPUNKT
Bo Uggerhøj supplerer: Det var en stor investering, og selv om
kommunen garanterede for beløbet, skulle havnen altså selv ud
at låne pengene og bagefter forrente dem, for havnens økonomi
er adskilt fra kommunens. Men vi havde gjort vores forarbejde
og beregnet alle mulige scenarier. Vi havde sågar regnet på det
skrækscenarie, at vi ingen nye kunder fik, at Stena Line forsvandt
og Orskov Yard lukkede. Så ville havnen give underskud, men ikke
i en størrelse, der ville true kommunens økonomi.
Se udførligt program på www.frederikshavn200aar.dk
PROGRAM 200 års købstadsjubilæum og havneudvidelse Læs om havneudvidelsen og fremtidsplanerne! Se alle de festlige arrangementer, du kan deltage i! Historiske højdepunkter fra købstadens 200 år S E P RO G R A M M E T F O RSe udførligt H Eprogram L E påSwww.frederikshavn200aar.dk E P T E M B E
Frederikshavn fester, og du er inviteret Frederikshavn inviterer frederikshavnerne og venner af byen til fest. Anledningen er, at byen fik overdraget sine købstadsrettigheder den 25. september 1818 og samtidig skiftede navn fra Fladstrand til Frederikshavn efter Kong Frederik VI. Gennem 200 år har F
Fra indvielsen af Frederikshavn havn 1895. Maleri af Oscar Møller. 200 år som købstad Frederikshavn, det tidligere Fladstrand, opstod og udviklede sig på grund af sin strategiske beliggenhed ud til to af verdens travleste farvande, Kattegat og Skagerrak. Her fortæller vi historien, der gik forud,
D Der har boet mennesker i Frederikshavn i over 7000 år. Det bekræfter bl.a. fundet af en 7200 år gammel stammebåd. Fra jernalderen findes en af Danmarks største gravpladser ved Donbæk og vikingetiden er repræsenteret ved den største samling af Harald Blåtand-mønter som er fundet ved Strandby. Her
Brøderne Houmøllers Jernstøberi i Søndergade, 1891 Midt i 1800-tallet fik Frederikshavn dampskibsforbindelse til København. Det var et fremskridt for handelen, men med sig fra hovedstaden bragte dampskibets fyrbøder også koleraen, som i 1853 bredte sig til en epidemi i Frederikshavn med 100 syge, h
FREDERIKSHAVN FÅR VOKSEVÆRK Imens voksede byen ud til sine stramme købstadsgrænser, som mod syd gik mellem Damvej og Sønderstrand, mod nord til Fælledvej og mod vest til Skelvej. Den vandring fra land til by, som prægede hele landet i denne periode, gjorde sig også gældende i Frederikshavn, hvis bef
EFTERKRIGSTIDEN Frederikshavn havde trods sin strategiske placering og massive tyske befæstning undgået egentlige krigshandlinger. Men ikke sabotage og schalburgtage, der bl.a. gik ud over avisens trykkeri. Andre steder led befolkningen langt værre kvaler, og frederikshavnerne var ikke sene til at h
Fra starten af 1970erne. Forrest i billedet Frederikshavns gamle banegård. Frederikshavn var i 1970erne som så ofte før en by under forvandling. Der var bygget mange nye boliger, og infrastrukturen var ikke tidssvarende. Det blev besluttet efter megen politisk tovtrækkeri at flytte banegården til
Set i bakspejlet var der to hovedårsager til, at Frederikshavn kom igennem krisen og faktisk blev styrket af den. Den ene årsag var, at byrådet ikke lod sig handlingslamme af chokket, men tvært imod valgte en offensiv strategi med store investeringer på flere områder. Et af områderne var kulturen un
Handel, turisme og søværn sætter præg på Frederikshavn Frederikshavn er en attraktiv handelsby og en populær turistdestination, og så har den flådestationen, som er en markant del af byens identitet. Shopping i Frederikshavn er en oplevelse Frederikshavn er kendt som en aktiv og attraktiv handelsby
Alt kan ske i Frederikshavn En levende by året rundt med et bredt udbud af oplevelser kultur, sport, aktiviteter. Det gør Frederikshavn til et populært rejsemål for mange grupper af turister, både familier, entusiaster og erhvervsturister. Og hotelkapaciteten betyder, at vi har plads til rigtig man
31 08 - 02 09 OMRÅDET VED KRUDTTÅRNET Tordenskioldsdage - Året er 1718 Tordenskioldsdage er startskuddet på hele september måneds fejring af købstadsjubilæet. Området ved Krudttårnet bringes tilbage til tiden under Store Nordiske Krig. Fladstrand, der 100 år senere blev til Frederikshavn, var flå
01 09 FLÅDESTATION FREDERIKSHAVN Åbent hus på Flådestationen Få et indblik i, hvad der foregår bag hegnene på en af Frederikshavns største arbejdspladser. Krigsskibe, inspektionsskibe, miljøskibe, redningsskibe, helikoptere og jagerfly. Hør om uddannelser og karrieremuligheder. Se værkstederne og
07 09 MASKINHALLEN Eliel Lazo & the Cuban Funk Machine KL. 21.00 I studiet har Eliel Lazo eksperimenteret med at mixe 70ernes amerikanske funk med folkloristisk cubansk Rhumba. Resultatet af disse studio sessions over de sidste par år kan høres live første gang I Maskinhallen i Frederikshavn.
13 09 - 29 09 PLADSEN VED KRUDTTÅRNET 13/9, 15/9, 16/9, 20/9, 21/9, 22/9, 27/9, 28/9 og 29/9 Nyd Historien om Købstaden, en musikalsk og visuel forestilling, som tager afsæt i historier om mennesker og hændelser, som har skabt og formet Frederikshavn. Fire anerkendte navne på den nordiske musik
15 09 MASKINHALLEN Hele verden til åbning af Kulturnatten 200 ÅRS JUBILÆUM 2018 200 ÅRS JUBILÆUM 2018 Mød spændende kulturer fra hele verden og oplev spændende mad, dans, musik og masser af hygge. Folk, der er flyttet til Frederikshavn fra andre dele af verden, præsenterer deres kultur og fo
14 09 RÅDHUSCENTRET 15 09 BANGSBO HOVEDGAARD Happy Old Liners Kom og dans med, når Happy Old Liners fejrer købstadsjubilæet med line dance hele eftermiddagen og aftenen. Fra kl. 18.00-19.30 kan du købe en Western Buffet til kr. 198,-. Kl. 19.30-24.00 spiller Grannys op til dans. Billet købes i
m i t i r a M l a v i t Fes 18 Se udførligt program på www.frederikshavn200aar.dk
21 09 - 23 09 FREDERIKSHAVN HAVN Den maritime stemning kommer helt i top, når 35 smukke historiske skibe fylder Frederikshavn Havns inderste bassiner fiskerihavnen og ved andelskajen. Du kan komme ombord i mange af skibene og få en snak med besætningen. På kajen er der boder med mad og drikke,
22 09 22 09 ARENA NORD, BADMINTONHALLEN ARENA NORD Jubilæumskoncert Der bliver sunget fællessang, spillet luftguitar og trængsel på dansegulvet, når The Antonelli Orchestra fyrer op under et stjernespækket line-up med Sanne Salomonsen, Mads Langer, Karl William, Amalie Thørholm fra Frederiksha
23 09 INGEBORGHUS 23 09 og 25 09 SKANDIA TORV Hej Lily - et musikalsk portræt af Lily Broberg Det bliver en eftermiddag fyldt med glæde, sang og dejligt selskab samt forplejning til den store guld medalje i anledning af Købstadsjubilæet, hvor disse forestillinger er Ingeborghus og Frederik
25 09 PARADISKAJEN I dag er det Frederikshavns fødselsdag - HURRA! Kronprins Frederik deltager i købstadsjubilæet og indvier havneudvidelsen Tirsdag 25. september 2018 er det præcis 200 år siden Kong Frederik VI underskrev købstadsbrevet til Fladstrand, som herefter fik kongenavnet Frederikshavn.
29 09 VED DEN NYE 600 METER KAJ Indvielse af havneudvidelsens 1. etape Der er lagt op til en festlig dag med mange oplevelser for både børn og voksne, hvor der også bliver mulighed for at opleve kajområdet, inden arealet tages i brug. Pladsen åbner kl. 10, men allerede fra kl. 8.00 er der indskri
Hvis vi ikke udvikler, må vi afvikle Frederikshavn og dens havn er to sider af samme historie, som i september kulminerer med 200 års købstadsjubilæum og udvidelse af havnen. Som ved alle tidligere udvidelser sker den efter ønske fra erhvervslivet. mio. kr. første gang rådgiverne prissatte det, og s
Største bunkerterminal i Skandinavien Fra 2020 træder der nye skrappe regler i kraft for skibenes brændstof, og derfor har Stena Oil besluttet at udbygge sin forretning med et nyt tank anlæg til forsyning af de mange skibe, der passerer i T-ruten mellem Danmark og Sverige. Det bliver Skandinaviens s
Havnen set fra rådhuset Købstadsjubilæum og havneudvidelse. To milepæle er nået. Vi har bedt borgmester Birgit S. Hansen og havnedirektør Mikkel Seedorff Sørensen kigge på og vurdere fremtiden for hinandens virksomheder. Hvad er det første, du tænker, når du kigger ud ad vinduet? Første gang folk gæ
Byen set fra havnekontoret Hvad er det første, du tænker, når du kigger ud ad vinduet? Jeg er tilflytter og ser en by, der har et liv med sin havn. Det er det tætteste samarbejde mellem by og havn, jeg har oplevet noget sted i Danmark. Andre kommuner fravælger nogle havneaktiviteter det sker aldrig
Frederikshavn fejrer 200 års købstadsjubilæum - og du er inviteret: 31.08 - 02.09: Tordenskioldsdage 01.09: Åbent hus på Flådestation Frederikshavn. Kl. 10.00-16.00 01.09: Drageflyvning på Palmestranden. Kl. 11.00-14.00 01.09: Åbent hus hos Stena Line og på Stena Danica. Kl. 13.00-16.00 01.0