NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 2 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 36. årgang Nr. 9 24. oktober 2018 MgO-sager kan skabe frygt for nye materialer Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre Flere kvinder skal vælge tømrerfaget Dansk kvalitet slår kinesiske priser Der er langt mellem kvinderne på byggepladserne, og det skal et nyt kvinderåd nu gøre noget ved. For at holde produktionen i Danmark satser Triplan på en blanding af innovation, kvalitet og superlave priser. 25. årgang Nr. 2 23. april 2018 Tømrer spænder ben for tyvene 18. Årgang Nr. 1 1. marts 2012 ID: 42451 Læs side 2 Læs side 10 Georg Stage får teaktræ i lange baner Slip for bøder og erstatningskrav Georg Stage II er ved at blive renoveret fra inderst til yderst. Det 83 år gamle skoleskib har bl.a. fået nyt teaktræsdæk, mens al træ- og messinginventar er pillet ud og renoveret. Håndværkeren risikerer at blive holdt ansvarlig for arbejde, der ikke lever op til bygningsreglementet. Læs hvordan man slipper for bøder og erstatningskrav. Læs side 4 Læs side 16 Håndværkertest: Klassiker i værktøjskassen Pris, styrke og vægt er afgørende, når der skal vælges bore-skruemaskine i 18v akku-klassen. Læs side 36 Spil service-bingo med din kunde En bingo-plade fyldt med serviceydelser afklarer kundens forventninger, letter dagligdagen forudviklingen både mester, Stigen står altid lige to MgO-sager Straffene i de første vil bremse brugen og dermed af nye og mere Læs side 4 Nu ereffektive den her. En sikkerhedsstige, hvis byggematerialer, ben kan justeres nøjagtigt, uanset hvor kendes frahælder. udlandet megetsom eller hvor lidt underlaget Gamle vinduer renoveres til 2020 Udtjente vinduer fra nordjysk boligforening bliver genbrugt i et visionært københavnsk rækkehusbyggeri, hvor de sættes sammen i en tolagsløsning, så de lever op til 2020-kravene. svende flere. og kunder og så kan systemet salget. frygter Løsningen kan måske væreøge godkendelsesordninger Læs side 45 Dette Mester & Svend distribueres i 25.223 eksemplarer Læs side 6-7 Mester & Svend er også på internettet. Med alt det du kender fra bladet + en masse xtra... www.mester-svend.dk Læs side 12 Indbrud i håndværkerbiler eksploderede med hele 35 procent sidste år, og nu har tømrermester Jeppe Stokbro fået nok. Han har opfundet en løsning, der skal hjælpe ham selv og andre håndværkere Læs side 6-8 Festool luger ud blandt forhandlerne Siden 1. januar har der kun stået Festool-værktøj hos hardcore proff-forhandlere. Læs side 30 Paneltwistec og Konstrux ECO-Line og PRO-Line, skruer til trækonstruktioner højdejusterbare terrasseopklodsninger - Stor bæreevne på op til 8.0 kN / pr opklodsning - Hurtigt og nem opbygning - Hurtigt og trinløst justering - Modstandsdygtig overfor vejr, UV, råd og insekter Sådan tøjler Cityringen ulykkerne Læs side 8 Skovbyer giver renere luft Nemt LED-lys på pladsen Læs side 13 Læs side 22 Tilbud og Kalkulation for de professionelle Spar 50-85% tid på tilbud og kalkulation Opnå klart overblik og skruer op til 1 meter lange undgå unødige problemer Lav skarpere priser og få en bedre bundlinje E.u.r.o.Tec GmbH Unter dem Hofe 5 D-58099 Hagen Tel. 0049 (0) 2331 62 45-0 Fax 0049 (0) 2331 62 45-200 email: info@eurotec.team www.eurotec.team www.sigma estimates.dk .dk Det er den enkelte virksomheds ansvar løbende at opdatere sine miljøudsagn, hvis der kommer ny lovgivning, ny teknologisk viden eller nye eller bedre produkter på markedet mv., der gør, at udsagnene ikke længere er retvisende. Foto: Tanaonte/Dreamstime.com Vær opmærksom, inden I vasker grønt I en tid, hvor det af åbenlyse årsager er blevet populært at markedsføre sig som grøn, bæredygtig, miljøvenlig og lignende, kan virksomheder komme i strid med loven, hvis de formulerer sig upræcist eller ikke kan dokumentere centrale påstande i markedsføringen. Forbrugerombudsmanden har udgivet en kvikguide om såkaldt Greenwashing Af Daniel Christensen - Trykimprægneret træ er miljøvenligt, fordi det ikke behøver at blive malet eller lakeret det rådner nemlig ikke. Forbrugerombudsmanden udgav i december en kvikguide til virksomheder, som i deres markedsføring benytter sig af påstande om, at virksomhedens produkter er mindre belastende for klimaet eller miljøet end andre produkter, eller at virksomheden i øvrigt gør en indsats for klimaet eller miljøet. Ovenstående er et eksempel fra kvikguiden på en påstand, der ikke holder, og som man derfor ikke kan bruge i sin markedsføring. Det er også kendt som Greenwashing. - Forklaringen på, hvorfor det ikke rådner, er dog, at træet er tilsat giftstoffer, som spredes i naturen med tiden og giver anledning til krav om deponering på losseplads, når træet er udtjent. Selvom trykimprægneret træ kan siges at have en miljømæssig fordel ved, at det ikke behøver at blive malet eller lakeret, kan det ikke betegnes som miljøvenligt, fordi fordelen bliver delvist udlignet af måden, hvorpå den er fremkommet, lyder begrundelsen i kvikguiden. Kvikguiden er en forkortet version af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. fra 2014. Det giver sig selv, at markedsføring om grønne fordele ikke må være vildledende, og at faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres. I kvikguiden finder man en række eksempler som det ovenstående, der indikerer, hvor præcis man som virksomhed er nødt til at være, hvis man ønsker at markedsføre sit firma eller sit produkt som noget, der belaster klimaet eller miljøet mindre end andre produkter på markedet. Generelle og konkrete udsagn Hvis man bruger klima- eller miljøudsagn i markedsføringen, skal de være korrekte og klart formulerede, så forbrugerne umiddelbart forstår dem. Man må ikke udelade væsentlige oplysninger, og overtræder man bestemmelserne, kan man blive straffet med en bøde. Udsagnene skal normalt kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uafhængige eksperter. Hvis undersøgelsen er lavet af virksomheden selv, skal den også kunne bekræftes af uafhængi- ge eksperter. Hvis der er betydelig uenighed blandt eksperter, skal det oplyses i markedsføringen. Alternativt bør man helt undlade at bruge udsagnene. I kvikguiden skelner Forbrugerombudsmanden mellem generelle og konkrete udsagn i markedsføringen. Det er nemmest at bruge konkrete udsagn, og så længe de er dækkende, bør det også være nemt at bakke dem op. Det er straks mere besværligt ved brug af generelle udsagn som for eksempel grøn, klimavenlig, miljøvenlig, bæredygtig osv. Bruger man den slags udsagn i markedsføringen uden samtidig at oplyse, hvorfor virksomheden eller produkterne for eksempel er klimaeller miljøvenlige, skal man kunne dokumentere det ud fra en livscyklusanalyse af sine produkter. Generelle udsagn er som udgangspunkt vildledende Ifølge Forbrugerombudsmanden vil fritstående, generelle udsagn som eksempelvis klima- eller miljøvenlig blive opfattet af forbrugerne som udtryk for, at et produkt ikke har en negativ indvirkning på miljøet. Da al produktion påvirker miljø- et eller klimaet, er det derfor som udgangspunkt vildledende at bruge den type udsagn i markedsføringen. Gør man det alligevel, stiller det strenge krav til dokumentationen for, at markedsføringen af produktet overholder markedsføringsloven: Produktet skal miljømæssigt høre til blandt de absolut bedste tilsvarende produkter. Er alle produkterne på markedet for eksempel lige gode, må man ikke markedsføre sit produkt med generelle miljøudsagn. Man skal derfor som hovedregel kunne dokumentere, at produktet generelt belaster klimaet eller miljøet væsentligt mindre end tilsvarende produkter. Dokumentationen skal normalt være baseret på en livscyklusanalyse af produktet og kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uafhængige eksperter. I en livscyklusanalyse kortlægger man (miljø)forholdene og vurderer de væsentlige (miljø)påvirkninger i hele produktets livscyklus fra anskaffelse af råmaterialer og fremstilling, brug og bortskaffelse af produktet inkl. transport. Pas især på bæredygtig Forbrugerombudsmanden definerer bæredygtig udvikling som en udvikling, der opfylder de nuværende generationers behov uden at bringe fremtidige generationers mulighed for at opfylde deres behov i fare. Det betyder, at påstande om bæredygtighed skal baseres på en livscyklusanalyse, der viser, at virksomheden ikke forringer de kommende generationers mulighed for at opfylde deres behov. Der skal også tages hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold. Det er derfor meget vanskeligt at skulle kalde et produkt for bæredygtigt, uden at man er i overhængende risiko for at vildlede forbrugeren. En virksomhed vil godt kunne markedsføre sig med, at virksomheden tilstræber bæredygtighed eller lignende udsagn. Det forudsætter dog, at virksomheden har en konkret plan for, hvordan den vil opnå at blive bæredygtig, som skal være verificeret af en uafhængig instans. CO2-netural er lig ingen udledning Det er ikke kun de ord, der bruges i markedsføringen, som indgår i vurderingen af, om markedsføringen er korrekt. Brug af billeder, tegninger, farver mv. kan give indtryk af, at produktet ikke skader miljøet. Hvis en virksomhed markedsfører sig med udsagn, der indikerer, at den slet ikke udleder drivhusgasser som for eksempel CO2-neutral skal beregningen af den samlede udledning af drivhusgasser fra produktet, aktiviteten eller virksomheden, der markedsføres, vise, at udledningen af drivhusgasser er nul. Læs hele kvikguiden på Forbrugerombudsmandens hjemmeside. daniel@odsgard.dk NYT OM BÆREDYGTIGHED Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen I samarbejde med fagbladene AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 36. årgang Nr. 9 24. ok NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 2 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 36. årgang NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 3 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Snart kan man få fliser baseret på grøn brint Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 4 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Mange tænker på det langsigtede, klimamæssige tryk Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tøm NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 5 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen Byggeriet skal også begrænse ressourceforbruget AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Sponsoreret indhold Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Sponsoreret indhold Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 8 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen Partnering giver mere bæreevne på kajen i Aalborg og stor CO2-reduktion AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende m Novopan Novopan Novopan Klimagulv Klimagulv Sundt indeklima Sænk gulvvarmen 1-2 C under normalt Sænk gulvvarmen og opnå samme 1-2 C under normalt lune komfort. og opnå samme Sundt Varmen indeklima ligger dejligt lune komfort. Sænk gulvvarmen nær dine fødder. Varmen ligger dejligt 1-2 C under norma NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Sponsoreret indhold Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 11 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN 39 % vil energirenovere inden for fem år Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og s Svanemærket bygning på Krøyers Plads, København Svanemærket bygning Lavt energiforbrug Skrappe kemikaliekrav Fremmer genbrug og genanvendelse Godt indeklima Høj byggeteknisk kvalitet Uvildig kontrol Svanemærket et valg for fremtiden Svanemærket er blandt verdens skrappeste miljøcertificerin