NYT OM
NYT OM BÆREDYGTIGHED
BÆREDYGTIGHED
Side 2
Forår 2022
Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen
AKTUELT NYHEDSMAGASIN
Vi finder
altid en løsning
i fællesskab
Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre
Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre
36. årgang Nr. 9 24. oktober 2018
MgO-sager
kan skabe
frygt for nye
materialer
Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre
Flere kvinder skal
vælge tømrerfaget
Dansk kvalitet slår
kinesiske priser
Der er langt mellem kvinderne på byggepladserne, og det skal et nyt kvinderåd nu gøre noget ved.
For at holde produktionen i Danmark
satser Triplan på en blanding af innovation, kvalitet og superlave priser.
25. årgang Nr. 2 23. april 2018
Tømrer spænder
ben for tyvene
18. Årgang Nr. 1 1. marts 2012
ID: 42451
Læs side 2
Læs side 10
Georg Stage får
teaktræ i lange baner
Slip for bøder og
erstatningskrav
Georg Stage II er ved at blive renoveret fra inderst til yderst. Det 83 år gamle skoleskib har bl.a. fået nyt teaktræsdæk, mens al træ- og messinginventar
er pillet ud og renoveret.
Håndværkeren risikerer at blive holdt
ansvarlig for arbejde, der ikke lever op
til bygningsreglementet. Læs hvordan
man slipper for bøder og erstatningskrav.
Læs side 4
Læs side 16
Håndværkertest:
Klassiker i
værktøjskassen
Pris, styrke og
vægt er afgørende,
når der skal vælges
bore-skruemaskine
i 18v akku-klassen.
Læs side 36
Spil service-bingo
med din kunde
En bingo-plade fyldt med serviceydelser afklarer kundens
forventninger,
letter
dagligdagen
forudviklingen
både mester,
Stigen
står altid
lige to MgO-sager
Straffene
i de første
vil bremse
brugen
og dermed
af nye og mere
Læs side 4
Nu ereffektive
den her. En sikkerhedsstige,
hvis
byggematerialer,
ben kan justeres nøjagtigt, uanset hvor
kendes
frahælder.
udlandet
megetsom
eller hvor
lidt underlaget
Gamle vinduer
renoveres til 2020
Udtjente vinduer fra nordjysk boligforening bliver genbrugt i et visionært
københavnsk rækkehusbyggeri, hvor
de sættes sammen i en tolagsløsning,
så de lever op til 2020-kravene.
svende flere.
og kunder
og så
kan
systemet
salget.
frygter
Løsningen
kan
måske
væreøge
godkendelsesordninger
Læs side 45
Dette Mester & Svend
distribueres i
25.223 eksemplarer
Læs side 6-7
Mester & Svend er også på internettet.
Med alt det du kender fra bladet + en masse xtra...
www.mester-svend.dk
Læs side 12
Indbrud i håndværkerbiler eksploderede med hele 35
procent sidste år, og nu har tømrermester Jeppe Stokbro
fået nok. Han har opfundet en løsning, der skal hjælpe
ham selv og andre håndværkere
Læs side 6-8
Festool luger ud
blandt forhandlerne
Siden 1. januar har der kun stået Festool-værktøj hos hardcore proff-forhandlere.
Læs side 30
Paneltwistec og Konstrux
ECO-Line og PRO-Line,
skruer til trækonstruktioner
højdejusterbare terrasseopklodsninger
- Stor bæreevne på op til 8.0 kN / pr opklodsning
- Hurtigt og nem opbygning
- Hurtigt og trinløst justering
- Modstandsdygtig overfor vejr, UV, råd og insekter
Sådan tøjler
Cityringen ulykkerne
Læs side 8
Skovbyer giver
renere luft
Nemt LED-lys
på pladsen
Læs side 13
Læs side 22
Tilbud og Kalkulation
for de professionelle
Spar 50-85% tid på
tilbud og kalkulation
Opnå klart overblik og
skruer
op til 1
meter
lange
undgå unødige problemer
Lav skarpere priser og få
en bedre bundlinje
E.u.r.o.Tec GmbH Unter dem Hofe 5 D-58099 Hagen
Tel. 0049 (0) 2331 62 45-0 Fax 0049 (0) 2331 62 45-200 email: info@eurotec.team
www.eurotec.team
www.sigma estimates.dk
.dk
Det er den enkelte virksomheds ansvar
løbende at opdatere sine miljøudsagn,
hvis der kommer ny lovgivning, ny
teknologisk viden eller nye eller bedre
produkter på markedet mv., der gør, at
udsagnene ikke længere er retvisende.
Foto: Tanaonte/Dreamstime.com
Vær opmærksom,
inden I vasker grønt
I en tid, hvor det af åbenlyse årsager er blevet populært at markedsføre
sig som grøn, bæredygtig, miljøvenlig og lignende, kan virksomheder
komme i strid med loven, hvis de formulerer sig upræcist eller
ikke kan dokumentere centrale påstande i markedsføringen.
Forbrugerombudsmanden har udgivet en kvikguide om såkaldt
Greenwashing
Af Daniel Christensen
- Trykimprægneret træ er miljøvenligt, fordi det ikke behøver at blive
malet eller lakeret det rådner
nemlig ikke.
Forbrugerombudsmanden udgav
i december en kvikguide til virksomheder, som i deres markedsføring benytter sig af påstande om, at
virksomhedens produkter er mindre
belastende for klimaet eller miljøet
end andre produkter, eller at virksomheden i øvrigt gør en indsats for
klimaet eller miljøet. Ovenstående
er et eksempel fra kvikguiden på
en påstand, der ikke holder, og som
man derfor ikke kan bruge i sin markedsføring. Det er også kendt som
Greenwashing.
- Forklaringen på, hvorfor det ikke
rådner, er dog, at træet er tilsat giftstoffer, som spredes i naturen med
tiden og giver anledning til krav om
deponering på losseplads, når træet
er udtjent. Selvom trykimprægneret
træ kan siges at have en miljømæssig fordel ved, at det ikke behøver
at blive malet eller lakeret, kan det
ikke betegnes som miljøvenligt, fordi
fordelen bliver delvist udlignet af
måden, hvorpå den er fremkommet,
lyder begrundelsen i kvikguiden.
Kvikguiden er en forkortet version
af Forbrugerombudsmandens vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande mv. fra 2014. Det giver
sig selv, at markedsføring om grønne
fordele ikke må være vildledende, og
at faktiske oplysninger skal kunne
dokumenteres. I kvikguiden finder
man en række eksempler som det
ovenstående, der indikerer, hvor
præcis man som virksomhed er nødt
til at være, hvis man ønsker at markedsføre sit firma eller sit produkt
som noget, der belaster klimaet eller
miljøet mindre end andre produkter
på markedet.
Generelle og konkrete udsagn
Hvis man bruger klima- eller miljøudsagn i markedsføringen, skal
de være korrekte og klart formulerede, så forbrugerne umiddelbart
forstår dem. Man må ikke udelade
væsentlige oplysninger, og overtræder man bestemmelserne, kan man
blive straffet med en bøde.
Udsagnene skal normalt kunne underbygges af udtalelser eller
undersøgelser fra uafhængige eksperter. Hvis undersøgelsen er lavet
af virksomheden selv, skal den
også kunne bekræftes af uafhængi-
ge eksperter. Hvis der er betydelig
uenighed blandt eksperter, skal det
oplyses i markedsføringen. Alternativt bør man helt undlade at bruge
udsagnene.
I kvikguiden skelner Forbrugerombudsmanden mellem generelle og
konkrete udsagn i markedsføringen.
Det er nemmest at bruge konkrete
udsagn, og så længe de er dækkende, bør det også være nemt at bakke
dem op. Det er straks mere besværligt ved brug af generelle udsagn
som for eksempel grøn, klimavenlig, miljøvenlig, bæredygtig osv.
Bruger man den slags udsagn i
markedsføringen uden samtidig at
oplyse, hvorfor virksomheden eller
produkterne for eksempel er klimaeller miljøvenlige, skal man kunne
dokumentere det ud fra en livscyklusanalyse af sine produkter.
Generelle udsagn er som
udgangspunkt vildledende
Ifølge Forbrugerombudsmanden vil
fritstående, generelle udsagn som
eksempelvis klima- eller miljøvenlig
blive opfattet af forbrugerne som
udtryk for, at et produkt ikke har
en negativ indvirkning på miljøet.
Da al produktion påvirker miljø-
et eller klimaet, er det derfor som
udgangspunkt vildledende at bruge
den type udsagn i markedsføringen.
Gør man det alligevel, stiller det
strenge krav til dokumentationen
for, at markedsføringen af produktet
overholder markedsføringsloven:
Produktet skal miljømæssigt høre
til blandt de absolut bedste tilsvarende produkter. Er alle produkterne på markedet for eksempel lige
gode, må man ikke markedsføre sit
produkt med generelle miljøudsagn.
Man skal derfor som hovedregel
kunne dokumentere, at produktet
generelt belaster klimaet eller miljøet væsentligt mindre end tilsvarende
produkter.
Dokumentationen skal normalt
være baseret på en livscyklusanalyse af produktet og kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser
fra uafhængige eksperter.
I en livscyklusanalyse kortlægger
man (miljø)forholdene og vurderer de
væsentlige (miljø)påvirkninger i hele
produktets livscyklus fra anskaffelse
af råmaterialer og fremstilling, brug
og bortskaffelse af produktet inkl.
transport.
Pas især på bæredygtig
Forbrugerombudsmanden definerer
bæredygtig udvikling som en udvikling, der opfylder de nuværende
generationers behov uden at bringe
fremtidige generationers mulighed
for at opfylde deres behov i fare.
Det betyder, at påstande om bæredygtighed skal baseres på en livscyklusanalyse, der viser, at virksomheden ikke forringer de kommende
generationers mulighed for at opfylde deres behov. Der skal også tages
hensyn til sundhedsmæssige, sociale
og etiske forhold.
Det er derfor meget vanskeligt at
skulle kalde et produkt for bæredygtigt, uden at man er i overhængende
risiko for at vildlede forbrugeren.
En virksomhed vil godt kunne
markedsføre sig med, at virksomheden tilstræber bæredygtighed eller
lignende udsagn. Det forudsætter
dog, at virksomheden har en konkret plan for, hvordan den vil opnå
at blive bæredygtig, som skal være
verificeret af en uafhængig instans.
CO2-netural er lig
ingen udledning
Det er ikke kun de ord, der bruges i
markedsføringen, som indgår i vurderingen af, om markedsføringen er
korrekt. Brug af billeder, tegninger,
farver mv. kan give indtryk af, at
produktet ikke skader miljøet.
Hvis en virksomhed markedsfører
sig med udsagn, der indikerer, at
den slet ikke udleder drivhusgasser
som for eksempel CO2-neutral
skal beregningen af den samlede
udledning af drivhusgasser fra produktet, aktiviteten eller virksomheden, der markedsføres, vise, at
udledningen af drivhusgasser er nul.
Læs hele kvikguiden på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
daniel@odsgard.dk
NYT OM BÆREDYGTIGHED Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen I samarbejde med fagbladene AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 36. årgang Nr. 9 24. ok
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 2 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 36. årgang
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 3 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Snart kan man få fliser baseret på grøn brint Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer-
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 4 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Mange tænker på det langsigtede, klimamæssige tryk Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tøm
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 5 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen Byggeriet skal også begrænse ressourceforbruget AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Sponsoreret indhold Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Sponsoreret indhold Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Side 8 Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen Partnering giver mere bæreevne på kajen i Aalborg og stor CO2-reduktion AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende m
Novopan Novopan Novopan Klimagulv Klimagulv Sundt indeklima Sænk gulvvarmen 1-2 C under normalt Sænk gulvvarmen og opnå samme 1-2 C under normalt lune komfort. og opnå samme Sundt Varmen indeklima ligger dejligt lune komfort. Sænk gulvvarmen nær dine fødder. Varmen ligger dejligt 1-2 C under norma
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Sponsoreret indhold Forår 2022 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre
NYT OM NYT OM BÆREDYGTIGHED BÆREDYGTIGHED Forår 2022 Side 11 Tillæg til 60.000 personer i byggebranchen AKTUELT NYHEDSMAGASIN 39 % vil energirenovere inden for fem år Vi finder altid en løsning i fællesskab Det aktuelle byggemagasin for projekterende og udførende mestre Avisen for tømrer- og s
Svanemærket bygning på Krøyers Plads, København Svanemærket bygning Lavt energiforbrug Skrappe kemikaliekrav Fremmer genbrug og genanvendelse Godt indeklima Høj byggeteknisk kvalitet Uvildig kontrol Svanemærket et valg for fremtiden Svanemærket er blandt verdens skrappeste miljøcertificerin