Side 26 Nr. 1 5. marts 2019 Det er usynligt fra denne vinkel, men denne MAN TGE er en nedvejet 5-tonner med træk på baghjulene. Den rigtige type TGE til byggebranchen. peger vi på bilen med forhjulstræk til distribution, mens bilen til byggebrachen fortrinsvis har træk på baghjulene. Om ikke andet, så vil trailervægten være det afgørende argument, men man må heller ikke overse forskellene på de forskellige modellers nyttelast. TGE med træk på baghjulene er tungere, og skal den holdes inden for 3500 kg, giver det mindre nyttelast, men alt med åbent lad bør være med baghjulstræk, de fleste med specialopbygninger bør være med baghjulstræk, hvor den almindelige kassevogn kan fordeles efter det daglige behov. Vi er heller ikke bange for at indrømme, at vi mener TGE med baghjulstræk er mere autentisk. Det er efter vor opfattelse den bedste til langt de fleste formål. Alt er tilladt Den nye MAN TGE 5t RWD er en hardcore 5-ton kassevogn, der er nedvejet til 3500 kg. Optimalt at den trækker på baghjulene med solide tvillinghjul Af Jørli Petersen Når alt er tilladt betyder det også, at alt er muligt. Første bekendtskab med MAN TGE var den helt traditionelle vare. Et styk (meget) stor kassevogn, 3500 kg totalvægt, men også en kassevogn med fire hjul, tværstillet frontmotor og træk på forhjulene. Den meget almindelige konfiguration er ændret på denne version af TGE, som på mange måder forekommer at være den helt rigtige, eller måske den bedste løsning, alt efter det personlige udgangspunkt, for der er flere meninger om motorer, og hvilke der passer til hvilke biler osv. Alt det skal vi nok vende tilbage til. Det helt afgørende ved denne udgave af MAN TGE er den ændrede grundkonstruktion. Testbilen trækker på baghjulene, og det er ikke singlemonterede hjul men solide tvillinghjul, som foruden at kunne tumle større vægt mere overbevisende også er med til at give lidt mere kontakt med bløde og mudrede overflader på opkørte byggepladser, når bilen har afleveret sit læs. Fornemmelse af mere hardcore varebil bekræftes, når man ser på bilens data. Det er ikke en standard 3500 kg bil. Det er en 5-ton kassevogn, der er nedvejet til de 3500 kg, og det giver yderligere bonus på den tilladte trailervægt, som nu er 3500 kg, ligesom vægten af det samlede vogntog er 7000 kg, og det er netop det tal, der udløste overskriften til denne test af TGE med baghjulstræk, for alt er tilladt, og det der ikke er tilladt, er på flere måder muligt, for den kraftigere konstruktion er bedre til at tumle en gang overlæs, som selvfølgelig kun er lovligt på lukkede områder. Dagens brokkeri MAN kommer med en testbil, er det ikke den skrabede model, man ønsker at viser frem. Testbilen var udstyret med aktiv fartpilot, der fungerer op til 160 km/t, der er tilknyttet et nødbremsesystem, som også skulle fungere op til 160 km/t vi afstod fra denne del af testen der var klimasystem og især vinterpakke, som bl.a. består af fjernbetjent oliefyr og opvarmede sprinklerdyser, mens den monterede komfortpakke blandt andet giver bedre støjisolering i kabinen. Totalt set fik vi det meste af det bedste MAN formår i klassen på 3500 kg og derunder. Det har selvfølgelig også betydning for prisen. 375 af de store før moms er ikke billigt, men så er det heldigt, at priser på varebiler Det er heller ikke muligt at lave en test af en ellers glimrende varebil i den tunge klasse uden at både brokke sig over, for efterfølgende at beklage, at VW ikke vil ofre mere end en 2-liters motor til en sværvægts varevogn med en maksimal vægt på 5 ton plus trailer. Der skal ikke meget fantasi til at forestille sig resultatet, hvis man udnytter vægtgrænserne fuldt og helt, det er helt enkelt for småt og utilstrækkeligt. 2-liters løsningen skyldes flere ting: Dels er den allerede på hylderne i VW-koncernen, dels kan kan pille på en sådan måde, at man får pæne CO2 udledninger, men i praksis er det ikke optimalt at smække en 2-liters i den største type kassevogn eller en 5-tonner med påhæng. I de gode gamle dage havde VW 2,5 liters 5-cylindrede til deres større varebiler. Sådan en tingest kunne vi godt drømme om vil genopstå. Indtil det sker, er de små motorer det bløde punkt i en ellers rigtig fornem varebil. Q Herlig kabine Vi har tidligere været ude med en god gang roser til kabinen i TGE. Der er lagt vægt på det vigtigste, god kørestilling, plads nok og gode sæder, men alt det udenom er også af høj klasse for bilens type. Velindrettet kabine med rigtigt mange gode detaljer, men det er også en kabine, der kan komme til at ligne den berømte rodebutik, for der utroligt mange små rum og aflæggepladser. Så det kræver en vis sans for oprydning at køre MAN TGE, men vi må også medgive, at når Kabine i topklasse, men TGE er også en varebil med mulighed for alt i sikkerhed og komfort. kun er vejledende, og så kan bilen leases, eksempelvis til 3630 kr. før moms om måneden med en aftale på 60 måneder og 20 procent på bordet. Disse tal er dog MANs egne, de kan måske findes bedre andre steder, så før der leases, bør man støvsuge markedet for det bedste tilbud. For bilen er den samme. Leasingaftaler handler udelukkende om at få det samme til den laveste pris. For eller bag? Et tydeligt tegn på en varebil i den tungere klasse. Tvillingmonterede baghjul. Vi har allerede antydet, at der er stor forskel på TGE med træk på for- eller baghjul. Det store spørgsmål er derfor, hvad skal man vælge? Igen handler det om det daglige brug, og hvis vi skal dele de to typer TGE til hver sin type bruger, Fakta Om MAN TGE 3.180 L3H3 5t Pris: Motor: 374.623 kr. ekskl. moms 2,0-liter 4-cyl 8-aut Baghjulstræk 177 HK v. 3600 o/m 410 Nm v. 1500-2000 o/m Tophastighed: 160 km/t ECE-snit: 10,6 km/l Kørevægt: 2616 kg Totalvægt: 3500 kg Trailer: 750/3500 kg CO2: 245/km Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 26. årgang Nr. 1 5. marts 2019 H Å N D VÆ R K E R D A G E D E N 1 8 . - 22 . M A R T S 2 019 KUN FOR PROFESSIONELLE HÅNDVÆRKERE Kom til H-dage og H-tour i uge 12 se hvornår tour-bussen kommer til din butik på carl-ras.dk DEWALT 18 V XR slagbore-/ skruemaskine DCK796D2T kulløs inkl. 71 dele tilbehør 39056470 FRIT VALG EKSKL. Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre 100 år og helt ny direktør En af landets største tømrervirksomheder, Hustømrerne, fejrer 100 års fødselsdag med en ny adm. direktør på posten. 37-årige Morten Sort Mouritsen kommer fra egne rækker og skal med stor nysgerrighed på menneskelig udvi Side 2 Nr. 1 5. marts 2019 Nye muligheder til gulvlæggerne Salgsdirektør Frank Kihlgast (th.) og daglig leder og projektsælger indenfor gulvbelægning Thomas Refsgaard Købsted tilbyder bl.a. et stort udvalg af Rubio Monocoat-produkter i den opgraderede forretning i Herlev. til helt nye varegruppe HåndværkerNYT Tilmeld dig XL-PROs nyhedsbrev og få faglige indspark og gode tilbud. 2001884 MILWAUKEE 18V BORE/SKRUEMASKINE M18 CBLDD-402C kompakt M18 bore-/ skruemaskine med kulfri motor. 18-trins momentindstilling plus boretrin. 60 Nm. 0-500/0-1800 o/min. Indbygget LED-lys. Leveres med kuffert. Side 4 Nr. 1 5. marts 2019 100 år og helt ny direktør Den 10. maj i år fejrer Hustømrerne 100 års fødselsdag. Det bliver med Morten Sort Mouritzen ved roret, og han har fokus på virksomheden og den enkelte medarbejders udvikling: - Vi har alle sammen forcer og svagheder, men hvordan får vi mest u Nr. 1 5. marts 2019 Side 5 triatlet, som alligevel havde tvivl ift. sin fysiske formåen: - Jeg var jo blevet ældre, så det var også for at afprøve, om der stadig var krudt i tanken. Sammen med 29 andre helt almindelige danskere blev Morten under tæt observation og instruktion af tidligere jægerso Side 6 Nr. 1 5. marts 2019 Hellere bedre konkurrence end dårlige medarbejdere - Vores medarbejdere skal vide, hvad de kaster sig ud i, før de gør det. Og når Dansk Byggeri ikke vil gå ud og kræve autorisation for tømrere, murere og malere, som man har det hos elektrikere og vvsere, kræver det, at Gør din hverdag lettere med Bygma.dk/proff Få overblik over Fakturaer Ordrer Følgesedler Datablade til kvalitetssikring Chauffør App Og meget mere Byggebranchen er fyldt med travle folk, så det er smart, at man selv kan finde de oplysninger, man har brug for Misforstå mig ikke: Jeg får virk Side 8 Nr. 1 5. marts 2019 Fortsat fra side 6 enkelt medarbejders faglige kunnen, fra den yngste lærling til den ældste svend. Egerbyg Academy hedder det, og i dag er forløbene struktureret sådan, at Anders Eger og Jørgen Damkiær i en time hver onsdag og fredag betalt af virksomheden underviser Side 10 Nr. 1 5. marts 2019 Fortsat fra side 8 frem for at stå med en skruemaskine i hånden. De fleste her i virksomheden er interesseret i håndværket og måske en dag selv at blive mestre, men jeg har prøvet at stå på egne ben før og ved, hvad det kræver, og det er jeg ikke interesseret i igen. S Nr. 1 5. marts 2019 Side 11 Dansk træ på norske gulve Det var bl.a. gode referencer fra lufthavne i Stockholm, Bergen, Venedig, Amman og her København, der var medvirkende til, at Hørning Parket kunne lande den prestigefyldte ordre til Nasjonalmuseet i Oslo. I 2011 blev Kasper Kopp Børsen Gazelle Side 12 Nr. 1 5. marts 2019 Skills skaber en vigtig kultur i firmaet 13 af de 16 mand fra Mestermadsen, der tog fem dage af sted til WorldSkills i Abu Dhabi for at støtte kollegaen Frederik Riber (bagerst med Dannebrog). Turen har været med til at skabe en helt speciel holdånd i firmaet og stolth STOLT SPONSOR RESPEKT FOR DET GODE HÅNDVÆRK KPK er danskproducerede døre og vinduer, bygget med respekt for det gode håndværk. Vi bakker op om de unge håndværkstalenter ved DM i Skills i Næstved 4.-6. april. Fordi det er dansk, når det er bedst. asse Foto: L Skov Side 14 Nr. 1 5. marts 2019 Fortsat fra side 12 Tømrermester Anders Madsen (tv.), bygningssnedker Frederik Riber (i midten) og faglærer fra RTS, Peter Hansen, gik alle all-in ifm. deltagelsen ved WorldSkills. vejen rundt, fortæller tømrermesteren og tilføjer: - Så nu venter vi bare på den næste. Nr. 1 5. marts 2019 Side 15 Sponsorat helt i tråd med forretningen Siden 2017 har KPK Døre og Vinduer, som er en del af Inwido-koncernen, sponsoreret DM i Skills for bygningssnedkere. I 2018 tegnede man et nyt sponsorat, der også omfattede tømrerkonkurrencen, og vinduesproducenten er dermed igen Side 16 Nr. 1 5. marts 2019 Ny energiguide: Hold igen med isolering og nye vinduer I ældre huse kan det nærmest være umuligt at få dampspærren helt tæt. Det kan kun lykkes, hvis man starter helt forfra, f.eks. som her i forbindelse med en større ombygning i tagetagen, hvor det er uhyre vigtigt, a Nr. 1 5. marts 2019 Side 17 Gulvet i dette bindingsværkshus er efterisoleret, det gamle bræddegulv er taget op, og gulvet er lagt igen. Alternativt kan man lægge et nyt bræddegulv magen til det gamle. ikke tager hensyn til husets byggestil eller alder. Man kan med andre ord ofte opnå gode resulta Side 18 Nr. 1 5. marts 2019 Vægvarme hindrer kuldebroer og skimmelsvamp Aluflam har udviklet elementer til en løsning, som forbedrer indeklimaet. for beboerne i ældre ejendomme, siger adm. direktør Peter Birck fra Aluflam, der er producent af aluminiumsprofiler til døre og vinduer. Nu skal en ny Nr. 1 5. marts 2019 Side 19 Her ville familien ikke vente på politikerne. De sparer energi med nye energivenlige vinduer og døre, men hvordan får vi resten med? spørger Dansk Byggeri. Arkivfoto Hva så skal vi snart spare noget energi? Bygninger står for cirka 40 procent af alt energiforbrug, men Side 20 Nr. 1 5. marts 2019 Slaveejere har frit spil i byggeriet Først i februar afslørede DR dokumentar, hvordan udlændinge groft bliver udnyttet af skruppelløse bagmænd i byggebranchen. Nu kræver både organisationer og politikere handling Af Johannes H. Nørgård Mandag den 4. februar afslørede Nr. 1 5. marts 2019 Afsløringer med udenlandske arbejdere, der sov midt i byggerod uden varme og varmt vand og som måtte samle flasker, fordi de ikke fik den løn, de var blevet lovet, får nu både organisationer og politikere til at kræve handling. Arkivfoto bagmænd blevet dømt for menneskehandel Side 22 Nr. 1 5. marts 2019 Mere kraft til alle værktøjer På Bosch værktøjsværksted i Ballerup viser produkttræner Jan Gantzler producentens nye ProCore 18V-batteriserie og oplader med Connectivity frem. til udfordringen, som lithium-ion også førte med sig: - Varme er fjende nummer et, når vi ta FESTOOL BUSINESS LEASE Priseksempel 844 kr. pr. måned TØMRERPAKKE: Akku slagbore-/skruemaskine PDC 18/4 Li-Basic + Akku borehammer BHC 18 Li-Basic + Akku gipspladeskruemaskine DWC 18-4500 Li-Basic + Akku stiksav PSC 420 Li EB-Basic + Akku dyksav TSC 55 Li REB-Basic + Føringsskinne FS 1400/2 + Bat Side 24 Nr. 1 5. marts 2019 Leaset værktøj giver styr på udgifterne Lettere at give skarpere pris I Sverige og Finland har det været en stor succes, så nu gør Festool det også muligt for danske håndværkere at lease producentens el-værktøj Vi leaser biler, vaskemaskiner, it-produkter, tv, kontor Nr. 1 5. marts 2019 Side 25 plejer. Målet er at gøre hverdagen mere effektiv for håndværkerne og hjælpe dem med til at blive mere succesfulde og stolte i deres hverdag. Her er en mulighed for at arbejde med noget lækkert værktøj, som gør medarbejderne stolte, siger Rikke Camilla Geert. En god af Side 26 Nr. 1 5. marts 2019 Det er usynligt fra denne vinkel, men denne MAN TGE er en nedvejet 5-tonner med træk på baghjulene. Den rigtige type TGE til byggebranchen. peger vi på bilen med forhjulstræk til distribution, mens bilen til byggebrachen fortrinsvis har træk på baghjulene. Om ikke ande Nr. 1 5. marts 2019 Side 27 Ford lammetævede konkurrenterne i forhold til salg af varebiler i 2018. Samlet var der en tilbagegang i salget af varebiler i Danmark på mere end 2000 stk. På det tidspunkt blev der stillet store krav til forhandlerne. Der var en lang række krav, der skulle opfyldes, f Side 28 Nr. 1 5. marts 2019 Farten dræber el-bilens rækkevidde Der findes kun to el-drevne varebiler, der er værd at skrive om, og den ene er klart bedre end den anden, selv om de kommer fra samme koncern. er en konstant balance mellem rækkevidde og nyttelast, for selv om e-NV200 ikke er en type Oplev styrken og mærk gevinsten 3500 KG ANHÆNGERVÆGT LAVERE EJERAFGIFT OG BRÆNDSTOFFORBRUG OP TIL 14,7 KM/L 3,5 T på krogen Prøv markedets stærkeste varebil OPERATIONEL LEASING FRA KUN 2.495 KR. /MD.* inkl. service og vedligeholdelse BOOK DIN PRØVETUR PÅ IVECODAILY.DK *Operationel leasing med Side 30 Nr. 1 5. marts 2019 Fortsat fra side 28 vurdere det, vi har, og det, man kan købe hos bilforhandleren, og her fungerer e-NV200 aldeles fremragende, når den er tilsluttet 230V. Det tager tid at oplade, men igen: Kører man bykørsel, vil man i praksis kun have brug for at lade om natten, og www.volkswagen-erhvervsbiler.dk Vi har sat en lille pris på noget, du vil sætte stor pris på. Transporter kan nu leases fra kr. 1.395 pr. md. Uanset hvad du fragter, er Transporter lastet med praktiske detaljer. Vi har endda inkluderet et Service- og Reparationsabonnement i prisen, så du ikke skal Side 32 Nr. 1 5. marts 2019 Sponsoreret indhold Sidemonteringen med CAMO-systemet giver superflotte resultater og er et stort hit på sociale medier - især hos kvinderne. automatisk 5 mm mellem hvert bræt, og så kan den ene af de to afstandsklodser afmonteres, så CAMO-løsningen også kan bruges, n Nr. 1 5. marts 2019 Side 33 Test selv indeklimaet med specialistudstyr Forud for fjernrådgivningen har Teknologisk Institut udarbejdet en vejledning for det fugtmålerudstyr, som blev anvendt i tre legestuer. Prøvetagningen forløb uden problemer. godkende brugen i et opholdsrum, f.eks. i et 1-fam Avisen for tømrer- og snedkersvende og deres mestre Nye muligheder til gulvlæggerne s. 2 Slaveejere har frit spil i byggeriet s. 20 26. årgang Nr. 1 5. marts 2019 Leaset værktøj giver styr på udgifterne s. 24 Farten dræber el-bilens rækkevidde s. 28 KOMPROMENT TOTALLEVERANDØR AF TAG OG FA