Legen med funktion og udtryk I sæsonen forår og sommer 2018 leges der med overdrevne proportioner og kerneelementer, og funktionelle produkter omkonfigureres. Materialer genopfindes, og transformationer i farver og teksturer og innovative tilgange til nye overflader bliver skabt. Fysiske former og computergenereret design blandes eller gengives gennem virtual reality. Vi går en sæson i møde, som domineres af det uperfekte look, og hvor forbrugeren i højere grad får mulighed for at deltage i at færdiggøre produktet. Trendtemaer til SS 18 Minymo pej gruppen ser fire vinkler og temaer på sæsonen forår og sommer 2018 omfattende inspiration til både mode og accessories. Rebelskheden manifesteres særligt i temaerne Performance og Rebel, men eksisterer også i temaerne Present og Roots. Interessen for materialer, skabelsesprocesser, og hvad man aktivt og konstruktivt kan gøre for at fremme funktion og de valg, man har taget i livet, er fælles for alle fire temaer, hvor nye materialesammensætninger, samarbejder på tværs af brancher og digitale samt naturlige teknikker bliver afprøvet i sæsonen forår og sommer 2018. Costbart Paps by Papfar SS 18 STILGUIDE TØJ NO. 03 2017 SEKTION 3 CIFF KIDS 17 MESSEUDGIVELSE SEKTION 3 03/17 JULI 2017 39. ÅRGANG FASHION & BUSINESS TRENDS NO. 03 SEKTION 3 TREND- OG STILGUIDE TIL CIFF KIDS: Spring/Summer 18 HVAD BLIVER SÆSONENS BESTSELLER? Rosemunde, Fub, Småfolk, Grunt, The New, Konges Sløjd PEJ GRUPPEN PORTRÆTTER: Soft Gallery, Ferm Living Kids UNIK TRENDRAPPORT MED FOKUS PÅ BØRN pej kids 2018-2020 er en ny trendrapport, der kortlægger og opdaterer de megatrends, som den store trendbog pej kids 2016-2019 grundlagde i 2015. pej kids 2018-2020 hænger således tydeligt sammen med pej kids 16-19 med opdateringer på farveskalaer og cases. I pej MØD OS PÅ CIFF KIDS FORUM STAND - 015A P:T CLOTHING A/S DENMARK / HEAD OFFICE PHONE NO.: +45 6317 4455 E-MAIL: SALES @ PTCLOTHING.DK WWW.ADDTOBAG.DK LEDER VELKOMMEN TIL CIFF KIDS Børnebranchen vejrer morgenluft Med økonomisk vækst følger stigende fødselsrater, og med stigende fødselsrater følger stigende omsætning af alt, hvad der relaterer sig til babyer, børn og børnefamilielivet generelt. Det ses blandt andet i de 2016-regnskaber, som børne www.hustandclaire.com 03 Forside Marmar Copenhagen Tirsbækvej 5 2720 Vanløse Tlf.: (+45) 26 80 35 36 www.marmar.dk Chefredaktør Louise Byg Kongsholm redaktionen@pejgruppen.dk 16 Skribenter Helene Mathiasen Louise Byg Kongsholm Marianne Trier Josefsen Pernille Kirstine Møller Katrine Rosgaard Klemmensen Stine Birk Knuds 26 34 38 30 26 SOFT GALLERY Et kunstnerisk projekt i børnehøjde. Det er visionen bag børnetøjsbrandet, som skaber et international udtryk gennem forening af kunst, farver og form. 38 TINDERBOX En klar mission om at løfte hele shopping oplevelsen til børn til et nyt og højere niveau har skabt su MODENYT DANSK BUREAU SKABER RUMLIGT DESIGN PÅ CIFF KIDS CIFF Kids kan i år præsentere to nye områder, hvor børnemode kombineres med kunst og arkitektur. Det er den kreative duo Josephine Dohlmann og Pil Fischer, der står bag designbureauet Vildfang, som har skabt områderne. Form Follows Feelings, d BRANDS4KIDS MED FIN FREMGANG 2016 blev et godt år for børne tøjsvirksomheden Brands4Kids, som står bag Pippi, Celavi, Mala, Minymo, Me Too og Creamie. I forhold til markedet og den forventede udvikling for selskabet er årets resultat ligefrem bedre end ventet, skriver ledelsen. Bruttoresultatet land ARTIKEL AF LOUISE BYG KONGSHOLM M E S S E O P TA K T CIFF KIDS Livsstilsunivers med mode og interiør Ciff Kids 10 FACTS Når CIFF Kids slår dørene op i Forum fra den 9. til den 11. august 2017, vil de besøgende kunne hente inspiration fra kreative livsstilsuniverser, opleve endnu flere børnebrands inden for interiør og se de nyeste trends inden for børnemode, når der afholdes shows i haven foran Forum. Hos CIFF PA N TO N E R A B ATA F TA L E Du kan spare penge og optjene point på Pantone. Vi bestræber os altid på at have de bedste priser på markedet og give vores kunder den bedste service, når det kommer til Pantone. Ønsker du at opnå de mange fordele ved dit køb af Pantone, kræver det en forudgående aftal MØD OS PÅ CIFF KIDS FORUM STAND - 015A P:T CLOTHING A/S DENMARK / HEAD OFFICE PHONE NO.: +45 6317 4455 E-MAIL: SALES @ PTCLOTHING.DK WWW.HOUND.DK ARTIKEL AF HELENE MATHIASEN RUNDSPØRGE BLANDT CIFF KIDS-UDSTILLERE Sæsonens bestseller TØJ har spurgt en række udstillere på CIFF Kids om, hvilken style, de tror, vil blive deres bedst sælgende til foråret og sommeren 2018. SMÅFOLK THE NEW SHE Da hele kollektionen fra Småfolk nu udelukkende la GRUNT FUB Børnetøjsbrandet Fub, der i år kan fejre 10-års jubilæum, har valgt Chevron Blouse til sæsonens bestseller. Brandet udvikler nye og spændende strikteknikker hver sæson, og de overraskende og eksperimenterende styles kan kombineres med de klassiske striber. Hele SS 18-kollektionen er inspi ARTIKEL AF PERNILLE KIRSTINE MØLLER STILGUIDE Spring Summer 2018 CIFF Kids-udstillere og de nyeste trends Fub Elemental by Fixoni Med sæsonen forår og sommer 2018 er vi stadig i den konstruktive epoke. En epoke hvor vi alle ønsker at komme videre til noget bedre og mere konstruktivt. Forår og so Legen med funktion og udtryk I sæsonen forår og sommer 2018 leges der med overdrevne proportioner og kerneelementer, og funktionelle produkter omkonfigureres. Materialer genopfindes, og transformationer i farver og teksturer og innovative tilgange til nye overflader bliver skabt. Fysiske former og c STILGUIDE SS 18 Marmar Copenhagen Hust & Claire Fixoni Hound Minymo Present Et trendtema der ud fra en intellektuel vinkel ønsker at bibeholde fokus på det nuværende og hylder det sikre og den romantiske moral. Fremtiden er forbundet med usikkerhed, og der tales generelt mere, end der handles i P R E S E N T Fub Elemental by Fixoni Costbart Costbart Pierrot La Lune Keywords Tone-i-tone farver, urbanitet, ro, sanselig, lethed, sikkerhed, indhold, enkle detaljer, drømmende, indsigt, håndværk, inderlighed, form fremfor Paps by Papfar funktion, æstetisk forståelse, sirlighed, inspiratio STILGUIDE SS 18 Hound Paps by Papfar D-Xel Freds World by Green Cotton Performance Et trendtema der legaliserer show-off, det aktive liv på alle måder og brugen af alle slags løsninger fra praktiske til teknologiske. Wearable Technologyløsninger fascinerer, og fremtidens muligheder inden for tætt Creamie PERFORMANCE Marmar Copenhagen Move Kids Up Add to Bag Keywords Humor, fællesskab, praktiske løsninger, nysgerrighed, konstruktivt design, sci-fi, overhalingsbanen, wearables, futurisme, sporty, aktivitet, teknologi, aktivitet, performance. The New Grunt Müsli by Green Cotton TØJ N STILGUIDE SS 18 Grunt Small Rags Småfolk Hust & Claire Rebel Et trendtema der hylder de nye rebeller, der aktivt ønsker at skabe en ny verden. En ny verden der modigt kombinerer erfaringer, både etiske og æstetiske, teknologiske og politiske, og hvor rebellen ikke holder sig tilbage for at nå s R E B E L Fub Freds World by Green Cotton Soft Gallery Marmar Copenhagen Grunt MP Denmark The New Keywords Gennemtænkte fejl, teknologi, futurisme, intelligens, fremtiden, innovation, sci-fi, modig, urbanisme, gennemsigtighed, sporbarhed, aktiv, udadvendt. TØJ NO. 03 2017 SEKTION 3 CIFF KI STILGUIDE SS 18 Enfant Me Too Minymo Roots Rosemunde Et trendtema der grundlæggende udtrykker ønsket om at trække stikket fuldt ud og være i opposition til fremtiden. Dyrkelse af historien, rødderne og fortiden er svaret på fremtidens udfordringer. Fravalg er lige så vigtige som tilvalg, og ma Roots Me Too Move Freds World by Green Cotton Keywords Tryghed, velkendt, fortid, Kids Up etik, ro, velvære, sanselighed, natur, biologi, bæredygtighed, sporbarhed, tiden farver materialet, genopfindelse af redskaber, hårdt arbejde. Small Rags Pierrot La Lune Fixoni TØJ NO. 03 2017 SEKTION ARTIKEL AF KATRINE ROSGAARD KLEMMENSEN UDSTILLER PÅ CIFF KIDS SOFT GALLERY Kunstnerisk projekt i børnehøjde En kreativ duo med mod på at tænke ud over Danmarks grænser. Sådan starter historien om børnetøjsbrandet Soft Gallery, som den ene del af duoen, Barbara Hvidt, beskriver som et projekt om a Soft Gallery TØJ NO. 03 2017 SEKTION 3 CIFF KIDS 27 SOFT GALLERY Barbara Hvidt og Tine Holt Møller Soft Gallery 28 deret børnetøj, men at visionen var at kreere et projekt, hvor kunst, farver og form skulle kombineres. En vision som sidenhen er blevet definerende for virksomhedens arbejdsgang og grundlag. Hver uge er en ny rejse I dag 10 år efter opstarten kan Soft Gallery fejre jubilæum og kigge tilbage på 10 ARTIKEL AF STINE BIRK KNUDSEN UDSTILLER PÅ CIFF KIDS UTOFT KIDS GROUP Fotosession på børnenes præmisser I mere end 50 år har Utoft Kids Group arbejdet med børnetøj, men hvad kræver det egentlig at arbejde med små størrelser både foran og bagved kameraet? Det og meget mere svarer brand manager, Le Backstage Small Rags. Foto: Birthe Vembye Backstage Small Rags. Foto: Birthe Vembye Den rette location og styling er bare nogle af de ingredienser, som skal kombineres for at tage det gode billede, som printer sig ind i de købestærke forældres hukommelse. Derudover kræver det en model med det re UTOFT KIDS GROUP mulighed for at udvælge børn med de udtryk, som vi tænker passer godt til de pågældende branduniverser. Kunderne køber outfittet en-til-en Med mere end 50 års erfaring i branchen står Utoft Kids Group i dag bag mærkerne: Fixoni, En Fant, Small Rags og Nordic Label. Børnetøjsvirksom Backstage Small Rags. Foto: Birthe Vembye virksomheden kommer til at fokusere på mærkernes visuelle udtryk hver især, for Lene Rix betragter i stigende grad CIFF Kids som en imageprofilerende messe og ikke blot en indkøbsmesse: CIFF Kids er blevet en god face-out-messe, hvor vi som Utoft Kids Grou ARTIKEL AF METTE MØLLER HANSEN UDSTILLER PÅ CIFF KIDS FERM LIVING KIDS Forener børnenes verden med de voksnes 34 Ferm Living Kids Engang var interiør til børn et uopdyrket marked med meget få brands. Den mulighed greb Ferm Living tilbage i 2009 og skabte brandet Ferm Living Kids, der i dag står bag nogle af de mest populære produkter til børneværelset. Deres mission er at inspirere til, at et moderne og legen FERM LIVING KIDS Ferm Living Kids Selv om kollektionerne lanceres separat, er der ikke tale om to adskilte brands. Ferm Living og Ferm Living Kids bygger nemlig begge på de samme principper, og det er de samme designere, der er afsendere på alle virksomhedens produkter. Vores to kollektioner taler Ferm Living Kids Ved at tænke æstetik og moderne interiørdesign ind i et legesygt børneunivers præsenterede vi markedet for en ny måde at tænke design til børn på. Cathrine Høgh selv og forsøger altid at se os selv udefra og være i øjenhøjde med vores målgruppe, fortæller Cathrine Høgh. Forældre, ARTIKEL AF METTE MØLLER HANSEN D E TA I L TINDERBOX Detailsucces går gennem oplevelsen Trods et butikslandskab i krise havde børnetøjsforhandleren Tinderbox en klar mission om at løfte hele shoppingoplevelsen til børn til et nyt og højere niveau. TØJ bringer virksomheden i fokus for at finde ud af Tinderbox Det er ikke mere end tre år siden, at Tinderbox åbnede sin første butik. Til trods for det faktum at dansk detailhandel havde været under massivt pres i de forgangne år, greb stifter af Tinderbox, Jacob Pedersen, alligevel chancen og forsøgte sig med åbningen af en fysisk butik. Tinderbox TINDERBOX Det bliver aldrig kedeligt at skulle prøve otte par sko eller fire flyverdragter, og ikke alene er vores personale eksperter i personlig og professionel vejledning de er også glade for børn og rigtig gode til at håndtere dem. Jacob Pedersen 40 H.C. Andersen-eventyr fornægter sig ikke i Tinderbox Det bliver aldrig kedeligt at skulle prøve otte par sko eller fire flyverdragter, og ikke alene er vores personale eksperter i personlig og professionel vejledning de er også glade for børn og rigtig gode til at håndtere dem, fortæller Jacob Pedersen. Personalet yder eksperthjælp, og mål ARTIKEL AF MARIANNE SPANGGAARD BAGGRUND MEDSKAB SKABER HANDLING Når vi som mennesker indgår i dialog, er det svært ikke at blive klogere. Det er det, som forbrugerinddragelse handler om; at skabe et rum for dialog, der inddrager forbrugernes perspektiv som en naturlig stemme i udviklingen af børne Mette Billenstein Schriver. Foto: Thora Fotografi TØJ NO. 03 2017 SEKTION 3 CIFF KIDS rk evæ Hvis brandet var en kendis, hvilken kendis var det så? De fremmødte forbrugere smager på spørgsmålet og sipper til kaffen rundt om de aflange borde, som danner rammen for aftenens forbrugerworkshop. Fo MEDSKAB SKABER HANDLING Credit: Vokseværk Spørgeskemaer og big data er tal, som kan indikere fokuspunkter, men vi designer til mennesker, og mennesker er nuancerede og krøllede, og de lægger mærke til de mindste finurlige detaljer. Derfor skal vi helt tæt på forbrugerne og kende dem så godt, at vi Mod på mere? Her er fem tommelfingerregler, som får jer godt fra start 1. Stil relevante spørgsmål Spørg jer selv, hvilke beslutninger I vil kunne træffe på baggrund af indsigter. 2. Husk, at forbrugerne ikke har svarene De er eksperter i deres eget liv og i at forbruge. I er eksperter i at ud ARTIKEL AF PERNILLE KIRSTINE MØLLER I N S P I R AT I O N PEJ KIDS 2018-2020 46 Kit and Kin I 2015 udkom pej kids for første gang. En børnetrendbog med fokus på megatrends for 2016-2019. Første udgave indholdt alt, hvad der var værd at vide om den moderne børneforbruger samt børnefamiliens behov inden for mode, interiør, fødevarer, emballage, detail og medier. Segmenter og mål PEJ KIDS 2018-2020 en opdatering på, hvilke forandringer den digitale og teknologiske udvikling allerede har haft og vil medføre. Augmented Reality og Virtual Reality har allerede ændret mange oplevelser, som påvirker forbruget både for børn og voksne. Vi husker alle sommeren 2016, hvor Augmented Kindo Mexico Tinitell Max Wagner måde, som de har set deres idoler gøre. Derfor er denne gruppe en kæmpe mulighed for brands til markedsføring gennem forbrugeren. Fænomenet Storydoing breder sig med hastige skridt og bliver således en vigtigere del af markedsføringen hos virksomheder. 100 cases og PEJ KIDS 2018-2020 TO D D TRE SEGMENTER RS I N F. LE & Infants & Toddlers (0-3 år) Infants & Toddlers er nyfødte samt småbørn. I denne aldersgruppe er det forældrene, der har den største indflydelse på, hvad børnene skal iklædes, hvad de skal spise, og hvilke produkter og medier børnene er i New strategic partnership 2018 ORGANIC Certified by IMO CH Lic. No 130497 Follow the story of Big Cloud and Little Cloud Forum stand 050 molo.com