udgivet af pej gruppen scandinavian trend institute nr. 03 2018 40. årgang
FA S H I O N & B U S I N E S S T R E N D S 0 3 2 0 1 8
TREND- OG STILGUIDE TIL CIFF KIDS
Spring/Summer 19
F A K TA O M B Ø R N E T Ø J S B R A N C H E N
PORTRÆTTER
MP Denmark, Liewood,
Loudly, Serendipity Organics
SÆSONENS BESTSELLER
Müsli by Green Cotton, Melton,
LMTD, Nordic Label, Homeyness
MESSEUDGIVELSE
SEKTION 3
udgivet af pej gruppen scandinavian trend institute nr. 03 2018 40. årgang FA S H I O N & B U S I N E S S T R E N D S 0 3 2 0 1 8 TREND- OG STILGUIDE TIL CIFF KIDS Spring/Summer 19 F A K TA O M B Ø R N E T Ø J S B R A N C H E N PORTRÆTTER MP Denmark, Liewood, Loudly, Serendipity Organics SÆS
MARMAR COPENHAGEN +45 2680 3536 MARMAR@MARMAR.DK WWW.MARMAR.DK
LEDER velkommen Vi takker CIFF Kids og de mange udstillere for det fortsatte samarbejde om en flot CIFF Kids sektion i messeudgaven af branchebladet TØJ med messeoptakt, messeportrætter samt sæsonens trends og far ver, og vi ser frem til at møde alle de for ventningsfulde og glade udstillere og be
14 30 26 16 08 KORT & GODT Store og små nyheder fra udstillerne på CIFF Kids. 1 0 M E S S E O P TA K T C I F F K I D S Stigende besøgstal, kreative samarbejder, innovative ideer og sæsonpræget inspiration. CIFF Kids har fuld fokus på at skabe en unik atmosfære i Forum. Indhold 6 FA S H I O
38 LIEWOOD Hos børneinteriørbrandet er der fokus på at opretholde en høj kvalitet og designe gennemarbejdede produkter, der gør en forskel. 4 2 F A K TA O M B Ø R N E T Ø J S B R A N C H E N Branchen for børnetøj har været under stor forandring i flere år. På trods af krisen har en række brands o
KORT & GODT LEGO WE AR LEGER PÅ FEMOGTYVENDE ÅR Den 29. marts 1993 startede børnetøjsbrandet Kabooki A/S som en af de første licens tagere nogensinde i Lego-koncernen og blev virksomheden bag Lego Wear-konceptet. I år kan Lego Wear-kollektionerne således fejre 25-års jubilæum. Da Kabooki startede s
KORT & GODT THE NEW PRÆSENTERER SPORTSLINJE Det danske børnetøjsbrand The New har klaret sig godt. I de første to år af virksomhedens levetid er mere end 250 kunder kommet ombord både i og udenfor Europa. Nu har The New fokus på at udvide sin produktportefølje med en ny sportslinje under navnet: Th
M E S S E O P TA K T Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe CIFF KIDS En helt særlig atmosfære med kendte og nye aktører Vi regner stærkt med en fortsat stigning i antallet af besøgende og udstillere, lød udmeldingen fra Kristian W. Andersen, kreativ direktør hos CIFF, om den afholdte CIFF Kids-mes
Stigende besøgstal, kreative samarbejder, innovative ideer og sæsonpræget inspiration. CIFF Kids har fuld fokus på at skabe en atmosfære, der skal være helt unik for den kendte, københavnske børnemesse. PORTRÆT F A K TA Datoer og åbningstider: Den 8.-10. august 2018 Onsdag kl. 9.00-18.00 Torsdag k
COPENHAGEN / 8. 10. AUGUST 2018 TREND TALKS CIFF KIDS FORUM E V E R Y D AY 1 2 .0 0 YOUR GUIDE TO SPRING/SUMMER 19 E V E R Y D AY 1 4 .0 0 PEJ KIDS TRENDS FOR THE KIDS OF THE FUTURE Spring and summer 2019 welcomes a time where trust and confidence gain traction. Pursuing consensus and believi
THE NEW pure sports fashion for you and your mom
Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe RUNDSPØRGE BL ANDT CIFF KIDS-UDSTILLERE Sæsonens bestseller TØJ har spurgt en række udstillere på CIFF Kids om, hvilken style, de tror, vil blive deres bedst sælgende til foråret og sommeren 2019. NORDIC LABEL 14 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Den dan
LMTD En af de mest eftertragtede varer hos LMTD bliver, ifølge brandet selv, denne wide pant. Netop wide pant er en virkelig populær vare, som brandet sælger mange af hele året rundt, hvor kombinationen af et nyt modeprint med masser af sprudlende farver samt en ny bælte detalje gør klassikeren til
Artikel skrevet af Louise Byg Kongsholm Stilgu SPRING/SUMMER 19 STILGUIDE 16 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS CIFF KIDS-udstillere og de nyeste trends The New Me Too Gro
uide LMTD Forår og sommer 2019 byder på en tid, hvor tillid og tiltro får råderum. Efter en periode med nærmest aktivistiske budskaber, hvor rebellen har været i centrum som svaret på fremtidens udfordringer, vil fornyelsen i denne sæson komme fra behovet for at opbygge tillid. Det bliver også efte
Stilguide Spring/Summer 19 Sympat SY M PAT H Y SAMHØRIGHED MEDFØLELSE TEKNOLOGI I BÆREDYGTIGHED I N S P I R AT I O N F R A L A N D S K A B E R HOLDBARHED DIALOG FÆLLESSKAB VELKENDT VA R M E MANGFOLDIGHED TID F AV N E N D E Ebbe 18 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Grunt Müsli by Green Cotto
thy Angulus 19 Der er et behov for trøst efter en tid med en os mod dem mentalitet. Dette er et tema, der bringer modstridende meninger sammen og ønsker at finde kreative løsninger baseret på et fælles værdisæt. Farvepaletten i Sympathy er designet til at gøre os tilpas og styrke vores robusthed.
Stilguide Spring/Summer 19 Honesty HONESTY KL ASSISK MØDER SPORT FORMEL MED ET TVIST D E TA L J E R GRAFISK GENKENDELIGHED VEDHOLDENHED TECH ORDINÆRT Wheat 20 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Müsli by Green Cotton Ebbe
y Serendipity Organics The New Pure MP Denmark Gro MarMar Copenhagen 21 I 2019 vil viden med ægte substans være magtfuld, og det ordinære får en ny positiv betydning. Klassiske snit og farver samt vedholdent design med små nye justeringer kommer til at virke ærligt og trygt for forbrugeren. De
Stilguide Spring/Summer 19 Harmon HARMONY Grunt Fixoni SANSELIGT LINDRENDE ZEN LUFT OG LIV BERØRING FØLELSER Soft Gallery 22 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Wheat Add to Bag
ny Minymo Creamie Mini A Ture Melton 23 Begreber som sundhed, ens selvbillede og ting, der både sanseligt og følelsesmæssigt har en nærmest trøstende og lindrende effekt, er hovedessensen i dette tema. I Harmony udforskes farvernes evne til at skabe velvære, ændre humør og opførsel med toner,
Stilguide Spring/Summer 19 Playfu P L AYF U L LEG POSITIVITET I N S P I R E R E N D E I N N O VAT I O N NY TILGANG NÆRMEST SURREALISTISK K R E AT I V I T E T NAIVITET KUNST STILREN REBELSKHED 24 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Me Too D-XEL LMTD
ul Grunt Melton Enfant Hound Dette tema emmer af kreativitet, positivitet og nærmest ironisk leg med genkendelige produkter, der har været på markedet længe, eller nye sammensætninger af kunst og design. Inspirerende innovation der vil skubbe til komfortzonerne med en ny tilgang til form, sammen
UDSTILLER PÅ CIFF KIDS Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen Loudly 26 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Ubesværet tøj skaber glade børn Besværlige knapper og bøvlede lynlåse er bandlyste hos børnetøjsbrandet Loudly. For designeren bag, Sussie Lund, er det nemlig en hjertesag at sk
PORTRÆT På gulvet i en børnehave sad en dreng. Han var ikke ude at lege med alle de andre børn, for han kunne ikke knappe sine bukser selv. Scenariet oplevede designer Sussie Lund, da hun skulle hente sin søn fra børnehaven for nogle år siden. Her opstod ideen til at starte sit eget børnetøjsbrand.
Loudly D et er v i rke lig v igtig t, a t h i s tor ie n k ommer ud , el l ers s k il l er ma n s ig ik ke ud. S ussie Lund Sussie Lund Loudly 28 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Det kommer fra hjertet Det lå ikke i kortene, at det var børnetøj, som Sussie Lund skulle kaste sin kærlighed
Kontrolleret vækst Lige nu har Loudly 70 forhandlere, og salget fordobles næsten ved hver ny kollektion. Virksomheden har en positiv udvikling, lyder konklusionen fra Sussie Lund, der prioriterer stabilitet på den lange bane frem for ukontrollabel vækst: Vi kunne sikkert vokse meget hurtigt, hvis vi
Artikel skrevet af Nicole Nomberg UDSTILLER PÅ CIFF KIDS Serendipity Rent, blødt og naturligt 30 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Da det økologiske børnetøjsbrand Serendipity Organics blev grundlagt for 15 år siden, var økologi og bæredygtighed ikke noget, som man kædede sammen med hverken
PORTRÆT Forbrugerne vælger til og fra I dag, 15 år senere, har virksomheden seks ansatte og driver sin egen webshop, hvor der forhandles alt inden for babytøj, børne 31 Organics Med stifter Anne-Sofie Tobiasens egne ord startede drømmen om Serendipity Organics som et lille køkkenbordsprojekt, og d
Serendipity Organics TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS 32 tøj til piger og drenge op til 11 år samt en kollektion til kvinder, foruden en Home-kollektion og en linje målrettet præmature/nyfødte. Desuden forhandles børnetøjsbrandet i varehuse som Magasin, Illum og Illums Bolighus samt i større og
PORTRÆT Anne-Sofie Tobiasen Serendipity Organics Serendipity Organics markeres med en fejring af moderskabet, fordi det er dér, at det hele starter. Ikke kun begyndelsen på et lille nyt menneskes liv, men også begyndelsen på morens nye tilværelse. I forbindelse med Celebrating Motherhood er de fe
UDSTILLER PÅ CIFF KIDS Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS 34 MP Solidt plantet i den midtjyske muld ligger Herning-virksomheden MP Denmark og der har den ligget siden 1937. Det bliver således til mange års erfaring inden for strømpeproduktion: Det er én af
PORTRÆT Denmark 80 år det er virkelig gennemarbejdet Strømper der kan gå i arv Det er 80 år siden, at strømpeproducenten MP Denmark slog rødder i Midtjylland. Det er til gengæld kun små 12 måneder siden, at designeren kom til. Det hele startede med børnestrømper og tights, og sidenhen har virksom
MP Denmark MP Denmark MP Denmark 36 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Komfort og pasform i børneuniverset Materialebrug har fået meget opmærksomhed på markedet, og derfor har vi også udvidet med glitter på vores babykollektioner, men også med brugen af bambus, som har nogle gode egenskaber,
Magien ligger i teknikkerne Der er kommet en del flere spillere på markedet, fordi der er kommet så stort fokus på strømper generelt. Mest til kvinder, men også til børn. Den feedback, som vi oftest får fra markedet, er, at vores produkter holder godt, fortæller Jill Wulff stolt. Som designer går hu
38 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Artikel skrevet af Rune Kjelsmark UDSTILLER PÅ CIFF KIDS Liewood Vi har fokus på høj kvalitet og gennemarbejdede produkter
PORTRÆT Det startede som en sidegesjæft, men blev hurtigt til et fuldtidsarbejde, da Anne Marie Lie Nielsen etablerede børneinteriørbrandet Liewood i 2015. Hos brandet er der fokus på at opretholde en høj kvalitet og designe gennemarbejdede produkter, der gør en forskel. Det har altid ligget i kor
Liewood D et, d er er med t il a t g øre CI FF K i ds in teres s a n t, er, at d u a l d r ig ved , h vad d er k om mer t il at s ke p å mes s en . A n ne M arie Lie Nielsen 40 TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Liewood I starten troede de to partnere, at Liewood skulle være en sidegesjæft,
PORTRÆT Liewood CIFF Kids-messen er altid uforudsigelig Liewood er veletableret med et udvalgt forhandlernetværk i både Danmark, Norge og Sverige, som er de markeder, CIFF Kids hovedsageligt henvender sig til. Det er derfor ikke udelukkende nye forhandlere i Skandinavien, der er det vigtigste for L
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen Fakta om børnetøjsbranchen Branchen for børnetøj har været under stor forandring i flere år, hvor krisen har sat sine spor. Alligevel har en række brands og butikker holdt kadencen, og et babyboom varsler om bedre tider. 42 TØJ 03 2018 sektion 3
2014 2015 Detailomsætningsindeks for babyudstyrs- og børnetøjsforretninger 2016 2017 120 105 90 75 60 Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec Detailomsætningsindekset viser den månedlige omsætningsudvikling i detailhandlen. Kilde: Danmarks Statistik. Et væld af certifice
44 New stores look to engage the Alpha generation (and their Millennial or Gen X parents) while adjusting to a shifting retail landscape. Engagement Strategies Alpha Stores TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Little Stories Artikel skrevet af WGSN TROMPET
45 CJ Hendry Retailers should focus on catering to both parents and children, creating a sophis ticated environment for the former and a safe but magical space for the latter. Big box retailers stand to benefit from Toys R Us global closures, and can capture market share by building out toy secti
46 At children's boutique Joana João in Rio de Janeiro, Brazil, the treehouse-inspired store features tables and materials for kids to sit and draw while parents explore the store. Las Vegas sneaker store Urban Necessities employed a similar model back in 2015, offering coveted Yeezy sneakers via
47 Birchbox Essence Essence It's also applicable for youth-oriented beauty and personal care, reaching young girls as they get older. For store design inspiration, look to Birchbox, whose bricks and mortar strategy includes a wall of miniature products where guests can put together their own box
48 What a Petit Kith Dover Street Market TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS In Munich, Germany, multi-brand boutique What a Petit offers premium streetwear for children. Taking inspiration from iconic adult streetwear stores like Union LA, the sophisticated space is designed to be both sleek a
49 For more inspiration from adult retail, look to New Yorks Phluid Project. Content director Jillian Brooks claims the 3,000 sq ft 'experiential platform' is in part inspired by her own uncomfortable experience as a child shopping for clothes in the boys section. The store features gender-free man
TØJ 03 2018 sektion 3 CIFF KIDS Little Stories 50 T o future-proof your space, avoid strongly gendered merchandising or store design. This will become particularly important as # Millennials and Gen Z become parents. S treetwear goes fully mainstream, influencing kids retail. Speak to hy
st and 071 f o r u m