Uddannelse med i samarbejdet
Den bevidste mand er vild med tekniske
detaljer og italienske specialvarer, siger
Michael Birk og tilføjer:
Og så skal ekspedienten være klædt rigtigt
på til at kunne fortælle historierne og fremhæve de små forskelle på en faglig måde.
Michael Birk og hans forretningspartner
Joachim Riis-Bernickow giver derfor ikke
kun en detaljeret præsentation af tøjet. De
afholder også kurser og arrangementer,
hvor de underviser mere generelt i produktkendskab, service og kundehåndte
ring. Både Michael Birk og Joachim RiisBernickow har en lang karriere i modebranchen bag sig, som de sætter i spil i
undervisningen Michael fra brands som
Carly Gry/Cottonfield, Sand Copenhagen
og Gant, mens Joachim har været hos
Bestseller, Superdry og Tøjeksperten. Herudover har de hver for sig uddannet sig
inden for adfærd og motivation kompetencer, som de bruger i kontakten til forhandlerne, når de ruster dem til at videreformidle historierne om Hr. Birks brands.
Historie som delprodukt
For historierne spiller en vigtig rolle. Saddler Scandinavia har over 30 års erfaring
med eksklusive lædervarer, mens Morris
Stockholms fortælling går tilbage til 1949.
Endelig har brandet Oscar Jacobson en
mere end 100 år gammel historie, der begyndte med produktion af arbejdstøj i 1903.
I dag er det efterspurgte brand et totalkoncept i kvaliteter fra de
bedste vævere i Europa, præget af italienske silhuetter, men med
nordiske aner i kvalitet og kontinuitet.
Vi vil meget gerne viderebringe Oscar Jacobsons lange og gode
historie, og så sætter vi stort fokus på made-to-measure, som
udbreder kendskabet og giver forbrugeren en positiv oplevelse.
Oscar Jacobson er jo i dag svensk hofleverandør og et brand, der
har modtaget utallige priser for sine design og kvaliteter, forklarer Michael Birk og uddyber:
De historier skal helt ud til forbrugeren, og derfor finder vi forhandlere, der deler vores filosofi om service og kvalitet, og som
virkelig sætter pris på de kunder, der kommer i deres forretning.
Ved arrangementer hos kunderne møder Michael Birk forbrugeren sammen med forhandleren, og han tager mål på gæsterne
til specialtilpassede sportsjakker og habitter.
Vi kommer meget tættere på forhandlerne ved disse arrangementer og kan fortælle detaljeret om produkterne. Og så kan vi
selv gå foran som eksempel på den service, som vi mener, skal
følge vores brand, fortæller Michael Birk.
Relationen til forhandlerne styrkes også, når de besøger Hr. Birks
showroom.
Vi sætter en høj standard for os selv og som samarbejdspartner prøver vi at give den videre til kunderne. Omvendt ønsker
vi også, at de forholder sig kritisk og udfordrer os, når vi mødes,
siger han om samarbejdet.
Ekspertise er vejen frem
Michael Birk ved naturligvis, at butikkerne i dag navigerer i et
langt hårdere klima end før krisen, og han forstår godt, at det
påvirker butikspersonalet:
Tidligere var ekspedienterne mere bevidste om at sælge det rigtige brand, når de betjente kunderne. I dag er konkurrencen så
hård og åbningstiderne så lange, at det påvirker personalet og
deres indsats, fortæller han.
Dermed glemmer man historien, ekspertisen og passionen.
Michael Birk ser også en anden konsekvens af det øgede pres.
Jeg oplever, at forhandlerne har mindre overskud til at være
nysgerrige. De bliver ofte blinde for nye brands og køber det
samme resultatet er, at mange herretøjsbutikker ligner hinanden. Kvinder har en anden personlighed i deres tøjvalg, hvor
imod mænd er vanedyr og hvis deres foretrukne butik er faldet
i søvn, så gør de det også selv. Og det er ikke godt for nogen af
parterne, siger Michael Birk, og konkluderer:
På sin vis underminerer den ændrede adfærd hos både forbru
gere og forhandlere den fysiske butiks eksistensberettigelse.
Men mænd sætter pris på god service, så butikkerne ikke kun
skal overleve på tilbud og rabatter. Jeg tror derimod, at der er
meget vundet ved at gå tilbage til gamle dyder som service og
pålidelighed for det er kvalitet og oplevelser, som klart kan differentiere detail fra andre kanaler som blandt andet nethandel.
#
61
Lækre kvaliteter, perfekte syninger og velsiddende jakker og habitter. Kvalitet sælger
faktisk. Men ikke af sig selv, og når mænd
shopper tøj, vil de gerne betale for service
og viden.
00erne var fantastiske i detailbranchen
dengang krævede det ingen dybe tallerkener at sælge tøj. Men desværre betød det,
at mange glemte kunsten at ekspedere.
Sådan lyder det lidt kontant fra Michael
Birk, som er grundlægger af virksom
heden Hr. Birk, der distribuerer de anerkendte svenske brands, Oscar Jacobson
og Morris Stockholm samt accessoriesbrandet Saddler Scandinavia.
scandinavian trend institute januar 2019 41. årgang FASHION & BUSINESS TRENDS udgivet af pej gruppen AW 19 MEN/WOMEN
MEET US AT Sweden SFD/Room 811 Danmark CIFF/Booth B4-208 Norway NFC/Room 4A-02 Finland FCF/Booth 1B4 w w w. t rof e . se
VELKOMST Velkomst skrevet af Louise Byg Kongsholm Overskrift på Louises Vimega er i modebranchen, gode leder og vi er vilde med den Modens væsen er flygtig, fantastisk og fængende. Mode er dansk og international. Mode er trends og business. Mode er mennesker og mødet mellem mennesker. En ny messe
www.angulus.dk CIFF Showrooms Stand B4-113
INDHOLD 12 KORT & GODT Korte nyheder om stort og småt i modebranchen. 1 8 C O P E N H AG E N FAS H I O N W E E K CEO for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark, belyser udviklingen af og fremtiden for den københavnske modeuge. 2 0 S H O W K A L E N D E R AW 1 9 Under modeugen i København b
56 TROELSTRUP 102 VERNON SPORT Hos Skandinaviens største herretøjsforretning holder de fast i deres helt unikke profil og netop dét skal sikre butikkens relevans fremover. Virksomheden, som i 2018 kunne fejre 30-års jubilæum, satser på heritage brands med en historie og med rødder i sportsverd
INFO FORSIDE ANNONCESALG Solid info@solidmen.com www.solidmen.com CIFF stand nr. B4-005 Bente Bitsch Nielsen Line Kassentoft Johansen salg@pejgruppen.dk L AY O U T REDAKTION Louise Byg Kongsholm, chefredaktør Helene Mathiasen, redaktør Katrine Rosgaard Klemmensen, redaktør redaktionen@pejgruppen
DK COMPANY A /S La Cours Vej 6 DK-7430 Ikast T. +45 96 60 0 70 0 DK COMPANY VEJLE A /S Edisonvej 4 DK-710 0 Vejle T. +45 79 433 0 0 0 DK COMPANY CPH A /S Kanonbådsvej 10 DK-1437 Copenhagen T. +45 70 302 828
KORT & GODT TØJ AW 19 Men/Women 12 NÜMPH HOLDING A/S ER SOLGT Den 14. november 2018 overtog Ronald Holding A/S samtlige aktier og aktiviteter i Nümph Holding A/S. Den hidtidige hovedaktionær Capidea Kapital K/S har været glade for de otte års ejerskab af virksomheden, og handlen sker som en natur
Kort & Godt BY MALENE BIRGER VENDER SKUDEN Det danske modebrand By Malene Birger A/S har i årsregnskabet 2017/18 vendt sidste regnskabsperiodes negative resultater til positive. Årets resultat landede dermed på 3,0 mio. kroner i 2017/18 mod sidste års resultat på -15,4 mio. kroner. Det forbedrede r
3 0.01. - 01.0 2. 2 019 CIFF COPENHAGEN BELL A CENTER, B0-202 W W W.M A C - JE A N S .C OM
Kort & Godt D AY E T S O L G T F R A Day Birger et Mikkelsen traf for fem år siden en strategisk beslutning om at opdele de tre brands: Day Birger et Mikkelsen, 2ndday og Day Et. Formålet var at skabe tre separate interne afdelinger for at opnå gennemsigtighed og for bedre at måle resultater. Nu ha
Sustainability never goes out of style S o let s hang out ! Stop by C2- 007 CI FF COPENH AG EN 30.01- 01.02 Wanna know more about u s ? @echt eofficial We wear ou r valu es. Do you ?
COPENHAGEN FASHION WEEK Artikel skrevet af Helene Mathiasen Et markant større fokus på bæredygtighed Cecilie Thorsmark, CEO, Copenhagen Fashion Week 18 TØJ AW 19 Men/Women Hvordan har Copenhagen Fashion Week (CFW) udviklet sig gennem årene? Da Copenhagen Fashion Week blev skabt for næsten 14
Hvorfor har Copenhagen Fashion Week stadigvæk sin berettigelse? Efter min mening er Copenhagen Fashion Week uden tvivl en af de absolut mest relevante modeuger i det internationale perspektiv. Der er en større efterspørgsel end nogensinde efter dansk og Scandi-fashion, den københavnske mode- og stre
20 TORSDAG 31/1 ONSDAG 30/1 TIRSDAG 29/1 COPENHAGEN FASHION WEEK 09.00 Mfpen 09.00 Åbningsshow: Mother of Pearl 10.00 Munthe 10.00 Morten Ussing 10.00 MUF10 11.00 Hofmann Copenhagen 11.00 Helmstedt 11.00 Résumé 13.00 Mykke Hofmann 12.00 By Malene Birger 13.00 Cecilie Bahnsen 13.00
T R E N D - & FA R V E G U I D E AW 1 9 / 2 0
24 AUTUMN/WINTER 19/20 Artikel skrevet af Rie Fjordsøe Rasmussen Saba Petrén TREND- & FARVEGUIDE TØJ AW 19 Men/Women Leila Jeffreys
25 BToneVibes Örjan Jakobsson Når kalenderen siger AW 19/20, har vi haft vækst i flere år. God og stabil vækst, der har givet både brands og forbrugere lyst til at investere i sig selv og i fremtiden. Økonomisk vækst udløser et ønske om personlig vækst samt forherligelse af alt, hvad der er godt,
26 TØJ 01 2019 Men/Women I et krydsfelt mellem genkendelighed og mystik bevæger farverne sig i den mørke ende med mulighed for at tilsætte små detaljer af det lyse. Insigna Blue og Anthracite er to klassiske mørke farver, hvor en ny grøn som Deep Grass Green og den lysere blå Chicory giver spil
Eric Ogden Katja Mayer
28 TØJ AW 19 Men/Women Sofie Schnoor Becksöndergaard Markberg Trend- & farveguide AW 19/20
29 Max Volmary By Malene Birger Beaumont THE KNOWN UNKNOWN TEMA 01
30 Sparks Copenhagen TØJ AW 19 Men/Women Cavaliere Minus Trend- & farveguide AW 19/20
31 Mac Fuchs Schmitt THE KNOWN UNKNOWN TEMA 01 Margittes
32 TØJ AW 19 Men/Women Forbrugerne efterspørger farver og produkter, der nærer dem selv og giver en forbindelse til krop, sind og selvrefleksion. Dette smitter også af på farvernes toner og dybde, hvor det lyse og matte får plads til at fylde os med ro og harmoni. Nomad er en farve, som vi ser n
33 BToneVibes Saba Petrén
34 And Less TØJ AW 19 Men/Women Creenstone Tif Tiffy Trend- & farveguide AW 19/20
35 Calida Markberg Max & Moi EMOTIONAL REFLECTION TEMA 02 Margittes
36 Sofie Schnoor TØJ AW 19 Men/Women Marc Cain Trend- & farveguide AW 19/20
37 And Less By Malene Birger EMOTIONAL REFLECTION TEMA 02 Day Birger et Mikkelsen
38 TØJ AW 19 Men/Women Erfaring og næring vil være nøglebegreber for farver, design og teknologi. Farverne er varme, dybe og giver mulighed for at skabe overflader, der har masser af tekstur. Vineyard Wine favner blandingen mellem de brune farver og de røde, som vi har set i noget tid, når vi nå
39 Thurstan Redding Galerie Momogusa
40 Sanita Footwear TØJ AW 19 Men/Women B. Copenhagen Haupt Shirts Trend- & farveguide AW 19/20
41 Mbym NURTURING MEMORIES TEMA 03 Minimum Cambio
42 Sparks Copenhagen TØJ AW 19 Men/Women Mac Tailored & Originals Trend- & farveguide AW 19/20
43 Minimum NURTURING MEMORIES TEMA 03 Jack & Jones Sneaky Fox
44 TØJ AW 19 Men/Women I takt med at alle stilarter omfavnes, og at køn, alder og skam udviskes, dukker nye former for selvudfoldelse og identitet op. Farverne får et besynderligt, men samtidig genkendeligt tvist. Det handler om sammensætninger og kreativitet. Den stærke Rhododendron kan blandes
45 Lea Kamber Örjan Jakobsson
46 Marc Cain TØJ AW 19 Men/Women Happy Socks Airfield Connect Trend- & farveguide AW 19/20
47 THE PECULIAR INDIVIDUAL TEMA 04 MP Denmark Coster Copenhagen Cro
48 TØJ AW 19 Men/Women Jack & Jones Woodbird Mac Trend- & farveguide AW 19/20
49 Wood Wood Adia THE PECULIAR INDIVIDUAL TEMA 04 Sneaky Fox
HERREMODE
TEMA: HERREMODE Artikel skrevet af Dorte Burhøi MASKULINE 52 TØJ AW 19 Men/Women Stram slipseknuden, for nu skal det handle om herremode. I dette nummer af TØJ stiller vi skarpt på mændenes shopping- og modevaner anno 2019. For hvordan påvirkes de mandlige forbrugere af faktorer som efterkri
TENDENSER Udvalgte herretøjskæder i Danmark Fysiske butikker i Danmark (2018) Din Tøjmand 66 Jack & Jones 31 J. Lindeberg 29 Kaufmann 19 Marcus 25 Mr. 64 Quint 54 Selected 18 Tøjeksperten 116 Wagner 39 Foto: Clem Onojeghuo / Pexels 53 Kæde
TEMA: HERREMODE Artikel skrevet af Helene Mathiasen Kaufmann Henrik Kaufmann, ejer Hvornår blev Kaufmann stiftet? 54 TØJ AW 19 Men/Women Kaufmann blev stiftet i 1908 i Aarhus af min farfar, Axel Kaufmann. I dag, 110 år efter grundlæggelsen, finder man hos Kaufmann stadig herretøj i høj kvali
Kaufmann Hvordan mener du, at markedet for herretøj har udviklet sig over de sidste 10 år? Det samlede marked for herretøj synes kun at have udviklet sig ganske beskedent siden finanskrisen, og der er ingen umiddelbare tegn på, at det vil ændre sig i de kommende år. Der har derimod været en klar fo
Artikel skrevet af Dorte Burhøi TEMA: HERREMODE Troelstrup Kvalitet trumfer mode Hos Skandinaviens største herretøjs forretning, Troelstrup, holder de fast i deres helt unikke profil. Og netop dét skal sikre butikkens relevans fremover. 56 TØJ AW 19 Men/Women Der er noget næsten paradoksalt
Fokus på herretøj Troelstrup har indtil nu også ført dametøj, men som led i en ny fokuseret strategi forsvinder de sidste kjoler og blonder fra butikken i foråret 2019. Vi samler energien omkring herretøjet, og det glæder jeg mig til, fortæller Claus Frederiksen. Beslutningen fik vægt af en analyse
TEMA: HERREMODE Artikel skrevet af Dorte Burhøi Zander Zander 58 TØJ AW 19 Men/Women Herremodens kuratorer Daniel Præst og Martin Rosenberg driver butikken Zander i Roskilde med deres egen smag som pejlemærke. Resultatet er arbejdsglæde og en detailbutik, der giver modeglade mænd en træfsi
Det samme gælder betjeningen. Kunderne skal modtages godt og føle sig velkomne, så den er på sin vis lidt gammeldags, men kompetent og personlig. Derfor får de også altid at vide, hvis ærmerne i en jakke er for lange, eller et snit ikke klæder dem. Og haster det for kunden, kører vi gerne ud til ham
TEMA: HERREMODE Artikel skrevet af Dorte Burhøi HR. BIRK 60 TØJ AW 19 Men/Women Herretøjsbranchen skal slå på ekspertise og passion Når man sælger kvalitet til mænd, skal der følge information og historie med i købet. Det mener de i hvert fald hos virksomheden Hr. Birk, der har integreret si
Uddannelse med i samarbejdet Den bevidste mand er vild med tekniske detaljer og italienske specialvarer, siger Michael Birk og tilføjer: Og så skal ekspedienten være klædt rigtigt på til at kunne fortælle historierne og fremhæve de små forskelle på en faglig måde. Michael Birk og hans forretningspar
Artikel skrevet af Mette Skovgaard Frich TEMA: HERREMODE Har du husket at tale til din mandlige forbruger? 62 TØJ AW 19 Men/Women Der har i mange år været en tendens til, at detailhandlen negligerede den mandlige forbruger ud fra den overbevisning, at kvinden var og blev hjemmets absolutte i
Mr. Porter Beslutningsdygtig og målrettet Forskellen mellem mænd og kvinders forskellige shoppingadfærd og -motiver har været genstand for utallige både danske og internationale studier. En gennemgående konklusion er, at den mandlige forbruger er meget mere beslutningsdygtig og målrettet, end den k
Har du husket at tale til din mandlige forbruger? Sådan maner du shoppingglæden frem hos mænd 01 Gør oplevelsen overskuelig og convenient ved at udrydde rod, forsinkede elementer og alt for mange valgmuligheder. Gode parkeringsforhold, præcis skiltning, tydelige ruter og et begrænset, men relevan
#hechtertogether CNAgentur, Carsten Johansen & Anders Vinter, Show-Room Bella Center, Center Boulevard 5 DK - 2300 København S., STAND B2 104, Tel. +45 6220 1004
DIT BRANCHEUNIVERS Bliv abonnent og bring dig selv og dine kollegaer i front med den nyeste viden om modebranchen. DET FÅR DU MED DIT ABONNEMENT Trend- og inspirationshus Fire årlige udgivelser Online nyhedsportal branchebladettoj.dk Modebranchens dynamiske top 150 Fem ugentlige nyhedsmails Gratis
N O 03 M E N I N O LY M P AUTUMN 2019
O LY M P LEVEL FIVE SMART BUSINESS
O LY M P LEVEL FIVE CASUAL
O LY M P CASUAL
O LY M P LUXOR
O LY M P LUXOR
O LY M P LEVEL FIVE
O LY M P LEVEL FIVE
PA N O R A M A B E R L I N 1517 Jan. 2019 E x p o C e n t e r C i t y, J a f f é s t r a ß e Hall 2, stand 2.47 C I F F K Ø B E N H AV N 30 Jan.1 Feb. 2019 NORWEGIAN FASHION WEEK OSLO 28 Feb. 2019 O LY M P S H O W R O O M DÜSSELDORF Halle 29, Rheinmetall Allee 3 CONTACT DANMARK/SVERIGE Kasper Larsen
DK COMPANY CPH A /S Kanonbådsvej 10 DK-1437 Copenhagen T. +45 70 302 828
MESSER
M E S S E O P TA K T Artikel skrevet af Mette Jochimsen REVOLVER samler skandinavisk mode under ét tag 88 TØJ AW 19 Men/Women Flere og flere rejser til København for at se og købe skandinavisk mode samt opleve byen og den skandinaviske kultur og livsstil. Christian Maibom, stifter og kreati
F A K TA Datoer og åbningstider: Den 30. januar 1. februar 2019 Onsdag kl. 09:00 19:00 Torsdag kl. 10:00 19:00 Fredag kl. 10:00 16:00 Lokation: Revolver Copenhagen Øksnehallen Halmtorvet 11 1700 København V For mere information: www.revolver.dk Vi har sat os for at lave en superskarp og effekt
90 Wood Wood TØJ AW 19 Men/Women Artikel skrevet af Helene Mathiasen
UDSTILLER PÅ REVOLVER Wood Wood Vi er forblevet tro mod, hvem vi er som brand Sidste år kunne det danske mode- og livsstilsbrand Wood Wood fejre sit 15-års jubilæum. Brandet, som har været en af frontløberne i streetwear-bølgens indtog på den danske modescene, har siden opstarten i 2002 været genne
Wood Wood Kollektionerne fra brandet blander mode, sport og streetwear med kultur, kunst og musik, som derved skaber et sofistikeret og urbant udtryk. Vi har altid prøvet at fokusere på at designe noget tøj, som vi også gerne selv vil have på, og ikke lefle for bestemte tendenser eller gå i en elle
V i h a r a l t i d p røve t at f ok u s ere p å a t de signe nog et t øj , s om vi også ger ne s el v v il h ave p å. Wood Wood 93 M or ten Meldga a rd
94 TØJ AW 19 Men/Women Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe UDSTILLER PÅ REVOLVER 2ndday 2ndday
Et miks mellem kommercielt, trendy og fashion-forward Stine Bering er Brand Director hos danske 2ndday. Brandet har ikke altid stået alene, men har eksisteret selvstændigt siden 2011. Siden da har virksomheden fundet sin berettigelse på markedet gennem skæve design i flatterende farver, som skal ski
2ndday Vi er meget inspireret af både colorful og playful som gennemgående temaer for de kollektioner, som vi laver. Der må gerne være mange over raskelser, for man skal kunne se, at det er 2ndday, siger Stine Bering. I 2017 ansatte brandet en ny designer, Cecilia Bruno, som har været med til at gi
Vi e r me ge t in s p ireret a f bå d e c olor f u l og pl ay f u l s om genne mgåe nde t e m a er f or d e kolle k t ione r, s om v i l aver. 2ndday 97 St ine Ber ing
DK COMPANY VEJLE A /S Edisonvej 4 DK-710 0 Vejle T. +45 79 433 0 0 0
M E S S E O P TA K T Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen CIFF med nye innovative tiltag 100 TØJ AW 19 Men/Women Når CIFF åbner dørene i Bella Center til januar 2019 bliver det med fornyet energi og nye områder. Børnemessen CIFF Kids bliver til CIFF Youth og kommer under samme tag
F A K TA Datoer og åbningstider: Den 30. januar 1. februar 2019 Onsdag kl. 09:00 18:00 Torsdag kl. 09:00 18:00 Fredag kl. 09:00 17:00 Lokation: CIFF & CIFF Youth Bella Center Copenhagen Center Boulevard 5 2300 København S For mere information: www.ciff.dk Børnemesse under samme tag Siden 2015
102 TØJ AW 19 Men/Women Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe
Russell Athletic UDSTILLER PÅ CIFF Vernon Sport Jeg købte en brugt Citroën 2CV flipperbil, og så var det ellers bare ud på landevejen 103 Vernon Sport er en distributørvirksomhed til hele Skandinavien, som i dag repræsenterer omkring 14 forskellige brands til både mænd, kvinder og børn. Virksomh
Vernon Sport ...Fra begyndelsen Morten Vernon startede sit arbejdsliv som børsmægler i 1986, men der gik ikke særlig lang tid, før han begyndte at blive rastløs. I virkeligheden var det sjovt at handle med aktier og obligationer, men så skulle det hele pludselig overgå til computere jeg røv kedede
H v is v i s ynes , a t d et er fed t , t ror v i p å d et. M or t e n Ve rnon Kangol Men hvordan sammensætter Vernon Sport sin brandportefølje? Morten Vernon fortæller, at det er Waseem Ahmad, der siden 2004 har været medejer af Vernon Sport, der styrer brandporteføljen i virksomheden. Nu er vi
Vernon Sport Morten Vernon overrasket over, at der ikke kom skub i salget. Men folk går jo til fitness i indendørs centre. Der er ikke så mange aktiviteter udenfor mere. Når fitnessbølgen går over, kan vi måske vende tilbage, siger direktøren fuld af forhåbning. Spørger man Morten Vernon, om sport-
CIFF SHOWROOMS BELLA CENTER 30 JAN - 1 FEB 2019 duffyshoes Bredgade 10, 1 DK-6990 Ulfborg Showroom: Bella Center CIFF Shoes Stand B5-116 Tanja Vium: Phone: +45 60161849 tanja.vium@theorema.se www.theorema.se / www.duffy.nu @duffy_shoes
Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe UDSTILLER PÅ CIFF 2nd One 108 TØJ AW 19 Men/Women Jeans til den sultne generation Z Den ældste benbeklædning, som forskerne kender til, er 5.300 år gammel, men blev først almindelig påklædning i begyndelsen af 1800-tallet. Det er rigtig mange år siden eft
109 2nd One
2nd One 110 TØJ AW 19 Men/Women Det var ikke bare en fiks ide. Jeans- og buksebrandet 2nd One er drevet af et rungende hul i markedet, mener administrerende direktør Thomas Nissen. Faktisk var det brandet Fiveunits, der lagde grundstenen til sin denimfokuserede lillesøster, og brandet 2nd One bl
P ig e n , s om v i hen vend er os til, vi l ge r ne h ave en b u k s t il en g od p ris, s om s a m t id ig er et s ta t eme n t . Thomas Nissen I sin designånd er 2nd One meget opmærksom på, at de mange looks skal være iøjefaldende: Fra en lille splitdetalje på buksen, til at kunne eksperimenter
2nd One Ide e lt s e t k un ne v i god t t æn ke os , at br ande t f ik en s tærk b eret t igel s e i dis t r ib u tionen t il d e s tore, int e r nat ion a l e ma rked s pl a d s er. Thomas Nisse n De store internationale markedspladser 112 TØJ AW 19 Men/Women 2nd One har i sinde at fortsæt
Weve always placed innovation at the heart of our business. We believe in sustainable innovation to make change. All our garments are produced by certified manufacturing partners using sustainable methods and materials. Its fundamental. So heres the deal. Together we can take action and make real ch
DK COMPANY A /S La Cours Vej 6 DK-7430 Ikast T. +45 96 60 0 70 0
SKO
TEMA: SKO Artikel skrevet af Stine Høj Østergaard Custommade Sko fuldender et look Custommade, der er kendt for at lave smukke tøjkollektioner til kvinder, udvidede i 2017 med en skokollektion. TØJ har taget en snak med Creative Director Christian Dam om hans fascination af sko, og hvad skokolle
119 Custommade
Custommade Da jeg ve d e t t ilf æ l d e fik mu lighe de n f or prod uce re s k o i de n kva litet , s om j e g ønsker, s å s log j e g straks t il. 120 TØJ AW 19 Men/Women C hr is t ian D a m Custommade
Det er så fedt at være repræsenteret blandt de skobrands, som jeg selv ser op til. Det betyder meget for et lille mærke som os. Power til kollektionen Christian Dam har et tæt parløb med Anne Rasmussen, som er chefdesigner for Custommade, og sammen sørger de for, at udtrykket på sko- og tøjkollekti
Christian Dam Custommade Forbrugerne er blevet meget mere modige end for bare få år siden. Jeg tror, at det skyldes alle de billeder, som vi ser hver dag rundt omkring på de sociale medier af influencers og andre i ret vilde styles. Det gør, at vi er begyndt at turde lidt mere i Danmark, forklarer
F A L K E P.O.BOX 11 09 - D-57376 SCHMALLENBERG / GERMANY
TEMA: SKO Artikel skrevet af Rie Fjordsøe Rasmussen og Menush Amoroso Rasoulinia TØJ AW 19 Men/Women 124 7 tendenser du skal holde øje med pej gruppens trendteam præsenterer syv forskellige skotendenser, som du skal holde øje med de kommende sæsoner. Byd velkommen til nyfortolkninger af cowboy
Off-White Haider Ackermann #1 Fendi Cowboystøvlen Louis Vuitton Præriens populære cowboystøvle fortsætter sin regeringstid de kommende sæsoner og tilsættes nye farver og modige detaljer, der appel lerer til en yngre forbrugergruppe. Leg med statements, dyreprint, farveblokeringer, eksotiske eff
7 tendenser du skal holde øje med #2 Krystalfrynser 00ernes similisten er tilbage og finder de kommende sæsoner vej til både festlige hæle og hverdagsstøvler. Dekorér med krystalfrynser på hæle, omkring anklen eller på toppen af skaftet for maksimum bevægelse eller tilbyd krystalfrynserne som aft
New York Fashion Week Den feminine vandrestøvle New York Fashion Week Gucci Diemme #3 Louis Vuitton 127 Inspirationen fra friluftslivets friske luft og natur oplevelser fortsætter de kommende sæsoner, men tilføres flere feminine detaljer, som tiltrækker en ny forbrugergruppe. Fusionér den pr
7 tendenser du skal holde øje med #4 Louis-hælen Fascinationen for den skulpturelle hæl fortsætter de kommende sæsoner, og Louis-hælen, som allerede har vundet modebloggernes hjerter, opstår som et frisk pust i sortimentet sammen med den populære kitten-hæl. Leg med holografiske effekter, metalli
Saint Laurent Ugg x Y Project Rynkeeffekt Vanessa Seward #5 Zet Paris Fashion Week 129 80ernes posede silhuet får et comeback de kommende sæsoner og skaber et anvendeligt hverdagsalternativ med fornuftige hælhøjder og moderigtige detaljer. Giv den udtryks fulde forbrugergruppe en ny garderob
7 tendenser du skal holde øje med Gucci Comme des Garçons x Nike Shox #6 Balenciaga 130 TØJ AW 19 Men/Women Louis Vuitton De grimme sneakers Sneakers fortsætter som supertendens, og flere ekstreme stilarter bydes velkommen i de kommende sæsoner. De grimme sneakers med vilde farver, hologr
#7 Den knælange støvle Efter en lang periode med ankelstøvler, vender den knælange støvle tilbage som en af de kommende sæsoners helt store favoritter. En klassiker som aldrig går af mode og som fornyes med et større fokus på kvalitetsmaterialer, perfekt pasform og lige skafter. Giv den klassiske
Artikel skrevet af Katrine Rosgaard Klemmensen TEMA: SKO Shoesplanet Et onlineunivers for sko- og tasketrends 132 TØJ AW 19 Men/Women Chloé Fendi Trend- og farverapporter, analyser af de store modeshows og messer samt billeder fra butiksvinduer verden over. Med konkret viden og inspiration
F A K TA Shoesplanet.com er et internationalt trendsite målrettet professionelle branchefolk, som arbejder med udvikling og indkøb af sko og tasker. Hver uge opdateres trendsitet med cirka 1.000 nye billeder fra brandkollektioner, butiksvinduer, modeshows og messer. Et abonnement inkluderer farve-
R E TA I L
136 TØJ AW 19 Men/Women Artikel skrevet af Frigg Falk Sabroe R E TA I L Kings & Queens Stille og rolig fart på Kings & Queens
Er webshoppen et obligatorisk stop på vejen til succes? Det kan mange erhvervsdrivende nok blive enige om, og som det ser ud i nutidens modebranche, og med den stigende digitalisering, har de fleste adopteret onlineuniverset. Historien er dog en lidt anden hos retailkonceptet Kings & Queens, som har
Kings & Queens V i h a r s t il l e og rol ig f a r t p å . Vi e r k øb m æ nd , og v i v il ger ne lave e n f or retn ing, men v i v il og s å yde e n ek s t r a s er v ice d et h a r v i meg et f ok u s p å . C arst e n Plamb æk Vi har bygget vores Formel 1-ræser 138 TØJ AW 19 Men/Women I
Lige nu er ambitionen, at vi gerne vil have omkring 30 butikker i Danmark. Det ligger også inden for vores ide ramme at prøve konceptet af i Sverige, og vi er faktisk forholdsvis langt i forhandlingerne om at åbne vores første svenske butik, fortæller Carsten Plambæk begejstret. Hvis konceptet møder
R E TA I L Artikel skrevet af Henrik Libak og Dorte Burhøi 140 TØJ AW 19 Men/Women Detailbranchen har aldrig været i krise Det er 10 år siden, at finanskrisen ramte og sendte chokbølger ud i dansk detailhandel. Men har der overhovedet været krise i detailbranchen og er der en ny på vej? Ifølg
Finanskrisen efterlod, hvad der for mange lignede et synligt billede på en detailbranche i krise. Gadebilledet blev præget af tomme butikslokaler, og medierne kunne fortælle om konkurser blandt hæderkronede detailbrands. Men ifølge detailekspert Henrik Libak har der faktisk ikke været krise i detail
Detailbranchen har aldrig været i krise Flere knapper at skrue på Henrik Libak er med på, at hans synspunkt kan virke usympatisk, men han taler med indgående kendskab til de udfordringer, som detailhandlen sidder med. Han mener derfor også, at alle detaillister dybest set har forudsætningerne for a
For mig er krise ikke, hvis markedet samlet set kun vækster med en til to procent. Det kan godt være, at der er forskelle i vækstraten, og hvor meget folk forbruger. Men for at der kan være tale om en egentlig krise, må der være en samlet tilbagegang og det har ikke været tilfældet. H e n rik Lib
Detailbranchen har aldrig været i krise Mange af butikkerne ser jo præcis ud, som de gjorde i 2008, og har ikke kompenseret for nethandlen. H e n r ik Lib a k Her har jeg desværre ikke set en synlig forbedring i de senere år. Jeg savner, at medarbejderne er opmærksomme og fagligt kompetente, og a
AARHUS 7/5 19 K Ø B E N H AV N 9 / 5 1 9 Styrker og svagheder i mødet med fremtidens detailhandel Ejerskabsmodeller og konsekvenser af samme Retail og etail status og trends Nye forretningsmodeller i fremmarch T I L M E L D D I G PÅ N E W R E TA I L DAY. D K 145 ÅRETS RETAILKONFERENCE NEW R
CATEGORY EXPERT DOBOTEX BRINGS PUMA, LEVIS AND TOMMY HILFIGER TO CIFF Dobotex, part of the PUMA SE Group, partners with global A-brands to design, produce and sell legwear and bodywear collections world-wide. Their portfolio of brands exists of big players in the fashion industry, such as PUMA, Levi
Presenting BAGS FALL / WINTER 2019 COLLECTION SALES CONTACTS Stefan Mayer - Sales Manager Nordics - stefan.mayer@tretornsweden.com Måns Uhrweder - Export Manager - mans.uhrweder@tretornsweden.com
CIFF B6-012 30. jan - 1. feb 2019 VEJLE DGI HUSET 10. - 11. feb 2019