Kære læser
Kære læser
Udgivelsen kan ikke vises i denne browser
Læs den i vores app:
Det skyldes muligvis:
Brug af JavaScript er deaktiveret i denne browser. JavaScript er nødvendigt for at vise sidens indhold.
Et kig ind i fremtiden, når Fæstningskanalen er gravet ud og fyldt op med vand. Illustration fra Lyngby-Taarbæk Kommune Fæstningskanalen skal løse klimaudfordringer Den historiske fæstningskanal skal genskabes, så flere og kraftigere regnskyl kan løbe ud i kanalen i stedet for at skabe oversvømmelse Idyllen vil få endnu et nøk op i Lyngby Centrum, når der om få år kommer vand i den gamle fæstningskanal, der blev an- lagt i 1887-88 som en del af Københavns Befæstning. Men selv om det bliver hyggeligt at se på, så er der en alvorlig baggrund bag planerne om at fylde vand i fæstningskanalen. Projektet er nemlig et led i Lyngby-Taarbæk Kommunes klimatilpasningsplan, der skal gøre kommunen i stand til at håndtere de kraftige regnskyl, som der kommer stadig flere af. For os handler projektet hovedsageligt om reducere overløb fra kloaksystemet til Mølleåen ved at lede regnvandet i nye regnvandsledninger til et åbent regnvandsbassin. På den måde optager regnvandet ikke plads i kloakken, forklarer Dorthe Rømø fra Lyngby-Taarbæk forsyning, der er projektleder på Fæstningskanalprojektet. Projektet har netop været i høring, og planen er, at det endelig projekt skal udarbejdes i 2019. Derefter kan første spadestik tages i starten af 2020, hvorefter arbejdet vil stå på i to år. Letbanen lukker Klampenborgvej for biltrafik Firskovvej forlænges til Jægersborgvej og Klampenborgvej lukkes for biltrafik, hvis letbanen gennemføres. Et parkeringshus kan se dagens lys på Kastanievej Om nogle år kan det være slut med at køre bil på en af de mest trafi kerede strækninger i Lyngby. Hvis letbanen som ventet bliver endelig vedtaget i slutnin- 12 KG S . LY N G BY FUTURE gen af 2017, er det planen, at Klampenborgvej skal lukkes fra Jernbanepladsen til Kanalvej. Dét projekt vil blive gennemført i løbet af 2-4 år. Men det bliver ikke med en rampe, der fra rådhuset skal sende biltrafi kken ned i parkeringskælderen under Lyngby Storcenter. Dén løsning, Den del af kanalen, der skal løbe langs Kanalvej mellem Lyngby Storcenter og Microsoft skal ud over regnvand også forsynes med vand fra Lyngby Storcenter. Herfra pumpes der i dag vand op for at holde Pkælderen tør. Som led i planerne skal der skabes et grønt, rekreativt område på Kanalvej. Hele projektet, som også omfatter anlæg af 10-20 kilometer regnvandsledninger, vil koste ca. 475 mio. kr. /trol som ellers har været på tegnebrættet i et par år, har vist sig at være for dyr. I stedet kigger kommunen nu på muligheden for at lave et parkeringsanlæg i nærheden af krydset Jernbanevej / Lyngby Torv. Den mest sandsynlige løsning er et underjordisk parkeringshus og et boligbyggeri på den nuværende parkeringsplads på Kastanievej. Et projekt der sammen med lukningen af Klampenborg vil koste omkring 75 mio. kroner. Dermed forvandles centrum af Lyngby til et ramblalignende område med menneskemylder, cafeer, gadesalg og letbane. I stedet skal biltrafi kken ledes uden om centrum ved at forlænge Firskovvej til Jægersborgvej. Firskovvej-forlængelsen har netop været i offentlig høring. Hvis Letbanen bliver vedtaget, vil arbejdet med Firskovvej blive gennemført i 2018. Et projekt til ca. 50 mio. kroner. /trol
FUTURE Nr. 4 KGS. LYNGBY Det Grønne Område // oktober 2017 FEM ÅR MED VIDENSBYEN NNE TIL VIRUM Mød virksomheden, der løser de mest komplekse ingeniøropgaver SELVKØRENDE BUS Fremtidens transport testes på DTU FLERE STARTUPS DTU Skylab udvides for 100 mio. KG S . LY N G BY FUTURE 1
VELKOMMEN TIL LYNGBY FUTURE 2017 11.031 SÅ MANGE STUDERENDE ER DER PÅ DTU. DE ER FORDELT PÅ 28% BACHELORER, 37% DIIPLOMINGENIØRER OG 35% KANDIDATER. DER ER 5895 MEDARBEJDERE PÅ DTU (ÅRSVÆRK), KILDE: DTU To DTUprofessorer nomineret til stor pris Velkommen til Lyngby Future 2017, det årlige magasi
Ren køreglæde NU RYKKER DRØMMEN EN HEL DEL TÆTTERE PÅ. BMW 420i COUPE PRIVATLEASING FRA 3.995 KR./MD. Lige nu står en perlerække af BMW modeller og venter på Dem. Og der er masser af fristende valgmuligheder. Fælles for dem alle er, at vi har skruet op for udstyret og ned for leasingydelsen. Se me
Fremtidens busser kører rundt på DTU Danmarks første selvkørende bus testes lige nu på en lukket bane på DTU. Det er firmaet Autonomous Mobility, som står bag forsøget, og planen er at få busserne i drift i pilotprojekter fra starten af 2018. Lyngby-Taarbæk kan blive et af de første steder i Danmar
VÆRD AT VIDE OM DE SELVKØRENDE BUSSER PÅ DTU supplerer minibussen Arma Olli, som var Autonomous Mobilitys første selvkørende køretøj. har plads til 14 passa Den gerer 11 siddende og tre stående. har en max-hastig Bussen hed på 45 km/t. Foreløbig køres der 10-20 km/t. Busserne er 100% eldrevne.
måneder, inden man vil kunne se den første selvkørende bus i bybilledet. Men det kunne meget vel blive i LyngbyTaarbæk. Kommunen er i hvert fald gået med i en ansøgning, der i første omgang skal tillade forsøg med busserne på DTUs campus. Hvis det går godt, er det målet, at forsøget kan udvides til
Luftfoto: Lyngby-Taarbæk Kommune Haldor Topsøe, GEO, Vidensbysekretariatet Aquaporin og Workstation Cobham m.fl. Virum Gymnasium Tryghedsgruppen Bristol-Myers Squibb Nye boliger Novo Nordisk Engineering m.fl. Lyngby Handelsskole Knord Maskinmesterskolen Nyt erhvervsområde DTU, Scion DTU, TEC, n
Der bliver ikke faste kontorpladser i det nye hovedsæde. I stedet bliver fordelingen af de i alt ca. 10.000 kvadratmeter bestemt af de aktuelle projekter. Billede: Over Byen arkitekter. VÆRD AT VIDE OM NNE NNE blev i 1991 skilt ud fra Novo Nordisk som en selvstændig virksomhed. Ved starten beskæfti
GREAT SHOPPING GOLDCARD MEMBERS GETS REWARDED * *Create a Goldcard with Lyngby Storcenter Konto and earn bonus on your purchases in the center. Equalize your balance every month and the account is interest free. Get more information at lyngbystorcenter.dk/guldkort ard c d l o G Parking: Monday to
Det er, når man mødes på tværs af sektorer, at innovationskraften opstår, siger Caroline Arends, der er adm. direktør i Lyngby-Taarblk Vidensby. Foto: Jan Juel. Vidensby inspirerer i ind- og udland Foreningen Lyngby-Taarbæk Vidensby har netop fejret fem år jubilæum. Mange af målsætningerne er godt
Fem år med Lyngby-Taarbæk Vidensby hvad har det betydet? Vi har spurgt fire af Vidensbyens bestyrelsesmedlemmer, hvad Lyngby-Taarbæk Vidensby efter deres opfattelse har bidraget med Michael G. Dupont, forretningschef, Magasin: Hvilken rolle har Vidensby-samarbejdet spillet i de seneste års udvik
Et kig ind i fremtiden, når Fæstningskanalen er gravet ud og fyldt op med vand. Illustration fra Lyngby-Taarbæk Kommune Fæstningskanalen skal løse klimaudfordringer Den historiske fæstningskanal skal genskabes, så flere og kraftigere regnskyl kan løbe ud i kanalen i stedet for at skabe oversvømmels
#ActivityBasedWorking Take the Virtual Tour on your phone Explore the thoughts behind our building in Lyngby www.digitaltour.dk KG S . LY N G BY FUTURE 13
ROS TIL NYT KOLLEGIE Men der er brug for mange flere studieboliger Hempel Kollegiet er med sine 200 boliger med til at lette en presset boligsituation på DTU, men der er stadig behov for flere boligmuligheder, siger studenterformand Af Andrea Signe Trolle Tirsdag den 15. august kunne 200 nye stude
BEBOERE PÅ DANMARKS YNGSTE KOLLEGIUM Vi har allerede skabt et godt fællesskab CLÉMENT ERUP LARSEN, 19 ÅR FRA FRANKRIG STUDERER GENERAL ENGINEERING LOUIS VEILEX, 18 ÅR STUDERER GENERAL ENGINEERING, FRA FRANKRIG Det er et dejligt område med god stemning, hvor alt er nyt. Vi har det rigtig hyggeligt
Flere starter på DTU 2.207 startede i 2017 på en af DTUs 35 diplomingeniør- og civilingeniørbacheloruddannelser. Det var én procent mere end året før, og dermed fortsætter interessen for DTUs ingeniøruddannelser med at stige. I alt fi k 1.198 unge efter sommerferien tilbudt en studieplads på en af D
Få adgang til lidt ekstra ... Hent Magasins Goodie Card app og få flere fordele nu! Det er gratis at være Goodie Card-medlem og giver dig adgang til en lang række fordele. Du får... Dit fordelskort direkte på mobilen 20% shoppeweekender på masser af varer Eksklusive oplevelser, VIP-events og konkur
Mikkel Sørensen midt i DTU Skylab, som sidste år hjalp over 100 spirende startup-projekter fra studerende. Foto: Jan Juel DTU-iværksættere får endnu mere plads DTU Skylab, der hjælper studerende med at føre ideer ud i livet, skal udvides for 100 millioner kroner. Udvidelsen skal give plads til fler
DTU-studerende Christopher Weis Thomsen, Erkan Taskiran og Servet Coskun med en af de grøntsager, som de tre iværksættere dyrker på Skylab. Foto: Jan Juel Fremtidens grøntsager skal produceres uden jord Tre studerende har startet virksomheden Aerogrwn, der på DTU Skylab er i gang med at udvikle gr
NovozymesLæringscenter kan blive landsdækkende Novo Nordisk Fonden undersøger, om den skal forvandle planlagt læringscenter på Novozymes til et landsdækkende læringslaboratorium for børn og unge Vi kan ikke konkurrere på løn, vejret og skat, men vi kan skabe rammerne for fremragende forskningsmiljø
DTU søger medarbejdere til udfordrende stillinger F.eks. Project controller HR-specialist Financial controller Jurist IT-specialist Laboratoriemedarbejder Ph.d.-studerende Forsker Se ledige stillinger på job.dtu.dk KG S . LY N G BY FUTURE 21
Naturvidenskab i centrum i nyt gymnasium Det nye H. C. Ørsted Gymnasiet, som åbner i august 2020 på Trongårdens Byområde, bliver et signaturgymnasium for teknologi og naturvidenskab og gør op med det traditionelle klasselokale Af Steen Trolle relse. Aulaen skal f.eks. kunne varieres fra 700 persone
FAKTA OM MICROSOFT I DANMARK Microsoft i Danmark består af den danske salgs- og marketingsafdeling, Microsoft Danmark, og Microsoft Development Center Copenhagen, et af Microsofts strategiske udviklingscentre i Europa, som udvikler forretningsløsninger og er begge beliggende i Lyngby. I Århus har Mi
VIDENSBY VISION VISIONEN CITY OF KNOWLEDGE LYNGBY WILL BE LYNGBY SKAL VÆRE one scientific centres and university towns ENof AFeurope s EUROPASleading FØRENDE VIDENSOG UNIVERSITETSBYER MED with a world-class level of research and education ET FORSKNINGSOG UDDANNELSESNIVEAU I VERDENSKLASSE a centr