Musikefterskolen
i Humble
Besøg Musikefterskolen i Humble
på Efterskolernes Aften
den 10. januar kl. 18-21
Læs mere på
www.musikefterskolen.dk
Musikefterskolen i Humble ligger på det
naturskønne Langeland, kun en times kørsel
fra Storebæltsbroen. Skolen arrangerer
direkte bus i hjemmeweekender.
Ny skoleleder på Musikefterskolen i Humble:
Vi skal uddanne flere originaler
og færre kopier
På Musikefterskolen i Humble skriver alle linjehold
deres egen musik. Her er originalitet og kreativitet
vigtigere end 12-taller og nul-fejls-kultur.
Af: Journalist Morten Reil
Der har været fuld tryk på kreativiteten, siden Musikefterskolen i Humble i
sommer fik ny ledelse. Nu skriver alle
musiklinjehold også deres egne sange
som en integreret del af den daglige undervisning. Det forklarer skolens nye leder, der betragter originalmusikken som
en central del af elevernes uddannelse.
- Jeg tror på, at kreativiteten er helt
essentiel, hvis vi skal uddanne dygtige
og selvstændige unge mennesker. Et
efterskoleår handler om personlig udvikling, og som efterskole skal vi selvfølgelig skabe værdi for de skattekroner,
vi modtager i tilskud. Så er det egentlig ikke så vigtigt, om vi er en design-,
musik- eller gymnastikefterskole. Men
på Musikefterskolen i Humble er vi
musiknørder, og så er det selvfølgelig i
originalmusikken, vi især kan fremme
elevernes kreative årer, siger skoleleder
Henrik Hartvig.
Der skal være plads til fejl
Derfor skal eleverne selv komponere.
Og de skal turde. Dermed ikke sagt,
at højskolesangbog, musikhistorie og
cover-numre er dømt ude af efterskolens musikundervisning, for her er også
læring og dannelse at hente. Men det
er vigtigt at skabe en kultur, hvor både
elever og lærere tør afprøve deres ideer.
- Vi skal uddanne flere originaler
og færre kopier. Der er et helt forfejlet
fokus på facit i store dele af vores uddannelsessystem. Spørger du erhvervslivet, så er det jo ikke 12-tals-piger og
nul-fejls-kultur, de skriger på. Det er
kreativitet, og så duer det altså ikke, at
man er bange for at lave fejl. Min store kæphest er, at hvis du ikke har lavet
fejl, så har du ikke haft hænderne op af
lommen, lyder det kategorisk fra Henrik Hartvig.
Mange veje ind i musikken
Det gælder også musikskolerne, hvor
der efter Henrik Hartvigs mening hersker en meget klassisk tilgang til musikudøvelse. Først skal man øve sig. Og
når man så er blevet dygtig, kan man
måske en dag begynde at skrive sin
egen musik.
- For mig vender det modsat, siger Henrik Hartvig. Man kan sagtens starte
med to akkorder og et præ-defineret
beat. Måske bliver det ikke stor kunst,
men man er i gang.
- Det er jo også en vej ind i musikken,
hvor man så efterhånden får lyst til
at vide mere om paralleltonearter og
skalaer og får brug for indspark fra en
dygtig musiklærer. Fordi man er nået til
et sted, hvor man ikke selv kan komme
videre, siger Henrik Hartvig.
Afsøger musikkens grænser
Netop den pointe kan Jacob Staib fra 9.
klasse nikke genkendende til. For ham
har det været en mindre åbenbaring at
starte som elev på Musikefterskolen i
Humble.
- Jeg kan ikke noder. Men jeg har
skrevet musik siden længe før, jeg vidste, at der var noget, der hed musikteori.
Jeg kan godt lide avantgarde progressiv
rock - sådan noget med 20 minutter
lange numre uden struktur og med meget lidt udvikling. Det ligger måske på
grænsen af, hvad folk vil kalde musik.
På min gamle folkeskole sagde de, at
det bare var larm. Her i Humble er de
meget mere åbne, og jeg har også selv
fået udvidet min musikalske horisont
virkelig, virkelig meget, fortæller Jacob
Staib.
Sorgens fem stadier som
komposition
I øjeblikket arbejder han sammen med
de andre på linjeholdet eksperimente-
rende rock med at komponere musik,
der skal udtrykke sorgens fem stadier - fra fornægtelse og vrede til forhandling, depression og accept. Her
komponerer eleverne sammen i mindre
grupper. Ofte starter en af dem med at
spille en basgang eller en trommerytme, og så byder de andre ind.
- I fornægtelse brugte vi alle mulige
elementer med perkussion, synthesizere og spoken word. Og depression starter helt uden struktur og ender som et
puslespil, der på en eller anden måde
samler sig og bliver til accept, siger Jacob Staib. Han fortæller begejstret om
de nye sange og bruger hjemmevant
begreber som dim-akkorder, tritonus
og dissonans til at forklare om sine musikalske eksperimenter og kompositioner. Samtidig er han bevidst om ikke at
lade musikteorien blokere for kreativiteten.
- Musikteori kan være et hjælpemiddel, men også en forhindring. Men
jo flere redskaber, man har, jo bedre er
det. Det giver flere muligheder. Her lærer jeg også at være i et band. Det er
noget helt andet, end når jeg selv laver
sange på computeren. Man skal lære at
spille sammen, og man skal også lære
at bøje sig. Det er en udfordring at arbejde sammen med andre om kunst, siger Jacob Staib.
I samarbejde med Bisse og Katinka
Samme holdning har musiklærer og
korleder Tommy Neperus. Han har selv
komponeret i rigtig mange år og mener,
at eleverne lærer meget af at komme
mere på banen.
- Det er det her med at være i et
åbent rum, hvor intet er planlagt, og
hvor man får eleverne ud et sted, de
ikke har været før. Mange af dem har
aldrig før prøvet at skulle tænke selv i
musikalske sammenhænge. Så sidder
de der og kigger på hinanden og tænker; hvad gør vi nu? Det lærer de helt
vildt meget af, siger Tommy Neperus.
Han kan mærke, at eleverne i løbet
af få måneder er blevet langt bedre til
at stole på deres egne ideer, og at det
kreative fokus smitter af på hele skolen. Det gælder også skolens fælleskor,
hvor eleverne i forvejen plejer at blive
inddraget. Hele sidste skoleår havde
Musikefterskolen i Humble et tæt samarbejde med sangeren Bisse. Her leverede fælleskoret både backing-kor til
Bisses koncerter på Heartland, i Vega,
på tv og medvirkede endda på en håndfuld sange på Bisses nye album. Korarrangementerne blev til i et samarbejde
mellem Bisse og Musikefterskolen. Det
har givet nogle fantastiske erfaringer,
som skolens tre korledere nu bygger videre på.
Eleverne skal tænke selv også i koret
Lige nu er de ved at skrive korarrangementer til tre sange af sangeren Katinka, som efterskolens kor skal optræde
sammen med i Vega i januar. Her bliver
eleverne inddraget endnu mere, faktisk
allerede på ide-stadiet.
- Det foregår på den måde, at vi præsenterer en ide for eleverne, og så giver de feed back. Det sker et par gange
undervejs, og det er enormt brugbart,
siger Tommy Neperus. Så kunne man
måske være nervøs for, at processen bliver mudret, når tres forskellige individer byder ind med hver deres. Men det
sker ikke.
- Jeg oplever altid, at langt de fleste
er enige. Der kommer ikke tres holdninger, men der er altid et par stykker,
som kommer med indspark. Så tager vi
en diskussion om, hvorfor vi gør, som
vi gør. Og jeg har aldrig været i situationer, hvor det blev rodet. Tværtimod
er det altid blevet bedre, siger Tommy
Neperus. Det betyder også, at eleverne
tager langt mere ejerskab og engagerer
sig. Og så gør det jo heller ikke noget, at
man skal optræde sammen med nogle
af landets bedste sangskrivere.
- Man kan tydeligt mærke, at eleverne synes, det er rigtig, rigtig fedt at stå
der på scenen sammen med Bisse eller
Katinka og synge nogle sange, som de
selv har været med til at skabe, siger
Tommy Neperus.
ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Torsdag 4. januar 2018 Vi vil skabe langtidsholdbare unge mennesker 2 Jeg sendte et barn afsted og fik en ung kvinde hjem. Sådan beskrev en mor for nylig over for mig, hvordan hendes datter havde udviklet sig på efter et år på efterskole. Risskov står på mål for fagli
2 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG Vi vil skabe langtidsholdbare unge mennesker Jeg sendte et barn afsted og fik en ung kvinde hjem. Sådan beskrev en mor for nylig over for mig, hvordan hendes datter havde udviklet sig på efter et år på efterskole. Af: Leder af Troels Borring formand for Efterskolef
STRIB IDRÆTSEFTERSKOLE DANMARKS SMUKKESTE BELIGGENHED BESØG OS TIL EFTERSKOLERNES AFTEN D. 10. JANUAR FRA KL. 18.00 -21.00 ET ÅR MED FAGLIG KVALITET, SPORT OG ET STÆRKT FÆLLESSKAB Fodbold, badminton og håndbold Et unikt fællesskab med kun 125 elever Værelse med eget bad og havudsigt Udfordringer på
4 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG Risskov Efterskole står på mål for fagligheden - krydderet med globalt udsyn og stærke rødder Risskov Efterskole er en efterskole med rødder i det lokale, og med vinger ud i det globale. En urban skole. Tæt på storbypulsen i Aarhus, roen ved vandet og stilheden i
Kan man forberede sig til en international karriere allerede fra 9. eller 10. klasse og have det sjovt samtidigt? 5 ANNONCE På Eisbjerghus Internationale Efterskole fornemmes stemningen allerede i foyeren hvor unge fra hele verden tager imod. Pre-camp oplev et skole der ligger i Paris latinerkv
6 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG På Brøndby Idrætsefterskole lærer elever at fokusere, forberede sig og træne. Både når det gælder sport og skolearbejde. Vindere har en plan - på Brøndby idrætsefterskole bliver den sat i system Brøndby Idrætsefterskole, der går efter at bliver verdens bedste idræt
Ranum Efterskolernes aften d. 10. jan. 18-21 Stort fællesskab med mangfoldighed Boglig efterskole med 16 niveauer Vi tror på at det gode efterskoleliv opstår, når elever og lærere er frie til i fællesskab at forme et unikt efterskoleår med stærke interessefællesskaber. Eleverne kommer fra alle d
8 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG Din horisont udvider sig på en ø Med Bornholms klipper, skove og natur danner øen et smukt bagtæppe for et efterskoleår, som vil skubbe til dine grænser, runde dig som menneske og klæde dig på til fremtiden. Af: Lasse Lundberg Andreasen Man skal være villig til at
9 KO M TI L EFTERSKO LERN ES AFTEN ONSDAG D. 10. JANUAR KL. 18 - 21 M ED IA ART PERFO RMAN når de bliver optaget på uddannelserne til f.eks. fotograf eller mediegrafiker. Ud fra den viden har vi skabt medielinen med bl.a. det formål at gøre vores elever så velforberedte til uddannelserne som mul
10 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG På Faarevejle Efterskole går undervisning, venskaber og socialt samvær op i en højere enhed. Faarevejle Efterskole er en klassisk efterskole - rundet af både Grundtvig og Kold På Faarevejle Efterskole handler det om at gøre eleverne uddannelsesparate, sende dem
N E T F A S E N R E L O K S BESØG OS PÅ EFTER 10. januar kl. 18-21 ERVÆRKSTED MUSIK BLÆS S N R E D R E V P SHO OCK LILLEKO SANGERWORK NK JAZZ R U F R E T S G E N I K N R V O I E R GAD ANGSK M U S I K B A N D C O R D I N G & LY D T E K N I K S E R I R O E MUSIKT T DANS STREE T MODERNE
12 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG Personlig udvikling i et stærkt fællesskab er helt afgørende på The International uanset om det er i hverdagen eller som her på studietur i San Francisco. The International Academy and Boarding School of Denmark er Danmarks nye internationale 100% engelsksproged
HÅRSLEV EFTERSKOLE
Musikefterskolen i Humble Besøg Musikefterskolen i Humble på Efterskolernes Aften den 10. januar kl. 18-21 Læs mere på www.musikefterskolen.dk Musikefterskolen i Humble ligger på det naturskønne Langeland, kun en times kørsel fra Storebæltsbroen. Skolen arrangerer direkte bus i hjemmeweekender. Ny
14 - EFTERSKOLERNE - ANNONCETILLÆG Vi skaber hele mennesker i sportens centrum i alle sportsgrene Friluftsliv & Sport Musik & Teater Kreativitet & Håndværk US ÅBENT H AR 2018 JANU . 0 1 G A D ONS KL. 17-21 www.mse.dk Mere end en skole Vi er en bred almen efterskole, der både er boglig og praktis
Fra efterskole til Efterslægten Når din efterskole er slut om la-a-a-ng tid skal du videre på en ungdomsuddannelse Hvert år i august starter en Efterskoleklasse på Efterslægten i København. Efterskoleklassen er for efterskoleelever fra 9. eller 10. klasse. Her kan du og andre tidligere efterskolee
Kom til Efterskolernes Aften. ... og mød dem, der har set lyset. Onsdag d. 10. januar mellem kl. 18.00 og 21.00 holder vi åbent hus på alle landets efterskoler. Kom og få en smagsprøve på efterskolens helt særlige blanding af faglighed og fællesskab. En effektiv kombination, der betyder, at unge, so