askov højskole reportage
Rigtige kunder presser og motiverer eleverne
Filmholdet på Askov
Højskole har produceret
en sikkerhedsvideo til Arlas
mejeri i Gjesing. Det gavner
eleverne at kunne koble
virkeligheden med det,
de lærer på skolen, siger
elevernes filmlærer.
ALEXANDRA MOLLERUP
I
nde bag hoveddøren til Askov Højskole i Vejen klokken 13.30 onsdag
eftermiddag er der tomt. En lang svalegang med vinduespartier ud til
skolens atriumgræsplæne er det første, jeg møder.
Seks stole langs en rødkalket murstensvæg står mellem to hvide laminerede døre. Det ligner en læges venteværelse, og en plakat med teksten Er du blevet syg, kære borger i Region Syddanmark? hænger på væggen.
Hej, jeg hedder Johannes, siger en
skægget mand i en lang ulden sweater
og rækker hånden frem.
Johannes Guttorm Thomsen er lærer
på filmholdet. Vi går ned i spisesalen,
hvor der står to tomme buffetborde og
en 10-liters kaffebeholder. Kaffen er sort
som tjære og sur som en gammel karklud, men den varmer på en kold vinterdag.
Filmeleverne er blevet kontaktet af Arlas mejeri i Gjesing. Mejeriet vil gerne have lavet en tyk sikkerhedspjece om til en
kort og let fordøjelig video, som de kan
vise nye medarbejdere.
Johannes Guttorm Thomsen sagde ja
til opgaven, fordi han mener, at det kan
gavne eleverne:
Det er en god kobling mellem det, de
lærer på skolen, og virkeligheden. For
jeg kan jo godt sige til dem, at de er klar
til virkeligheden bagefter, men når de
allerede er ude i virkeligheden, er det et
bevis i sig selv.
Vi ender udenfor, hvor gamle og nye
bygninger tilsammen udgør hele Askov
Høj- og Efterskole. I en murstensvilla ligger filmlokalet. De kalder det Kælderen.
Kun én dag til at filme
Kælderen ligger i stueplan. Det er et lille
lokale. Fire filmplakater pryder væggene. Alt er hvidt med papirer, kameratasker og diverse tekniske dimsedutter på
bordene.
Fire filmelever, Jacob, Oscar, Eba og
Silas, sidder rundt om et bord i midten
af lokalet.
De skal have de sidste detaljer på
plads, inden højskolevennerne skal se
den færdige video i eftermiddag. En video, der udfordrede eleverne uden for
de vante fiktive rammer.
Vi har lige fået den seneste feedback
fra Arla, og den er positiv. Ham, vi er i
kontakt med, har også allerede sagt, at
de måske godt kunne tænke sig at bruge
videoen på konferencer, altså også uden
6
POLITIKEN
for Arla-regi, forklarer Johannes Guttorm Thomsen.
Det var meget rocknroll det hele. Vi
havde jo kun én dag til at filme, hvor en
sikkerhedsrepræsentant fra Arla havde
sat tid af til os, og det var motiverende, at
der var en kunde i den anden ende, som
skulle blive tilfreds med det, vi producerede, fortæller Jacob Tams Christensen,
der er elev på filmholdet.
Det hele begyndte for tre uger siden
med en henvendelse fra Arla. De ville
gerne have frisket deres tykke, tunge sikkerhedspjece til nye medarbejdere op.
Og det blev til en humoristisk video produceret af Askov Højskoles filmelever. En
opgave fra det virkelige liv, som læreren
valgte at prioritere i undervisningen.
Rent pædagogisk højner det niveauet både i arbejdet op til og ude på filmsettet. Man står ikke og laver monkeybusiness og fyrer dårlige jokes af på mejeriet, fordi vi i stedet har rigtig travlt
med noget, der er virkelig vigtigt. Fornemmelsen af, at det er alvor og kræver
fuldt fokus, når man er på et filmset, den
har de lært nu, siger Johannes Guttorm
Thomsen.
Han rejser sig og begynder at trykke
rundt på et videokamera.
Jacob, vi skal simpelthen over i foredragssalen og se, om det hele fungerer,
som det skal, inden vi viser videoen.
Ja, jeg tænker også lige at tage en tjekker på lys og lyd, svarer han.
De forsvinder sammen ud af lokalet.
I mellemtiden har de tre andre filmelever Oscar, Eba og Silas sat sig sammen
rundt om en computer. Nu hvor Arlaprojektet er nået i mål, skal de i gang
med det næste projekt. Fantasien skal
sættes på prøve, for nu skal de lave
fiktion. De har fået en idé til en film om
Peter, der skal stoppe med at ryge. Manuskriptet skal derfor skrives.
Bag en flaskegrøn dør, hvorpå der
med hvide bogstaver står Foredragssalen, er Jacob Tams Christensen og Johannes Guttorm Thomsen ved at gøre klar.
Filmlæreren kører mørklægningsgardinerne for vinduerne. Jacob Tams Christensen står med hovedet i et hvidt skab,
hvor han forbinder et kabel fra computeren med et anlæg.
Er lyden ikke lidt spændende, spør-
HØJSKOLER Torsdag 8. marts 2018
ger Jacob Tams Christensen og skruer
højt op for videoen.
Jo, men prøv at skrue lidt ned, siger
Johannes Guttorm Thomsen, mens han
går frem og tilbage mellem de store
højttalere.
Klokken er snart 15.15. Et sløvt fremmøde fylder kun lige de første to rækker
i den store runde foredragssal.
Filmeleverne og lærer Johannes Guttorm Thomsen stiller sig op. Alle bliver
helt stille.
Det blev lidt rocknroll
Nu skal I se, hvad vi på film- og tv-holdet
har brugt de seneste tre uger til. Vi har
fået positiv feedback fra Arla, men det
betyder ikke, at vi ikke vil høre jeres meninger om videoen, siger Johannes Guttorm Thomsen og giver ordet til Jacob
Tams Christensen:
Det her projekt endte jo med at blive
lidt rocknroll, fordi Johannes lå syg i
dagene op til, at vi skulle filme. Så det
blev en presset, men super lærerig dag,
hvor vi ikke havde vendt tingene med Johannes, før vi stod på settet. Og det giver
anledning til at sige: God fornøjelse med
den måske sjoveste sikkerhedsvideo, I
nogensinde har set.
Det bliver mørkt, og et klovnet lydspor
i baggrunden af en voiceover går i gang.
Alle højskolevennerne klapper, og det
giver genklang i den halvtomme foredragssal.
Johannes Guttorm Thomsen og filmholdet trasker tilbage til deres undervisning i Kælderen. De kan nu alle sammen
fortsætte arbejdet med manuskriptet til
deres fiktionsfilm om Peters rygestop.
Læreren går op i, at de hver især forstår alle processerne, og derfor begynder de nu med at adskille de enkelte dele
i det nye filmprojekt:
Nu skal vi brække det hele op, så vi
kan arbejde med alle processerne.
Filmholdet har sat sig rundt om en
computer. De er sammen om at udvikle
det hele fra idé til færdigt produkt, og
derfor begynder de nu med at få præsenteret det manuskript, som Oscar, Eba og
Silas begyndte på inden filmvisningen.
Vi kan starte det hele med, at Peter
står og ryger, siger Oscar.
alexandra.mollerup@pol.dk
FOKUS.
Sikkerhedsvideoen, som
filmholdet på
Askov Højskole
har produceret for
Arla, kom i kassen
efter mange hårde
timer på Gjesing
Mejeri. Foto: Askov
Højskole
Springbræt til
mediebranche
Jacob Tams
Christensen,
21 år
Hvorfor er du på
højskole?
For at give
mig selv en fair
chance for at bliFoto: Alexandra Mollerup
ve noget inden
for mediebranchen. Det her var et
meget fedt springbræt til at lave
noget inden et studium.
Hvad fik du ud af at lave projektet
med Arla?
Jeg lærte, at man ikke altid behøver at tage den nemme vej. Man
kan godt være mere ambitiøs, end
projektet tillader, og stadig komme i mål, selv om ambitionen ikke
opfyldes helt. Mit højskoleophold
blev mere farverigt af, at jeg fik lov
til at lave det her med Arla. Jeg er
stor fan af, at klasselokalet blev
skiftet ud med noget andet, hvor
jeg lærte at tænke klart under
åndssvagt meget pres.
Hvad kommer Arla-projektet til at
betyde for din fremtid?
Det med at være så presset var
megafedt, men det har også fået
mig til at reflektere over, om det
kommercielle med den her fart på
er et arbejde for mig, eller om det
måske er for meget. Men i og med
at jeg gerne vil arbejde i tv-branchen, er det superfedt at have
prøvet.
Et skub i den
rigtige retning
Oscar Gregers
Nielsen, 20 år
Hvorfor er du på
højskole?
Det har min
mor været, og
hun sagde, at det
ville være en god
Foto: Alexandra Mollerup
idé. Jeg var selv lige holdt op med at arbejde, så jeg
havde tid og råd til det. Jeg vidste
ikke rigtig, hvad jeg ville, så jeg
tænkte, at det kunne skubbe mig i
den rigtige retning. Jeg var også
sindssygt meget i tvivl om, hvilke
fag jeg skulle vælge, og var på et
andet, før jeg kom på film og tv.
Hvad fik du ud af at lave Arla-projektet?
Det vigtigste var nok, at jeg lærte, at pres også kan være en motivationsfaktor. Mig og Jacob har
siddet rigtig mange aftener og
slidt og slæbt for at gøre vores
bedste, fordi der er en forventning
om, at det bliver godt. Og man vil
gerne aflevere noget godt, nu hvor
det er et stort firma.
Hvad kommer Arla-projektet til at
betyde for din fremtid?
Selv om jeg er usikker på, hvad
jeg vil, har det en betydning, fordi
det helt klart er en stor ting at
kunne sige, at man har lavet en
sikkerhedsvideo til et Arla-mejeri.
alexandra.mollerup@pol.dk
POLITIKEN Torsdag 8. marts 2018 4 Tegning: Claus Nørregaard Højskoleliv Højskolen vil være en del af verden Eleverne er frivillige på hospice, skriver sange om byens borgere eller laver video for en virksomhed. Højskolerne rækker hånden ud til lokalsamfundet. Side 4
svar Højskolen kan give Indhold 4 Ud af osteklokken Højskoler landet over rækker ud og involverer sig i det omgivende samfund i en ung verden af spørgsmål KOMMENTAR POUL AARØE PEDERSEN UDDANNELSESREDAKTØR I sidste uge var jeg en tur på Krogerup Højskole. Den er som mange andre højskoler i lan
... Korte kurser 2018 Rødding Højskole April Med saft og kraft. Forårskursus. Store naturoplevelser, livgivende foredrag, filosoiske betragtninger og kulinariske overraskelser. August 15. - 21.4. 26.5. - 1.6. Juni Tro, håb og kærlighed. Så bliver da tro, håb og kærlighed. Men størst er kærlighe
samarbejde baggrund Hul på højskoleboblen I Rønde er højskoleelever frivillige på et hospice. I Vig skriver musikelever sange om vinmanden i brugsen. Højskoler landet over rækker ud og involverer sig i det omgivende samfund. ALEXANDRA MOLLERUP T rods store afstande mellem landets højskoler skråle
En kæreste i en måned på højskolen er virkelig længe, fordi man er sammen på en anden måde Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening ste i en måned på højskolen er virkelig længe, fordi man er sammen på en anden måde. Men boblen kan noget meget vigtigt, fordi man er nødt til at bliv
askov højskole reportage Rigtige kunder presser og motiverer eleverne Filmholdet på Askov Højskole har produceret en sikkerhedsvideo til Arlas mejeri i Gjesing. Det gavner eleverne at kunne koble virkeligheden med det, de lærer på skolen, siger elevernes filmlærer. ALEXANDRA MOLLERUP I nde bag ho
...
højskoler i danmark grafik Højskolerne historisk set Der findes i dag 70 godkendte folkehøjskoler i Danmark inkl. Jaruplund syd for grænsen og den fælles-nordiske højskole i Kungälv, Sverige Rødding Højskole i Sydjylland åbnede i 1844 og er Danmarks ældste folkehøjskole. Initiativet til folkehøj
... D E R E R S Å M E G E T V I S K A L PA S S E P Å BLIV MEDLEM FOR KUN 150 KR. ÅRLIGT Følg os på 33375199 df@ft.dk www.df.dk
rikke forchhammer interview De unge er velfungerende og engagerede på overfladen Uddannelsessystemet sætter unge under pres som aldrig før, mener Rikke Forchhammer, der efter 35 år i højskoleverdenen nu takker af som forstander på Krogerup Højskole. POUL AARØE PEDERSEN LOUISE HERRCHE SERUP (FOTO)
... www.seniorhoejskolen.dk Vi inviterer indenfor på SeniorHøjskolen i Nørre Nissum; til en atmosfære båret af dynamik, kvalitet og venlighed. Vi tilbyder indblik og udsyn gennem livsoplysning og livsoplevelser - til inspiration og engagement. FORÅRSFESTEN - livsoplysning for livsnydere Cykelkurs
rikke forchhammer interview Jeg ser mest Krogerup som en mulighed for at få alternativ læring Jeg har mødt en masse nye mennesker og fået nye venner Søren Claudi, 21 år, Krogerup Højskole Katja Kvistgaard, 21 år, Krogerup Højskole Hvad fik dig til at tage på højskole? Jeg var en af dem, der nåe
... Oplev det unikke højskolefællesskab gennem idræt og kultur på højskole i Aarhus Book en rundvisning på www.ihaarhus.dk // Kontakt os på 8621 3800 eller ihaa@ihaarhus.dk
fællesskab baggrund På højskolen kan man finde Efter en periode med fokus på præstation og individualitet søger unge igen ind i fællesskaberne, når de skal finde egne ben at stå på, siger en ungdomsforsker. Og det kan godt være på en højskole. ALEXANDRA MOLLERUP J eppe Sand, forstander på Rysling
sig selv gennem de andre venner de unge samler sig på deres vej, påpeger ungdomsforsker Maria Bruselius-Jensen. Pligten for de unge bliver at holde kontakten til alle deres fællesskaber, men de sociale medier har gjort det nemmere: Der er en enorm vedligeholdelsesdimension. Det bliver en slags forp
højskolens formål baggrund Højskolernes kildne spørgsmål Skriv! Og kom ud med dine ting Søg optagelse på første hold på Roskilde Festival Højskole På Krabbesholm Højskole arbejder vi med litteraturen i et udvidet felt. Det vil sige en litteratur, der går på tværs af medier, kunstarter og genrer,
Almen dannelse og livsoplysning er højskolernes primære formål. Men uddannelsesforberedende kurser er blevet trækplaster og indtægtskilde på nogle af landets højskoler. Går det ud over dannelsen? MARIE LAGONI E t højskoleophold kan blive adgangsbilletten til din drømmeuddannelse. Det gælder, hvi
højskolens formål baggrund Privatfoto Jeg tog på højskole for at finde ud af, hvad jeg vil i livet Line Schou Jensen går på kurset i journalistik Hvad er den primære grund til, at du går på højskole? Jeg ville finde ud af, hvad jeg vil resten af mit liv. Jeg har gået på efterskole og syntes, at de
... Spændende højskolekurser på Brandbjerg Højskole i 2018 Brandbjerg Højskole ved Jellling er en alsidig højskole med mange jern i ilden. Både forår og efterår afholder højskolen sine populære lange kurser for unge i alle aldre. I foråret 2018 forventes omkring 80 unge mennesker på kurset som vare
kristne højskoler baggrund Fire højskoler holder fast i Gud Salmesang, bibeltekster og bøn fylder i hverdagen på fire af landets højskoler. De holder fast i en kristen tradition helt tilbage fra højskolernes begyndelse, fordi de mener, elevernes personlige udvikling bedst kan ske i troen. MARIE LAG
... Højskole med studieforberedende linjer Læs mere om vores 4 linjefag: Sygepleje & medicin, Psykologi & pædagogik, Science & technology, og Journalistik, medier & kommunikation Vil du være læge, sygeplejerske, jordemoder, tandlæge, fysioterapeut, journalist, lærer, pædagog, sociolog, psykolog,
kristne højskoler baggrund BØN. På Luthersk Missions Højskole i Hillerød kan eleverne vælge bøn som et fag, hvor de kan lære om bønnen i et bibelsk perspektiv og om, hvordan de selv kan udvikle egne bønner. Religion er en privat sag, og jeg synes ikke, det hører hjemme på en højskole nu dommen ta
... SOMMERKURSER 2018 SOMMERFERIE PÅ HØJSKOLE viden, vaner og fællesskab Det sunde liv Antiinflammatorisk livsstil Sund og Glad Harmonika - 10 års jubilum 1. juli til 7. juli Velegnet for udviklingshæmmede 15. juli til 21. juli 29. juli til 5. august Ayurveda, yoga, mindset og sund mad 5.
Zanzibar Højskolen reportage Med Grundtvig i Afrika Zanzibar Højskolen på østkysten af den afrikanske tropeø har i 13 år huset danske og norske elever på fire-måneders højskoleophold, der kombinerer en dansk højskoleoplevelse med praktisk læring i lokale miljøer på Zanzibar og Tanzanias fastland.
KRISTIAN KLARSKOV, ZANZIBAR T I DET FRI. Idrætsundervisningen foregår ofte på Zanzibar Højskolens idrætsplads, hvor der er plads til to beachvolleybaner. Foto: Jonas Schmidt Hansen il at begynde med lyder viceforstander Lone Kramer fra Zanzibar Højskolen i Tanzania som et hvilket som helst andet
Zanzibar Højskolen reportage AFSKÆRMET. Undervisningen foregår 12-tals student Jonas Bork Bosak sig en anelse ud fra mængden. Siden studentereksamen fra Haderslev Katedralskole i sommeren 2015 har han stort set kun befundet sig i Danmark, når han typisk via tre forskellige jobs ad gangen har puk
Jeg kan virkelig godt mærke, at vi er her i længere tid. Man når rent faktisk at komme lidt ind under huden på mange af de lokale hernede Jonas Bork Bosak, elev på Zanzibar Højskolen VICTORIA SØ KE NY A T A N Z A N I A IA Dar-es-Salaam Zanzibar Paje MB Undervisningen på Zanzibar Højskolen
... Besøg en højskole. Vind 20.000 kr. Sms: 0,- + alm. sms-takst. Højskolernes Hus, Nytorv 7, 1450 Kbh. K., tlf. 33 36 40 40 til et højskolekursus HøjskolernesDag.dk /sms HDAG til 1272 Jeg opdagede, at jeg er en holdspiller. Jeg ville ikke være noget af det, man kunne blive. Jeg kendte ikke så