askov højskole reportage Rigtige kunder presser og motiverer eleverne Filmholdet på Askov Højskole har produceret en sikkerhedsvideo til Arlas mejeri i Gjesing. Det gavner eleverne at kunne koble virkeligheden med det, de lærer på skolen, siger elevernes filmlærer. ALEXANDRA MOLLERUP I nde bag hoveddøren til Askov Højskole i Vejen klokken 13.30 onsdag eftermiddag er der tomt. En lang svalegang med vinduespartier ud til skolens atriumgræsplæne er det første, jeg møder. Seks stole langs en rødkalket murstensvæg står mellem to hvide laminerede døre. Det ligner en læges venteværelse, og en plakat med teksten Er du blevet syg, kære borger i Region Syddanmark? hænger på væggen. Hej, jeg hedder Johannes, siger en skægget mand i en lang ulden sweater og rækker hånden frem. Johannes Guttorm Thomsen er lærer på filmholdet. Vi går ned i spisesalen, hvor der står to tomme buffetborde og en 10-liters kaffebeholder. Kaffen er sort som tjære og sur som en gammel karklud, men den varmer på en kold vinterdag. Filmeleverne er blevet kontaktet af Arlas mejeri i Gjesing. Mejeriet vil gerne have lavet en tyk sikkerhedspjece om til en kort og let fordøjelig video, som de kan vise nye medarbejdere. Johannes Guttorm Thomsen sagde ja til opgaven, fordi han mener, at det kan gavne eleverne: Det er en god kobling mellem det, de lærer på skolen, og virkeligheden. For jeg kan jo godt sige til dem, at de er klar til virkeligheden bagefter, men når de allerede er ude i virkeligheden, er det et bevis i sig selv. Vi ender udenfor, hvor gamle og nye bygninger tilsammen udgør hele Askov Høj- og Efterskole. I en murstensvilla ligger filmlokalet. De kalder det Kælderen. Kun én dag til at filme Kælderen ligger i stueplan. Det er et lille lokale. Fire filmplakater pryder væggene. Alt er hvidt med papirer, kameratasker og diverse tekniske dimsedutter på bordene. Fire filmelever, Jacob, Oscar, Eba og Silas, sidder rundt om et bord i midten af lokalet. De skal have de sidste detaljer på plads, inden højskolevennerne skal se den færdige video i eftermiddag. En video, der udfordrede eleverne uden for de vante fiktive rammer. Vi har lige fået den seneste feedback fra Arla, og den er positiv. Ham, vi er i kontakt med, har også allerede sagt, at de måske godt kunne tænke sig at bruge videoen på konferencer, altså også uden 6 POLITIKEN for Arla-regi, forklarer Johannes Guttorm Thomsen. Det var meget rocknroll det hele. Vi havde jo kun én dag til at filme, hvor en sikkerhedsrepræsentant fra Arla havde sat tid af til os, og det var motiverende, at der var en kunde i den anden ende, som skulle blive tilfreds med det, vi producerede, fortæller Jacob Tams Christensen, der er elev på filmholdet. Det hele begyndte for tre uger siden med en henvendelse fra Arla. De ville gerne have frisket deres tykke, tunge sikkerhedspjece til nye medarbejdere op. Og det blev til en humoristisk video produceret af Askov Højskoles filmelever. En opgave fra det virkelige liv, som læreren valgte at prioritere i undervisningen. Rent pædagogisk højner det niveauet både i arbejdet op til og ude på filmsettet. Man står ikke og laver monkeybusiness og fyrer dårlige jokes af på mejeriet, fordi vi i stedet har rigtig travlt med noget, der er virkelig vigtigt. Fornemmelsen af, at det er alvor og kræver fuldt fokus, når man er på et filmset, den har de lært nu, siger Johannes Guttorm Thomsen. Han rejser sig og begynder at trykke rundt på et videokamera. Jacob, vi skal simpelthen over i foredragssalen og se, om det hele fungerer, som det skal, inden vi viser videoen. Ja, jeg tænker også lige at tage en tjekker på lys og lyd, svarer han. De forsvinder sammen ud af lokalet. I mellemtiden har de tre andre filmelever Oscar, Eba og Silas sat sig sammen rundt om en computer. Nu hvor Arlaprojektet er nået i mål, skal de i gang med det næste projekt. Fantasien skal sættes på prøve, for nu skal de lave fiktion. De har fået en idé til en film om Peter, der skal stoppe med at ryge. Manuskriptet skal derfor skrives. Bag en flaskegrøn dør, hvorpå der med hvide bogstaver står Foredragssalen, er Jacob Tams Christensen og Johannes Guttorm Thomsen ved at gøre klar. Filmlæreren kører mørklægningsgardinerne for vinduerne. Jacob Tams Christensen står med hovedet i et hvidt skab, hvor han forbinder et kabel fra computeren med et anlæg. Er lyden ikke lidt spændende, spør- HØJSKOLER Torsdag 8. marts 2018 ger Jacob Tams Christensen og skruer højt op for videoen. Jo, men prøv at skrue lidt ned, siger Johannes Guttorm Thomsen, mens han går frem og tilbage mellem de store højttalere. Klokken er snart 15.15. Et sløvt fremmøde fylder kun lige de første to rækker i den store runde foredragssal. Filmeleverne og lærer Johannes Guttorm Thomsen stiller sig op. Alle bliver helt stille. Det blev lidt rocknroll Nu skal I se, hvad vi på film- og tv-holdet har brugt de seneste tre uger til. Vi har fået positiv feedback fra Arla, men det betyder ikke, at vi ikke vil høre jeres meninger om videoen, siger Johannes Guttorm Thomsen og giver ordet til Jacob Tams Christensen: Det her projekt endte jo med at blive lidt rocknroll, fordi Johannes lå syg i dagene op til, at vi skulle filme. Så det blev en presset, men super lærerig dag, hvor vi ikke havde vendt tingene med Johannes, før vi stod på settet. Og det giver anledning til at sige: God fornøjelse med den måske sjoveste sikkerhedsvideo, I nogensinde har set. Det bliver mørkt, og et klovnet lydspor i baggrunden af en voiceover går i gang. Alle højskolevennerne klapper, og det giver genklang i den halvtomme foredragssal. Johannes Guttorm Thomsen og filmholdet trasker tilbage til deres undervisning i Kælderen. De kan nu alle sammen fortsætte arbejdet med manuskriptet til deres fiktionsfilm om Peters rygestop. Læreren går op i, at de hver især forstår alle processerne, og derfor begynder de nu med at adskille de enkelte dele i det nye filmprojekt: Nu skal vi brække det hele op, så vi kan arbejde med alle processerne. Filmholdet har sat sig rundt om en computer. De er sammen om at udvikle det hele fra idé til færdigt produkt, og derfor begynder de nu med at få præsenteret det manuskript, som Oscar, Eba og Silas begyndte på inden filmvisningen. Vi kan starte det hele med, at Peter står og ryger, siger Oscar. alexandra.mollerup@pol.dk FOKUS. Sikkerhedsvideoen, som filmholdet på Askov Højskole har produceret for Arla, kom i kassen efter mange hårde timer på Gjesing Mejeri. Foto: Askov Højskole Springbræt til mediebranche Jacob Tams Christensen, 21 år Hvorfor er du på højskole? For at give mig selv en fair chance for at bliFoto: Alexandra Mollerup ve noget inden for mediebranchen. Det her var et meget fedt springbræt til at lave noget inden et studium. Hvad fik du ud af at lave projektet med Arla? Jeg lærte, at man ikke altid behøver at tage den nemme vej. Man kan godt være mere ambitiøs, end projektet tillader, og stadig komme i mål, selv om ambitionen ikke opfyldes helt. Mit højskoleophold blev mere farverigt af, at jeg fik lov til at lave det her med Arla. Jeg er stor fan af, at klasselokalet blev skiftet ud med noget andet, hvor jeg lærte at tænke klart under åndssvagt meget pres. Hvad kommer Arla-projektet til at betyde for din fremtid? Det med at være så presset var megafedt, men det har også fået mig til at reflektere over, om det kommercielle med den her fart på er et arbejde for mig, eller om det måske er for meget. Men i og med at jeg gerne vil arbejde i tv-branchen, er det superfedt at have prøvet. Et skub i den rigtige retning Oscar Gregers Nielsen, 20 år Hvorfor er du på højskole? Det har min mor været, og hun sagde, at det ville være en god Foto: Alexandra Mollerup idé. Jeg var selv lige holdt op med at arbejde, så jeg havde tid og råd til det. Jeg vidste ikke rigtig, hvad jeg ville, så jeg tænkte, at det kunne skubbe mig i den rigtige retning. Jeg var også sindssygt meget i tvivl om, hvilke fag jeg skulle vælge, og var på et andet, før jeg kom på film og tv. Hvad fik du ud af at lave Arla-projektet? Det vigtigste var nok, at jeg lærte, at pres også kan være en motivationsfaktor. Mig og Jacob har siddet rigtig mange aftener og slidt og slæbt for at gøre vores bedste, fordi der er en forventning om, at det bliver godt. Og man vil gerne aflevere noget godt, nu hvor det er et stort firma. Hvad kommer Arla-projektet til at betyde for din fremtid? Selv om jeg er usikker på, hvad jeg vil, har det en betydning, fordi det helt klart er en stor ting at kunne sige, at man har lavet en sikkerhedsvideo til et Arla-mejeri. alexandra.mollerup@pol.dk POLITIKEN Torsdag 8. marts 2018 4 Tegning: Claus Nørregaard Højskoleliv Højskolen vil være en del af verden Eleverne er frivillige på hospice, skriver sange om byens borgere eller laver video for en virksomhed. Højskolerne rækker hånden ud til lokalsamfundet. Side 4 svar Højskolen kan give Indhold 4 Ud af osteklokken Højskoler landet over rækker ud og involverer sig i det omgivende samfund i en ung verden af spørgsmål KOMMENTAR POUL AARØE PEDERSEN UDDANNELSESREDAKTØR I sidste uge var jeg en tur på Krogerup Højskole. Den er som mange andre højskoler i lan ... Korte kurser 2018 Rødding Højskole April Med saft og kraft. Forårskursus. Store naturoplevelser, livgivende foredrag, filosoiske betragtninger og kulinariske overraskelser. August 15. - 21.4. 26.5. - 1.6. Juni Tro, håb og kærlighed. Så bliver da tro, håb og kærlighed. Men størst er kærlighe samarbejde baggrund Hul på højskoleboblen I Rønde er højskoleelever frivillige på et hospice. I Vig skriver musikelever sange om vinmanden i brugsen. Højskoler landet over rækker ud og involverer sig i det omgivende samfund. ALEXANDRA MOLLERUP T rods store afstande mellem landets højskoler skråle En kæreste i en måned på højskolen er virkelig længe, fordi man er sammen på en anden måde Lisbeth Trinskjær, formand for Folkehøjskolernes Forening ste i en måned på højskolen er virkelig længe, fordi man er sammen på en anden måde. Men boblen kan noget meget vigtigt, fordi man er nødt til at bliv askov højskole reportage Rigtige kunder presser og motiverer eleverne Filmholdet på Askov Højskole har produceret en sikkerhedsvideo til Arlas mejeri i Gjesing. Det gavner eleverne at kunne koble virkeligheden med det, de lærer på skolen, siger elevernes filmlærer. ALEXANDRA MOLLERUP I nde bag ho ... højskoler i danmark grafik Højskolerne historisk set Der findes i dag 70 godkendte folkehøjskoler i Danmark inkl. Jaruplund syd for grænsen og den fælles-nordiske højskole i Kungälv, Sverige Rødding Højskole i Sydjylland åbnede i 1844 og er Danmarks ældste folkehøjskole. Initiativet til folkehøj ... D E R E R S Å M E G E T V I S K A L PA S S E P Å BLIV MEDLEM FOR KUN 150 KR. ÅRLIGT Følg os på 33375199 df@ft.dk www.df.dk rikke forchhammer interview De unge er velfungerende og engagerede på overfladen Uddannelsessystemet sætter unge under pres som aldrig før, mener Rikke Forchhammer, der efter 35 år i højskoleverdenen nu takker af som forstander på Krogerup Højskole. POUL AARØE PEDERSEN LOUISE HERRCHE SERUP (FOTO) ... www.seniorhoejskolen.dk Vi inviterer indenfor på SeniorHøjskolen i Nørre Nissum; til en atmosfære båret af dynamik, kvalitet og venlighed. Vi tilbyder indblik og udsyn gennem livsoplysning og livsoplevelser - til inspiration og engagement. FORÅRSFESTEN - livsoplysning for livsnydere Cykelkurs rikke forchhammer interview Jeg ser mest Krogerup som en mulighed for at få alternativ læring Jeg har mødt en masse nye mennesker og fået nye venner Søren Claudi, 21 år, Krogerup Højskole Katja Kvistgaard, 21 år, Krogerup Højskole Hvad fik dig til at tage på højskole? Jeg var en af dem, der nåe ... Oplev det unikke højskolefællesskab gennem idræt og kultur på højskole i Aarhus Book en rundvisning på www.ihaarhus.dk // Kontakt os på 8621 3800 eller ihaa@ihaarhus.dk fællesskab baggrund På højskolen kan man finde Efter en periode med fokus på præstation og individualitet søger unge igen ind i fællesskaberne, når de skal finde egne ben at stå på, siger en ungdomsforsker. Og det kan godt være på en højskole. ALEXANDRA MOLLERUP J eppe Sand, forstander på Rysling sig selv gennem de andre venner de unge samler sig på deres vej, påpeger ungdomsforsker Maria Bruselius-Jensen. Pligten for de unge bliver at holde kontakten til alle deres fællesskaber, men de sociale medier har gjort det nemmere: Der er en enorm vedligeholdelsesdimension. Det bliver en slags forp højskolens formål baggrund Højskolernes kildne spørgsmål Skriv! Og kom ud med dine ting Søg optagelse på første hold på Roskilde Festival Højskole På Krabbesholm Højskole arbejder vi med litteraturen i et udvidet felt. Det vil sige en litteratur, der går på tværs af medier, kunstarter og genrer, Almen dannelse og livsoplysning er højskolernes primære formål. Men uddannelsesforberedende kurser er blevet trækplaster og indtægtskilde på nogle af landets højskoler. Går det ud over dannelsen? MARIE LAGONI E t højskoleophold kan blive adgangsbilletten til din drømmeuddannelse. Det gælder, hvi højskolens formål baggrund Privatfoto Jeg tog på højskole for at finde ud af, hvad jeg vil i livet Line Schou Jensen går på kurset i journalistik Hvad er den primære grund til, at du går på højskole? Jeg ville finde ud af, hvad jeg vil resten af mit liv. Jeg har gået på efterskole og syntes, at de ... Spændende højskolekurser på Brandbjerg Højskole i 2018 Brandbjerg Højskole ved Jellling er en alsidig højskole med mange jern i ilden. Både forår og efterår afholder højskolen sine populære lange kurser for unge i alle aldre. I foråret 2018 forventes omkring 80 unge mennesker på kurset som vare kristne højskoler baggrund Fire højskoler holder fast i Gud Salmesang, bibeltekster og bøn fylder i hverdagen på fire af landets højskoler. De holder fast i en kristen tradition helt tilbage fra højskolernes begyndelse, fordi de mener, elevernes personlige udvikling bedst kan ske i troen. MARIE LAG ... Højskole med studieforberedende linjer Læs mere om vores 4 linjefag: Sygepleje & medicin, Psykologi & pædagogik, Science & technology, og Journalistik, medier & kommunikation Vil du være læge, sygeplejerske, jordemoder, tandlæge, fysioterapeut, journalist, lærer, pædagog, sociolog, psykolog, kristne højskoler baggrund BØN. På Luthersk Missions Højskole i Hillerød kan eleverne vælge bøn som et fag, hvor de kan lære om bønnen i et bibelsk perspektiv og om, hvordan de selv kan udvikle egne bønner. Religion er en privat sag, og jeg synes ikke, det hører hjemme på en højskole nu dommen ta ... SOMMERKURSER 2018 SOMMERFERIE PÅ HØJSKOLE viden, vaner og fællesskab Det sunde liv Antiinflammatorisk livsstil Sund og Glad Harmonika - 10 års jubilum 1. juli til 7. juli Velegnet for udviklingshæmmede 15. juli til 21. juli 29. juli til 5. august Ayurveda, yoga, mindset og sund mad 5. Zanzibar Højskolen reportage Med Grundtvig i Afrika Zanzibar Højskolen på østkysten af den afrikanske tropeø har i 13 år huset danske og norske elever på fire-måneders højskoleophold, der kombinerer en dansk højskoleoplevelse med praktisk læring i lokale miljøer på Zanzibar og Tanzanias fastland. KRISTIAN KLARSKOV, ZANZIBAR T I DET FRI. Idrætsundervisningen foregår ofte på Zanzibar Højskolens idrætsplads, hvor der er plads til to beachvolleybaner. Foto: Jonas Schmidt Hansen il at begynde med lyder viceforstander Lone Kramer fra Zanzibar Højskolen i Tanzania som et hvilket som helst andet Zanzibar Højskolen reportage AFSKÆRMET. Undervisningen foregår 12-tals student Jonas Bork Bosak sig en anelse ud fra mængden. Siden studentereksamen fra Haderslev Katedralskole i sommeren 2015 har han stort set kun befundet sig i Danmark, når han typisk via tre forskellige jobs ad gangen har puk Jeg kan virkelig godt mærke, at vi er her i længere tid. Man når rent faktisk at komme lidt ind under huden på mange af de lokale hernede Jonas Bork Bosak, elev på Zanzibar Højskolen VICTORIA SØ KE NY A T A N Z A N I A IA Dar-es-Salaam Zanzibar Paje MB Undervisningen på Zanzibar Højskolen ... Besøg en højskole. Vind 20.000 kr. Sms: 0,- + alm. sms-takst. Højskolernes Hus, Nytorv 7, 1450 Kbh. K., tlf. 33 36 40 40 til et højskolekursus HøjskolernesDag.dk /sms HDAG til 1272 Jeg opdagede, at jeg er en holdspiller. Jeg ville ikke være noget af det, man kunne blive. Jeg kendte ikke så