6 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG
Movia forventer, at 30 procent af busserne allerede i 2025 er
fossilfri og yderligere 30 procent er elbusser. (Foto: Ulrik Jantzen)
Movia foreslår at kommuner og regioner
satser mere på klimavenlige busser
Det kræver politiske beslutninger og den rette regulering,
hvis målet om fossilfri busdrift i 2030 skal nås. Men der er
gode muligheder for, at vi for alvor kan få gang i den grønne
omstilling, siger plandirektør i Movia, Per Gellert.
Jakob Rohde-Brøndum
Alle er enige om, at det er nu, vi skal
satse på den grønne omstilling, hvis klimaet skal reddes. Den grønne omstilling
i den kollektive transport kommer i en
overgang til at koste flere penge, og det
vil kræve gode rammer at sikre et godt
grønt købmandskab omkring investeringerne i grøn transport.
Både prisen og buskontrakter, der løber
over mange år, spiller ind, og det er vigtigt at tage beslutningerne klogt, mener
plandirektør i Movia, Per Gellert.
Det koster at investere i grøn transport,
så for at lykkes med vores ambitiøse
målsætning om at have en fossilfri busdrift i 2030, så kræver det, at kommuner
og regioner bakker op om den grønne
omstilling og har økonomisk råderum til
at træffe beslutninger herom, siger Per
Gellert.
I forbindelse med Movias Trafikplan 2016
gav kommuner og regioner håndslag på,
at Movias busdrift skal være fossilfri i
2030. Siden dette ambitiøse klimamål
blev aftalt, har flere kommuner investeret i klimavenlig busdrift, og Københavns
og Frederiksberg Kommuner har sat konkrete mål om, at alle busser skal være
eldrevne i henholdsvis 2025 og 2030,
lige som flere kommuner har truffet principbeslutninger om elbusser.
Vi er godt i gang med at nå de aftalte
miljømål for 2030. Reduktionen i udled-
ningen af NOx og partikler går hurtigere
end for ventet, og i forhold til udvendig
støj er målet fra Trafikplan 2016 allerede
nået, fortæller Per Gellert.
Udviklingen går stærkt
Den teknologiske udvikling går stærkt i
disse år, og elbusser bliver for hvert år
mere effektive og fleksible. Særligt elbusser med batterier er nu klar til ordinær drift, men også busser på brint er
på vej.
Kommuner og regioner skal der for nøje
over veje, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at skifte til elbusser, så man
balancerer ambitioner, teknologisk udvikling og godt grønt købmandskab.
Hvis man vil vente med at investere i
elbusser, anbefaler Movia, at kommuner
og regioner giver mulighed for at Movia
laver kortere kontrakter, når det handler
om busser, som kører på diesel. Det er
måske lidt dyrere her og nu, men med
kortere kontraktlængder er det muligt at
tage højde for den teknologiske udvikling
og der ved nå målet om fossilfri busdrift i
2030, siger Per Gellert.
Elbusser er i dag mellem seks og 22 procent dyrere brutto end dieselbusser. Det
er der for vigtigt, at kommuner og regioner har råd til at investere i den grønne
omstilling uden at skulle skære ned på
det kollektive transporttilbud til borgerne
og virksomhederne.
Den grønne omstilling har to ben. Det
ene handler om en fossilfri busdrift i
2030, mens det andet drejer sig om at
få flere til at bruge den kollektive trafik,
og da dieselbusser er bedre for klimaet
end benzinbiler, er det bestemt ikke en
god idé at finde pengene til at betale for
elbusser ved at indskrænke det kollektive transporttilbud til borgerne, understreger Per Gellert.
Et af de forslag, der skal få flere til at
transportere sig sammen findes i Movias nye forslag til Mobilitetsplan 2020,
der i øjeblikket er i høring hos regioner,
kommuner og andre interessenter. Her
foreslår mobilitetsselskabet også anlæg
af BRT-linjer - et klimavenligt mobilitetskoncept designet til moderne byer, der
bedst kan betegnes som tog på gummihjul. BRT har mange afgange i timen, kan
rumme op til 300 personer per enhed og
kører i egne vejbaner på el eller anden
emissionsfri drift.
Grøn hjælp fra EU og statens side
Nye lovregler betyder, at kommunerne fra
2020 kan etablere miljøzoner i de største byer med nye og skrappere krav til
alle køretøjer, og fra 2021 vil nye EU-regler betyde, at det offentlige i sine udbud
skal stille krav om, at 45 procent af busserne skal være fossilfri, heraf må 22,5
procent ikke udlede emissioner overhovedet.
Vi for venter, at staten vil dække kommunernes og regionernes merudgifter
som følge af de ændrede EU-regler, og
desuden for venter vi, at den kommende klimalov vil understøtte det politiske
mål om, at Danmark skal reducere sin
CO2-udledning med 70 procent i 2030
og sikre finansiering til initiativerne, så
det vil helt sikkert gøre det mere attraktivt at skifte til elbusser, siger Per Gellert og tilføjer, at Movia arbejder sammen
med de andre trafikselskaber for at modernisere reglerne både på EU-plan og i
dansk lovgivning.
For at holde fast i skiftet til elbusser er
det vigtigt, at elafgiften til busdrift gøres
permanent lav ligesom for jernbanerne. Det vil give den rette afgiftsstruktur
for kommuner og regioner til at vælge de
bæredygtige løsninger, påpeger han.
Bæredygtigt indkøbsfællesskab
I de kommende fire år skal hver tredje
af Movias busser på Sjælland udskiftes.
Beslutningen om, hvilken type bus, der
skal køre på vejene, skal i mange tilfælde findes på tværs af kommuner, og Per
Gellert fortæller, at der er gode er faringer med, at kommuner og regioner og trafikselskab aftaler fælles mål på tværs.
Når kommuner og regioner arbejder efter de samme mål, så giver det mulighed for at vi i Movia kan sammensætte
udbudspakker i et bæredygtigt indkøbsfællesskab. Det er med til at give en
skarp konkurrence om pris og kvalitet. Et
stærkt, fælles signal til markedet er sammen med reguleringen med til at præge
udviklingen, så de private virksomheder
også har tillid til, at de skal være med
til at levere på den grønne dagsorden.
Movia for venter, at 30 procent af busserne allerede i 2025 er fossilfri og yderligere 30 procent er elbusser.
Der for har vi i vores forslag til ny Mobilitetsplan opfordret til, at kommuner og
regioner sætter et fælles mål om, at alle
busser i 2030 er fossilfri, hvoraf halvdelen som minimum er elbusser eller andre
nulemissionsbusser, slutter Per Gellert.
Læs mere om fremtidens busdrift på
www.moviatrafik.dk.
ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN FREDAG 28. FEBRUAR 2020 Læs AU HYBRID TO - & ELB inde i IL tillægg et Store grønne ambitioner i Vestjylland 4 Ringkøbing-Skjern Kommune vedtog allerede i 2008 en ambi-tiøs energistrategi, der skal gøre kommunen 100 procent selv-forsynende med vedvarende energi i 2020
2 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Fjordenhus / Anders Sune Berg Danske mursten bliver grønnere Siden 1990 har danske teglværker reduceret deres energiforbrug med op til 40 pct. senest i perioden 2014-2018 er energiforbruget til brænding reduceret med mere end 9,5 pct. De danske teglværker vil
Vi har grønne ambitioner i Naturens Rige Vidste du...? ... at Ringkøbing-Skjern Kommunes byråd har forpligtet sig på en vision om, at kommunen skal være 100 procent fossilfri allerede i 2040? Det er ti år før regeringens mål for Danmark. ... at Naturens Rige er længst fremme, når det handler om grø
4 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Om tre år regner Ringkøbing-Skjern kommune med at være selvforsynende med vedvarende energi, og om 20 år skal kommunen, der kalder sig Naturen Rige, være helt fossilfri. Foto: Energi2020 Store, grønne ambitioner i Vestjylland Ringkøbing-Skjern Kommune vedtog all
Certificering af bæredygtig produktion Der hviler et stort og fælles ansvar på os alle om at begrænse CO2 udledningen, spørgsmålene og kravene om bæredygtighed bliver derfor flere og skrappere. Uanset om du er kunde, producent eller leverandør i værdikæden, så stilles der fra flere sider krav om dok
6 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Movia forventer, at 30 procent af busserne allerede i 2025 er fossilfri og yderligere 30 procent er elbusser. (Foto: Ulrik Jantzen) Movia foreslår at kommuner og regioner satser mere på klimavenlige busser Det kræver politiske beslutninger og den rette regulering
D KUMENTÉR JERES INDSATS MED EN VERDENSMÅLSCERTIFICERING Arbejder din virksomhed med de 17 Verdensmål inden for bæredygtig udvikling? Nu kan din virksomhed få screenet og certificeret de indsatser, der udføres inden for FNs Verdensmål. Læs mere på www.bureauveritas.dk/sdg Bureau Veritas Denmark www
8 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Du sorterer dit affald efter den farve mærket har MENY gør det gode liv lidt mere bæredygtigt Det er for svært at handle ind, hvis man som forbruger gerne vil købe bæredygtige og klimavenlige dagligvarer. Det har dagligvarekæden MENY sat sig for at lave om på. L
ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN FREDAG 28. FEBRUAR 2020 Forandringerne står i kø i gennembrudsår for elbiler 2 Hvad enten du er forbruger eller forhandler af biler, bliver 2020 gennembrudsåret for elbiler på vejen mod grøn omstilling. kWh? kW? What? 4 Mange der køber elbil første gang har en masse
2 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Forandringerne står i kø i gennembrudsår for elbiler Hvad enten du er forbruger eller forhandler af biler, bliver 2020 gennembrudsåret for elbiler på vejen mod grøn omstilling. Når vi tæller producenternes informationer om kommende biler, så kan vi se, at der
ELBILER VINDER I DET LANGE LØB. BMW i3. OPLEV DEN PÅ eCAREXPO 17. - 19. APRIL. JAN NYGAARD AS Firskovvej 33, 2800 Kgs. Lyngby Tlf. 4588 6600 www.jan-nygaard.dk BAYERN AUTOGROUP Blomstervej 4A, 8210 Aarhus Tlf. 8743 0300 www.bag.dk BMW i3. 170-184 hk. CO 2 0 g/km. Rækkevidde (WLTP) 285-310 km. Fo
4 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG kWh? kW? What? Mange der køber elbil første gang har en masse spørgsmål om den nye bil og den nye teknologi, som den indeholder. Guiden her er en hurtig introduktion til, hvad man skal tænke over som nyslået elbilist i Danmark. Camilla Messer Thomsen eCarExpo
Danmarks mest solgte elektriske SUV KONA electric KONA electric SUV Bakkamera Apple CarPlayTM Klimaanlæg 7 touchskærm fra kr. 249.995 Ny udstyrsvariant af Danmarks mest solgte elektriske SUV KONA electric er på rekordtid blevet danskernes mest foretrukne SUV, når det drejer sig om den rent el
6 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Hos os tror vi på endnu smartere betalingsmetoder som Google Pay, Apple Pay, MobilePay og ikke mindst ISO15118, hvor bilen genkendes af ladestanderen. tid. Det går hur tigst at lade, når batteriet er tomt eller næsten tomt. Når batteristanden er nået over 50%
eCar Expo Det elektriske møde mellem elbilen og dens brugere Nu får elbilmessen Danmarkspremiere! 17.-19. april 2020 Det tog tre år for den svenske elbilsmesse eCarExpo at tage skridtet fra lille niche-messe til stor folkefest for et hurtigt voksende publikum i nabolandet. Nu er det på tide at
8 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Du sorterer dit affald efter den farve mærket har Politiken Plus og Ejner Hessel tilbyder attraktiv leasing Politiken Plus-kunder får nu mulighed for at lease den smarte elbil Renault Zoe uden udbetaling. Jakob Rohde-Brøndum Nul kroner! Så lidt skal Politiken
Ny Renault ZOE Electric for every day Kør hele 385 km på én opladning 0 kr. i udbetaling, hvis du er abonnent på Politiken og Privatleaser gennem Ejner Hessel. Ny ZOE Zen Z.E.50 Privatleasing månedlig ydelse fra * 3.099 kr. Udbetaling 9.995 kr. Leasingperiode 36 mdr. 10.000 km. årligt. Samlet
(via Store bile 307 k 10 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Esbje Bile Københ Ture 298 k Odense Københa 168 km Aarhus Aalbo Københa Københ 110 km (via Molslini Nu bliver der kortere vej til en grøn taxi 232 k på hospitaler i Region Hovedstaden (via Molsl Aarhus Københa (via Storebæ 30
11 ebælt) Rejsetid i elbiler kontra konventionelle Aarhus København 3 timer2 opladninger 2 opladninger 7 min er, samt antallet af nødvendige + 45 m biler, samt antallet af nødvendige nødvendig (via Storebælt) 2 opladn København 37timer min nødvendig elbil-ambassadør kmMød biler,din samt antallet af
12 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Ny stor udstilling til foråret skal inspirere danskerne til at vælge el-drevne biler Til foråret kommer danskerne til at kunne besøge den første og største biludstilling nogensinde alene med biler, der kan køre på strøm. Og man vil naturligvis også kunne prøv
ELektrisiks: chokpr KUN * 9,- 9 DKK pr. dag! Jeg ELsker dig! Vil du med på roadtrip? Sæt kryds: Ja Nej Måske Lej en Renault Zoe hos Sixt i min. tre dage, eller i flere måneder og bliv helt elektrisk!* Ingen udbetaling. Ingen bekymring. Bare kør grønt - og lydløst. Betingelser og vilkår: *Det
14 - AUTO - HYBRID & EL - ANNONCETILLÆG Det danske delebilfirma GreenMobility har på fire år fået over 60.000 registrede brugere i Danmark. Foto: GreenMobility GreenMobility på endnu flere bybiler Over 60.000 danskere bruger allerede GreenMobilitys elbiler i København og Aarhus Jakob Rohde-Brøndum
15 med kunderne, for tæller Steffen W. Frølund og tilføjer, at GreenMobility også tænker meget i at være der, hvor kunderne mest har brug for det. I sommerperioden bruger vi store ressourcer på at være tilgængelige bybiler til at pendle mellem Roskilde og København. Vi udvikler og tester hele tide
Vi holder Danmark godt kørende... Gitte Seeberg - Adm. direktør i AutoBranchen Danmark www.abdk.dk AutoBranchen Danmark er brancheorganisation for bilforhandlere, værksteder og autolakererier. Vi har ca. 1.200 medlemmer i hele landet. Alle er fagmænd helt ind i sjælen og sætter en ære i at holde a
FRI FOR MIKROPLAST _______ Vi stiller krav til vores varer og har forbudt mikroplast længe før ministeren nu foreslår det og i mange flere produkttyper. Mikroplast er små plaststykker fra 1 mm (mikrometer) til 5 mm (millimeter). Miljøministeriet har foreslået, at der indføres et dansk forbud mod s
10 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Kender du egentlig FNs klimamål? FNs klimamål for bæredygtig udvikling, blev vedtaget af verdens stats- og regeringsledere på FN topmødet i New York 25. september 2015. Det markerede en hidtil uset ambitiøs og transformativ udviklingsorden. Målene trådte i kraft
12 - GRØN OMSTILLING - ANNONCETILLÆG Niels Kåre Bruun Adm. Direktør, Betterhome Det er på tide, at boligejerne får sat gang i den grønne omstilling ved at renovere boligen. Det bidrager til at lette trykket på klimakontoen. Få hjælp til en grøn og sund ombygning med BetterHome BetterHome er en hån
Ved du, hvor din træemballage kommer fra? Når du vælger en transportemballage i træ, vælger du naturens eget geniale materiale. Træet er let at forme til dit formål, og det har hygiejniske egenskaber, der gør det velegnet til fødevarer. Træ er også i balance med vores klima, og der er nok af det. M
Vi er med fra start til slut 1 Book Bolighjælp 2 Dine boligønsker 3 Bolig gennemgang 4 Personligt tilbud 5 Kvalitetssikret løsning Vores inspirationspakker Energi Komfort Modernisering Energirenovering, en langsigtet investering der mindsker det samlede energiforbrug. Investere i din b
Vi støtter flg. af FNs Verdensmål: Vi hjælper dig til en grøn og sund bolig Vi er med til at realisere dine bolig drømme med et lavere energiforbrug, bedre indeklima og skybrudssikring. Vi hjælper dig med at renovere din bolig. Det gør vi ved en grundig telefonisk samtale. Vi lytter til dine ønske
SÅDAN SPARER VI 6,5 TON EMBALL AGE... ...OM DAGEN! Hos Kinnarps gør vi en stor dyd ud af at emballere vores produkter med omtanke. Allerede i slutningen af 50erne begyndte vi at pakke vores møbler i tæpper i stedet for engangsemballage. Kinnarps-produkterne lastes som et puslespil uden pap/plastik,