7
et håndværk
Jeg fik konkrete værktøjer
En af de studerende, som både har taget akademiuddannelsen og snart også
diplomuddannelsen i ledelse på KEA, er
37-årige Lars Bach Hansen. Han er i dag
personaleleder i DSB, men han startede
et helt andet sted.
tæller Lars Bach Hansen.
Han kom ind på loko-uddannelsen og arbejdede efter følgende i fem år som lokofører.
Efter fem år blev jeg instruktør og siden
undersøgelsesleder, hvor jeg sideløbende tog vores grundlæggende lederuddannelse, og her snusede jeg lidt til ledelse
og fik også ambitioner om at blive leder,
siger Lars Bach Hansen.
Han begyndte der for på akademiuddannelsen på KEA, hvor han fik en række
konkrete værktøjer, som han med det
samme kunne bruge, når han stod og
skulle træffe beslutninger, som påvirker
de 72 lokoførere, han i dag er leder for.
Keld Fonnesbæk Andersen, der er uddannelseskonsulent på KEA - Københavns Erhvervsakademi, peger på, at lederuddannelserne giver de studerende en række værktøjer, som de kan bruge
fra dag 1 ude i deres virksomheder. (Foto: Inge
Skov)
Mere teoretisk ballast
Akademiuddannelsen i ledelse er rigtig
god på det praktiske plan, men jeg kunne mærke, at jeg gerne ville have mere
teoretisk ballast. Akademiuddannelsen
handler mere om hvordan, mens diplomuddannelsen mere handler om hvor for,
fortæller Lars Bach Hansen.
Han begyndte der for på diplomuddannelsen, hvor han i dag kun mangler hovedopgaven.
Jeg er egentlig uddannet VVSer, men
for efterhånden mange år siden fik jeg
lyst til at prøve noget andet, og jeg
søgte der for ind som lokofører, for-
Diplomuddannelsen uddyber og forklarer bevæggrundene bag de værktøjer,
man lærer om på akademiuddannelsen.
Man får en større indsigt i virksomhe-
dens strategi og bliver i det hele taget
mere kvalificeret til at indgå i ledelsesmæssige beslutninger, understreger
Lars Bach Hansen.
Ud over strategisk og organisatorisk indsigt handler diplomuddannelsen også
meget om psykologien på arbejdspladsen.
Vi er alle forskellige, og på diplomuddannelsen lærer man, hvordan forskellige udfordringer kan tackles, og hvordan
vi som typer motiveres på forskellige måder, fortæller Lars Bach Hansen.
Husk at spørge familien
Under visningen på diplomuddannelsen
tilrettelægges sådan, at der tages hensyn til de studerendes muligheder for
at kombinere uddannelse med arbejde.
Man kan vælge at tage enkelte fagmoduler eller en hel uddannelse ved at dele
uddannelsen op og tage den over længere tid. Man skal blot have afsluttet hele
uddannelsen inden for seks år. Så der
er gode betingelser for også at tilpasse
uddannelsen til dit privatliv og din fritid.
På akademiuddannelsen var læsebyrden ikke voldsom, og jeg kunne sagtens
arbejde og have et privatliv ved siden af,
men på diplomuddannelsen er arbejdsbyrden noget større. Jeg var i hvert fald
presset. Det var 2-3 gange så meget i
forhold til akademiuddannelsen på korte-
re tid, så man gør nok klogt i lige at tage
en snak med familien, inden man springer ud i det, siger Lars Bach Hansen.
Diplomuddannelsen tager udgangspunkt
i praktiske problemstillinger, som de
studerende kan relatere til i deres job.
Det betyder, at de kan udvikle sig i deres professionelle arbejdsliv, samtidig
med at de læser på uddannelsen. Ifølge
Lars Bach Hansen kan man bygge oven
på sin egen er faring, opdage nye vinkler
sammen med medstuderende samt få
et stærkt netværk med andre ledere på
tværs af brancher.
Man får et virkelig stærkt netværk, som
gennem sparring kan være med til at r yste posen og se andre muligheder i ens
job, end man måske lige selv kan se,
siger Lars Bach Hansen.
Uddannelsen henvender sig til ledere i
det private erhver vsliv på tværs af brancher samt i den offentlige sektor, som
gerne vil skabe nye karriereveje, videreudvikle sig som leder og arbejde professionelt med strategi, forandringsprocesser, kommunikation og projektledelse.
Derudover har KEA to uddannelser målrettet ledere i byggebranchen og ledere i
sundhedsvæsenet.
Læs mere om efteruddannelserne i ledelse på www.kea.dk/ledelse.
ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN Torsdag 12. marts 2020 60 års succes med lederudvikling 4 60 års jubilæum på verdensplan og 30 år i Danmark. LMI har gennem årtier udviklet ledere og medarbejdere i individuelle uddannelsesforløb. Faglig ledelse skal styrkes i hele organisationen 2 I mange år har d
2 - KARRIERE - ANNONCETILLÆG Faglig ledelse skal styrkes i hele organisationen I mange år har der været et for ensidigt fokus på styring i den offentlige sektor, og der er brug for at styrke især den faglige ledelse. De faglige udfordringer og resultater skal fylde mere i direktionslokalet, i dialo
Lederuddannelse på dine præmisser Ikke to ledere er ens, og derfor skal uddannelserne heller ikke være det. Hos LMI Danmark tager vi udgangspunkt i dine styrker og bygger ovenpå det, du kan i forvejen, imens du arbejder med dine mål, opgaver og udfordringer. Vi begynder med en samtale, hvor vi sam
4 - KARRIERE - ANNONCETILLÆG LMI Danmark A/S kan i år, som noget helt unikt i branchen for lederudvikling, fejre 30års jubilæum i Danmark og 60 år på verdensplan. LMI tilbyder 1 til 1 udvikling af medarbejdere og ledere. (Foto: LMI) 60 års succes med lederudvikling 60 års jubilæum på verdensplan o
5 Mod til at være inkompetent - din styrke i fremtiden Af: Evabeth Mønster, Foredragsholder, sparringspartner og ledelsesrådgiver Alle organisationer har brug for ledere, der har mod til at lede og lære i en hverdag med krav om smarte løsninger, hurtig implementering og uforudsigelighed. Fordi verd
6 - KARRIERE - ANNONCETILLÆG På efteruddannelserne i ledelse på KEA bliver de studerende bedre i stand til at varetage funktioner i forhold til områderne organisation, strategi, personale og ledelse i både private og offentlige virksomheder. (Foto: Jakob Helbig) God ledelse er På akademi- og diplo
7 et håndværk Jeg fik konkrete værktøjer En af de studerende, som både har taget akademiuddannelsen og snart også diplomuddannelsen i ledelse på KEA, er 37-årige Lars Bach Hansen. Han er i dag personaleleder i DSB, men han startede et helt andet sted. tæller Lars Bach Hansen. Han kom ind på loko-u
8 - KARRIERE - ANNONCETILLÆG Succesfulde forandrin Hvis en ledergruppe skal lykkes, skal den enkelte leder kende sine kerneværdier og egne drivers. Individuel selvindsigt blandt ledelsen skaber nemlig engagement, trivsel og per formance på hele arbejdspladsen, siger kommerciel direktør i Add Value
9 Add Value sætter den enkelte i centrum og går til enhver opgave med et fokus på, hvordan den enkelte medarbejder og leder kan spille sine kompetencer ind i helheden. (Foto: Add Value) ger kræver selvindsigt hur tigt en inef fektiv ledergruppe, hvis den da ikke ligefrem udvikler sig til et af org
talogtanker.dk Pandrup: Bredgade 45 9490 Pandrup Tlf: 72 62 92 10 Frederiksberg: Roskildevej 37A, 3. sal 2000 Frederiksberg Tlf: 42 40 12 16 No gain with pain! GRATIS tlf. Coaching om rejsen fra knokleri til flow med Susanne Frandsen tlf. 25 776 774 60 minutter til organisationer & 15 minutter
MASTER I OFFENTLIG LEDELSE // MASTER OF PUBLIC GOVERNANCE - OFFENTLIG LEDELSE SKABER VÆRDI MPG-UDDANNELSEN er en problem- og projektbaseret masteruddannelse for offentlige ledere. Uddannelsen forener den nyeste viden om ledelse, styring og offentlige organisationer med deltagernes egne ledelsesmæssi
12 - KARRIERE - ANNONCETILLÆG Revisorer m på den mennes Tal & Tanker vil hellere have revisorer i balance end ambitiøse skjortekrigere, som arbejder sig halvt ihjel. Derfor har de teamet op med gennembrudscoach Susanne Frandsen. Af: Jakob Rohde-Brøndum Hvis Lionel Messi spillede med en kegle for a
13 med overskud kelige bundlinje ver rovdrift på medarbejderne. Vi havde selv mærket konsekvenserne af, at virksomhederne pisker medarbejderne og forsøger at vride en tør karklud, og vi tænkte derfor, at vi ville en anden vej, fortæller partner i Tal & Tanker, Martin Brinch Therkelsen. En af de sto
eCar Expo Det elektriske møde mellem elbilen og dens brugere Nu får elbilmessen Danmarkspremiere! ort tid! k m o r e toer følg a d e y N . fteråret e l i t s e t flyt Messen 17.-19. april 2020 Det tog tre år for den svenske elbilsmesse eCarExpo at tage skridtet fra lille niche-messe til stor
V I D E R E U D DA N D I G N U KEA.DK/LEDELSE V I L D U VÆ R E E N BEDRE LEDER DER FORRETNINGEN? LÆS LEDELSE STYRKER VED SIDEN AF DIT JOB Lars Bach Hansen Studerende på KEA Personaleleder, DSB Styrk din faglighed indenfor ledelse og tag efteruddannelse på enten akademi- eller diplomniveau.
SÆT FOKUS PÅ DIT EGET LEDERSKAB OG GØR LEDERGRUPPEN TIL ET RESULTATSKABENDE TEAM Skal du skabe resultater og forfølge dine strategiske mål som leder, er det nødvendigt at kunne arbejde effektivt ind i organisationens ledergruppe. En effektiv ledergruppe er nøglen til vidensdeling og beslutningskraft