14 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Flytrafikken er Østgrønlands livsnerve Norlandair har tre DHC-6 300 Twin Otter og en Beechraft King Air b200. Foto: Norlandair Norlandair, der har mange års erfaring med luftfart i det østlige Grønland, har netop indgået en ny 10-årig kontrakt med det grønlandske hjemmestyre. Jakob Rohde-Brøndum Østgrønland er kun en flyvetur væk, men kulturelt og naturmæssigt er området en helt anden verden. Det er et område domineret af den enorme indlandsis og meget stejle fjeldsider, og med få årlige ankomster af skibe er flytrafikken altafgørende for de få tusinde indbyggere langs den grønlandske østkyst. Det har derfor stor betydning for livet i det østlige Grønland, at det grønlandske hjemmestyre netop har indgået en 10-årig servicekontrakt med flyselskabet Norlandair om flere ugentlige flyvninger til Nerlerit Inaat. Nerlerit Inaat lufthavn er porten til det nordøstlige Grønland og betjener byen Ittoqqortoormiit (Scoresbysund). Byen har små 500 indbyggere og er en af Grønlands mest isolerede byer og kan kun nås via helikopter og med båd i en kort periode hen over sommeren. Befolkningen i Østgrønland har brug for en stabil infrastruktur, og det får de med den og rutefly til Nerlerit Inaat i Grønland samt charterflyvninger med særlig vægt på Nordøstgrønland og medicinsk evakuering. Vores rygrad er charterflyvningerne, der primært fokuserer på det videnskabelige samfund, efterforskningsselskaber, både mineral og kulbrinte, og det danske militær, siger Arnar Friðriksson. Norlandair med den nuværende ejerkreds blev grundlagt i 2008, men flyselskabet har faktisk over 45 års erfaring med flyvning til den grønlandske østkyst. Flyselskabet Norlandair har stor erfaring med at flyve til det svært fremkommelige Østgrønland. Foto: Norlandair En del af afgangene til Nerlerit Inaat vil være fra Reykjavík i stedet for Akureyri, hvilket forkorter rejsetiden til Grønlands østkyst, og så giver aftalen også mulighed for flyvninger mellem Nerlerit Inaat og Kulusuk, påpeger Arnar Friðriksson. Vi har opbygget en stor erfaring i at flyve i området, og vi har det rigtige udstyr og den rette træning i at flyve under de til tider svære forhold i Østgrønland. Udover at bestå 2 simulatorfærdighedskontrol hvert år får vores piloter fx også regelmæssig omfattende træning i korte starter og landinger, understreger Arnar Friðriksson. Norlandair har gennem årene altid haft et tæt samarbejde med Air Greenland inden for chartersegmentet og medevac-tjenester, og Air Greenland er også Norlandairs største aktionær med 25% ejerskab. Det er både svært og dyrt at flyve i det arktiske område, så samarbejde er helt nødvendigt, slutter Arnar Friðriksson. Vi startede med regelmæssige ruteflyvninger til Nerlerit Inaat i Grønland i 2013 og efter en udbudsproces et par år senere fik Norlandair en servicekontrakt, der garanterede to ugentlige flyrejser hele året rundt og reducerede billetprisen betydeligt. På baggrund af den erfaring har Grønlands regering besluttet at tilbyde Norlandair en ny og forbedret servicekontrakt i en kontraktperiode til 2030, siger Arnar Friðriksson, Sales and Marketing Manager i Norlandair. Aftale med markante forbedringer Den nye kontrakt er baseret på den gamle servicekontrakt med to markante forbedringer. dret til Air lceland, men i 2008 besluttede Air lceland at frasælge Twin Otter-flyene og vedligeholdelsesafdelingen på Akureyri. Efter den beslutning købte nogle få tidligere ansatte hos Air lceland og investorer driften fra Air lceland, og det blev samtidig besluttet at bruge det gode gamle navn Norlandair, som virksomheden blev kaldt før fusionen med lcelandair. Flåde af fly Norlandair ejer og driver tre DHC-6 300 Twin Otter (19 pladser) og en Beechraft King Air b200 (9 pladser). nye aftale. Det giver også en sikkerhed i forhold til medicin og andre akutte situationer, og så er befolkningen også garanteret en stabil postlevering, og vi kan da i hvert fald mærke, at de køber flere og flere varer online, fortæller Arnar Friðriksson. Rygraden er charterflyvninger Norlandair har hjemmebase i Akureyri lufthavn i Island. Flyselskabets primære forretningsfokus er indenlandske ruteflyvninger Virksomheden blev grundlagt i 1974 af et par luftfartsfolk, der erhvervede luftfartsselskabet North Air, som havde base i Akureyri. I 1975 købte lcelandair en andel i virksomheden, og i forbindelse med det samarbejde købte Norlandair et Twin Otter-fly, som blev starten på Norlandairs ruteflyvninger til Grønlands østkyst. Stor erfaring i det arktiske område I 1997 fusionerede Norlandair og Icelandairs indenrigsflyvning, og navnet blev æn- Beechcraft Kingair er et turbopropelfly med to motorer, der er tilpasset en lang række missioner. Det har samlet mere end 60 millioner flyvetimer i kommercielle, militære og specielle missioner over hele verden. DHC-6300 Twin Otter er et 19-sæders STOL-fly (kort start og landing). De er meget tilpasningsdygtige, uanset om de er udstyret med ski, flyder eller normalt landingsudstyr. Deres alsidighed og manøvredygtighed har gjort Twin Otter populær i svært tilgængelige områder, som fx den arktiske region. ANNONCETILLÆG TIL POLITIKEN TORSDAG 26. NOVEMBER 2020 Flytrafikken er Østgrønlands livsnerve 14 Norlandair, der har mange års erfaring med luftfart i det østlige Grønland, har netop indgået en ny 10-årig kontrakt med det grønlandske hjemmestyre. Bæredygtige ædelsten fra verdens ældste klipper Gennem de seneste 10 år er der gennemført 22 projekter i 16 grønlandske bygder og byer med 330 deltagere, hvoraf 79 % af deltagerne er gået direkte i gang med en uddannelse eller kommet i arbejde 1 år efter projektets afslutning. Foto: Grønlands Selvstyre Stort uudnyttet potentiale i Grønland Alt f Kom og få en snak med flere grønlandske virksomheder på den grønlandske jobmesse 2021 Messen er åben for alle interesserede Lørdag 20. marts 2021 Jobmesse Århus: Rådhuset, Rådhuspladsen 2 Åben kl. 9-16 Ingen tilmelding. Søndag 21. marts 2021 Jobmesse København: Scandic, Vester Søgade 6 Åben kl. 9 4 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Greenland Ruby er udelukkende drevet af lokal arbejdskraft, der i stenene på vestgrønlandske kyst finder verdens ældste rubiner og safirer. Bæredygtige ædelsten fra verdens ældste klipper Rubiner og safirer er nogle af verdens mest eftertragtede ædelsten. De ældste af d HVERDAGSSMYKKER MED FORSVARLIGT UDVUNDET ÆDELSTEN FRA GRØNLAND DESIGNET AF LOKALE FØLG LANCERINGEN PÅ FACEBOOK OG INSTAGRAM @KITAAGEMS 6 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Arctic Consensus er en central organisation mellem Arktis, Danmark og EU og virker som bindeled for et stærkere samarbejde mellem parterne. Foto: Arctic Consensus Grønland har et stort potentiale Mulighederne er store i det arktiske område, men udviklingen bremses af m 7 Aviaja Geisler Kristensen arbejder i dag som international koordinator i departementet for uddannelse ved Grønlands Selvstyre. Privatfoto Direktør i Arctic Consensus, Lise-Lotte Terp, mener, at et øget samarbejde mellem Danmark og det arktiske område er til glæde for alle parter. Foto: Arctic Co 8 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Corona pandemien giver en Et samfund i rivende udvikling gav Grønlands handelsskole en fordel, da Corona pandemien sendte alle hjem Jakob Rohde-Brøndum Da samfundet lukkede ned i marts, måtte mange uddannelsesinstitutioner omlægge undervisningen til at kunne foregå onli 9 stærkere online infrastruktur I flere fag på bachelor- og akademiuddannelserne på Grønlands Handelsskole sidder underviseren i Danmark, fordi det er svært at skaffe undervisere i Grønland. Foto: Grønlands Handelsskole merferien. Samtidig skulle alle eksamener kunne afvikles under sikre forhold, 10 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Blue Water Greenland er repræsenteret i fem grønlandske byer med mange forskellige aktiviteter indenfor luftfragt, søfragt, bilfragt, lagerlogistik, flytteforretning og agency med håndtering af trawlere og krydstogtskibe. Foto: Blue Water Greenland Transportfirma i Gr Unik uddannelse med mange karrieremuligheder Vil med ombord hos Blue Water Greenland? Drømmer du om en akademiuddannelse, der kombinerer teori og praksis? Så er traineeuddannelsen på 2 år en perfekt chance for at prøve kræfter med mange forskellige typer af opgaver. Som Transport og Logistik-traine 12 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Ingeniøren Inaluk har fundet det rigtige job: Jeg ville visne, hvis jeg kun skulle sidde på kontor Ingeniøren Inaluk skifter mellem skumsprøjt og kontor: Det er fedt, at komme ud, hvor der sker noget Ansvar i jobbet og fokus på bæredygtighed er afgørende for, at inge D N I A B NL JO Ø G GR SØ D SY r de he ge ig sø ul n m ka ge du an m .GL ger e d Q lin m LE stil e n AL ge u n J di m .KU le e o m W lk K W vi W h Se KOMMUNE KUJALLEQ Postboks 514 3920 Qaqortoq kommune@kujalleq.gl TLF: (+299) 70 41 00 14 - GRØNLAND - ANNONCETILLÆG Flytrafikken er Østgrønlands livsnerve Norlandair har tre DHC-6 300 Twin Otter og en Beechraft King Air b200. Foto: Norlandair Norlandair, der har mange års erfaring med luftfart i det østlige Grønland, har netop indgået en ny 10-årig kontrakt med det grønlandske hje Arktisk flyvning Ruteflyvning til Nerlerit Inaat Charter flyvning Ambulancefly med medicinsk personale Fragtflyvning Komplet logistisk tjenester www.norlandair.is Tel: +354 414 6960, email: norlandair@norlandair.is Nyt job? Gør en forskel Se de ledige stillinger her www.naalakkersuisut.gl/da/Naalakkersuisut/Job/Ledige-stillinger