Reportage: Livet
på gaden
Unge undersøger,
afprøver livet som
hjemløs for en dag (s.4)
Bland dig!
Børn i misbrugsfamilier
har brug for din hjælp
(s.3)
Foto: Southhampton Old Lady
Foto: Henning de Beer
7. KLASSE NEWS
Skolen ved Søerne
Frederiksberg C
januar 2019
ID: 2730
Miljø
Køer, der
prutter,
skader
vores
verden
DE FORSTÅR IKKE HVORFOR DE SKAL VÆRE SOM ALLE ANDRE I DERES KØN. Flagdag på Christiansborg Slotsplads. Danmark halter bagefter i kampen for
ligestilling mellem mænd og kvinder, viser rapport. Men Venstres ligestillingsordfører giver ikke meget for rapporten. RB PLUS (Jens Dresling/ POLFOTO/Arkiv)
Foto: Jens Dresling
Skal vi ændre folks syn på
køn?
Hvad er en dreng og
hvad er en pige?
Ligestilling
ANDREA MIRA ROESDAHL HØJBERG,
VIOLA KONGSDAL TOFT JAKOBSEN,
LARS GALLER, LEA PUGGAARD-MAXEN,
SARA LILIEGREN HILLIGER, ANDREA
BJERG, ASTA TVIST, ALMA SELIN,
VIGGA ADELSTEN, SARAH WEINHOLT,
LOUISA OSCARSSON
LØNFORSKELLEN
Lønforskellen mellem kønnene
på hele arbejdsmarkedet er
gennemsnitligt på 17-18
procent, og kun 20% af verdens
beslutningstagere er kvinder.
vi bliver alle igennem medi
erne, vores opdragelse og om
gangskreds påvirket af, hvad
der forventes, af henholdsvis
piger og drenge"
Lønforskellen mellem kønnene på
hele arbejdsmarkedet er gennem
snitligt på 17-18 procent, og kun
20% af verdens beslutningstagere
er kvinder.
Ligestilling kan opfattes på man
ge forskellige måder. Nogle tænker
mest på ligestilling mellem kønne
ne. Hvis man skal have ligestilling
mellem kønnene skal man tænke
på de normer, der er i hverdagen
mellem drenge og piger og mænd
og kvinder. Så man får allerede
som lille en køns farve. Så når man
bliver ældrere så går pigerne for
det meste over til det lyserøde og
drenge går over til det blå. Det
samme gælder hvis man giver en
pige en barbiedukke i hånden og
en dreng en bil i hånden og siger
"Det kan du lege med". Så går piger
ne automatisk over til barbieduk
kerne, og drengene over til bilerne.
Det at man viser børn hvad der er
pigeting og drengeting fra de er
helt små gør at nogle vokser op
med at tro at det kan være forkert
at lege med drengeting hvis man
er en pige eller omvendt, og det er
jo op til hvert barn hvad de vil lege
med.
Følsernes køn
Der er nogle forestillinger om
hvordan drenge og piger må føle.
Piger de må ikke føle vrede og
had De skal være de her små prin
sesser
Drenge de må ikke græde og
føle sorg, de skal være de her stær
ke og modige mænd, som ikke
må vise følelser. Derfor lever
mænd i gennemsnitligt 4 år korte
re end kvinder. Mænd dør for det
meste tidligere end kvinder, fordi
at de ikke ville gå til en læge fordi
de måske tænkte Jeg er ikke syg,
jeg skal ikke til læge".
Eva Kjær Hansen
Vores Minister for ligestilling, Eva
Kjær Hansen forklarer at vi bliver
alle igennem medierne, vores op
dragelse og omgangskreds påvir
ket af, hvad der forventes, af hen
holdsvis piger og drenge. Det kan
nemlig spille ind, når man skal
vælge fx. uddannelse eller det kan
påvirke hvem man er sammen
med i skolegården i frikvarteret.
Det kan være med til fastholde
både piger og drenge i nogle roller,
det måske ikke har lyst til at være
i.
skolens forventninger
Skolen forventer at drenge laver
ballade, og piger laver fnidder, så
dan lyder det fra hjemmesiden Kv
info som har skrevet en artikel om
at skolen disciplinerer kønnet.
Drengene falder ud, mens pi
gerne klarer ærterne i uddannel
sessystemet. Sådan lyder det kon
stant i medierne. For hvor det for
hundrede år siden var pigerne, der
ikke kunne tåle intellektuelle
udfordringer og dermed skolen, er
det i dag drengene, som får stemp
let som de mindre egnede. Men
forskning peger på, at skolens ste
reotype opfattelser af køn skaber
ulige betingelser for læring hos pi
ger og drenge. Sådan siger det i ar
tiklen.
Der blev her i 2016 lavet et kort
eksperiment forløb om køn i pæda
gogik og psykologi valgte Emilie
Lundsgaards interesse for kønsdis
kussionen i folkeskolen her udta
ler hun "Alle klasser, jeg har været
ude i, har det været drengen der fik
mest opmærksomhed for at være
urolige, mens pigerne var stille og
roligere. Jeg begyndte at overveje,
om det var noget biologisk eller
om det blev forstærket af lærernes
ubevidste måde at tale om og op
fatte
Folkeskolen.dk
"Det er ikke, fordi der ikke må
være forskel. Men jeg tænker ikke,
at forskellen behøvede at være der
i skolen. Der er risiko for, at elever
bliver proppet i en boks, som de
ikke passer i. Eller at de bliver be
grænset i deres identitetsudvik
ling. Det er jo ikke godt, hvis lære
ren er med til at forstærke elever
nes forestilling om, at drenge eller
piger skal være på en bestemt
måde. Særligt, hvis det så betyder,
at eleven føler sig underlig, hvis
han eller hun opfører sig på en an
den måde end normen".
Når køer prutter bliver
vores jord skadet
Over de sidste år er vi begyndt
at spise meget mere kød så
som oksekød og svinekød.
Men nogle af de her dyr er dår
lige for vores miljø f.eks. køers
prutter udsender CO2 op i at
mosfæren. Men man kan også
vælge et mere miljø venligt
valg nemlig insekter. Det er
sundt at spise larver og myrer
for de har nemmelig et højt
næringsindhold. Hvis vi for
sætter som vi gør så vil vi ød
lægge vores planet fuldstæn
digt.
De seneste år er flere be
gyndt at købe og spise insek
ter. sidste år begyndte føtex
også at sælge insekter, som
man kan få med enten chili el
ler sour creme and onion.
Vidste du at 44 gram okse
kød har samme effekt på kli
maet som 50 løg har? nej det
gjorde du ikke.Græshopper,
myrer og larver er måske ikke
så lækkert at putte i munden,
når du tænker på det, men er
super sunde og har høj næ
ringsværdi.
Vi skal ikke spise alle insek
ter. Der findes truede insektar
ter ligesom der findes truet
kattevarter fx tigeren. Lad os
sige at vi begyndte at spise
mange insekter. Der er mange
forskellige arter og mange for
skellige smage. Ligesom med
de dyr vi spiser i dag vil der
være nogle slags dyr vil være
koste flere penge at spise ind
andre. Især de truet er der nog
le der gerne vil have fat i. På
Island kan man spise hvalkød
selvom hvalen er truet. Det
sammen vil måske ske med in
sekter. Der er også andre grun
de fx bien. Den laver honning
og bestøver blomster.
Reportage: Livet på gaden Unge undersøger, afprøver livet som hjemløs for en dag (s.4) Bland dig! Børn i misbrugsfamilier har brug for din hjælp (s.3) Foto: Southhampton Old Lady Foto: Henning de Beer 7. KLASSE NEWS Skolen ved Søerne Frederiksberg C januar 2019 ID: 2730 Miljø Køer, der prutter,
politiken 2 Skolen ved Søerne, Frederiksberg C januar 2019 Elbiler topper hot listen! TILDÆKNINGSFORBUD Billedet viser en demonstration angående tildækningsforbuddet. Foto: Amnesty International Er Danmark gået forvidt? Tildækningsforbuddet skaber uro på gaderne. Tildækningsforbud FREDERIKKE ROB
politiken 3 Skolen ved Søerne, Frederiksberg C januar 2019 Café Ballast hjælper børn i misbrugsfamilier. Hvad er forskellen på misbrugsfamilier i gamle dage og misbrugsfamilier nu? Misbrugsfamilier. CAROLINE VINTHER MORANT & VIOLA FIE HEIBERG LARSEN FAKTA: PÅ LANDSPLAN SIGER SUND HEDSSTYRELSEN A
politiken 4 Skolen ved Søerne, Frederiksberg C januar 2019 Regnskoven fældes I danmark? HJEMLØS En hjemløs der ligger udenfor i snevejr og prøver at holde varmen.(Photo: Thibault Camus / Scanpix 2018) Foto: Thibault Camus En dag som hjemløs Hvordan er hverdagen for hjemløse? Her udforsker 3 pige