SUNDHED
FOR DIG
Regionernes samarbejde om digitalisering
SUNDHED FOR DIG Regionernes samarbejde om digitalisering
Vores vision er at skabe et sundhedsvæsen præget af løsninger, der gør det enklere og bedre at være borger, pårørende og medarbejder. SUNDHED FOR DIG / SIDE 2
1 Et nyt møde med sundhedsvæsenet Brugen af digitale teknologier og løsninger er helt centralt for den omstilling, der er nødvendig for, at vi kan fastholde og styrke et sundhedsvæsen i verdensklasse. Digitale løsninger bringer sundhedsvæsenet tættere på borgerne og sikrer et nært sundhedsvæsen, de
For at realisere de digitale potentialer, vil vi søge nye veje og løsninger sammen. SUNDHED FOR DIG / SIDE 4
2 Sammen står vi stærkest Det danske sundhedsvæsen har et stærkt digitalt fundament, som er anerkendt i verden. På det digitale felt har vi tradition for et solidt samarbejde mellem stat, regioner, kommuner og andre aktører. Samarbejdet tager blandt andet afsæt i fælles strategier, herunder Strateg
Målsætninger Vi lægger alle større beslutninger om digitalisering og teknologi ind på det fælles bord. Vi stræber efter ensartede digitale muligheder på tværs af Danmark. Vi skaber rum til innovation og læring fra de, der går forrest, og vi anerkender forskellige veje til at nå målet. Der er forskel
Fuld fart på det digitale sundhedsvæsen under COVID-19 Regionerne og andre aktører i sundhedsvæsenet har på rekordtid etableret og udbredt digitale løsninger, som understøtter indsatsen med håndteringen af epidemien, og som giver mulighed for nem og smittefri kontakt til sundhedsvæsenet hjemmefra. B
I dag er det fortsat undtagelsen, at borgeren får tilbud om en digital løsning som led i deres behandling eller i opfølgningen på deres behandling. I fremtiden skal det snarere være reglen. SUNDHED FOR DIG / SIDE 8
3 Tæt på borgerens hverdag Vi tager udgangspunkt i borgerens behov og sikrer digital tilgængelighed, så borgeren kan medvirke aktivt i egen sundhed og sygdom. Vi vil bringe forebyggelse og behandling så tæt på borgerens hjem og hverdag som muligt samtidigt med at vi styrker den sundhedsfaglige kva
Borgerne skal ikke have besvær med at komme ind på hospitalet eller hos lægen, hvis det er meget nemmere for patienten med en videokonsultation, et telefonopkald eller en mail-konsultation og giver fagligt mening at klare konsultationen over afstand. Det betyder også, at man som fx kronisk patient
Borger i et digitalt sundhedsvæsen nu og i fremtiden Virtuelle konsultationer med egen læge, speciallæge, ambulatorier, psykologer, fysioterapeuter osv. Nem adgang til egne data via Sundhed.dk, MinSundhed og andre apps Genoptræning med supervision og instruktion via digitale medier Hjemmemonitor
Digitale løsninger skal understøtte den kliniske faglighed og kvalitet. De, der arbejder med sundhedsområdet, skal opleve, at digitale løsninger hjælper dem i en travl hverdag. SUNDHED FOR DIG / SIDE 12
4 En god digital arbejdsdag Regionernes mål er, at medarbejderne skal opleve, at digitale og teknologiske løsninger understøtter arbejdet og hjælper med udførelse af kerneopgaver, dvs. at forebygge, diagnosticere og behandle sygdomme og fremme sundhed i befolkningen. En gnidningsfri digital hverda
De sundhedsprofessionelle er vigtige ambassadører i forhold til at skabe tryghed hos borgeren i brugen af sundhedsteknologiske løsninger. Deres indstilling og kompetencer har derfor afgørende indflydelse på, om de nye løsninger og måder at gøre tingene på bliver en succes. Det store potentiale i nye
EPJ udvikling Sundhedsjournalen på sundhed.dk binder landet sammen ved at give både borgere og sundhedsfaglige mulighed for at se journaloplysninger på tværs af de forskellige systemer. EPJ EPJ EPJ EPJ 2018 2020 2021 4 forskellige EPJ-systemer i Danmark EPJ EPJ 2 forskellige EPJ-levera
De forandringer, som sundhedsvæsenet står overfor, kræver, at vi styrker fundamentet og udvikler sundhedsvæsenet i tæt samarbejde med såvel borgere og medarbejdere som kommuner, praksissektoren, staten og private aktører. SUNDHED FOR DIG / SIDE 16
5 Fundamentet for et nært digitalt sundhedsvæsen Det danske sundhedsvæsen er digitalt. Vi har i dag et velfungerende samarbejde på digitaliseringsområdet imellem regionerne såvel som med de øvrige aktører på området. De forandringer, som sundhedsvæsenet står overfor, kræver, at vi styrker fundamen
nalen på sundhed.dk. Der er dog fortsat relevant viden, som ikke er tilgængeligt her fx oplysninger fra almen praksis og fra de kommunale omsorgssystemer. Samtidigt kan det sommetider være vanskeligt hurtigt at få overblik over netop de oplysninger, som er relevante og ofte livsvigtige i en akut b
optimere og skifte ud, når behovet og muligheden er der. For mange af de systemer, som de sundhedsfaglige medarbejdere bruger i hverdagen, er der imidlertid i stigende grad et behov for en mere grundlæggende fornyelse. Det er en opgave, som regionerne vil prioritere og løfte i fællesskab med fokus p
Målsætninger Vi understøtter, at medarbejdere og borgere mestrer digitale kompetencer, som matcher deres nye roller i sundhedsvæsenet. Vi tager ansvar for det samlede digitale sundhedsvæsen i samarbejde med de andre aktører på sundhedsområdet offentlige som private. Når vi udskifter og fornyer syst
Digitaliseringsrejsen i sundhedsvæsenet 2003 2010 Sundhed.dk lanceres 2011 Regionernes samarbejde om sundheds-it etableres (RSI) 2017 2016 Sundhedsjournal 2.0 lanceres 2017 2021 2021 Digital vandrejournal SUNDHED FOR DIG / SIDE 21 Første version af Sundhedsjournalen lanceres 2019 2020
SUNDHED FOR DIG / DANSKE REGIONER 2020 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER / ISBN ELEKTRONISK: 987-87-7723-466-8 SUNDHED FOR DIG / SIDE 22