HVER SJETTE DANSKER ER SVÆRT OVERVÆGTIG
Udover et fortsat skarpt fokus på røgforebyggelse, så skal der fremover også rettes
et intensiveret fokus på forebyggelse af svær overvægt. Mennesker der er svært
overvægtige har over tre gange højere risiko for at udvikle kompleks multisygdom,
som er kendetegnet for mennesker med mere end fire kroniske sygdomme5.
der tages flere virksomme midler i brug til at skabe sundhed for alle. Med en folkesundhedslov er
målet, at forebyggelse og sundhedsfremme prioriteres på tværs af sektorer, velfærdsområder og
politikker.
Også forebyggelsen af overvægt kan styrkes ved
en folkesundhedslov. Det kan fx ske gennem
partnerskaber mellem fødevareindustrien, dagligvarehandelen, skoler og statslige organer, hvor
fokus er på at gøre det nemmere at vælge sund
mad til familien i form af sundere mad på de attraktive hylder i supermarkederne, arbejde med
mindre portionsstørrelse og tilgængelighed af
sund mad. Der er allerede gjort erfaringer med
sådanne partnerskaber, som med en folkesundhedslov kan udvikles og udbredes. Men en folkesundhedslov vil adressere langt mere end udfordringen med overvægt. En folkesundhedslov vil
skabe politisk fokus, sikre systematisk prioritering
af forebyggelse og sundhedsfremme og løfte den
brede forebyggelsesindsats til næste niveau.
Vision om fem strategiske
folkesundhedscentre
Regionerne vil bidrage endnu stærkere til samarbejdet om forebyggelse. Regionerne har derfor
en vision om at oprette fem strategiske folkesundhedscentre et i hver region.
Det er en vision, der skal udfoldes i tæt dialog
med kommunerne og bygge ovenpå det gode
samarbejde om forebyggelse, der er lokalt mellem regioner og kommuner. Herudover skal centrene have tæt dialog og samarbejde med de
eksisterende forskningsmiljøer indenfor forebyggelse og sundhedsfremme i Danmark. Erfaringer
og ekspertise fra det landsdækkende og sektorfri
forebyggelseslaboratorium kan bæres ind i arbejdet med at udvikle de fem folkesundhedscentre,
ligesom der kan trækkes på internationale erfaringer med lignende konstruktioner.
Folkesundhedscentrene skal drives med afsæt i
regionernes rådgivningsforpligtelse på forebyggelsesområdet og regionernes generelle forskningsforpligtelse. Folkesundhedscentrene skal
producere viden, analyser og binde relevante
partnere sammen til gavn for et målrettet og
decentralt forebyggelsesarbejde og for folkesundheden i Danmark. Centrene skal bidrage
med viden om forebyggelse og om udfordringer i befolkningen i regionen. I nogle områder
er der f.eks. mange overvægtige, eller unge der
ANBEFALINGER / MULTISYGDOM
17
Mere social lighed i multisygdom Multisygdomsgrupper og deres forskellige behov Multisygdom i de sundhedsprofessionelles uddannelser Styrk den enkeltes evne til at mestre egen sygdom Mere viden om multisygdom Tiltag der skaber sammenhæng, nærhed og kvalitet Flere sammedagsløsninger på hospitaler
360 grader rundt om multisygdom Danske Regioner 2020 Layout: Berit Winsnes/BW grafisk design
I 2019 arbejdede en politisk arbejdsgruppe i Danske Regioner på at afdække multisygdomsområdet og pege på løsninger til en forbedret indsats for at forebygge og behandle multisygdom. Denne publikation er et uddrag af arbejdsgruppens arbejde, og indeholder Danske Regioners anbefalinger på området. I
Planen er klar: Færre skal udvikle multisygdom, og den sociale skævhed, der er forbundet med udvikling af multisygdom, skal reduceres. Flere skal opleve at møde et sundhedsvæsen, der ser hele patientens sygdomsbillede og leverer en sammenhængende indsats af høj kvalitet, så vidt muligt tæt på borger
Fokus på forskellige multisygdomsgrupper En forbedret indsats for multisygdom skal tage afsæt i, at mennesker med multisygdom er en varieret gruppe med forskellige karakteristika og behov. Ikke alle har behov for det samme. Der er stor forskel på, hvordan multisygdom influerer på den enkeltes livskv
Meget komplekse patienter med et stort ressourcetræk Mind the gap den oversete gruppe af patienter med en eller flere sygdomme, som er i risiko for at forringe livskvaliteten betragteligt, blive komplekse og omkostnings tunge patienter EKSEMPEL FUSIONSKLINIK MELLEM PSYKIATRI OG SOMATIK I Region S
Fokus på social ulighed i multisygdom Der er en systematisk social ulighed i, hvem der udvikler multisygdom. Multisygdom ses oftere og tidligere hos personer med kort uddannelse eller personer, som ikke er i job. Det er også dokumenteret, at evnen til at mestre de udfordringer, sygdom giver, variere
EKSEMPEL BROBYGGERSYGEPLEJERSKER I ALLE REGIONER Borgere med behov for støtte i patientforløb på tværs af sundhedsvæsenet skal tilbydes personlig støtte fra en brobyggersygeplejerske, der sikrer sammenhæng, overblik og tryghed for patient og pårørende. En brobyggersygeplejerske kender patientens beh
EKSEMPEL HELBREDSPROFILEN PÅ TVÆRS AF ALLE REGIONER Helbredsprofilen.dk er en hjemmeside der formidler viden om livet med længerevarende sygdom, herunder livet med flere kroniske sygdomme. Hjemmesiden understøtter den syge og pårørende på deres vej gennem sundhedsvæsnet med fakta om sygdom og behand
Multisygdom i de sundhedsfaglige uddannelser Sundhedspersonale på tværs af sektorer skal være klædt på til at møde patienternes behov. Med flere og flere mennesker med multisygdom bliver det mere udtalt, at der er behov for et helhedsorienteret blik på de forskellige patientgrupper. Det betyder, at
sygepleje. En ny fælles beslutningsstruktur, med afsæt i de eksisterende klynger omkring hvert akuthospital, kan være en del af løsningen. Her kan hospitalsledelsen, de praktiserende læger og sundhedsdirektører/sundhedschefer fra de berørte kommuner i fællesskab fjerne barrierer og skabe gode rammer
EKSEMPEL NY VIDEN OM TRÆNING SOM BEHANDLING AF MULTISYGDOM Forskning viser, at træning kan behandle 26 kroniske sygdomme og forebygge 36 kroniske sygdomme, herunder også nogle mentale lidelser 7. Nu undersøger forskningsprojektet MOBILIZE træning som behandling specifikt til mennesker, der lider af
Flere sammedagsløsninger på hospitalerne I dag er landets 21 akutsygehuse ikke fuldt ud organisatorisk gearet til, at patienter har flere symptomer og flere sygdomme på samme tid. Det har især konsekvenser for mennesker med multisygdom og særligt for den gruppe, der har svære forudsætninger for at m
KOORDINERING MELLEM SPECIALER REGIONSHOSPITAL NORDJYLLAND Sammedagsløsningen ses også som en koordinering mellem specialer, hvor bor gerens ambulatorietider bliver koordine ret, således at man kun skal møde op et sted for at få tilset alle sine sygdomme på samme dag. Specialerne er organisatorisk
REGIONERNE VIL udvikle og udbrede sammedagsløsningerne yderligere med afsæt i fælles principper om differentiering af tilbud, målgruppekendskab og smart planlægning til gavn for den enkelte patient. Principperne skal bidrage til at sikre videndeling på tværs af regionerne om, hvordan tilbud til menn
Data anvendt i praksis til gavn for patienterne Regionerne er gået sammen med universiteterne om en fælles vision om at oprette regionale datastøttecentre. Datastøttecentrene er beskrevet men endnu ikke fuldt oprettet eller finansieret. Herudover er regionerne i samarbejde med de danske universitete
HVER SJETTE DANSKER ER SVÆRT OVERVÆGTIG Udover et fortsat skarpt fokus på røgforebyggelse, så skal der fremover også rettes et intensiveret fokus på forebyggelse af svær overvægt. Mennesker der er svært overvægtige har over tre gange højere risiko for at udvikle kompleks multisygdom, som er kendeteg
mistrives. Centeret skal være stedet i regionen, hvor man som kommune eller andre organisationer kan søge rådgivning om forebyggelse. Folkesundhedscentrene skal indgå et tæt dagligt samarbejde med kommunerne, som skal være med til at definere, hvad centrene skal rådgive om, og hvilke ydelser der ska
Referencer 1 Larsen FB, Pedersen MH, Friis K, Glümer C, Lasgaard M (2017) A Latent Class Analysis of Multimorbidity and the Relationship to Socio-Demographic Factors and Health-Related Quality of Life. A National Population-Based Study 2 Larsen FB, Pedersen MH, Friis K, Glümer C, Lasgaard M (2017) A