1 1 Kolofon Anja Mølle Lindelof og forfatterne 2020 Performance-designs forlag Roskilde Universitet Omslagsdesign og foto Schack Lindeman Grafisk opsætning Anne Nielsen Fotos Leveret af forfatterne Abstrakte billeder er fra Unsplash ISBN 978-87-995939-4-1 PERFORMANCE DESIGN 15 års alfabet INDHOLD PERFORMANCE DESIGN - 15 ÅRS ALFABET 6 8 A: A:Algoritmer: Algoritmer:Når Nårrobotter robotterkuraterer: kuraterer:Hvad Hvadanbefalingsalgoritmer anbefalingsalgoritmerfortæller fortælleros osom om menneskers menneskerssmag smag Rasmus RasmusRex RexPedersen Pedersen 15 B: B:Becoming: Becom 73 L: L: Lad Lad der der blive blive mørke. mørke. Om Om performativ performativ mørklægning mørklægning Ulrik Ulrik Schmidt Schmidt 81 More-than-human: Fruitbodies M:M: More-than-human: Fruitbodies Dalsgaard Nicolaisen IdaIda Dalsgaard Nicolaisen 87 Navngivning: Om Performance-design i interna INDLEDNING INDLEDNING: HVAD GØR PERFORMANCE-DESIGNEREN? HVAD GØR PERFORMANCE-DESIGNEREN? Et af de spørgsmål, jeg som studieleder på Performance-design tit er blevet mødt med, er: Jamen, hvad er performance-design? Et onkel-svar til familiefesten kunne lyde: Vi lærer de studerende at designe perfor Valget af plastickrus er foretaget på baggrund af en afvejning af miljøeffekterne af hhv. glas, som skal vaskes op og bio-nedbrydelige plastickrus, forsikrer en af de studerende mig om, da jeg refererer kommentaren. Og nej, det handler ikke om bæredygtighed. Den aktuelle iscenesættelse dér i gårdhav NÅR MASKINER KURATERER: HVAD ANBEFALINGSALGORITMER FORTÆLLER OS OM MENNESKERS SMAG Af Rasmus Rex Pedersen 8 Du kender det sikkert: Du er lige blevet færdig med din yndlingsserie på Netflix, så du skal vælge hvilken film eller serie du vil i gang med nu. Der er så mange film og serier at vælge imellem, at du ikke aner, hvor du skal starte, så du går til listen over Netflix bedste forslag til dig. Eller du FIGUR 1: NETVÆRKSDIAGRAM OVER KUNSTNERE PÅ DEN DANSKE ALBUM TOP 100, SAMT SIMILAR ARTIST I TO LED. I ALT 9.050 SOLISTER OG BANDS. 10 11 gode anbefalinger? Og hvad er de kulturelle effekter af, at vores kulturprodukter bliver kurateret udvalgt og kontekstualiseret på baggrund af data snarere end smag? DET FØRSTE SPØRGSMÅL KAN MASKINER OVERHOVEDET FORSTÅ KVALITET OG RELEVANS? er egentligt ret let at svare på. Kunstnerisk kvalitet merne forsøger ikke at forstå kvalitet, relevans og smag; de analyserer indirekte indikationer på kvalitet, relevans og smag, og de gør det ud fra pragmatisk udvalgt data, som betoner nemt målbare og kvantificerbare faktorer. På den måde adskiller de sig fra den menneskelige tilgang til anbefalinger tyder, at maskinernes anbefalinger tager udgangspunkt i en forståelse af gode kulturoplevelser, som modsat menneskers vægter fraværet af dårlige oplevelser højere (som vil få os til at zappe væk) end potentialet for ekstraordinære oplevelser. INDTIL VIDERE ER MASKINERNES ALGORITMISKE ANBEFALINGER UNDER THE BLUE SKY [BECOMING] Af Linh Le FOTO: MIRIAM ABIGAIL THALMAY BRAND 15 15 Under the blue sky Children of the wilderness Under the blue sky Children of Performance Design Under the blue sky Paint us white to the undone Strip off Social weight Cultural weight Societal weight Color weight Under the blue sky Life Vivid and pulsing Knowing and growing That life can never be th Teksten er en performativ skrivning, hvor jeg reflekterer over performancen på Syntagma Square under vores studieture i Athen, co-performance med medstuderende og underviser, om cirklen vi dannede på pladsen becoming circle, en cirkel der hele tiden bliver dannet, konstant foranderlig lige som Perf DIREKTE IND I DRIFTEN Af Lise Korsgaard Dengang. 15 år. Sikke en alder. Jeg betragter den unge performance-designer, og bliver rørt, fordi tiden går og fordi jeg kommer til at tænke på dengang, performance-designeren kom til verden. 18 18 JEG GIK SELV PÅ ET SØSTERFAG TIL PERFORMANCE DESIGN DENGANG. Jeg var ved at gøre min kandidatuddannelse på Kommunikation færdig, mens min gode veninde, som jeg boede sammen med, brugte mere og mere tid på at udvikle et nyt fag på mit universitet. Et fag, hun senere begyndte på og som på et tidspunk for at nævne et par eksempler. Det er interessant, tænker jeg og kigger indgående på performance-designeren for at forsøge at blive klog på, hvordan det her intense identitetsspørgsmål tackles: Vælger fødselaren at tage 10 år mere som ung? Eller er fødselaren i gang med at sætte sig godt til rette CORPOREALITY ET VIDENSKABELIGT BODY SCAN Af Nikolaj Hollænder Begynd med at indtage en komfortabel siddestilling, hvor du oplever en grad af opmærksomhed og tilstedeværelse. Ret din opmærksomhed indenad og læg mærke til, hvad der sker i din krop i dette 21 21 øjeblik, uden at forsøge at ændre noget. Læg blot mærke til og observer. Hvor er dine tanker? Hvilke tanker og følelser løber igennem dig lige nu? Hvilke fysiske fornemmelser oplever du i din krop? Du leder ikke efter noget bestemt. Vær blot åben for alt der rammer din opmærksomhed. Undersøg hvad kr mærksomheden ved hele udåndingen og hele indåndingen. FORESTIL DIG, AT HELE KROPPEN TRÆKKER VEJRET. At den udvider sig og derefter giver slip. Udvider sig og giver slip. Mærker luften omkring dig. Vores krop er på samme tid en genstand blandt andre genstande og den, som ser og berører den (MerleauPo centreret i de nederste rygradsmuskler og bækkenmusklerne (Todd 1937: 160). Lad nu varmen sprede sig ud i din venstre skulder og ud langs din venstre arm, og helt ud i dine fingre. Hænderne er en kompliceret organisme, et delta, hvor liv fra de fjerneste kilder flyder sammen og strømmer ud i den sto KULTUREL DELTAGELSE OG FÆLLESSKAB Af Caroline Stokholm Clemmensen Hvornår har du sidst deltaget i noget? Sådan rigtigt deltaget og følt dig som en del af et fællesskab? Slår man op i ordbogen er betydningen af deltagelse: At være med i en aktivitet, at medvirke. Betydningen af fællesskab er: En gru grad mulighed for at være løftestang for den mellemmenneskelige sammenhængskraft, når deltagelse bliver taget seriøst og på den måde kan tilføre en dybere og mere grundlæggende værdi til vores fællesskaber. Den vigtige øjenkontakt. I betragtning af, at øjenkontakt i langt mindre grad end tidligere e FOTO: CAROLINE STOKHOLM CLEMMENSEN FÆLLESMAD I KULTURCOSMOS. FOTO: TINE GOLL 27 deltagelse som en undersøgelsesmetode, hvor medarbejdere og frivillige fra de deltagende kulturhuse har været ude og besøge hinandens steder og indsamlet en masse forskellig empiri, som forskerne fra Aarhus Universitet efterfølgende har bearbejdet. Undersøgelsen har betydet, at forskerne har formule vigtige arenaer for deltagerformerne: Medbestemmelser og offentligheder. Ni afledte effekter af deltagelse. På trods af kompleksiteten og variationen af deltagelsesformer har forskerne alligevel kunne udpege ni afledte positive effekter af deltagelsen i kulturhusene. De ni effekter grupperer sig i t 4. Medskabende deltagelse: Selvorganiserede aktiviteter med kontaktpersoner 5. Samskabende deltagelse: Samarbejdspartnere, lokale aktører og venner af huset 6. Opmærksom deltagelse: Brugere og publikum 7. Offentlig deltagelse: Civilsamfundet I vores frivilligpolitik beskriver vi det deltagerbårne en Offentlig deltagelse Opmærksom deltagelse Samskabende deltagelse Medskabende deltagelse 31 FRIVILLIGE TAGER VAGTER I KOORDINERINGSSKEMA FORENINGSMEDLEMMER BOOKER LOKALE INTERNE NYHEDSBREVE NØGLEKODE PR STEMMER PÅ GENERALFORSAMLINGEN AD HOC OPGAVER PROJEKTER DELTAGELSE I AKTIVITETER INDD ALLE KAN LAVE EVENTS! Af Amalie Nellegaard Andersen At alle kan lave events er den gængse holdning, hvis du spørger en række mennesker udenfor eventindustrien eller Bente fra marketing. Det er i og for sig også rigtigt. Alle kan også lave en virksomhedsstrategi, men det er ikke ensbetydende med, at AT LAVE EVENTS ER IKKE DET SAMME SOM AT DESIGNE OPLEVELSER. Man kan sagtens deltage i en event i form af f.eks. en konference uden at man som deltager egentlig får noget ud af det, eller husker, hvad man skulle have lært. Hvis vi ikke afviger fra det gængse script (Jantzen & m.fl., 2011); altså måde DET ER NOGLE GANGE SVÆRT AT OVERSKUE, HVAD MAN KAN BLIVE SOM PERFORMANCEDESIGNER. Jeg har dog gennem de sidste år set og snakket med mange virksomheder, som er begyndt at se værdien i events, brand aktivering eller live marketing; ja, kært barn har mange navne. Det er ikke længere kun festivaler, mu FRYGT, FASCINATION & PORØSE GRÆNSER - I PD-PROCESSER Af Henriette Christrup Fri og forbundne i deaf beat. Der er forår i luften i Kødbyen. På Onkel Dannys Plads blafrer små flammer lystigt i farvede lamper. Gestikulerende ungdom fyldes på pladsen bevæger sig ind i Råhuset. 35 35 I FOYEREN ER ATMOSFÆREN designet til at stemme krop og sind til tryghed og fascinerende forårsglæde og pandekageduften, kæmpekuglens grønne lys og den tunge, potente bas, svøber os i fællesskab. Jeg står i barkøen, den dominerende bas buldrer i kroppen måske kan en fadøl dulme. En ung kvinde i køe ham og hans mors død. Sveden springer frem på panden og han skælver føler sig kontrolleret og stranguleret af musikken. Ved det andet nummer opstår indre ro, musikken rummer frygten og vreden og han overgiver sig i sammensmeltning med musikken. Belønning: Glæden ved forløsningen. Ved det tredje nu 38 38 research på et hospice for at skabe ståsted for design af rum, der opfylder specifikke menneskelige behov. Min intention er at skabe en atmosfære i workshoprummet, der giver fornemmelsen: Her er jeg favnet (embraced) jeg kan give slip og være mig selv. En gunstig tilstand for åbning til den kreativ med stroboskopisk lys blev jeg bragt i en alfahjernebølgetilstand på grænsen mellem det bevidste og ubevidste, og liggende på en bænk stak jeg hovedet ind i et akvarium, hvor fiskene svømmede for øjnene af mig. Fisketilstanden blev et ritual Embracing Blue Ocean Fish i hjulet. Til musik guider jeg p Nogle ser med længsel tilbage på fællesskabet i studietiden med fascinerende projekter, studieture etc. PD-kandidat Tilde Mardahl Hansen og jeg har lyttet til længslen efter fællesskab og dannet en gruppe med seks PD-kandidater. Vores udspil var at skabe Space, Spirit & Interaction med eksperimenter STREET ART AS PERFORMATIVITY HERITAGE Af Laima Nomeikaite IN RECENT YEARS, individual works of street art and graffiti have been acknowledged as cultural heritage by international heritage bodies such as UNESCO (Williams 2013); national, regional and local authorities (Felix 2016, Schilling 2012, Ch provided (Haldrup and Bœrenholdt 2015, 53). It stresses the importance of human interaction with heritage or the physical environment through embodied processes and practices emerging within relational, contingent and dynamic spaces in everyday life (ibid.). Relational, contingent and dynamic spaces excrement or takeaway food; the noise of cars and conversation; and the feel of jostling bodies on the pavement. In this regard, experiences of street art are never replicable, but continuously affected by the changing urban environment and shifts in time (i.e. day vs. night), season, colour, light and artistic practices such as painting may have a transformative quality by bestowing place identity and belonging to street art, as well as by building ties and increasing interactions between community members, social groups and places and generating the knowledge of different forms of street art Avery, Tracey. 2009. Values not Shared: the Street Art of Melbournes City Laneways. In Valuing Historic Environments, edited by Lisanne Gibson and John Pendlebury, 139-156. Farnham: Ashgate. Bolt, Barbara. 2004. Art beyond representation: The performative power of the image. London: IB Tauris. Burdi WAYS OF HANGING OUT: IMMERSION, ACCESS & ERUPTIONS WHILE HANGING OUT Af Lasse Mouritzen Hanging out is as much an existential, philosophical and political question as it is way or 47 47 47 method of engagement with people, environments or aesthetics. In this essay I will introduce different ways of hanging out as an explorative and performative process which can be seen to immerse, access and erupt with socio-spatial fields in their becoming. I WANT TO EXEMPLIFY HANGING OUT as a way o in-between, or as Ingold mentions, in the midstream of what is established. In-between the inside and the outside, the familiar and the unfamiliar, the self and the other, and the list goes on. But why is it important to speak about such a truism and a matter of course? It is relevant for different way of engagement, in research or in life, with social worlds and cultures, and how we tend to fix social meaning or value which are still becoming. There is a notable ambiguity in the way researchers become immersed and detached from a field, as Dwight Conquergood argues, ethnographers become conte 51 vendors. The idea to have a flexible medium or mode of exchange which can change to accommodate the very temporal and specific context of the place and people has been essential to my later work and research3. The workshop format came with a condition of being very involved in daily life and activit 53 as a verbal investigation and a collection of phrases which could later be used in applications process for a re-design. Assignments of public involvement, participation and future designs can be tricky for two reasons. First, the process involvement and participation is often carried out with a goo researchers or artists engage with a field. While getting access to information about socio-cultural fields which is not (yet) verbalised or textual but performative and immediate, their engagement unavoidably becomes eruption(s), which again opens up new narratives, infrastructures and changes to t INTERAKTION: KROP OG TEKNOLOGI SOM MATERIALE Af Maja Fagerberg Ranten Af Maja Fagerberg Ranten 56 56 Vi skal ikke nødvendigvis sidde foran computeren, når vi udvikler og oplever teknologi. Vi bør anerkende, at krop og teknologi på lige fod med fysisk materiale er med til at forme vores oplevelse af interaktive systemer. I VÆRKET WATER ILLUMINA kan du puste farver på en skulptur af lys, i Light Fl vi med vores kroppe bliver en del af en installation: når input til installationen ikke har en fysisk fremtoning, vi kan se og røre men snarere er en kropslig handling? Water Illumina er udviklet og afviklet som en prototype i 2016 på Trekroner sø med støtte fra Roskilde Kommune og FabLabRUC. Ud fr WATER ILLUMINA. UNMAKE. TREKRONER SØ. 2016. FOTO: UNMAKE LIGHT FLOW. UNMAKE. SMUKFEST 2018. FOTO: UNMAKE INTERACTIVE WATER. UNMAKE. FROSTFESTIVAL 2017. FOTO: MATHIAS VEJERSLEV 59 der sker, når man trykker på knappen. Jeg kan fx lege med flertydighed i forhold til vores forventninger om hvad en knap kan og indsætte en uventet handling: At lyset kun tænder hver anden gang eller at et tryk på knappen starter en rytmisk blinkesekvens fremfor blot at tænde. Det er altså muligt at match mellem teknisk og fysisk materiale i forhold til brugerens sensoriske apparat: når brugeren puster luft ind i tragten til Water Illumina, foregår kobling mellem brugerhandling og systemfeedback uden forsinkelser og skaber en direkte reaktion. Vi bør anerkende at teknisk materiale, software og 62 EN TVIVLENDE SKABER AF ALTERNATIVE FREMTIDER Om Performance-designerens ejendommeligheder Af Anita Mašková HVIS MAN DA NOGENSINDE KAN KALDE SIG FÆRDIGT UDDANNET, så er der ikke mange uger til, jeg er netop dét: færdiguddannet fra Performance-design. Stående på tærsklen kan jeg se glimt af det, der h sonten [...] kollapset ind i hinanden hvilket resulterer i handlingsparalyse og en politik uden udsyn, uden andethed (ibid.). Det er indlysende problematisk og ikke videre konstruktivt, hvis vi for fremtiden drømmer om den samme verden, der forårsagede kriserne til at begynde med. Når den verden vi mennesket ikke kan reduceres til at være produktet af den verden, det er født ind i, må ethvert menneske også indeholde en vis portion andethed i sig. Andetheden er det mulighedsrum, som performancedesigneren må have tilliden til at gå ind i og fra det sted transformere den verden, der selv har fort 66 66 BODIES IN URBAN SPACE AF WILLI DORNER, METROPOLIS 2017. FOTO: MAJA NYDAL ERIKSEN EN KOREOGRAFISK TILGANG TIL VERDEN Om kroppe og rum i bevægelse per mailkorrespondance Af Franziska Bork Petersen og Monna Dithmer Hej Franziska, Nu har vi længe talt om, at det ville være oplagt at få introduceret koreografi som analytisk tilgang og tolkningsredskab på Performancedesign: Et blik rum, borgermøder og flygtningecentre til friluftskoncerter, hundeluftning og museumsbesøg. Hej Monna, Grundlæggende retter det koreografiske blik sig mod at undersøge, hvordan kroppe er forbundet med andre performative elementer. Og ikke mindst: Hvordan bevæger kroppe sig gennem et rum? Det er væsen hånd er indlejret i konventioner og vaner, i objekter og arkitektoniske omgivelser og dermed er skabt til at få de kroppe, der interagerer med dem, til at bevæge sig på en særlig måde. Det koreografiske blik kan hjælpe os til både at designe og afkode de mere eller mindre subtile måder, hvorpå vi bl PRØVE, REHEARSAL, 9. NOVEMBER 2019, NEW YORK. Det interessante ved Parts of Some Sextets er samtidig, at danserne kan glide mellem at relatere til hinanden som person til person i en social interaktion og så bare være kroppe, der defineres af deres fysiske materialitet og mest at alt fungerer som fa En grotesk konfronterende og også politisk demonstration af, hvor meget overset, uudnyttet rum der er i sådan en by! FBP: Men samtidig må man spørge: hvad peger alt det marginaliserede på? Du nævner også magtrelationer i forbindelse med koreografi, der er jo noget på spil hos Dorner. MD: Det er på Det resulterer i en fin balancegang mellem, hvem der determinerer bevægelsen, og det peger på, at der ikke er nogen entydig skaber, en autor, bagved. Koreografi er altså ikke autoritativt skabt af en koreograf eller selvstændigt udført af en danser: Den er immanent i begivenheden (Manning Always Mor LAD DER BLIVE MØRKE! OM PERFORMATIV MØRKLÆGNING Af Ulrik Schmidt 73 73 Mørke vil os ikke noget. Der er som sådan intet truende, aggressivt eller konspiratorisk over mørke, det lægger ikke hemmelige planer. Alligevel har man gennem historien og i forskellige kulturer dyrket forestillinger om mørkets ondsindede, usunde, ukultiverede og undergravende kræfter fra skabelse DISSE FORESTILLINGER er gennem tiderne blevet formet af konkrete praktiske omstændigheder ved tilværelsen. Ildens opfindelse som kulturelt produkt kunne ikke blot hjælpe mennesket med at holde varmen og tilberede føde. Den var også en helt afgørende sikkerhedsmæssig faktor, der i civilisations opstå (ibid.). Det, som Elcott blandt andet peger på, er, at det kunstige mørke i særlig grad udfolder sig og får sin performative energi inden for to områder, der i kraft af den stigende teknologiske medialisering og stadig større teknisk virtuositet i kontrolleringen af mørkets iscenesættelse, i dag beg de enkelte sanser. Det skyldes ikke mindst den forskydning af opmærksomhed, som den totale frarøvelse af synssansen kan have. Den løbende perceptuelle mapping af vores omgivelser, vi som pattedyr konstant performer, bliver nu overtaget mere fuldt ud af andre sansedomæner. Pludselig kan rummet begynd snart pludselig og uafrundet at bryde af igen. Hele tiden var det uklart, hvornår noget begyndte og sluttede eller transformerede sig ind i nye handlinger og koreografier. Hvem der tilhørte gruppen af performere og hvem der var publikum, og hvorvidt publikum kunne, skulle eller måtte deltage, forble trollere lysets omfang og retning blevet markant forøget gennem det 19. århundrede. På baggrund af det totale mørke kunne kunstlyset nu samtidig træde frem med en betydeligt skarpere effekt. Lyset oplyste ikke længere blot mere eller mindre diffust en del af omgivelserne. Det kunne nu i sig selv træ de vareproduktion, der lægger en slørende hinde om produkterne, fordi den materielle fremstilling, æstetisk set, er blevet obskur. Mørklægningen af tilblivelsesprocessen, mente Marx, indstiftede af den grund en elementær fremmedgørelse over for de standardiserede produkter. Men samtidig var mørklægn MORETHANHUMAN: FRUITBODIES Af Ida Dalsgaard Nicolaisen 81 81 Happy birthday PD! What have you given to me? Transformative potential most of all. Critique of normative notions of knowledge. Agency in my learning and knowledge-production-processes. Freedom to play and experiment. Courage and privileged opportunity to do things differently. I am currently workin patterns, but often the starting point vanishes after a while, and there is no center of the organism. At some point a mushroom, or several, might be pushed up from below. Fungi work together with other organisms in the most mind-boggling ways. Trees and fungi collaborate and exchange minerals and s I stop in my tracks, look down. Below my typing fingers and in front of my booted feet, little mushrooms peek out behind grass straws and grammatical structures. I want to bend down and pick them. what is knowledge? who has agency? fruitbodies PERFORMING THE MORE-THAN-HUMAN I travel to the countr breathe in earthly flavors breathe out time breathe in gather voice - breathe in branch out We breathe in chitin you breathe out breathe out to breathe out breathe in light! breathe in human lungs breathe would grow like out breathe in fungal feelings breathe to invite out breathe out bre and then i took off my hat and abruptly dropped back into human perception. humans clapped and laughed and my breath and movements regained their normal pace and flow. the air still thick with spores. human i was and human i am, but with my ideas and knowledge about fungi i speculated and performed NAVNET: OM PERFORMANCE DESIGN I INTERNATIONALT PERSPEKTIV SMAL- OG BREDSPEKTREDE TILGANGE Af Connie Svabo Internationalt set er Performance-design både et smalt, teaterorienteret forsknings-, uddannelses- og praksisfelt og en bredspektret analytisk og praktisk tilgang, hvor alt i princippet kan ses formativ produktion og transformation i organisatoriske, politiske, urbane, hverdagslige og fundne rum. Nedslag i forskning, uddannelse og faglige begivenheder viser performancedesign som fluktuationer mellem det smalle og det brede. En ekspanderet, bredspektret tilgang videreudvikles ved en sammenf betegnelse, der trods den primære orientering mod det visuelle udtryk i teatrale rum, også favner perspektiver på produktion og reception fx roller som set designer, kostumedesign, lysdesign, lyddesign (Collins og Nesbit 2010, 1ff). Termen performance-design defineres ikke, og bogen teoretiserer ik Space (Lotker 2015; Prihodova, McKinney og Lotker 2016). Begivenheden har tidligere heddet The Prague Quadrennial International Exhibition of Stage Design and Theatre Architecture. Kvadriennalen har undergået en forandring fra at være et udstillingssted for scenedesign, primært henvendt til scenedes Referencer Referencer Referencer Beer, T. (2016). Ecomaterialism in scenography. Beer, T. (2016). Ecomaterialism in scenography. Theatre and Performance Design, 2(12), Beer, Theatre T. (2016). Ecomaterialism in scenography. and Performance Design, 2(12), 161172. https://doi.org/ Theatre Performance WHERE IN YOUR BODY Af Matthew Reason In 2017 I sent out a single-question online survey to audience member attending theatre, opera and ballet performances at the Royal Danish Theatre. The survey explained itself, in Danish, as follows: WHERE IN YOUR BODY Af Matthew Reason In 2017 I sent out a si Having watched [performance name], we hope you can spare a minute to answer just ONE question about the production: Where in your body would you locate your experience of watching the performance? This might seem like an odd question, and we know it can be difficult to select just one answer, but we so imaginative, creatively, playfully. It was designed to elicit what we might think of as emergent outcomes, that is original, creative, insightful and transformatory ideas or action that are produced through innovative thinking. Tellingly, while occasionally there are some responses dismissive of gressive education and approaches to childrens learning. Yet when it comes to adults, when it comes to research, when it comes to the serious business of methodology... not so much. There are of course exceptions, such as Legos Serious Play concept, but it seems to me that approaches orientated arou WE RECOGNISE THAT ATTITUDES OF PLAY AND PLAYFULNESS ARE CENTRAL TO CHILDRENS LEARNING AND DISCOVERY OF THE WORLD, YET SEEM TO NEGLECT THEM WHEN WE BECOME ADULTS AND STUDENTS AND RESEARCHERS secondly elicits a kind of creative thinking. Rather than reaching for the already known, for the perfunctory, Finally, the middle figure is opera, a more diverse spread of selections through eyes, ears, heart and mind perhaps representative of the multi-art form, multi-sensory nature of the opera performance. There is, I would suggest, a kind of fuzzy truth here. We got to opera to experience something that 98 98 PUSLESPILSMAGER: PERFORMANCEDESIGN SOM EN SAMLENDE PRAKSIS Af Maria Beydin SOM NYUDDANNET PERFORMANCE-DESIGNER befinder jeg mig ofte i situationer, hvor jeg skal forklare, hvad det helt præcist er, der gør os performance-designere særligt kvalificerede som kulturproducenter. Hvordan adskiller vi os evne til at skabe sammenhæng mellem alle enkeltdele er vigtig, vil jeg hive fat i en oplevelse jeg nyligt havde til en stor international konference om bæredygtighed. Konferencen havde gjort meget for at markere sig som grøn: Indgået en aftale med tog- og metroselskaber, så gæsterne kunne køre grati workshop-format. Selvom de flestes holdning er, at det er vigtigt at nå ud til så mange som muligt med sit budskab, støder jeg gentagne gange på udfordringer, når jeg vil diskutere budskabets format og hvad formatet betyder for folks oplevelse. Det bliver for omstændigt, tidskrævende eller dyrt. Hel nem en boksekamp. Det er altså ikke kun vores faglighed, men også de erfaringer vi får med fra hinanden gennem projektarbejdet og Performancedesigns fællesskab, der ligger til grund for vores evne til at indtænke og forstå potentialerne i mange forskellige formater. Selv har jeg efter mit studium ek MIN DRINK OM KROPPEN BLEV KOBLET TIL EN PERFORMANCE AF EN AF MINE TIDLIGERE MEDSTUDERENDE, SOPHIE SIOUX. SOPHIE FREMVISTE ET MODERNE TAKE PÅ EN BURLESQUE-OPTRÆDEN, HVOR HUN BEVÆGEDE SIG GENNEM DEN KLASSISKE BURLESQUE-STIL OVER I EN MODERNE OG MERE GROTESK UDGAVE, HVOR HUN TIL SLUT SMURTE SIN KROP IN kilde Universitet, har jeg endda hørt flere aftagere sige ligeud, at de ikke kan bruge RUCernes ideologiske målsætninger til noget for sådan fungerer det bare ikke ude i den virkelige verden. Det kan være en ret nedslående attitude at blive mødt af, når man kommer ud som nyudklækket performancedesi Queering as speculative practice A true story Michael Haldrup Roskilde, Festival Site, July 2017 I accidentally ran into Greg, a recent graduate from the US now on his first trip abroad, in-between concerts and showers. Both of us looking for a dry place to sit and enjoy a rare sun glimpse at the el Queering Academia The arrival of the Queer in academia began as a joke. A speculative fabrication. A figure for challenging established academia with the practices and voices of activists and marginalized groups; a promise to introduce perspectives from the margins and - in doing this - enrich theor Photo: Video still from The trial of Zeus Queering the Museum Queering the Museum was an event that took place at the classical art and archaeology museum, Glyptoteket, in Copenhagen. The event took its off from a reflection on the centrality of Greek Antiquity and Athenian democracy for European se Photo: God-Father Zeus, wounded but still hiding the machinery of the stage in his belly Copenhagen, August 2019 Truth is hard to face certainly. In this last statement, I want to bring to your attention the crimes of Zeus against all of us. After raping and abducting Europa, finishing off Metis, Credits Credits The The Trial Trial of of Zeos Zeos was was aa performance performance lecture lecture curated curated by by Michael Michael Haldrup, Haldrup, and and written writtenby byDenis DenisMaksimov Maksimov and performed by Michael, Denis and Linh Le as part of the event Queering the Museum RULLETRAPPEKOREOGRAFI 110 Af Nikolaj Hollænder 111 STEDSSPECIFITET: ET STED, DER BLEV KALDT SUKKERTOPPEN Af Maria Blichfeldt Petersen 112 112 Jeg befinder mig i skrivende stund i den grønlandske by Maniitsoq, hvor jeg har boet siden sommeren 2019. Byen har 2561 indbyggere og er placeret på den grønlandske vestkyst. Maniitsoq er en del af Qeqqata Kommunia, som består af to byer Sisimiut og Maniitsoq samt seks bygder. Qeqqata Kommunia er 114 om deres land end med dem, der bor her. Jeg har altid været meget optaget af det særegne, det stedsspecifikke og de narrativer, vi konstruerer om steder. Både de steder vi kender, og de forestillede egenskaber vi tillægger steder, vi endnu ikke kender eller har besøgt. Siden jeg besluttede at flytte niitsoq indtil 1940erne faktisk var den største by i Grønland. Men i slutningen af 1970erne forsvandt fiskene, og fiskefabrikken måtte dreje nøglen om. Byen mistede en stor del af sine indtægter og mange blev gjort arbejdsløse. Mange år senere tændtes endelig et nyt håb for Maniitsoq. I 2008 beslutt der faktisk er stedets egentlige potentiale: Det hårde og ujævne fjeldterræn, som gør det så svært at bygge, men som omvendt giver fantastiske muligheder for aktiviteter som klatring og bjergbestigning. Jeg drømmer om, at her vil blive bygget en klatrevæg, hvor byens børn og legesyge sjæle kan øve s DOWN THE RABBIT HOLE EN SPECIALEFORTÆLLING Af Iben Marie Kromann 118 118 I februar 2019 begyndte jeg at kreere og skrive min sidste performance-design-opgave mit speciale. I forhold til dette jubilæumsskrift kunne jeg skrive om mange ting fra mit speciale; Jeg kunne gå i dybden med de teoretiske aspekter, der bl.a. omhandler oplevelsesøkonomi ud fra Pine og Gilmores teo RUMMET FØR OG EFTER 120 120 JEG STARTEDE mit speciale med at invitere til et samarbejde med Toftebjerg Them Bibliotek og Medborgerhus. Jeg havde observeret og brugt meget tid i det faktiske biblioteksrum, og kom til den konklusion, at rummet var stort set et perfekt design i forhold til at være funktionelt, praktisk og system GANGEN FØR OG EFTER 122 122 MED RESPEKT FOR BIBLIOTEKS HOVEDOPGAVE NEMLIG FORMIDLING AF LITTERATUR KUNNE JEG TRANSFORMERE DET LITTERÆRE VÆRK TIL EN OPLEVELSE I EN TREDIMENSIONEL FYSISK FORM OG STYRKE OPLEVELSEN AF VÆRKET MED EN MATERIALISERING, DER TILFØRTE VISUELLE, TAKTILE OG KROPSLIGE OPLEVELSER.. 123 Ved at mørklægge vi Det siger også noget om, hvordan man som designer ikke kan være sikker på opfattelsen af og reaktionen på designet. For som Jan Halberg Madsen beskriver i bogen Oplevelsesøkonomi: Oplevelsen skabes altså reelt hos forbrugeren selv. Det sker ud fra en række situationsbestemte faktorer - omgivelser, s Eventyrland. Dermed blev mine intentioner omkring en nysgerrig og fri brug af rummets fysiske installation indfriet. ALICE I EVENTYRLAND- RUMMET gav indlysende brugerne en oplevelse, herudover blev de biblioteksansatte opmærksomme på, at de kunne videreudvikle på bibliotekets formidling af kernemate TID MOLLUSKEN OG SKALTID - EN SPEKULATIV VANDRING LANGS LIGURIENS KYST Af Peter Kærgaard Andersen Abstrakt: I Italo Calvino's kosmikomiske novelle Shells and Time, filosoferer en mollusk over sin opfindelse af konkyliet og sin erfaring med planetær massedød. Den fortæller at den i sin lag på lag te gangspunktet for et fotografisk rejseessay hvor jeg undersøg er hvordan menneske og mollusk er forbundet i liguriens kulturarv, og hvordan skaltid kan ses i liguriens turist- og industrilandskab. Det er en spekulativ økologisk rejse, hvor jeg ser på de første liguriske mænd, der i deres gravpladser 128 spil følger mig da jeg bevæger op igennem landskabet og ser den moderne transformation af Pegli; motorvejen der bruser ud gennem bjergene med tung trafik og pendlere fra indlandet i Piemonte, rækker af kraner fra skibsværfter i Cornigliano, landingsbanerne der svinder i havet, pertroleumssiloerne un ping (Calvino:2009 p. 361). Den opgave, bliver for mollusken i Calvino's novelle uløselig, og tid som fænomen bliver først realiseret med artens forsvinden og nedlagring i geologisk strata: How could we have thought that that cemetary of all our shells was the real shell, (...) Now it it is clear th GASTON BACHELARDS SKRIVER i the Poetics of Space om skaller: that whenever life seeks to shelter, protect, cover or hide itself, the imagination sympathizes with the being that inhabits the protected space (Bachelard:1958 p. 151). Der er forbindelse mellem det poetiske drømmebillede om at bebo og hø 132 torvejen sidder et par, hånd i hånd, på en scooter. Gennemsvedt tager jeg et hvil på en betonklods i vejkanten. Jeg tænker på en promotionsvideo fra det nu nedlagte Enel kulkraftværk som grænser op til fyrtårnet. I videoens intro sidder en habitklædt herre på en dampmaskine. Der klippes til en glask det eksklusive eksotiske og det artificielle i sig selv er en form for skrøbelige skaltider; lag på lag af forbindelser til f.eks. kul eller kalk. Jeg ser en tom swimmingpool ved en nedlagt badeanstalt, en kvinde der solbader ved siden af en bulldoxer i et stenbrud, hendes hund logrer med halen. Jeg 3D REKONSTRUKTION AF GENISTA HISPANICA FRA JOHN RAYS PLANTEINDSAMLING. 135 UNDREVISNING Af Pernille Welent Sørensen og Anja Mølle Lindelof 136 136 TIL LÆSEREN Der er gode nyheder og dårlige nyheder. De dårlige nyheder: For at få det optimale ud af denne tekst kan du ikke nøjes med at sætte dig godt til rette med en kop kaffe og begynde at læse. Den gode nyhed: Kender du situationen, hvor du vil forstå, hvad uddannelsen i Performance-design går situationer som man typisk ikke ville lege med. Faktisk kan stort set alting begribes som Performance-design, og det er derfor at Performance-design kan være forskelligt for os hver især. UNDREVISNING er én måde at finde ud af, hvad Performance-design er for dig. For at udforske det ,er der en ting, du måske kan huske? Du er forpligtet på engageret at afprøve øvelserne i UNDREVISNING. Det betyder at GØRE det, øvelserne tilbyder, uanset hvad der viser sig! ØVELSERNE UNDREVISNING består af en uendeligt antal øvelser. Vi har valgt fire øvelser ud og du kan selv tilføje flere. Øvelserne er udformet papirlap som angiver hvilket kort I skal starte med. Alle fire øvelseskort er nummererede. Efter instruktionen er fuldført lægges kortet væk og den næste i teamet vælger en øvelse. ELLER 3. Find på jeres egne regler til at vælge kort Træf en beslutning om, hvordan I udvælger kort før start. Og hold 141 142 143 144 EFTERSPIL Når vi vælger at bruge ordspillet UNDREVISNING som overskrift, er det selvfølgelig for at fremhæve sammenhængen mellem undervisning og dét at undre sig. Det er vi ikke de første, som gør. Forundringsparathed som alternativ til et i jobsammenhæng fremherskende mantra om forandringsparathed ud fra en grundlæggende kartiansk dualistisk adskillelse af krop og ånd? Når meget undervisning stadig handler om at tilegne sig generiske metodeværktøjer og kunne reproducere eksisterende viden? Lidt forenklet kan man sige, at det handler om forholdet mellem teori og praksis. UNDREVISNING er en måd VISUEL NOTATION Af Hans Emil Gjerding 147 147 Når vi som performative designere står dér, i fokus som hovedtalere, helt solo, foran producenter, arrangører, medarbejdere og medvirkende og andre gode folk, for at få alle til at se det samme billede som du; så brug den visuelle notations kraftfulde enkelhed i billedsamspil med den visuelle kommun En notation Et billede på tomrum ... En notation Et billede på menneskerum 149 En notation Ikke et billede af ... det er en notation på noget TAK til René Magritte En notation er enkel visualisering, af noget som ENDNU ikke er ... det noget du har i hovedet, på papiret, på computeren ... det noget skal vi se for os, samtidigt! hg/26.11. kl. 7:20 150 NOGET NOGET VED VED MUSIKMUSIKKEN? KEN? KRONIK I POLITIKEN 21. NOVEMBER 2006 KRONIK I POLITIKEN 21. NOVEMBER 2006 Af Olav Harsløf og Niels Erik Wille Af Olav Harsløf og Niels Erik Wille I det danske kunst-, teater- og musikliv er I det danske kunst-, teater- og musikliv er der noget der fungerer o ALLE HYTTER SIG SELV Gitte Christiansen, Louisevej 85, Haderslev: Det er beskæmmende at se, hvordan flere og flere grupper i det danske velfærdssamfund strejker og blokerer for et godt ord. På bare to måneder har aviserne været fyldt af to store eksempler: først forældre og Frank Aaen, MF, Enhedsli DANSK FOLKEPARTIS uddannelsesordfører, Martin Henriksen, har med stort engagement ytret bekymring for ramadanens indflydelse på de muslimske elevers koncentrationsevne i skolen. Eleverne sulter som bekendt under ramadanen, og sulten forringer som bekendt koncentrationsevnen. Selv om skoleinspektører le nok (...) Udfordringen er ikke mere af det samme. Udfordringen er mere kvalitet for pengene. REGERINGEN UDPEGER med kvalitetsreformen i alt fem temaer, som skal diskuteres: 1) frit valg, brugerinddragelse og personligt ansvar, 2) sammenhængende service med respekt for borgeren, 3) klare mål og a Andel brugere der er meget tilfredse Andel brugere der er tilfredse ution Skole tsreform' Hjemmehjælp JH 6346 statsminister kan nogle gange blande sig, hvis han synes, udviklingen går for trægt. Schlüter gjorde det i 1988, da Statsministeriet formulerede Handlingsplan for afbureaukratisering. P 156 15 ÅRS JUBILÆET BLEV FEJRET MED STUDERENDE, KOLLEGER, KANDIDATER OG VENNER PÅ HUSETS MUSIKTEATER I KØBENHAVN I OKTOBER 2019. 157 158