DET MENTALE HJUL I det øverste lag i den sportspsykologiske mo- del ligger det mentale hjul. Kernen (centrum i hjulet) i at være mentalt stærk at kunne handle i overensstemmelse med sine motiver og vær- dier, selv når man står ansigt til ansigt med svære tanker og følelser. Tvivl og bekymring er en naturlig og uundgåelig del af elitesport. Som støtte til udvikling af mental styrke i træning og konkurrence arbejder vi med det, vi kalder 3R-modellen samt syv centrale færdigheder. 3R-MODELLEN Atleter oplever i konkurrencer at blive kapret af uhensigtsmæssige tanker og følelser og mi- ste fokus. Ved at træne evnen til at registrere når det sker, samt hvilke tanker og følelser der forstyrrer, har atleten mulighed for at genfinde fokus og handle mere optimalt. Processen inde- bærer tre elementer: Registrér: at registrere de tanker, følelser og fornemmelser, der trækker atleten væk fra fokus på opgaven og væk fra den, man gerne vil være. Release; at acceptere ubehagelige tanker og følelser frem for at kæmpe mod dem. Refokusér; at rette fokus tilbage på opgaven. Målsætning - giver retning, fokus og motiva- tion. Typisk har eliteatleter en række resultat- mål, men atleter der opnår succes finder ligeså stor motivation og mening i at arbejde hårdt med procesmål. Konstruktive evalueringer - at evaluere sine mål og sine præstationer er en vigtigt forudsæt- ning for at udvikle sig og skabe læring. Kon- struktiv evaluering betyder i denne sammen- hæng, at atleterne primært fokuserer på sig selv og på det, de kan gøre bedre for at skabe læring og fornyet motivation. Koncentration - handler om at skabe fokus og rette sin opmærksomhed mod de relevante in- formationer med den rette intensitet. Det hand- ler også om at have evnen til at refokusere, når noget uventet sker, eller hvis man oplever for- styrrelser. Indre dialog - den indre dialog finder sted i vores tanker. Atleter oplever fx en indre dialog mellem en resultatorienteret og en procesorien- teret side af sig selv eller mellem en negativ og en positiv side. Denne dialog har stor betydning for fokus og motivation. Derfor er det vigtigt at lære enten at styre dialogen eller at tage den indre dialog mindre alvorligt og bogstaveligt. Stresshåndtering - håndtering af stress, pres, forventninger eller bekymringer er afgørende for at præstere optimalt. Øget bevidsthed om egne reaktioner hjælper atleten med at hånd- tere ubehag og holde fokus på det, der betyder noget i konkurrence/kamp. Visualisering - via vores sanser skaber vi men- tale forestillinger. Man træner sine mentale forestillinger og forberede sig på konkurren- ce- og træningssituationer. Forskning viser at nervebaner og muskler aktiveres gennem den mentale forestilling, som havde man foretaget handlingerne i virkeligheden. Game plan - handler om at have nogle klare praktiske og mentale strategier og rutiner for tiden op til konkurrence, under konkurrence og efter konkurrence. Det skaber ro og fokus, og hjælper én til at finde det rette spændings- niveau. TEAM DANMARKS SPORTSPSYKOLOGISKE FILOSOFI FORSTÅ TEAM DANMARKS SPORTSPSYKOLOGISKE YDELSER OG METODER VISIONER Visionen for Team Danmarks sportspsykologiske arbejde er: At atleter og trænere opnår de rette mentale redskaber til at præstere optimalt på højeste internationale niveau. At hjælpe med at skabe træningsmiljøer i verdensklasse. At den enkelte eliteatlet oplever mening og værdi i livet SPORT OG PSYKOLOGI GRUNDLÆGGENDE ANTAGELSER 1 2 3 4 5 6 Der er ingen genveje. Derfor forventer vi, at atleter og trænere tager medansvar for det sportspsykologiske arbejde. Toppræstationer kræver solide psykologiske færdigheder og indsigt. Selv med færdigheder opstår der modgang undervejs. Derfor ar DERFOR ARBEJDER VI, SOM VI GØR Det sportspsykologiske arbejde bygger på et so- lidt fundament af sportspsykologisk forskning og tager udgangspunkt i anerkendte teorier om, hvordan man skaber forandring. TÆT SAMMENHÆNG MELLEM TANKER, FØLELSER OG PRÆSTATIONER Den kognitive psykologi sætter spot på sam holdet tættere på eller længere fra at nå dets mål. For at optimere et holds måde at fungere på, må vi tage fat i det konkrete, i det der sker på ba- nen. Hvad gør de enkelte spillere, og hvordan påvirker det de andre spillere? Hvilken betyd- ning får det, der sker i relationen mellem dem? lig med e TEAM DANMARKS SPORTSPSYKOLOGISKE MODEL Den sportspsykologiske model beskriver ind- holdet i det sportspsykologiske arbejde, dvs. hvilke niveauer, lag og temaer, vi tager fat i, når vi samarbejder med atleter og trænere om at skabe toppræstationer. Modellens centrum er en trekant, der repræ- senterer LIVET SOM ELITEATLET Det midterste lag i modellen handler om at håndtere livet som eliteatlet, dvs. om atletens evne til at genopladning, planlægning, håndte- ring af karrierefaser og sport-life-balance. Karriere- og livsfaser - overgange mellem for- skellige faser i en elitesportskarriere er centra REGI R S E T G R IS E T R R ER VISUALISERING KONCENTRATION GAMEPLAN HVEM VIL DU VÆRE SOM ATLET? STRESS- HÅNDTERING MÅLSÆTNING MÅLSÆTNING KONSTRUKTIV EVALUERING INDRE DIALOG REL E E LE EA R S AS E DET MENTALE HJUL I det øverste lag i den sportspsykologiske mo- del ligger det mentale hjul. Kernen (centrum i hjulet) i at være mentalt stærk at kunne handle i overensstemmelse med sine motiver og vær- dier, selv når man står ansigt til ansigt med svære tanker og følelser. Tvivl og bekymring er en TEAMET Et team kan være alt lige fra en double i bad- minton eller et makkerskab i en båd, til et håndbold- eller ishockeyhold med ca. 20 spil- lere. Vi anskuer også en træningsgruppe som et team, da de ofte er afhængige af hinanden og har et fælles mål om at udvikle sig. tere på målet. Sammenhold e YDELSER Vores ydelser retter sig mod tre målgrupper: individuelle atleter og trænere, teamet og træ- ningsgruppen, samt forbundet og organisatio- nen. Samtidig kan vores ydelser have mange former, fra korte kurser over længerevarende indsatser. Generelt efterstræber vi, at ydelser- ne kommer så tæt LÆS MERE OM SPORTSPSYKOLOGI PÅ TEAMDANMARK.DK Tean Danmark Idrættens Hus Brøndby Stadion 20 2605 Brøndby www.teamdanmark.dk