Retningslinjer for
reklamationsbehandling
Branchevejledningen for reklamationsbehandling gælder i det omfang,
der ikke er aftalt andre betingelser ved levering og lægning af trægulve,
eller hvor der foreligger særlige leverandørbetingelser.
Reklamation
Mangler ved produkter og ved udførelse af gulve er reklamationsberettigede i det omfang at:
De leverede materialer ikke er som aftalt eller af sædvanlig god kvalitet, f.eks. i henhold til leverandørens produktdatablad eller vareprøve.
Arbejdet ikke er udført som aftalt efter bygherrens anvisning eller fagmæssigt korrekt, f.eks. i henhold til leverandørens lægningsanvisning.
Mangler
Mangler ved de leverede gulvprodukter, som skyldes, f.eks. transportskader eller produktionsfejl, bør omgående returneres og ombyttes eller
erstattes.
Mangler ved leverancer, f.eks. i form af for lille mængde, fejllevering
mv., skal uden ophør påpeges over for leverandøren og afhjælpes.
Modtagelse af åbenlys fejllevering bør afvises.
Mangler ved udførelse af gulve i form af skønhedsfejl eller svigt, der
ligger ud over gældende udfaldskrav og udseendekriterier bør påpeges
og som udgangspunkt afhjælpes af gulvlæggeren, se også TRÆfakta 02
og TRÆfakta 04.
Forhold, der har baggrund i almindeligt slid og ælde, utilstrækkelig eller
mangelfuld vedligeholdelse, vand- eller fugtskader, fysiske beskadigelser ved brug, overbelastning i forhold til gulvets normale anvendelsesområde eller anden uagtsomhed ved anvendelse af gulvet, er ikke en
mangel og dermed ikke reklamationsberettiget.
4 TRÆGULVE REKLAMATION TRÆfakta 03
Trægulve Reklamation
Trægulve reklamation Branchevejledningen for behandling af reklamationer fastlægger generelle regler for reklamation og visuel vurdering af gulve. Vejledningen definerer: Hvilke mangler der kan være omfattet af reklamation Hvordan afhjælpningen kan finde sted Retningslinjer for visuel vurdering
Retningslinjer for reklamationsbehandling Branchevejledningen for reklamationsbehandling gælder i det omfang, der ikke er aftalt andre betingelser ved levering og lægning af trægulve, eller hvor der foreligger særlige leverandørbetingelser. Reklamation Mangler ved produkter og ved udførelse af gulve
Reklamation Reklamation skal ske til den, som har leveret og udført gulvet, og umiddelbart efter at manglen er konstateret. For behandling af en reklamation skal følgende så vidt muligt være oplyst: Gulvtype, træart, overfladebehandling og dimensioner, dokumenteret i form af faktura, bagsidemærke (
6 TRÆGULVE REKLAMATION TRÆfakta 03
Retningslinjer for visuel vurdering Vurdering af gulvoverflader for visuelle skønhedsfejl skal foregå ved almindeligt dagslys. Gulvene betragtes i medlys, i almindelig øjenhøjde (ca. 160 cm over gulvfladen) og i en vinkel på ca. 45 grader. Skønhedsfejl, som ikke er synlige ved den anviste betragtnin
D enne vejledning, TRÆfakta 03, Trægulve reklamation, indgår i en serie af branchevejledninger, som udarbejdes i et fagligt forum for trægulve under fællesmærket TRÆgulve. Det faglige forum for trægulve er et samarbejde mellem ledende gulvproducenter, gulvleverandører og brancheorganisationer med