Reklamation
Reklamation skal ske til den, som har leveret og udført gulvet, og
umiddelbart efter at manglen er konstateret.
For behandling af en reklamation skal følgende så vidt muligt være
oplyst:
Gulvtype, træart, overfladebehandling og dimensioner, dokumenteret
i form af faktura, bagsidemærke (foto) og pakke ID.
Leverings- og lægningstidspunkt
Dokumentation for temperatur, luftfugtighed og træfugt på lægningstidspunktet, f.eks. i form af gulvlæggerens KS-rapport (kvalitetssikringsrapport).
Dokumentation for at manglen skyldes afvigelser fra gældende lægningsanvisning, produktblad eller mangelfuld udførelse, helst bilagt
retvisende fotodokumentation.
Til vurdering af skønhedsfejl og svigt henvises til TRÆfakta 04 Trægulve
vurdering af udseende og svigt.
Afhjælpning
Leverandør og gulvlægger har ret og pligt til at afhjælpe påviste mangler, som skyldes deres forhold. Reklamation og afhjælpning kan være
reguleret af indgået aftale om arbejder og leverancer iht. AB92 eller
AB-Forbruger. Hvor der ikke foreligger aftale om arbejder og leverancer,
gælder dansk rets almindelige bestemmelser.
TRÆfakta 03 TRÆGULVE REKLAMATION 5
Trægulve Reklamation
Trægulve reklamation Branchevejledningen for behandling af reklamationer fastlægger generelle regler for reklamation og visuel vurdering af gulve. Vejledningen definerer: Hvilke mangler der kan være omfattet af reklamation Hvordan afhjælpningen kan finde sted Retningslinjer for visuel vurdering
Retningslinjer for reklamationsbehandling Branchevejledningen for reklamationsbehandling gælder i det omfang, der ikke er aftalt andre betingelser ved levering og lægning af trægulve, eller hvor der foreligger særlige leverandørbetingelser. Reklamation Mangler ved produkter og ved udførelse af gulve
Reklamation Reklamation skal ske til den, som har leveret og udført gulvet, og umiddelbart efter at manglen er konstateret. For behandling af en reklamation skal følgende så vidt muligt være oplyst: Gulvtype, træart, overfladebehandling og dimensioner, dokumenteret i form af faktura, bagsidemærke (
6 TRÆGULVE REKLAMATION TRÆfakta 03
Retningslinjer for visuel vurdering Vurdering af gulvoverflader for visuelle skønhedsfejl skal foregå ved almindeligt dagslys. Gulvene betragtes i medlys, i almindelig øjenhøjde (ca. 160 cm over gulvfladen) og i en vinkel på ca. 45 grader. Skønhedsfejl, som ikke er synlige ved den anviste betragtnin
D enne vejledning, TRÆfakta 03, Trægulve reklamation, indgår i en serie af branchevejledninger, som udarbejdes i et fagligt forum for trægulve under fællesmærket TRÆgulve. Det faglige forum for trægulve er et samarbejde mellem ledende gulvproducenter, gulvleverandører og brancheorganisationer med