Højenehuset / K2
Målgruppe
I Højenehuset vil der ofte arbejdes med et indslusningsforløb, så eleven gradvist kan lære stedet, elever og personale
at kende. I et sådant forløb er det muligt at en lærer eller pædagog inden opstarten kommer på et eller flere hjemmebesøg og/eller besøg i institutionen. Indslusningsforløbet kan
også involvere et eller flere besøg på skolen, så eleven bliver
bekendt med de nye lokaler og omgivelser.
Eleverne i Højenehuset har brug for et skoletilbud, der kan
hjælpe, støtte og understøtte den generelle udvikling, med
et særligt fokus på udviklingen af sociale færdigheder og
kommunikation.
I Højenehsuet vil mange af eleverne befinde sig indenfor
autismespektret eller på anden vis have udfordringer i relation til social kommunikation. Fælles for en del af eleverne i
Højenehuset vil være, at de ligger i den del af spektret, hvor
der er brug for en høj grad af støtte i forhold til selvstændighed og læring. Det, der samler gruppen, er, at der er brug
for en høj grad af støtte i forhold til udviklingen af sociale og
personlige kompetencer.
Undervisningen foregår i afgrænsede og meget genkendelige, overskuelige og strukturerede miljøer. Hver dag gennemgås dagens plan og understøttes visuelt af piktogrammer.
Visualisering, konkretisering, systematik og organisering af
tid og rum er en væsentlig del af hverdagen. Der kan være
tale om støtte til eleven via farvekoder, piktogrammer eller
detaljerede guidesystemer. På den måde bliver forventninger og intentioner i hverdagen meget direkte synlige.
I Højenehuset arbejdes der med læring i et bredere livsperspektiv, f.eks. i forhold til at spise med kniv og gaffel, klæde
sig på, følge en plan, handle ind osv.
Der arbejdes med at understøtte eleverne kommunikativt,
idet nogle elever ikke udvikler et verbalt sprog. I Højenehuset tilbydes derfor træning i kommunikation i det daglige
arbejde og i elevernes daglige aktiviteter. Der anvendes visuel støtte, AVAZ, PECS, Tegn til Tale og andre kommunikationsstøttende foranstaltninger.
Højene Huset Vellingshøjvej 368 9800 Hjørring
19
Indholdsfortegnelse Om Hjørringskolens symbol . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Velkommen til Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Om Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Grundlæggende værdier .
Om HJØRRINGSKOLENs symbol Stjernen som symbol handler om at kunne lyse i kraft af sig selv, men også at vide at man som elev i Hjørringskolen indgår i et fællesskab. Enhver elev i Hjørringskolen arbejder med mål. Nogle af målene kan eleven nå hurtigt og andre har et langsigtet perspektiv. At række e
Velkommen til HJØRRINGSKOLEN Vi vil gerne invitere dig og dit barn indenfor i et varmt og åbent fællesskab med en tryg og lærerig hverdag. Vi ønsker at give hver enkelt elev tid og ro til at lære og udvikle sig selv. Og vi ønsker at give alle elever mulighed for samt plads til at udfordre sig selv o
Om HJØRRINGSKOLEN Hjørringskolen er en samlet organisatorisk enhed, som indeholder alle specialklasser i Hjørring Kommune. Skolen har egen bestyrelse, skoledistriktsleder, lederteam og administration. Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdel
Grundlæggende værdier Forældresamarbejde Værdigrundlaget i Hjørring Kommunes skolepolitik er en vigtig grundsten i, hvordan det skal være for en elev at gå i skole i Hjørringskolen. Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere. I Hjørring Kommune har alle elever ret til gode, lærende og tr
Pædagogisk fundament Eksternt samarbejde I Hjørringskolen har vi det fælles pædagogiske udgangspunkt, at børn gør det godt, hvis de kan. Hvis ikke de kan, er der noget, der er kommet i vejen for dem. Det kan være kognitive, følelsesmæssige eller sociale vanskeligheder, der stiller sig i vejen for
Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdelt i syv afdelinger med forskellige navne. 8
OK-Klasserne Se side 22 og 23. A-Klasserne Se side 10 og 11. F-Klasserne Se side 20 og 21. K-Klasserne Se side 12 og 13. Højenehuset / K2 Se side 18 og 19. S-Klasserne Se side 14 og 15. G-Klasserne Se side 16 og 17. 9
10
A-Klasserne Målgruppe I skolens A-klasser undervises der i alle folkeskolens fag, og der arbejdes altid som udgangspunkt hen imod folkeskolens afgangsprøve. Alle elever deltager altså i fagfaglig undervisning i forskellig udstrækning. I A-klasserne har eleverne alle et stort behov for struktur og
12
K-Klasserne Målgruppe I K-klasserne er den overordnede pædagogiske tilgang inspireret af TEACCH-pædagogik. Her spiller struktur, visuelle tilgange, forudsigelighed og tydelighed en stor rolle og er gennemgående for arbejdet i alle klasserne. I K-klasserne går elever, der har brug for støtte til u
14
S-Klasserne Målgruppe Arbejdet i S-klasserne sigter mod elevernes afgangsprøver i 9.klasse i grundfagene: dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Derudover arbejdes der oplevelsesorienteret med forskellige aktiviteter for at stimulere den sproglig tilegnelse gennem elevgruppens fælles oplevelser.
16
G-Klasserne Målgruppe Arbejdet med eleverne tager sit udgangspunkt i Det Heliotropiske Princip. Et princip der handler om, at man udvikler sig, når man strækker sig efter eller vender sig mod lyset altså, det gode som giver mening, energi og viser en mulig vej for at komme godt videre. Den bagved
18
Højenehuset / K2 Målgruppe I Højenehuset vil der ofte arbejdes med et indslusningsforløb, så eleven gradvist kan lære stedet, elever og personale at kende. I et sådant forløb er det muligt at en lærer eller pædagog inden opstarten kommer på et eller flere hjemmebesøg og/eller besøg i institutionen
20
F-Klasserne Målgruppe I F-Klasserne arbejder pædagoger og lærere på at skabe et roligt og trygt miljø. Der arbejdes med afsæt i neuropædagogisk viden og praksis, og herudfra at pædagoger og lærere formår at afstemme sig følelsesmæssigt med eleverne. Eleverne i F-Klasserne vil på forskellig vis væ
22
OK-Klasserne Målgruppe I OK-Klasserne arbejdes der med at skabe et lærings- og undervisningsmiljø, hvor alle elever gennem en dannelses- og uddannelsesproces, kan udvikle integritet og oplevelse af identitet. Eleverne i OK-Klasserne vil alle være elever, hvor der er brug for en meget høj grad af
24
Kontaktoplysninger A-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Fuglsigvej 1, 9800 Hjørring K-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Vellingshøjvej 368, 9800 Hjørring Skoleleder Kristina Toft Tlf. 4193 4193 Mail: kristina.toft@hjoerring.dk Skoleleder Rikke Hedenskog Tlf. 4122 5887 Mail: rikke.hedenskog@hjoerring.dk G&S-Klasser
HJØRRINGSKOLEN Administration: Norgesvej 6 9800 Hjørring Telefon 7233 4020 hjoerringskolen@hjoerring.dk www.hjoerringskolen.dk