Grundlæggende værdier
Forældresamarbejde
Værdigrundlaget i Hjørring Kommunes skolepolitik er en
vigtig grundsten i, hvordan det skal være for en elev at gå i
skole i Hjørringskolen.
Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere.
I Hjørring Kommune har alle elever ret til gode, lærende og
trivselsfremmende rammer i deres skoleliv. Alle elever har
evner og styrker, som løbende skal opdages og udvikles i
samspil med andre i de fællesskaber, som eleverne er en del
af i skolen. Alle elever skal have mulighed for at udvikle sig til
robuste og livsduelige mennesker, som mestrer livet.
I Hjørringskolen undervises eleverne så vidt muligt i alle folkeskolens obligatoriske fag samt valgfag, og der arbejdes
hen imod at tilegne sig kompetencerne i Fælles Mål. Hvis
en elev mangler færdigheder i forhold til at nå de beskrevne kompetencemål, er det vores opgave at støtte eleven og
stille krav inden for nærmeste udviklingszone, så eleven kan
blive så dygtig som muligt. Det understreges, at eleverne
således tilbydes det samme som elever i almendelen, men
tilgangen adskiller sig, da vi tager udgangspunkt i den enkelte elevs og fællesskabets forudsætninger.
Den systemiske tænkning i Hjørringskolen betyder, at vi
ser elevernes vanskeligheder som noget kontekstuelt og
ikke iboende eleven selv. Derfor er vi meget opmærksomme på de forskellige perspektiver, vi kan tage i forhold til
vanskelighederne. Her oplever vi, at det systemiske og kontekstuelle perspektiv, giver os de bedste handlemuligheder
og dermed mulighed for at skabe positive forandringer for
eleverne.
6
I samarbejdet er det afgørende, at der er en tæt kontakt
mellem skole og hjem, således at der løbende og gensidigt
informeres om emner, der kan have relevans for elevens
skolegang og hjemmesituation. Åbenhed, tillid og respekt
er kendetegnende for dette samarbejde.
I samarbejdet er det altid fokus på elevens styrkesider, og vi
anerkender, at forældrene kender deres barn bedst og kan
bidrage med nyttig viden, som skolen kan bruge i tilrettelæggelsen af den samlede skoledag, der passer bedst til den
enkelte elev. Vi tror på, at et godt og udvidet samarbejde
mellem skole og hjem er en grundlæggende forudsætning
for, at den enkelte elev kan lære og trives bedst muligt.
Du vil som forældre opleve at blive inviteret til et tæt samarbejde med skolen ved skole/hjemsamtaler og netværksmøder. I netværksmøder kan der udover pædagoger, lærere og
skoleleder fra skolen være deltagelse af uddannelses og
erhvervsvejleder fra Unge- og Uddannelsesafdelingen, psykologer, fysioterapeuter, SSP-konsulenter eller tale/hørekonsulenter fra PPR og socialrådgivere fra børnefamilie- eller
handicapområdet.
Indholdsfortegnelse Om Hjørringskolens symbol . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Velkommen til Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Om Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Grundlæggende værdier .
Om HJØRRINGSKOLENs symbol Stjernen som symbol handler om at kunne lyse i kraft af sig selv, men også at vide at man som elev i Hjørringskolen indgår i et fællesskab. Enhver elev i Hjørringskolen arbejder med mål. Nogle af målene kan eleven nå hurtigt og andre har et langsigtet perspektiv. At række e
Velkommen til HJØRRINGSKOLEN Vi vil gerne invitere dig og dit barn indenfor i et varmt og åbent fællesskab med en tryg og lærerig hverdag. Vi ønsker at give hver enkelt elev tid og ro til at lære og udvikle sig selv. Og vi ønsker at give alle elever mulighed for samt plads til at udfordre sig selv o
Om HJØRRINGSKOLEN Hjørringskolen er en samlet organisatorisk enhed, som indeholder alle specialklasser i Hjørring Kommune. Skolen har egen bestyrelse, skoledistriktsleder, lederteam og administration. Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdel
Grundlæggende værdier Forældresamarbejde Værdigrundlaget i Hjørring Kommunes skolepolitik er en vigtig grundsten i, hvordan det skal være for en elev at gå i skole i Hjørringskolen. Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere. I Hjørring Kommune har alle elever ret til gode, lærende og tr
Pædagogisk fundament Eksternt samarbejde I Hjørringskolen har vi det fælles pædagogiske udgangspunkt, at børn gør det godt, hvis de kan. Hvis ikke de kan, er der noget, der er kommet i vejen for dem. Det kan være kognitive, følelsesmæssige eller sociale vanskeligheder, der stiller sig i vejen for
Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdelt i syv afdelinger med forskellige navne. 8
OK-Klasserne Se side 22 og 23. A-Klasserne Se side 10 og 11. F-Klasserne Se side 20 og 21. K-Klasserne Se side 12 og 13. Højenehuset / K2 Se side 18 og 19. S-Klasserne Se side 14 og 15. G-Klasserne Se side 16 og 17. 9
10
A-Klasserne Målgruppe I skolens A-klasser undervises der i alle folkeskolens fag, og der arbejdes altid som udgangspunkt hen imod folkeskolens afgangsprøve. Alle elever deltager altså i fagfaglig undervisning i forskellig udstrækning. I A-klasserne har eleverne alle et stort behov for struktur og
12
K-Klasserne Målgruppe I K-klasserne er den overordnede pædagogiske tilgang inspireret af TEACCH-pædagogik. Her spiller struktur, visuelle tilgange, forudsigelighed og tydelighed en stor rolle og er gennemgående for arbejdet i alle klasserne. I K-klasserne går elever, der har brug for støtte til u
14
S-Klasserne Målgruppe Arbejdet i S-klasserne sigter mod elevernes afgangsprøver i 9.klasse i grundfagene: dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Derudover arbejdes der oplevelsesorienteret med forskellige aktiviteter for at stimulere den sproglig tilegnelse gennem elevgruppens fælles oplevelser.
16
G-Klasserne Målgruppe Arbejdet med eleverne tager sit udgangspunkt i Det Heliotropiske Princip. Et princip der handler om, at man udvikler sig, når man strækker sig efter eller vender sig mod lyset altså, det gode som giver mening, energi og viser en mulig vej for at komme godt videre. Den bagved
18
Højenehuset / K2 Målgruppe I Højenehuset vil der ofte arbejdes med et indslusningsforløb, så eleven gradvist kan lære stedet, elever og personale at kende. I et sådant forløb er det muligt at en lærer eller pædagog inden opstarten kommer på et eller flere hjemmebesøg og/eller besøg i institutionen
20
F-Klasserne Målgruppe I F-Klasserne arbejder pædagoger og lærere på at skabe et roligt og trygt miljø. Der arbejdes med afsæt i neuropædagogisk viden og praksis, og herudfra at pædagoger og lærere formår at afstemme sig følelsesmæssigt med eleverne. Eleverne i F-Klasserne vil på forskellig vis væ
22
OK-Klasserne Målgruppe I OK-Klasserne arbejdes der med at skabe et lærings- og undervisningsmiljø, hvor alle elever gennem en dannelses- og uddannelsesproces, kan udvikle integritet og oplevelse af identitet. Eleverne i OK-Klasserne vil alle være elever, hvor der er brug for en meget høj grad af
24
Kontaktoplysninger A-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Fuglsigvej 1, 9800 Hjørring K-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Vellingshøjvej 368, 9800 Hjørring Skoleleder Kristina Toft Tlf. 4193 4193 Mail: kristina.toft@hjoerring.dk Skoleleder Rikke Hedenskog Tlf. 4122 5887 Mail: rikke.hedenskog@hjoerring.dk G&S-Klasser
HJØRRINGSKOLEN Administration: Norgesvej 6 9800 Hjørring Telefon 7233 4020 hjoerringskolen@hjoerring.dk www.hjoerringskolen.dk