Pædagogisk fundament
Eksternt samarbejde
I Hjørringskolen har vi det fælles pædagogiske udgangspunkt, at børn gør det godt, hvis de kan. Hvis ikke de kan,
er der noget, der er kommet i vejen for dem. Det kan være
kognitive, følelsesmæssige eller sociale vanskeligheder, der
stiller sig i vejen for elevernes læring og trivsel. Her har teamet omkring eleven en stor opgave i at justere og tilpasse undervisningen, så eleverne oplever den meningsfuld og dermed får det bedste udgangspunkt for at lære. Målet bliver
samtidig at styrke elevernes kognitive, følelsesmæssige og
sociale kompetencer.
For at sikre en god udvikling for alle elever, er det ofte en
god ide, at lærere og pædagoger søger ekstern vejledning
og sparring. Det betyder, at vi i Hjørringskolen arbejder
tæt sammen med UE-vejledere, SSP, PPR, børnefamilie og
handicapafdelingen, sundhedsplejerske, fysioterapeuter, tale-høre konsulenter og mange andre.
Vi tror på, at vores elever lærer af at lykkes! For os er det meget vigtigt, at vi stiller krav på en sådan måde, at eleverne
lykkes og har succes med de opgaver, de skal løse, og de
mål de har.
Det er skolens ansvar, at eleverne lærer det, de skal. Derfor er
det vigtigt for os at arbejde med at analysere, hvad der kommer i vejen, hvis en elev ikke lærer det han skal. Vi tror på, at
den der tager ansvar kan påvirke, og det er skolens ansvar at
finde veje til at skabe læring og trivsel hos hver enkelt elev.
Fortællinger om eleven er altafgørende for, hvordan eleven
lykkes. Derfor er vi i Hjørringskolen bevidste om narrativers
betydning for elevernes skolegang. Det er vores opgave at
finde nye veje, skabe nye gode fortællinger og være opmærksomme på hvilke fortællinger, der skabes, hvis en elev
har det svært.
Velfungerende samspil og relationer mellem eleverne og de
voksne er afgørende for at kunne give eleverne de bedste
betingelser for læring og trivsel. Derfor er vi meget bevidste
om kvaliteten af samspillet og relationerne.
Sparring med PPR
PPR er en væsentlig faktor i det fælles forberedende arbejde i forbindelse med visiteringen af en elev. Derudover får
teamene løbende sparring fra PPR omkring udvikling af
pædagogiske indsatser til de enkelte elever. Det kan være
sparring med psykologer, tale/høre-konsulenter eller fysioterapeuter.
Karrierelæring og praktikkoordinering
I forlængelse af arbejdet med Ungestrategien har vi et tæt
samarbejde mellem det enkelte team omkring eleverne og
vores karrierelæringsvejleder/praktikkoordinator.
Brobygning
I alle Hjørringskolens afdelinger arbejdes der med brobygning. Brobygningen kan være til almenskolen, hvor elever
er med i frikvarterer eller enkelte fag. Hos nogle elever giver
det mening at deltage i kommunens tilbud om brobygning
til 10.klasse eller/og andre ungdomsuddannelser, hvilket
Hjørringskolen naturligvis understøtter.
Brobygningen kan også foregå i samarbejde med karrierelæringsvejleder/praktikkoordinator og uddannelses og
erhvervsvejleder, hvor der etableres samarbejde med den
lokale omverden. Det kan eksempelvis være praktikker på
forskellige virksomheder i Hjørring Kommune.
Vi har altid den enkelte elevs forudsætninger og nærmeste
udviklingszone for øje, når vi igangsætter brobygning og
praktikker.
7
Indholdsfortegnelse Om Hjørringskolens symbol . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Velkommen til Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Om Hjørringskolen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Grundlæggende værdier .
Om HJØRRINGSKOLENs symbol Stjernen som symbol handler om at kunne lyse i kraft af sig selv, men også at vide at man som elev i Hjørringskolen indgår i et fællesskab. Enhver elev i Hjørringskolen arbejder med mål. Nogle af målene kan eleven nå hurtigt og andre har et langsigtet perspektiv. At række e
Velkommen til HJØRRINGSKOLEN Vi vil gerne invitere dig og dit barn indenfor i et varmt og åbent fællesskab med en tryg og lærerig hverdag. Vi ønsker at give hver enkelt elev tid og ro til at lære og udvikle sig selv. Og vi ønsker at give alle elever mulighed for samt plads til at udfordre sig selv o
Om HJØRRINGSKOLEN Hjørringskolen er en samlet organisatorisk enhed, som indeholder alle specialklasser i Hjørring Kommune. Skolen har egen bestyrelse, skoledistriktsleder, lederteam og administration. Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdel
Grundlæggende værdier Forældresamarbejde Værdigrundlaget i Hjørring Kommunes skolepolitik er en vigtig grundsten i, hvordan det skal være for en elev at gå i skole i Hjørringskolen. Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere. I Hjørring Kommune har alle elever ret til gode, lærende og tr
Pædagogisk fundament Eksternt samarbejde I Hjørringskolen har vi det fælles pædagogiske udgangspunkt, at børn gør det godt, hvis de kan. Hvis ikke de kan, er der noget, der er kommet i vejen for dem. Det kan være kognitive, følelsesmæssige eller sociale vanskeligheder, der stiller sig i vejen for
Hjørringskolen tilbyder specialundervisning til børn med vidt forskellige behov. Derfor er vi opdelt i syv afdelinger med forskellige navne. 8
OK-Klasserne Se side 22 og 23. A-Klasserne Se side 10 og 11. F-Klasserne Se side 20 og 21. K-Klasserne Se side 12 og 13. Højenehuset / K2 Se side 18 og 19. S-Klasserne Se side 14 og 15. G-Klasserne Se side 16 og 17. 9
10
A-Klasserne Målgruppe I skolens A-klasser undervises der i alle folkeskolens fag, og der arbejdes altid som udgangspunkt hen imod folkeskolens afgangsprøve. Alle elever deltager altså i fagfaglig undervisning i forskellig udstrækning. I A-klasserne har eleverne alle et stort behov for struktur og
12
K-Klasserne Målgruppe I K-klasserne er den overordnede pædagogiske tilgang inspireret af TEACCH-pædagogik. Her spiller struktur, visuelle tilgange, forudsigelighed og tydelighed en stor rolle og er gennemgående for arbejdet i alle klasserne. I K-klasserne går elever, der har brug for støtte til u
14
S-Klasserne Målgruppe Arbejdet i S-klasserne sigter mod elevernes afgangsprøver i 9.klasse i grundfagene: dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi. Derudover arbejdes der oplevelsesorienteret med forskellige aktiviteter for at stimulere den sproglig tilegnelse gennem elevgruppens fælles oplevelser.
16
G-Klasserne Målgruppe Arbejdet med eleverne tager sit udgangspunkt i Det Heliotropiske Princip. Et princip der handler om, at man udvikler sig, når man strækker sig efter eller vender sig mod lyset altså, det gode som giver mening, energi og viser en mulig vej for at komme godt videre. Den bagved
18
Højenehuset / K2 Målgruppe I Højenehuset vil der ofte arbejdes med et indslusningsforløb, så eleven gradvist kan lære stedet, elever og personale at kende. I et sådant forløb er det muligt at en lærer eller pædagog inden opstarten kommer på et eller flere hjemmebesøg og/eller besøg i institutionen
20
F-Klasserne Målgruppe I F-Klasserne arbejder pædagoger og lærere på at skabe et roligt og trygt miljø. Der arbejdes med afsæt i neuropædagogisk viden og praksis, og herudfra at pædagoger og lærere formår at afstemme sig følelsesmæssigt med eleverne. Eleverne i F-Klasserne vil på forskellig vis væ
22
OK-Klasserne Målgruppe I OK-Klasserne arbejdes der med at skabe et lærings- og undervisningsmiljø, hvor alle elever gennem en dannelses- og uddannelsesproces, kan udvikle integritet og oplevelse af identitet. Eleverne i OK-Klasserne vil alle være elever, hvor der er brug for en meget høj grad af
24
Kontaktoplysninger A-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Fuglsigvej 1, 9800 Hjørring K-Klasserne HJØRRINGSKOLEN Vellingshøjvej 368, 9800 Hjørring Skoleleder Kristina Toft Tlf. 4193 4193 Mail: kristina.toft@hjoerring.dk Skoleleder Rikke Hedenskog Tlf. 4122 5887 Mail: rikke.hedenskog@hjoerring.dk G&S-Klasser
HJØRRINGSKOLEN Administration: Norgesvej 6 9800 Hjørring Telefon 7233 4020 hjoerringskolen@hjoerring.dk www.hjoerringskolen.dk