VisitAalborg gør en forskel for Aalborg For at komme et skridt nærmere i forståel sen af, hvor og hvordan VisitAalborg skaber værdi for Aalborg Kommune, bliver der i un dersøgelsen spurgt ind til VisitAalborgs for skellige forretnings- og indsatsområder. Resultatet viser, at henholdsvis tiltrækning af konferencer og kongresser i samarbejde med universitet og virksomheder samt markeds føring af Aalborgs storbyoplevelser begge er kerneområder, hvor VisitAalborgs indsats vur deres at have stor betydning for Aalborg Kom mune. Ca. 75 pct. af respondenterne mener, at VisitAalborgs indsats på disse to områder har meget stor eller stor betydning. To ud af tre adspurgte mener, at VisitAalborg har stor betydning for erhvervsturismen og krydstogt turismen i byen. VisitAalborg har stor bestydning for... ... tiltrækning af konferencer og kongresser med universitet og virks. ... markedsføring af Aalborgs storbyferie og oplevelser ... markedsføring af Aalborg som dest. for erhvervsturisme ... tiltrækning af krydstogtturisme og servicering af skibe ...information, servicering og velkomst af turister ...at skabe synlighed for kulturliv og events ...markedsføring ifb. med sports- og kulturbegivenheder ...markedsføring af Aalborg Kyst og opland som mål for natur- og kystferie 0 10 20 30 40 50 60 70 80 Note: Tallene angiver andelen af respondenter, som har svaret 4 eller 5 på svarskalaen, hvor 5 er helt enig i udsagnet (n=276) Når det gælder markedsføring af Aalborg Kyst og opland som mål for natur- og kystferie, vur derer godt halvdelen af respondenterne, at VisitAalborgs indsats har stor betydning. side 12 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME Holdninger til VisitAalborg og Aalborgs turisme Stakeholdersurvey for VisitAalborg, august 2016 HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 1 Indhold 3 Forord 4 Resumé: Opbakning til VisitAalborgs indsats 6 Baggrund og metode 7 VisitAalborgs synlighed og relevans 8 VisitAalborg har et godt omdømme 9 Sådan opfattes VisitAalborg 11 VisitAalborg skaber værdi for byen og partnere 12 VisitAalborg gør en forskel for Aalborg 14 Forventninger og Forord Med denne undersøgelse begynder VisitAal borg en tradition, hvor vi jævnligt vil spørge vores samarbejdspartnere om deres hold ninger til VisitAalborgs arbejde og deres øn sker til turismeudviklingen i Aalborg og Nord jylland. VisitAalborg er en åben samarbejdsorganisa tion for turisme og opl Resumé Opbakning til VisitAalborgs indsats Skaber VisitAalborg værdi for Aalborg Kom mune og for sine samarbejdspartnere? Hvor skal VisitAalborg sætte ind i fremtiden? Hvil ke krav og forventninger har byen Aalborg til VisitAalborg som organisation? Disse og andre vigtige spørgsmål bliver belyst i d HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 5 Sådan har vi gjort Undersøgelsen er gennemført som emailsurvey i maj-juni 2016. Der er udsendt mail og spørgeskema til 460 respondenter efterfuldt af to rykkere for besvarelser. I alt har 310 gennemført hele spørgeskemaet, hvilket giver en til fredsstillende svarprocent på ca. 67 pct. De adspurgte VisitAalborgs synlighed og relevans VisitAalborg er som organisation en synlig talsmand for turisterhvervet i Aalborg Jeg er generelt opdateret og godt informeret om VisitAalborgs arbejde og aktiviteter Jeg har en tæt professionel relation til VisitAalborg VisitAalborgs overordnede strategi og rolle VisitAalborg har et godt omdømme VisitAalborgs stærke position understreges af, at tre ud af fire respondenter er helt eller overvejende enige i, at VisitAalborg har et godt omdømme, og at de vil anbefale andre at samarbejde med VisitAalborg. Går man dybere i datamaterialet, finder man be mærkelsesv Sådan opfattes VisitAalborg VisitAalborg er et naturligt samarbejdsforum for Aalborgs turisme VisitAalborg har stor viden om turisme VisitAalborg leverer et godt værtskab til byens besøgende VisitAalborg er en synlig og proaktiv aktør i byens turismeudvikling VisitAalborg er effektiv og professionel side 10 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME VisitAalborg skaber værdi for byen og partnerne VisitAalborg opfattes af rigtig mange adspurgte som en organisation, der skaber værdi for turis men i Aalborg Kommune. Tre ud af fire respon denter er helt eller overvejende enige i udsagnet. Herefter er der et lille spring nedad på spørg smålet om, hv VisitAalborg gør en forskel for Aalborg For at komme et skridt nærmere i forståel sen af, hvor og hvordan VisitAalborg skaber værdi for Aalborg Kommune, bliver der i un dersøgelsen spurgt ind til VisitAalborgs for skellige forretnings- og indsatsområder. Resultatet viser, at henholdsvis tiltrækning HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 13 Forventninger og ønsker til VisitAalborg I et fremadrettet perspektiv efterlyser en stor del af respon denterne en international brandingindsats for Aalborg af VisitAalborg. Næsten syv ud af ti respondenter mener, at VisitAalborg skal gøre en indsats for at brande Aalborg som en attraktiv by. Godt h Her bør VisitAalborg gøre en ekstra indsats... Branding af Aalborg som en attraktiv by Tiltrækning af konferencer, topmøder m.v. Registreret samarbejde om ferie/ kystturismen i Nordjylland Udnyttelse af SOME og digitale platforme Tiltrække og udvikle begivenheder (sport, kultur m.m) Værtskab, servic Det skal vi have mere af i Aalborg ... Der er imponerende enighed om, at Aalborg som by skal gå All In på visionen om, at Aalborg skal være en international by med alt, hvad det indebærer af internationale flyruter, interna tionale studerende, internationale erhvervs virksomheder, begivenheder mv. H Word Clouds Nedenfor ses to Word Clouds lavet over to af de åbne spørgsmål i undersøgelsen, hvor respondenterne bliver bedt om henholdsvis at beskrive, VisitAalborg som organisation og deres egne ønsker til, hvad Aalborg som by skal satse på fremover. Jo større typografi, jo hyppigere er ordet nævnt Hvad skal VisitAalborg gøre mere af fremover? side 18 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 19 VisitAalborg Kjellerups Torv 5, niveau 13 9000 Aalborg T +45 9931 7500 E infovisitaalborg.com side 20 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME visitaalborg.dk/all-in