Resumé
Opbakning til VisitAalborgs indsats
Skaber VisitAalborg værdi for Aalborg Kom
mune og for sine samarbejdspartnere? Hvor
skal VisitAalborg sætte ind i fremtiden? Hvil
ke krav og forventninger har byen Aalborg til
VisitAalborg som organisation?
Disse og andre vigtige spørgsmål bliver belyst
i denne interviewundersøgelse, hvor resul
taterne indgår i arbejdet med VisitAalborgs
nye vækststrategi, Aalborg All In. Over 300
personer har delt deres holdninger til byens
turismeudvikling og synspunkter på VisitAal
borgs arbejde. Hovedkonklusionerne af un
dersøgelsen kan sammenfattes som følger:
VisitAalborg har i dag et godt omdømme
blandt et bredt udsnit af lokale og regionale
aktører, samarbejdspartnere og opinions
ledere i Nordjylland. Tre ud af fire adspurgte
ser VisitAalborg som en værdiskabende or
ganisation med et godt omdømme, som man
kan anbefale andre at arbejde sammen med.
VisitAalborg opfattes som oplevelsesøkono
miens naturlige samarbejdsorganisation i Aal
borg Kommune.
side 4 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME
Turismens interessenter ønsker mere af
VisitAalborg: Forventningerne går i retning
af øget branding arbejde, styrket indsats for at
tiltrække konferencer, kongresser og begiven
heder til Aalborg samt fokus på kultur og øget
brug af nye medier.
Aalborg vil være international viden-
by: Når det gælder visionen for fremtidens
Aalborg, er der i undersøgelsen en impone
rende enighed om, at Aalborg skal være en
international by med alt hvad det indebærer
af internationale flyruter, internationale stu
derende, internationale erhvervsvirksom
heder, begivenheder mv. Hele 87 pct. af re
spondenterne er helt eller overvejende enige
i dette udsagn. Tilsvarende mener næsten
lige så mange, at Aalborg skal satse hårdt på
at være videnby med byens universitet og
uddannelsesinstitutioner som løftestang i by
udviklingen.
Sammenfattende indikerer undersøgelsen, at
VisitAalborg har god opbakning til organisa
tionens mission med at udvikle og synliggøre
Aalborg som international destination for
storby- og erhvervsturisme.
Holdninger til VisitAalborg og Aalborgs turisme Stakeholdersurvey for VisitAalborg, august 2016 HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 1
Indhold 3 Forord 4 Resumé: Opbakning til VisitAalborgs indsats 6 Baggrund og metode 7 VisitAalborgs synlighed og relevans 8 VisitAalborg har et godt omdømme 9 Sådan opfattes VisitAalborg 11 VisitAalborg skaber værdi for byen og partnere 12 VisitAalborg gør en forskel for Aalborg 14 Forventninger og
Forord Med denne undersøgelse begynder VisitAal borg en tradition, hvor vi jævnligt vil spørge vores samarbejdspartnere om deres hold ninger til VisitAalborgs arbejde og deres øn sker til turismeudviklingen i Aalborg og Nord jylland. VisitAalborg er en åben samarbejdsorganisa tion for turisme og opl
Resumé Opbakning til VisitAalborgs indsats Skaber VisitAalborg værdi for Aalborg Kom mune og for sine samarbejdspartnere? Hvor skal VisitAalborg sætte ind i fremtiden? Hvil ke krav og forventninger har byen Aalborg til VisitAalborg som organisation? Disse og andre vigtige spørgsmål bliver belyst i d
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 5
Sådan har vi gjort Undersøgelsen er gennemført som emailsurvey i maj-juni 2016. Der er udsendt mail og spørgeskema til 460 respondenter efterfuldt af to rykkere for besvarelser. I alt har 310 gennemført hele spørgeskemaet, hvilket giver en til fredsstillende svarprocent på ca. 67 pct. De adspurgte
VisitAalborgs synlighed og relevans VisitAalborg er som organisation en synlig talsmand for turisterhvervet i Aalborg Jeg er generelt opdateret og godt informeret om VisitAalborgs arbejde og aktiviteter Jeg har en tæt professionel relation til VisitAalborg VisitAalborgs overordnede strategi og rolle
VisitAalborg har et godt omdømme VisitAalborgs stærke position understreges af, at tre ud af fire respondenter er helt eller overvejende enige i, at VisitAalborg har et godt omdømme, og at de vil anbefale andre at samarbejde med VisitAalborg. Går man dybere i datamaterialet, finder man be mærkelsesv
Sådan opfattes VisitAalborg VisitAalborg er et naturligt samarbejdsforum for Aalborgs turisme VisitAalborg har stor viden om turisme VisitAalborg leverer et godt værtskab til byens besøgende VisitAalborg er en synlig og proaktiv aktør i byens turismeudvikling VisitAalborg er effektiv og professionel
side 10 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME
VisitAalborg skaber værdi for byen og partnerne VisitAalborg opfattes af rigtig mange adspurgte som en organisation, der skaber værdi for turis men i Aalborg Kommune. Tre ud af fire respon denter er helt eller overvejende enige i udsagnet. Herefter er der et lille spring nedad på spørg smålet om, hv
VisitAalborg gør en forskel for Aalborg For at komme et skridt nærmere i forståel sen af, hvor og hvordan VisitAalborg skaber værdi for Aalborg Kommune, bliver der i un dersøgelsen spurgt ind til VisitAalborgs for skellige forretnings- og indsatsområder. Resultatet viser, at henholdsvis tiltrækning
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 13
Forventninger og ønsker til VisitAalborg I et fremadrettet perspektiv efterlyser en stor del af respon denterne en international brandingindsats for Aalborg af VisitAalborg. Næsten syv ud af ti respondenter mener, at VisitAalborg skal gøre en indsats for at brande Aalborg som en attraktiv by. Godt h
Her bør VisitAalborg gøre en ekstra indsats... Branding af Aalborg som en attraktiv by Tiltrækning af konferencer, topmøder m.v. Registreret samarbejde om ferie/ kystturismen i Nordjylland Udnyttelse af SOME og digitale platforme Tiltrække og udvikle begivenheder (sport, kultur m.m) Værtskab, servic
Det skal vi have mere af i Aalborg ... Der er imponerende enighed om, at Aalborg som by skal gå All In på visionen om, at Aalborg skal være en international by med alt, hvad det indebærer af internationale flyruter, interna tionale studerende, internationale erhvervs virksomheder, begivenheder mv. H
Word Clouds Nedenfor ses to Word Clouds lavet over to af de åbne spørgsmål i undersøgelsen, hvor respondenterne bliver bedt om henholdsvis at beskrive, VisitAalborg som organisation og deres egne ønsker til, hvad Aalborg som by skal satse på fremover. Jo større typografi, jo hyppigere er ordet nævnt
Hvad skal VisitAalborg gøre mere af fremover? side 18 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 19
VisitAalborg Kjellerups Torv 5, niveau 13 9000 Aalborg T +45 9931 7500 E infovisitaalborg.com side 20 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME visitaalborg.dk/all-in