VisitAalborgs synlighed og relevans
VisitAalborg er som organisation en synlig
talsmand for turisterhvervet i Aalborg
Jeg er generelt opdateret og godt informeret om
VisitAalborgs arbejde og aktiviteter
Jeg har en tæt professionel relation til
VisitAalborg
VisitAalborgs overordnede strategi og rolle i
turismeudviklingen er klar for mig
0
10
20
30
40
50
60
70
Note: Tallene angiver andelen af respondenter, som har svaret 4 eller 5 på svarskalaen, hvor 5 er helt enig i udsagnet (n=301)
VisitAalborgs synlighed og relevans
Det er et gennemgående resultat i undersøgelsen, at VisitAal
borg har en synlig og stærk position i Aalborgs turisme og er
hvervsudvikling. Næsten 7 ud af 10 respondenter er helt eller
overvejende enige i, at VisitAalborg er en synlig talsmand for
turismen i Aalborg Kommune.
Synligheden som turismens organisation er stor, men det er
alligevel iøjnefaldende, at kun ca. 40 pct. tilkendegiver, at de
har et klart billede af VisitAalborgs strategi og rolle i kommu
nens turismeudvikling. Selvom lidt flere af VisitAalborgs
interessenter indikerer, at de generelt er godt opdateret om
organisationens arbejde, synes resultaterne at kalde på en
styrket kommunikationsindsats fra VisitAalborg til organisa
tionens interessenter og byens aktører.
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 7
Holdninger til VisitAalborg og Aalborgs turisme Stakeholdersurvey for VisitAalborg, august 2016 HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 1
Indhold 3 Forord 4 Resumé: Opbakning til VisitAalborgs indsats 6 Baggrund og metode 7 VisitAalborgs synlighed og relevans 8 VisitAalborg har et godt omdømme 9 Sådan opfattes VisitAalborg 11 VisitAalborg skaber værdi for byen og partnere 12 VisitAalborg gør en forskel for Aalborg 14 Forventninger og
Forord Med denne undersøgelse begynder VisitAal borg en tradition, hvor vi jævnligt vil spørge vores samarbejdspartnere om deres hold ninger til VisitAalborgs arbejde og deres øn sker til turismeudviklingen i Aalborg og Nord jylland. VisitAalborg er en åben samarbejdsorganisa tion for turisme og opl
Resumé Opbakning til VisitAalborgs indsats Skaber VisitAalborg værdi for Aalborg Kom mune og for sine samarbejdspartnere? Hvor skal VisitAalborg sætte ind i fremtiden? Hvil ke krav og forventninger har byen Aalborg til VisitAalborg som organisation? Disse og andre vigtige spørgsmål bliver belyst i d
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 5
Sådan har vi gjort Undersøgelsen er gennemført som emailsurvey i maj-juni 2016. Der er udsendt mail og spørgeskema til 460 respondenter efterfuldt af to rykkere for besvarelser. I alt har 310 gennemført hele spørgeskemaet, hvilket giver en til fredsstillende svarprocent på ca. 67 pct. De adspurgte
VisitAalborgs synlighed og relevans VisitAalborg er som organisation en synlig talsmand for turisterhvervet i Aalborg Jeg er generelt opdateret og godt informeret om VisitAalborgs arbejde og aktiviteter Jeg har en tæt professionel relation til VisitAalborg VisitAalborgs overordnede strategi og rolle
VisitAalborg har et godt omdømme VisitAalborgs stærke position understreges af, at tre ud af fire respondenter er helt eller overvejende enige i, at VisitAalborg har et godt omdømme, og at de vil anbefale andre at samarbejde med VisitAalborg. Går man dybere i datamaterialet, finder man be mærkelsesv
Sådan opfattes VisitAalborg VisitAalborg er et naturligt samarbejdsforum for Aalborgs turisme VisitAalborg har stor viden om turisme VisitAalborg leverer et godt værtskab til byens besøgende VisitAalborg er en synlig og proaktiv aktør i byens turismeudvikling VisitAalborg er effektiv og professionel
side 10 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME
VisitAalborg skaber værdi for byen og partnerne VisitAalborg opfattes af rigtig mange adspurgte som en organisation, der skaber værdi for turis men i Aalborg Kommune. Tre ud af fire respon denter er helt eller overvejende enige i udsagnet. Herefter er der et lille spring nedad på spørg smålet om, hv
VisitAalborg gør en forskel for Aalborg For at komme et skridt nærmere i forståel sen af, hvor og hvordan VisitAalborg skaber værdi for Aalborg Kommune, bliver der i un dersøgelsen spurgt ind til VisitAalborgs for skellige forretnings- og indsatsområder. Resultatet viser, at henholdsvis tiltrækning
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 13
Forventninger og ønsker til VisitAalborg I et fremadrettet perspektiv efterlyser en stor del af respon denterne en international brandingindsats for Aalborg af VisitAalborg. Næsten syv ud af ti respondenter mener, at VisitAalborg skal gøre en indsats for at brande Aalborg som en attraktiv by. Godt h
Her bør VisitAalborg gøre en ekstra indsats... Branding af Aalborg som en attraktiv by Tiltrækning af konferencer, topmøder m.v. Registreret samarbejde om ferie/ kystturismen i Nordjylland Udnyttelse af SOME og digitale platforme Tiltrække og udvikle begivenheder (sport, kultur m.m) Værtskab, servic
Det skal vi have mere af i Aalborg ... Der er imponerende enighed om, at Aalborg som by skal gå All In på visionen om, at Aalborg skal være en international by med alt, hvad det indebærer af internationale flyruter, interna tionale studerende, internationale erhvervs virksomheder, begivenheder mv. H
Word Clouds Nedenfor ses to Word Clouds lavet over to af de åbne spørgsmål i undersøgelsen, hvor respondenterne bliver bedt om henholdsvis at beskrive, VisitAalborg som organisation og deres egne ønsker til, hvad Aalborg som by skal satse på fremover. Jo større typografi, jo hyppigere er ordet nævnt
Hvad skal VisitAalborg gøre mere af fremover? side 18 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME
HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME I side 19
VisitAalborg Kjellerups Torv 5, niveau 13 9000 Aalborg T +45 9931 7500 E infovisitaalborg.com side 20 I HOLDNINGER TIL VISITAALBORG OG AALBORGS TURISME visitaalborg.dk/all-in