Business case Internationale incentiverejser og internationale forretningsmøder Udarbejdet af Kvistgaard+HIRD og Anders Justenlund, april-juni 2020, for VisitAarhus, VisitAalborg, Inspiring Denmark, MeetDenmark og Wonderful Copenhagen Business case Internationale incentiverejser og internationale forretningsmøder Udarbejdet af Kvistgaard+HIRD og Anders Justenlund, april-juni 2020, for VisitAarhus, VisitAalborg, Inspiring Denmark, MeetDenmark og Wonderful Copenhagen JUSTENLUND Indhold Executive summary .......................................................................................... 4 1. Baggrund...................................................................................................... 5 1.1. Formål 5 1.2. Struktur 6 1.3. Corona 7 1.4. Meto JUSTENLUND 7. Vejen frem - VisitAalborg ............................................................................ 54 7.1. Vejen frem i overblik 54 7.2. Afklaring 54 7.3. Indsatser 55 8. Vejen frem - VisitAarhus ............................................................................. 60 8.1 JUSTENLUND Executive summary Inspiring Denmark, VisitAalborg, VisitAarhus, Wonderful Copenhagen og MeetDenmark sætter i denne business case fokus på to specifikke forretningsområder inden for dansk erhvervs- og mødeturisme: - Internationale incentiverejser (international incentives) Internationale JUSTENLUND 1. Baggrund 1.1. Formål Denne business case sætter fokus på to forskellige, men samtidig nært beslægtede forretningsområder inden for dansk erhvervs- og mødeturisme: - Internationale incentiverejser (international incentives) Internationale forretningsmøder (international corporate meet JUSTENLUND Erhvervs- og mødeturismens samlede omsætning i Danmark var i 2017 33,5 mia. kr., hvilket svarer til 26 % af den totale omsætning i dansk turisme. 47 % af omsætningen blev i 2017 geneneret i Region Hovedstaden (Det Nationale Turismeforum 2019). Udenlandske erhvervs- og mødeturister genere JUSTENLUND henvisninger frem for gentagelser. Destinationerne, som har været en del af arbejdet med business casen, behandles i kapitel 4 samlet ikke hver for sig. Der er tale om de geografiske områder, der dækkes af VisitAarhus, VisitAalborg, Inspiring Denmark (Fyn og Trekantområdet) og de sjælla JUSTENLUND gennem fyldestgørende statistikker, rapporter og analyser. Dette er baggrunden for, at der i forbindelse med udarbejdelsen af denne business case er blevet genereret ny data gennem interviews med relevante personer i Danmark og i udlandet samt gennem et litteraturstudie med fokus på inte JUSTENLUND give mulighed for, at et interview kunne udvikle sig i retninger, som betyder noget for respondenterne, og i retninger, hvor respondenterne har særlig viden og indsigt. Det betyder også, at alle spørgsmål ikke er blevet berørt i forbindelse med alle interviews. I praksis betyder det bl.a JUSTENLUND 2. Internationale incentiverejser Denne del indeholder en afklaring og statusbeskrivelse af relevante aspekter af forretningsområdet internationale incentiverejser. 2.1. Definition Der er generel enighed om, at internationale incentiverejser helt grundlæggende er kendetegnet ved: - At JUSTENLUND typisk et møde- og rejsebureau, en CVB eller en DMC for en nærmere dialog om muligheder og tilbud. I nogle tilfælde har virksomheden allerede inden den indledende kontakt udarbejdet et brief. Nogle virksomheder har egne rejseafdelinger og står selv for f.eks. at booke overnatningssted o JUSTENLUND direkte kontakt til f.eks. et overnatningssted. Overnatningssteder, oplevelsesudbydere, restauranter mv. kan siges at udgøre selve indholdet af en international incentiverejse. Det ikke muligt at opstille én dækkende proces i forhold salg, planlægning og gennemførelse af internationale i JUSTENLUND I see that accessibility is very important, if it is easy to fly directly into the destination and it has a desired luxury product then it works I forhold til de virksomhedstyper, som benytter incentiverejser for medarbejdere, er der især tale om olie- og mineselskaber, tekstilvirksomhe JUSTENLUND Eksempler på særlige oplevelser Tivoligarden opstillet foran et hotel i forbindelse med afgang til lufthavnen Gallamiddag på Kronborg med særlig menu og optræden Rundtur i den ellers lukkede del af Europols hovedkontor i Haag Gallamiddag blandt kunstværkerne på et museum Katamarantur i d JUSTENLUND der er tale om for få personer. Flere respondenter fortæller, at især asiatiske grupper kan være meget store og tælle 2.000-5.000 deltagere. Flere danske DMCer fortæller, at de i stigende grad har fokus på de mindre oplevelser uden for København, som i dag er den eneste reelle danske des JUSTENLUND - - herregårde. Flere repræsentanter for sælgerperspektivet mener klart, at der er for lille en kapacitet i Danmark for luksushotelmarkedet, og dermed ikke nok kapacitet til det klassiske incentiverejsesegment. Det gælder ikke mindst ude i destinationerne. Det er ikke hensigtsmæssigt a JUSTENLUND I forhold til en indsats i destinationerne rundt omkring i Danmark fremstår nærmarkederne som en oplagt mulighed, da mange mennesker her allerede kender Danmark. Følgende markeder nævnes især: Holland, Storbritannien, Tyskland, Norge og Sverige. Mange mennesker i disse lande har måske al JUSTENLUND incentiverejser spiller bæredygtighed en mindre rolle. Her spiller tant og fjas hovedrollen. Det handler om at give en belønning i form af en fantastisk oplevelse med wow-effekt. Der kan godt være efterspørgsel efter bæredygtighed i de indledende faser af en forhandling, men når der komm JUSTENLUND involvere børn og unge som forandringsagenter i forhold til bæredygtigt forbrug og produktion i forhold til verdensmålene. 2.5. Vilnius, Chicago, London inspiration Rundt omkring i verden arbejdes der med incetiverejser på mange forskellige måder og niveauer. Vilnius, Chicago, og Londo JUSTENLUND International Airport som hub. Chicago anses som let tilgængelig og en relativ sikker destination. Selvom Chicago har mange direkte long haul-ruter, så er incentivemarkedet primært amerikansk, hvor det i høj grad er direct selling virksomheder (f.eks. Tupperware og Herbalife), der tilvæl JUSTENLUND 2.6. Checklister internationale incentiverejser En række af de væsentligste elementer i forhold til at arbejde med forretningsområdet internationale incentiverejser er samlet i nedenstående checklister. De to checklister er tænkt som både et generelt overblik over indholdet i dette kapi JUSTENLUND Indsatser Parameter Direkte flyforbindelser Status Mulig fremtidig indsats God infrastruktur Wow-oplevelser høj kvalitet og stor kapacitet? Overnatning luksus og stor kapacitet Bespisning - høj kvalitet og stor kapacitet Internationalt kendskab til destinationen Samarbejde med DMCer JUSTENLUND 3. Internationale forretningsmøder Denne del indeholder en afklaring og statusbeskrivelse af relevante aspekter af forretningsområdet internationale forretningsmøder. 3.1. Definition Internationale forretningsmøder dækker over en meget bred vifte af forskellige mødetyper som f.eks.: - JUSTENLUND enkelte forretningsrejsende, hvor mødet har helt ned til to deltagere. Den anden er corporate groups, som består af mere end to personer og op til 5.000-50.000 personer. Hvad business meetings er? Jeg har ikke en klar definition Business meetings er, hvor en virksomhed er omdrejningspunk JUSTENLUND 3. Eventbureau: Et eventbureau organiserer forskellige typer af events og kan i princippet samarbejde med alle de andre aktører. Helt overordnet set så adskiller et eventbureau sig fra en DMC ved, at det typisk tilbyder en eller flere specialydelser, men en DMC kan stå for alle aspekter JUSTENLUND - Placering i forhold til markedet f.eks. ved produktlancering eller markedsanalyse Møde- og overnatningsfaciliteter af høj kvalitet hele vejen rundt Kapacitet overnatning, transport, bespisning Minimering af transporttid her spiller direkte flyforbindelser en vigtig rolle Lokale er JUSTENLUND markedet for internationale incentiverejser og at det er mest udpræget ved mindre grupper. På dette forretningsområde kan lokale virksomheder være meget relevante ...lokale virksomheder kan spille en vigtig rolle, men virksomhederne skal være toppen af poppen indenfor deres felt - er de JUSTENLUND som f.eks. gallerier, færgeselskaber, museer, sportsfaciliter, festivaler og historiske bygninger. Det er ikke helt forkert at sige, at de internationale forretningsmøder langsomt bevæger sig i retning af de internationale incentiverejser i forhold til oplevelsesdelen på den enkelte dest JUSTENLUND Hvad er jeres erfaring med forretningsområdet? Hvor stor er interessen for forretningsområdet? Nuværende samarbejdsrelationer i destinationen? Nuværende samarbejdsrelationer eksterne? Kendskab til destinationen leisure og erhverv? Nuværende ressourcer økonomi ift. evt. indsats? Nuvæ JUSTENLUND Trend: faglige elementer Trend: kreative mødefaciliteter 30 JUSTENLUND 4. Destinationsperspektivet Vi må skille os ud og være endnu tydeligere i, hvad det er, man får ekstra hos os: plads og frisk luft og masser af helt unikke mødepausetilbud Ni danske destinationer Se Bilag 2 har gennem interviews bidraget med viden og indsigt omkring deres arbejde med JUSTENLUND kalkulationer. En enkelt respondent bruger i denne forbindelse meget sigende ordet mavefornemmelse. Der er bred enig om, at det vil kræve en temmelig stor indsats at få succes på markedet for internationale incentiverejser. Og dette blandt andet, da kapaciteten mange steder naturligvis i JUSTENLUND Vi kan noget, vi har nogle få ting, der stikker ud 4.2. Internationale forretningsmøder Destinationerne ser umiddelbart interessante perspektiver i at arbejde fokuseret med internationale forretningsmøder, hvilket står i skarp kontrast til den yderst begrænsede interesse i at arbejde me JUSTENLUND - - Der er nogle lokale erhvervsmæssige styrkepositioner rundt om i landet, som ville kunne sættes i spil. Opfattelsen er generelt, at der er tale om mindre grupper, som matcher kapaciteten (af høj kvalitet) ude i destinationerne både i forhold til mødefaciliteter og oplevelser. Der e JUSTENLUND samme gælder en lang række naturoplevelser og besøg hos mindre og gerne helt særlige fødevareproducenter. Refleksionsvandring i Søren Kirkegaards fodspor i Nordsjælland Besøg hos Peter Beier Chokolade i Helsingør Egeskov Slot Heartland Festival Blomstrende syrener på Fyn Bridgewalking JUSTENLUND 5. Konklusion og vejen frem Dette kapitel samler på den ene side op på de beskrivende og udforskende kapitler (2, 3 og 4). På den anden side peger kapitlet frem i forhold til arbejdet med et uudforsket internationalt aspekt af dansk erhvervs- og mødeturisme. Kapitlet gør forholdsvist mer JUSTENLUND tilstrækkeligt mange midler til det og forudsat, at der tænkes nyt. Hvis man tager det udgangspunkt, så viser det empiriske grundlag, at der kan være mulighed for at arbejde sig til højre i nedenstående model i retning af internationale incentiverejser (eller elementer af disse), men fo JUSTENLUND Der opstår på den måde et manøvrerum i modellen for danske destinationer, der ønsker at arbejde med incentives. I dette manøvrerum kan en række produkter / pakker udvikles og sælges internationalt. Men det forudsætter nok, at der gøres en konkret national indsats, hvor der allokeres midl JUSTENLUND udstrækning stedbundne karakteristika og styrker. I dansk turisme er der netop nu stor fokus på at udvikle nye og interessante produkter og incentivized internationale forretningsmøder er et forretningsområde, der helt naturligt lægger op til udvikling af nye produkter og op til nytænkn JUSTENLUND Rollefordelinger Nedsættelse af særlig task-force med fokus på dette ene forretningsområde Dialog med lokale erhvervsorganisationer omkring adgang til og dialog med deres medlemmer 3. CVBens rolle: Danske CVBer spiller forskellige roller på tværs af landet. I forhold til en indsats inde JUSTENLUND store kongresser, konferencer og messer. Dette er ikke mindst interessant, da det klart må forventes at mange intentivized interenationale forretningsmøder har få deltagere. Erfaringsudveksling og afsøgning af konkrete samarbejdsmuligheder Identifikation af nuværende internationale kund JUSTENLUND - - afholde forretningsmøder med udenlandske deltagere og med en grad af oplevelser Udenlandske virksomheder, der ligger i områder med direkte forbindelser til en destination. Der kan være tale om fly-, tog- og færgeforbindelser. Her handler det i høj grad om tidsoptimering og bæredyg JUSTENLUND Afklaring Parameter Hvad er jeres nuværende strategiske fokusområder? Hvad er jeres erfaring med forretningsområdet? Hvor stor er interessen for forretningsområdet? Nuværende samarbejdsrelationer i destinationen? Nuværende samarbejdsrelationer eksterne? Kendskab til destinationen leis JUSTENLUND Handlekraftige aktører Eventbureauer eller lign. med udviklingspotentiale Erhvervsmæssige styrkepositioner internationalt Videns- og uddannelsesinstitutioner Erhvervspersoner med særlig tilknytning Samarbejde i turismefremmesystemet Trend: det nære, autentiske... på destinationen Trend: JUSTENLUND 6. Vejen frem - Sjælland 6.1. Vejen frem i overblik Dette kapitel indeholder en vurdering af Sjællands potentiale i forhold til en eventuel fremtidig incentiveindsats. Vurderingen er baseret på de data, der ligger til grund for indeværende rapport samt rådgivernes kendskab til dansk tur JUSTENLUND 6.2 og 6.3 sætter den foreslåede incentivestrategi i perspektiv. 6.2. Afklaring De fire destinationer arbejder alle i dag målrettet med det nationale marked. Internationale incentiverejser og internationale forretningsmøder er ikke strategiske fokusområder. VistNordsjælland har gjort si JUSTENLUND destinationerne hver især mener, at de har en lang række unikke og relevante tilbud, der både vil kunne tiltrække gæster, der i forvejen er i København, og gæster, der ønsker en helt anden type oplevelser, end København tilbyder. De har også kompetencerne til eventuel indsats og måske i JUSTENLUND forskellige europæiske hovedstæder. Det vil desuden være relevant at kortlægge, analysere og eventuelt synliggøre transporttider i forhold til oplevelser, overnatning mv. på Sjælland. B. Infrastruktur Det er forholdsvis nemt og hurtigt at komme fra København Lufthavn ud til alle dele af JUSTENLUND Mulig indsats Set i et internationalt incentiveperspektiv er det især inden for de nye, kreative og særlige oplevelser, at de fire destinationer skal gøre en indsats. Her skal skabes en lang række af oplevelser, hvor mødedeltagere kommer tæt på kunstneren, naturvejlederen, sjællænderen JUSTENLUND Mulig indsats En yderligere styrkelse af fortællingen om / synliggørelsen af Sjælland som attraktiv destination for gastronomiske oplevelser. Hertil kommer en indsats sammen med restauranter for at tilbyde skræddersyede løsninger til grupper af mødedeltagere med særlige ønsker. Det han JUSTENLUND med udarbejdelsen af en ny Regional Vækst- og Udviklingsstrategi (ReVUS) for 20192022. I Analysen blev der identificeret fire vækstområder: 1. Højt specialiseret produktion: Industrien i vest omkring Kalundborg og til dels øst (f.eks. Novo Nordisk, Novozymes og Statoil). 2. Bæredygtigt b JUSTENLUND række store videns- og uddannelsesinstitutioner f.eks. DTU, Københavns Universitet og CBS. Der findes desuden flere uddannelsesinstitutioner i de fire destinationer. Det gælder f.eks. Cphbusiness afdeling i Hillerød og Zealand i Køge Mulig indsats Kortlægning af relevante forskere og JUSTENLUND informationer skal synliggøres og gøres til en naturlig del af fortællingen om det at holde møder på Sjælland. 53 JUSTENLUND 7. Vejen frem - VisitAalborg 7.1. Vejen frem i overblik Dette kapitel indeholder en vurdering af VisitAalborgs potentiale i forhold til en eventuel fremtidig incentiveindsats. Vurderingen er baseret på de data, der ligger til grund for indeværende rapport samt rådgivernes kendskab til d JUSTENLUND generelt er interesseret i og løbende holder sig orienteret om bl.a. fordi der ifølge VisitAalborg findes en række unikke ting i Aalborg-området, og da VisitAalborg har kompetencerne til en eventuel indsats. VisitAalborgs erfaringer hidtil viser, at der ikke er en bæredygtig balance mel JUSTENLUND Mulig indsats Kortlægning af og synliggørelse af minimal transporttid set i et internationalt perspektiv. C. Oplevelser Aalborg byder på en række forskellige oplevelser af høj kvalitet det gælder f.eks. Kunsten, Musikkens Hus, Aalborg Tårnet, Nordkraft og Utzon Center. Ud over disse k JUSTENLUND Mulig indsats En yderligere styrkelse af fortællingen om/synliggørelsen af Aalborg som destination for gastronomiske oplevelser. Hertil kommer en indsats sammen med restauranter for at tilbyde skræddersyede løsninger til grupper af mødedeltagere med særlige ønsker. Det handler om særli JUSTENLUND Mulig indsats Kortlægning af relevante virksomheder inden for bæredygtighed og digitalisering herunder også i andre brancher og forretningsområder. Herefter udvikling af konkrete eksempler på, hvad Aalborg og de mange interessante virksomheder kan tilbyde mødedeltagere inden for de to JUSTENLUND gennemførelse. Og det gælder i forhold til selve mødet, transport, oplevelser (faglige og ikke-faglige), bespisning og overnatning. Mulig indsats Udvikling af alle aspekter af et møde i et bæredygtigt perspektiv. Det skal være muligt for deltagerne at kræve information på forhånd i de JUSTENLUND 8. Vejen frem - VisitAarhus 8.1. Vejen frem i overblik Dette kapitel indeholder en vurdering af VisitAarhus potentiale i forhold til en eventuel fremtidig incentiveindsats. Vurderingen er baseret på de data, der ligger til grund for indeværende rapport samt rådgivernes kendskab til dans JUSTENLUND 8.2. Afklaring VisitAarhus er i dag en væsentlig spiller i dansk erhvervsturisme. Der arbejdes målrettet med en række forskellige erhvervsturismeområder både hos de private aktører og i erhvervsfremmesystemet. Erhvervsturismen generelt set er et betydningsfuldt forretningsområde for Vis JUSTENLUND København. Fra Aarhus Airport er der relativ kort transporttid til resten af destinationen. I denne forbindelse er det naturligvis interessant, at der blandt de personer, som blev interviewet i forbindelse med denne rapport, ikke er enighed om, hvad en kort transporttid er. Uanset hvilke JUSTENLUND C. Oplevelser VisitAarhus dækker et stort geografisk område og byder på en meget lang række af forskellige og kendte oplevelser af høj kvalitet det gælder f.eks.: Himmelbjerget, Moesgaard Museum, Den Gamle By, ARoS, Memphis Mansion, Randers Regnskov, Djurs Sommerland, Clausholm Slot, Hj JUSTENLUND Memphis Mansion. Både i forhold til overnatning og mødefaciliteter er der tale om et stort og varieret udbud af høj kvalitet. Mulig indsats Udvikling af alternative / kreative mødefaciliteter og eventuelt også overnatningsmuligheder i lille skala, men i høj kvalitet. Møderne skal kunn JUSTENLUND - - - - Aktører i hele turismens værdikæde bl.a. i forhold til udarbejdelse af konkrete tilbud / pakker Inspiring Denmark, MeetDenmark, Wonderful Copenhagen og andre etablerede samarbejder med fokus på erhvervsturisme lokalt, regionalt og nationalt DMCer og eventbureauer nationalt JUSTENLUND Business Aarhus identificerer følgende styrkepositioner i Aarhus: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Energi, klima og miljø IT og Smart City Medico og sundhed Fødevarer Produktion Transport og logistik Kreative erhverv Oplevelseserhverv og turisme Analysen Erhvervsmæssige styrkeområder Kortlægni JUSTENLUND Mulig indsats Kortlægning af relevante forskere og undervisere inden for relevante områder f.eks. i forhold til relevante erhvervsmæssige styrkepositioner og internationale virksomheder placeret i nærheden af de destinationer, hvortil der er forbindelse via Billunds Lufthavn eller mot JUSTENLUND 9. Vejen frem - Syddanmark 9.1. Vejen frem i overblik Dette kapitel indeholder en vurdering af det syddanske potentiale i forhold til en eventuel fremtidig incentiveindsats. Vurderingen er baseret på de data, der ligger til grund for indeværende rapport samt rådgivernes kendskab til dan JUSTENLUND Erhvervsturismen generelt set er et særdeles betydningsfuldt forretningsområde på både Fyn og i Trekantområdet. Internationale incentiverejser og internationale forretningsmøder er ikke strategiske fokusområder for Fyn og Trekantområdet i dag, og der en vis usikkerhed om, hvorvidt der vi JUSTENLUND Mulig indsats Kortlægning af relevante virksomheder på de udenlandske destinationer i forholdsvis kort afstand til den relevante lufthavn. Det vil måske være hensigtsmæssigt i første omgang at fokusere på f.eks. virksomheder relateret til de erhvervsmæssige styrkepositioner på Fyn og JUSTENLUND Trekantområdet: LEGOLAND, Bridgewalking, Naturpark Lillebælt, Fredericia Vold, Kongernes Jelling, Fredericia Vold, Trapholt og Koldinghus. Fyn og Trekantområdet dækker tilsammen et geografisk område, der tilbyder en endog meget lang række af nyere, mindre kendte og kreative oplevelser, s JUSTENLUND E. Bespisning Der er på Fyn og på Trekantområdet samlet set på en meget lang række af muligheder af høj kvalitet på det gastronomiske område. Variationen er stor her er steder med plads til mange gæster og steder med plads til kun nogle få gæster, her er restauranter på gamle herregård JUSTENLUND G. Erhvervsmæssige styrkepositioner - internationalt Fyn og Trekantområdet besidder tilsammen en lang række erhvervsmæssige styrkepositioner. Erhvervshus Fyn arbejder med klyngeudvikling inden for fem styrkepositioner: 1. Robot 2. Droner 3. Byggeri 4. Det Maritime 5. Turisme. I Trekantom JUSTENLUND Mulig indsats Kortlægning af relevante forskere og undervisere inden for relevante områder f.eks. i forhold til relevante erhvervsmæssige styrkepositioner og internationale virksomheder placeret i nærheden af de destinationer, hvortil der er forbindelse via Billunds Lufthavn eller mot JUSTENLUND Bilag 1 Litteraturoversigt American Airlines / CWT Meetings&Events, 2019, Meetings & Events Future Trends BCD meetings & events, 2019, Whats Trending CRT / IrisGroup, 2019, Erhvervsmæssige styrkeområder Kortlægning af erhvervsstyrker i dansk erhvervsliv Chung, Choi, Yoo & Kim, 2020, Bl JUSTENLUND Bilag 2 Respondentoversigt Organisation (sælgerperspektiv) Marriott International, London British Airways (Nordic Markets) Russel Partership Collection Ruths Hotel Accor Hotels DePaul Hospitality, Chicago Wonderful Copenhagen JF Global Consultancy, Singapore Emirates Academy STR Tivoli