Virksomhedsportræt Humøret har været på store rutschebane-ture Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen, der her sidder på sit kontor ved Nordvagten. Sammenlægningen af Sodexo Airport Services og Sodexo Trafik i Brændstofgården er overordnet set gået fint, mener Anna Cecilie Larsen, men der har også været frustrationer og store følelsesmæssige påvirkninger. Sodexo har i dag kun et selskab i Københavns lufthavn. I efteråret helt præcist den 1. september blev Sodexo Airport Services A/S ved Nordvagten nemlig virksomhedsoverdraget til Sodexo Trafik A/S i Brændstofgården, der nu som samlet firma hedder Sodexo A/S (Kastrup). Men det føles på mange måder omvendt, fortæller Anna Cecilie Larsen, der indtil videre er tillidsrepræsentant for flyarbejderne i Sodexo: For flertallet af de nuværende ansatte stammer fra Sodexo Airport Services, og det er også fra dets lokaler ved lufthavnens Nordvagt, at virksomhedens arbejde i dag udgår fra. Sodexo Trafiks gamle lokaler i Brændstofgården, der i daglig tale navngav firmaet, er opsagte. Vi er nu i alt 59 flyarbejdere i Sodexo alle på arbejdsfordeling, hvor de fleste arbejder i 14 dage og er hjemsendt på dagpenge i 14 dage, siger Anna Cecilie Larsen. Mærkeligt At Anna Cecilie Larsen nu er tillidsrepræsentant for alle flyarbejderne skyldes, at det var en post, hun havde i Sodexo Trafik, der nu er rammen om de sammenbragte flyarbejdernes arbejde. Alle ansatte i Sodexo Trafik var ellers blevet opsagt i foråret 2020, men 19 flyarbejdere fik i juli enten annulleret deres opsigelser eller tilbudt genansættelse, så de kunne fortsætte i virksomheden. Det har for at være ærligt, været mærkeligt at være valgt af sine kolleger i Brændstofgården og så blive rykket over og også være tillidsrepræsentant for mange ansatte, der ikke har valgt én, siger Fusion som virksomhedsoverdragelse Sodexos to flycleaningsselskaber, Sodexo Trafik A/S og Sodexo Airport Services A/S, blev den 1. september slået sammen til et selskab i Sodexo A/S (Kastrup). Sodexo Trafik A/S holdt indtil sammenlægningen til i Brændstofgården ved den gamle indenrigsterminal, mens Airport Services havde lokaler ved Nordvagten. Sodexo Airport Services blev dannet, da den franskejede internationale koncern opkøbte SAS Cleaning i februar 2015. Det var med 165 ansatte flyarbejdere før massefyringerne langt det største selskab. Heraf er 40 fortsat ansat i Sodexo. Brændstofgården havde 54 flyarbejdere ansat før coronakrisen, 19 af dem er fortsat ansat. 6 avisen Anna Cecillie Larsen. Men det var jo Brændstofgårdens CVR-nummer, der er blevet fortsat og dermed dets organisation, der blev videreført, siger hun. Det har fra start været klart, at der skulle laves nyvalg men da der stadig var opsagte kolleger ansat indtil årsskiftet, blev det udsat til efter nytår. Arbejdsmiljørepræsentanterne er blevet valgt i februar og tillidsrepræsentantsvalget sker i marts, siger hun. Og du stiller op som kandidat? Ja. På den anden side af coronarestriktionerne skal vi også have en generalforsamling med bl.a. valg til bestyrelsen og vedtagelse af nye vedtægter. Det sidste arbejder et udvalg med tre fra hvert firma med at lave et udkast til, siger hun. Nervøs stemning Hvordan har det så været at blive sammenlagt? Jeg synes, det er gået fint. Der var en lidt nervøs stemning i starten for os, der kom fra Brændstofgården var jo genansatte, mens de opsagte fra Sodexo Airport Service endnu ikke var fratrådt. Derfor var vi usikre på, om de ville have følelsen af, at vi kom og tog deres arbejde selvom vi havde flere flyselskaber med os. Men det er gået over al forventning både opsagte og blivende tog godt imod os, selv om vi er en minoritet, siger hun. Men vi har selvfølgelig skulle lære hinanden at kende og blive én kultur. Vi fra Brændstofgården skulle vænne os til den nye lokalitet, nye kunder og nye arbejdssystemer. Vi har ikke tidligere haft et walkie-talkie-system så der har også været lidt tekniske udfordringer. Hvad er forskellen på arbejdet i de to firmaer? Vi arbejder nu på en måde, hvor alt er sat mere i system. I Brændstofgården var vi mere løst strukturerede og tjekkede selv skærme og flytider. Her går man med livrem og seler det er faktisk frygteligt svært at lave fejl, siger hun med et smil. Det er der både fordele og ulemper ved. Man skal tænke mindre men der er også mindre selvstændighed for os i arbejdet. Om man foretrækker det ene eller det andet, er en smagssag, siger hun. Vi har også skulle vænne os til en anden model for skifteholdsarbejde. Vi havde ikke så mange hold at vælge mellem i Brændstofgården. Også de deltidsansattes vilkår er anderledes, siger hun. Hvad har været de største problemer? At have tålmodighed. At tænke, at plejer er død. For selv om man oplever sig selv værende på samme arbejdsplads, skal man også sige ja til ændringerne, siger hun. Jeg synes, nogle ting er gået meget stærkt og at ledelsen godt tidligere kunne have sat jobtrænere på os alle, så vi hurtigere kunne have lært hinandens rutiner og de forskellige flyselskaber at kende. Endelig har folk også væ- ret stærkt følelsesmæssigt påvirkede. Vi har ikke kun skulle lære nye kolleger at kende, der har også været forskellige reaktioner på fyringerne. Nogle har ligefrem haft dårlig samvittighed over at have beholdt jobbet. Så der har været mange følelsesmæssige rutschebaneture. For begge afdelinger har jo mistet gode kolleger, som vi håber kommer tilbage senere. Arbejdsfordeling bedre end fyringer Hvor lang tid skal I fortsætte på arbejdsfordeling? Vores aftale udløber den 31. marts så har den varet de fire måneder, som lovgivningen før årsskiftet gav mulighed for. Der er jo stadig meget stille her i lufthavnen så jeg regner med, at vi skal lave en ny aftale fremadrettet efter den ny lovgivning. Det er ikke fordi, det er sjovt at arbejde på de vilkår, men det er bedre end fyringer. Har I ligesom andre oplevet problemer med dagpengeudbetalingen under arbejdsfordelingen? Ja, desværre. For dagpengesystemet er jo bygget op, som om alle arbejder fra mandag til fredag i 37 timer. Men vores ugentlige timetal er på grund af skiftehold anderledes selv om det er normeret som fuldtidsarbejde. Det giver rod og uorden. Jeg har fået meget hjælp i afdelingen men jeg har også måtte bruge mange kræfter på at berolige kolleger, om at forholdene nok skal gå i orden. Det har været frustrerende ikke mindst for kollegerne, der har rigeligt at se til. avisen 3F KASTRUP 1/21 marts Virksomhedsportræt fra Sodexo: Humøret har været på store rutschebane-ture 3F Kastrups 125-årsjubilæum markeres med to skrifter det ene er udkommet Side 4 Sandra Dahl har fundet et drømmejob som lastbilchauffør efter fyring fra Sodexo Airport Services Medlemsportræt Lyset og foråret er på vej. Foto: Tommy Svensson. Jubilæumsfest udskudt til efteråret Den 23. februar havde 3F Kastrup 125-års fødselsdag. Det skulle have været fejret med fest og udgivelse af et skrift om fagforeningens historie. Men coronakrise og møderestriktioner betyder, at festlighederne er u Overenskomster hjælper arbejdere gennem corona-krisen Fagforeninger i Colombia har bl.a. med støtte fra 3F været med til at sikre forholdsregler mod COVID-19 blandt arbejdere i banan- og palmeolieplantagerne. Fagforeningerne i Colombia er for alvor trådt i karakter under coronakrisen. De forsvarer Historie: Den aktive linje er blevet fortsat Til efteråret udgiver 3F Kastrup i anledning af sit 125 års jubilæum et historisk skrift om fagforeningens historie i de sidste 25 år. Udgivelsen bliver et supplement til det skrift, som fagforeningen, der dengang hed SiD Kastrup, udgav i 1996: SiD Kastr lokalkørsel den længste tur, jeg har haft, er til Kalundborg. Så jeg kommer også hjem hver aften, siger hun. Det største minus ved arbejdet er ifølge Sandra Dahl, at kørsel med hendes egen lastbil er stærkt begrænset, da den også er underlagt hviletidsbestemmelserne. Det kræver, at den vejes ned. Virksomhedsportræt Humøret har været på store rutschebane-ture Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen, der her sidder på sit kontor ved Nordvagten Vi er utrygge og oven i det har vi problemer med dagpenge Sonja Paleka og Benny Østbjerg er på arbejdsfordeling og savner bedre information fra A-kassen om udbetaling af dagpenge. Sonja Paleka og Benny Østbjerg har en mandag i februar ansvaret for at rengøre og sætte et SAS-fly klar til afgang. Fl Coronakrisen har ramt 3F Kastrups medlemmer særlig hårdt - og det mærkes i afdelingen Masseafskedigelser og arbejdsfordeling har øget arbejdspresset i 3F Kastrup, både i faglig afdeling og i A-kassen. Ingen kunne forudse den pandemi og de mange fyringer, som kom i kølvandet på corona, og slet ikke Psssst ... fra en 3Fer til en anden Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen. En lufthavnsoperatør er ikke bare en bagageslæber Som lufthavnsoperatører er vi omstillingsparate, fleksible og klar t Ny tillidsrepræsentant på Den blå Planet: Ny tillidsrepræsentant i Menzies Aviation: Førsteprioritet: En ny lokalaftale Rasmus Albertsen er den 27. november blevet valgt som ny formand for 3F-klubben i Menzies, da den gamle tillidsrepræsentant stoppede i virksomheden. Rasmus Albertsen har arbejdet God jul og godt nytår: Aviator er død, Aviator Airport Partner lever Klub Aviator og 3F Kastrup arbejder på at skaffe alle, både opsagte og fortsat ansatte, deres tilgodehavender fra konkursboet eller, hvis det ikke er muligt, Lønmodtagernes Garantifond, siger Allan Slawecki (til venstre). Den 2 Første maj Kl. 8.00-12.00 l l Fællessang, hygge og taler Socialdemokratiet Peter Hummelgaard-Thomsen Leif og Kirsten Olsen i en tom sal på Saltværksvej men efter sommerferien regner Seniorklubben med igen at start aktiviteterne op. l Seniorklub: l Der er stadig liv i os! 3F Kastrups seniorkl