Virksomhedsportræt
Humøret har været på store
rutschebane-ture
Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen,
der her sidder på sit kontor ved Nordvagten.
Sammenlægningen af
Sodexo Airport Services
og Sodexo Trafik i Brændstofgården er overordnet
set gået fint, mener Anna
Cecilie Larsen, men der
har også været frustrationer og store følelsesmæssige påvirkninger.
Sodexo har i dag kun et selskab i Københavns lufthavn. I
efteråret helt præcist den 1.
september blev Sodexo Airport Services A/S ved Nordvagten nemlig virksomhedsoverdraget til Sodexo Trafik
A/S i Brændstofgården, der
nu som samlet firma hedder
Sodexo A/S (Kastrup).
Men det føles på mange måder omvendt, fortæller Anna
Cecilie Larsen, der indtil videre er tillidsrepræsentant
for flyarbejderne i Sodexo: For
flertallet af de nuværende ansatte stammer fra Sodexo Airport Services, og det er også
fra dets lokaler ved lufthavnens Nordvagt, at virksomhedens arbejde i dag udgår fra.
Sodexo Trafiks gamle lokaler i Brændstofgården, der i
daglig tale navngav firmaet, er
opsagte.
Vi er nu i alt 59 flyarbejdere i Sodexo alle på arbejdsfordeling, hvor de fleste arbejder i 14 dage og er hjemsendt
på dagpenge i 14 dage, siger
Anna Cecilie Larsen.
Mærkeligt
At Anna Cecilie Larsen nu er
tillidsrepræsentant for alle flyarbejderne skyldes, at det var
en post, hun havde i Sodexo
Trafik, der nu er rammen om
de sammenbragte flyarbejdernes arbejde.
Alle ansatte i Sodexo Trafik
var ellers blevet opsagt i foråret 2020, men 19 flyarbejdere
fik i juli enten annulleret deres
opsigelser eller tilbudt genansættelse, så de kunne fortsætte
i virksomheden.
Det har for at være ærligt,
været mærkeligt at være valgt
af sine kolleger i Brændstofgården og så blive rykket
over og også være tillidsrepræsentant for mange ansatte,
der ikke har valgt én, siger
Fusion som virksomhedsoverdragelse
Sodexos to flycleaningsselskaber, Sodexo Trafik A/S og Sodexo Airport
Services A/S, blev den 1. september slået sammen til et selskab i Sodexo
A/S (Kastrup).
Sodexo Trafik A/S holdt indtil sammenlægningen til i Brændstofgården
ved den gamle indenrigsterminal, mens Airport Services havde lokaler ved
Nordvagten.
Sodexo Airport Services blev dannet, da den franskejede internationale
koncern opkøbte SAS Cleaning i februar 2015. Det var med 165 ansatte
flyarbejdere før massefyringerne langt det største selskab. Heraf er 40
fortsat ansat i Sodexo.
Brændstofgården havde 54 flyarbejdere ansat før coronakrisen, 19 af dem
er fortsat ansat.
6 avisen
Anna Cecillie Larsen.
Men det var jo Brændstofgårdens CVR-nummer, der er
blevet fortsat og dermed dets
organisation, der blev videreført, siger hun.
Det har fra start været
klart, at der skulle laves nyvalg men da der stadig var
opsagte kolleger ansat indtil
årsskiftet, blev det udsat til efter nytår. Arbejdsmiljørepræsentanterne er blevet valgt i
februar og tillidsrepræsentantsvalget sker i marts, siger
hun.
Og du stiller op som kandidat?
Ja. På den anden side af
coronarestriktionerne skal vi
også have en generalforsamling med bl.a. valg til bestyrelsen og vedtagelse af nye vedtægter. Det sidste arbejder et
udvalg med tre fra hvert firma
med at lave et udkast til, siger
hun.
Nervøs stemning
Hvordan har det så været at blive
sammenlagt?
Jeg synes, det er gået fint.
Der var en lidt nervøs stemning i starten for os, der kom
fra Brændstofgården var jo
genansatte, mens de opsagte
fra Sodexo Airport Service
endnu ikke var fratrådt. Derfor var vi usikre på, om de
ville have følelsen af, at vi
kom og tog deres arbejde
selvom vi havde flere flyselskaber med os. Men det er gået
over al forventning både opsagte og blivende tog godt
imod os, selv om vi er en minoritet, siger hun.
Men vi har selvfølgelig
skulle lære hinanden at kende
og blive én kultur. Vi fra
Brændstofgården skulle vænne os til den nye lokalitet, nye
kunder og nye arbejdssystemer. Vi har ikke tidligere haft
et walkie-talkie-system så
der har også været lidt tekniske udfordringer.
Hvad er forskellen på arbejdet
i de to firmaer?
Vi arbejder nu på en måde,
hvor alt er sat mere i system. I
Brændstofgården var vi mere
løst strukturerede og tjekkede
selv skærme og flytider. Her
går man med livrem og seler
det er faktisk frygteligt svært
at lave fejl, siger hun med et
smil.
Det er der både fordele og
ulemper ved. Man skal tænke
mindre men der er også mindre selvstændighed for os i
arbejdet. Om man foretrækker
det ene eller det andet, er en
smagssag, siger hun.
Vi har også skulle vænne
os til en anden model for skifteholdsarbejde. Vi havde ikke
så mange hold at vælge mellem i Brændstofgården. Også
de deltidsansattes vilkår er anderledes, siger hun.
Hvad har været de største problemer?
At have tålmodighed. At
tænke, at plejer er død. For
selv om man oplever sig selv
værende på samme arbejdsplads, skal man også sige ja til
ændringerne, siger hun.
Jeg synes, nogle ting er
gået meget stærkt og at ledelsen godt tidligere kunne
have sat jobtrænere på os alle,
så vi hurtigere kunne have
lært hinandens rutiner og de
forskellige flyselskaber at kende.
Endelig har folk også væ-
ret stærkt følelsesmæssigt påvirkede. Vi har ikke kun skulle
lære nye kolleger at kende, der
har også været forskellige reaktioner på fyringerne. Nogle
har ligefrem haft dårlig samvittighed over at have beholdt
jobbet. Så der har været mange
følelsesmæssige rutschebaneture. For begge afdelinger har
jo mistet gode kolleger, som vi
håber kommer tilbage senere.
Arbejdsfordeling bedre
end fyringer
Hvor lang tid skal I fortsætte på
arbejdsfordeling?
Vores aftale udløber den
31. marts så har den varet de
fire måneder, som lovgivningen før årsskiftet gav mulighed for. Der er jo stadig meget
stille her i lufthavnen så jeg
regner med, at vi skal lave en
ny aftale fremadrettet efter
den ny lovgivning. Det er ikke
fordi, det er sjovt at arbejde på
de vilkår, men det er bedre
end fyringer.
Har I ligesom andre oplevet
problemer med dagpengeudbetalingen under arbejdsfordelingen?
Ja, desværre. For dagpengesystemet er jo bygget op,
som om alle arbejder fra mandag til fredag i 37 timer. Men
vores ugentlige timetal er på
grund af skiftehold anderledes selv om det er normeret
som fuldtidsarbejde. Det giver
rod og uorden. Jeg har fået
meget hjælp i afdelingen
men jeg har også måtte bruge
mange kræfter på at berolige
kolleger, om at forholdene nok
skal gå i orden. Det har været
frustrerende ikke mindst for
kollegerne, der har rigeligt at
se til.
avisen 3F KASTRUP 1/21 marts Virksomhedsportræt fra Sodexo: Humøret har været på store rutschebane-ture 3F Kastrups 125-årsjubilæum markeres med to skrifter det ene er udkommet Side 4 Sandra Dahl har fundet et drømmejob som lastbilchauffør efter fyring fra Sodexo Airport Services Medlemsportræt
Lyset og foråret er på vej. Foto: Tommy Svensson. Jubilæumsfest udskudt til efteråret Den 23. februar havde 3F Kastrup 125-års fødselsdag. Det skulle have været fejret med fest og udgivelse af et skrift om fagforeningens historie. Men coronakrise og møderestriktioner betyder, at festlighederne er u
Overenskomster hjælper arbejdere gennem corona-krisen Fagforeninger i Colombia har bl.a. med støtte fra 3F været med til at sikre forholdsregler mod COVID-19 blandt arbejdere i banan- og palmeolieplantagerne. Fagforeningerne i Colombia er for alvor trådt i karakter under coronakrisen. De forsvarer
Historie: Den aktive linje er blevet fortsat Til efteråret udgiver 3F Kastrup i anledning af sit 125 års jubilæum et historisk skrift om fagforeningens historie i de sidste 25 år. Udgivelsen bliver et supplement til det skrift, som fagforeningen, der dengang hed SiD Kastrup, udgav i 1996: SiD Kastr
lokalkørsel den længste tur, jeg har haft, er til Kalundborg. Så jeg kommer også hjem hver aften, siger hun. Det største minus ved arbejdet er ifølge Sandra Dahl, at kørsel med hendes egen lastbil er stærkt begrænset, da den også er underlagt hviletidsbestemmelserne. Det kræver, at den vejes ned.
Virksomhedsportræt Humøret har været på store rutschebane-ture Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen, der her sidder på sit kontor ved Nordvagten
Vi er utrygge og oven i det har vi problemer med dagpenge Sonja Paleka og Benny Østbjerg er på arbejdsfordeling og savner bedre information fra A-kassen om udbetaling af dagpenge. Sonja Paleka og Benny Østbjerg har en mandag i februar ansvaret for at rengøre og sætte et SAS-fly klar til afgang. Fl
Coronakrisen har ramt 3F Kastrups medlemmer særlig hårdt - og det mærkes i afdelingen Masseafskedigelser og arbejdsfordeling har øget arbejdspresset i 3F Kastrup, både i faglig afdeling og i A-kassen. Ingen kunne forudse den pandemi og de mange fyringer, som kom i kølvandet på corona, og slet ikke
Psssst ... fra en 3Fer til en anden Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen. En lufthavnsoperatør er ikke bare en bagageslæber Som lufthavnsoperatører er vi omstillingsparate, fleksible og klar t
Ny tillidsrepræsentant på Den blå Planet: Ny tillidsrepræsentant i Menzies Aviation: Førsteprioritet: En ny lokalaftale Rasmus Albertsen er den 27. november blevet valgt som ny formand for 3F-klubben i Menzies, da den gamle tillidsrepræsentant stoppede i virksomheden. Rasmus Albertsen har arbejdet
God jul og godt nytår: Aviator er død, Aviator Airport Partner lever Klub Aviator og 3F Kastrup arbejder på at skaffe alle, både opsagte og fortsat ansatte, deres tilgodehavender fra konkursboet eller, hvis det ikke er muligt, Lønmodtagernes Garantifond, siger Allan Slawecki (til venstre). Den 2
Første maj Kl. 8.00-12.00 l l Fællessang, hygge og taler Socialdemokratiet Peter Hummelgaard-Thomsen Leif og Kirsten Olsen i en tom sal på Saltværksvej men efter sommerferien regner Seniorklubben med igen at start aktiviteterne op. l Seniorklub: l Der er stadig liv i os! 3F Kastrups seniorkl