Psssst ... fra en 3Fer til en anden Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen. En lufthavnsoperatør er ikke bare en bagageslæber Som lufthavnsoperatører er vi omstillingsparate, fleksible og klar til at tage hurtige beslutninger. Vi er vant til at håndtere sikkerhed, service og mange mennesker. Det er nødvendigt i en lufthavn, der er på forkant med udviklingen. Af Clay Travis Hansen Jeg har 25 år på bagen i lufthavnen og har vist prøvet det meste. Lige fra at køre loadere, cargomaskiner og toilet-vandvogne til at håndlæsse postfly og vaske fly indvendigt og udvendigt. Jeg har været loadmaster, push back-chauffør, opstarter og underviser. Jeg har også arbejdet som de-icer, releaser og rampe- og gatekoordinator. Lufthavnsoperatør er ikke noget, man bare kommer ind og bliver lige fra gaden. Det tager 3 12 år at få et svendebrev som lufthavnoperatør hvad enten det er med speciale i groundhandling eller aircraft service. De første groundhandlerne specialiserer sig i manøvrering af gods, bagage og enhedslaster. De skal kunne håndtere farligt gods og være lasteansvarlige. For blot at nævne et par kvalifikationer. De sidste aircraft servicerne skal kunne køre push back og manøvrere specialkøretøjer. Og de skal kunne stå for afgangstjek og afsendelse af fly samt towering. De mange regelsæt Færdselsloven gælder i hele lufthavnen. Men derudover kommer alle de lokale bestemmelser og det sanktionskatalog, der er knyttet til dem. Det grundlæggende regelsæt i internationale lufthavne kaldes ICAO International Civil Aviation Organisation. Men en del selskaber bruger et andet regelsæt, som vi skal efterleve IATA International Air Transport Association. Det er et krav, at det sidste ikke må være ringere end ICAO. Ligesom flyene skal overholde et regelsæt, der kaldes AOM, Aircraft Operation Manual, skal jordpersonalet kende og rette sig efter GOM, Ground Operation Manual. Viden om lastning Lufthavnsoperatører skal kunne håndtere farligt gods og have kendskab til vægtberegning, aerodynamik og flytyper. Vi skal også have styr på de tekniske betegnelser for flyets bestanddele for at kunne kommunikere med piloterne og det foregår på engelsk. Altså også teknisk engelsk. Vi skal kende flys vægtgrænser, tyngdepunkt og strukturelle begrænsninger. Vi skal vide, hvad der må læsses sammen, og hvordan det surres. For bagage og gods smides ikke bare ind i lasthullet. Af-isning af fly Og så er der lufthavnsoperatørerne på isen. De skal betjene de-icerkøretøjer, der ligner en Airbus 320 indvendigt. De skal tage prøver af afiser-væsken med flere tests, så man er sikker på, at den virker, og at molekylerne er intakte. Temperaturen skal være rigtig, og tiden skal være nøjagtig. Det hele skal dokumenteres. Isen har sin helt egen sikkerhedsinstans, der kaldes EASA European Aviation Safe ty Agency. Og nå, ja: Så har hvert enkelt selskab også egne regler, hvor alt skal dokumenteres og rapporteres. Køretøjer skal tjekkes hver dag og prøver tages, hver gang der tankes glykol på køretøjerne. Alt gemmes for dokumentationens skyld. For passagernes liv afhænger af, at arbejdet blive gjort sikkerhedsmæssigt forsvarligt, hver gang et fly bliver sendt i luften. Det er derfor, alt arbejde skal udføres punktligt og ansvarligt. Men vi skal også være omstillingsparate for sikkerhedsforskrifterne og procedurer ændrer sig hele tiden, såvel i lufthavne som i de enkelte selskaber. Ændringer skal læses igennem og underskrives og med jævne mellemrum skal alt gennemlæses og bestås med en prøve. Arbejdsforhold Og så er der arbejdsforholdene. Arbejdet skal udføres, når trafikken er der. Det kan være klokken 3 om natten eller klokken 6 om morgenen. Det kan også være vagten slutter klokken 3.15 om morgenen. Skifteholdsarbejdet i lufthavne er ikke som på andre steder. Her står vi til rådighed i alle 24 timer og vagterne kan variere fra måned til måned. Èn gang om måneden får vi besked om vores vagtskema en måned frem. Det kan se helt anderledes ud næste måned. Der er kun én ting, man kan være sikker på: At have fri hver tredje weekend. Vi møder ind i regn, slud og frost såvel som i sol. Vi skal kunne tåle at blive gennemblødt af sved efter en 6 tons vending. For derefter eksempelvis at lave afgangstjek i bidende kulde eller i bagende sol på platformen. Jeg anbefaler mine kolleger! Desværre bliver vores arbejde ikke altid værdsat, som det burde på ledelsesgangene. De fleste af os har arbejdet i lufthavnen med op- og nedture for de enkelte firmaer, usikre år med tvivl om kontrakter, flere konkurser og nu med massefyringer på grund af coronakrisen. Under både kriser og fremgang har vi bevist, at vi er pålidelige arbejdere, der er omstillingsparate, fleksible og gode til at tage hurtige beslutninger, håndtere sikkerhed og servicere mange mennesker. Det her er derfor også en anbefaling for mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke, hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er. Og hvis noget af teksten kan inspirere gamle kolleger i deres jobansøgninger, ja så brug løs af den. Clay Travis Hansen er tillidsrepræsentant i Copenhagen Flight Services. avisen 9 avisen 3F KASTRUP 1/21 marts Virksomhedsportræt fra Sodexo: Humøret har været på store rutschebane-ture 3F Kastrups 125-årsjubilæum markeres med to skrifter det ene er udkommet Side 4 Sandra Dahl har fundet et drømmejob som lastbilchauffør efter fyring fra Sodexo Airport Services Medlemsportræt Lyset og foråret er på vej. Foto: Tommy Svensson. Jubilæumsfest udskudt til efteråret Den 23. februar havde 3F Kastrup 125-års fødselsdag. Det skulle have været fejret med fest og udgivelse af et skrift om fagforeningens historie. Men coronakrise og møderestriktioner betyder, at festlighederne er u Overenskomster hjælper arbejdere gennem corona-krisen Fagforeninger i Colombia har bl.a. med støtte fra 3F været med til at sikre forholdsregler mod COVID-19 blandt arbejdere i banan- og palmeolieplantagerne. Fagforeningerne i Colombia er for alvor trådt i karakter under coronakrisen. De forsvarer Historie: Den aktive linje er blevet fortsat Til efteråret udgiver 3F Kastrup i anledning af sit 125 års jubilæum et historisk skrift om fagforeningens historie i de sidste 25 år. Udgivelsen bliver et supplement til det skrift, som fagforeningen, der dengang hed SiD Kastrup, udgav i 1996: SiD Kastr lokalkørsel den længste tur, jeg har haft, er til Kalundborg. Så jeg kommer også hjem hver aften, siger hun. Det største minus ved arbejdet er ifølge Sandra Dahl, at kørsel med hendes egen lastbil er stærkt begrænset, da den også er underlagt hviletidsbestemmelserne. Det kræver, at den vejes ned. Virksomhedsportræt Humøret har været på store rutschebane-ture Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen, der her sidder på sit kontor ved Nordvagten Vi er utrygge og oven i det har vi problemer med dagpenge Sonja Paleka og Benny Østbjerg er på arbejdsfordeling og savner bedre information fra A-kassen om udbetaling af dagpenge. Sonja Paleka og Benny Østbjerg har en mandag i februar ansvaret for at rengøre og sætte et SAS-fly klar til afgang. Fl Coronakrisen har ramt 3F Kastrups medlemmer særlig hårdt - og det mærkes i afdelingen Masseafskedigelser og arbejdsfordeling har øget arbejdspresset i 3F Kastrup, både i faglig afdeling og i A-kassen. Ingen kunne forudse den pandemi og de mange fyringer, som kom i kølvandet på corona, og slet ikke Psssst ... fra en 3Fer til en anden Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen. En lufthavnsoperatør er ikke bare en bagageslæber Som lufthavnsoperatører er vi omstillingsparate, fleksible og klar t Ny tillidsrepræsentant på Den blå Planet: Ny tillidsrepræsentant i Menzies Aviation: Førsteprioritet: En ny lokalaftale Rasmus Albertsen er den 27. november blevet valgt som ny formand for 3F-klubben i Menzies, da den gamle tillidsrepræsentant stoppede i virksomheden. Rasmus Albertsen har arbejdet God jul og godt nytår: Aviator er død, Aviator Airport Partner lever Klub Aviator og 3F Kastrup arbejder på at skaffe alle, både opsagte og fortsat ansatte, deres tilgodehavender fra konkursboet eller, hvis det ikke er muligt, Lønmodtagernes Garantifond, siger Allan Slawecki (til venstre). Den 2 Første maj Kl. 8.00-12.00 l l Fællessang, hygge og taler Socialdemokratiet Peter Hummelgaard-Thomsen Leif og Kirsten Olsen i en tom sal på Saltværksvej men efter sommerferien regner Seniorklubben med igen at start aktiviteterne op. l Seniorklub: l Der er stadig liv i os! 3F Kastrups seniorkl