Psssst ... fra en 3Fer til en anden
Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen.
En lufthavnsoperatør er ikke
bare en bagageslæber
Som lufthavnsoperatører
er vi omstillingsparate,
fleksible og klar til at tage
hurtige beslutninger. Vi
er vant til at håndtere
sikkerhed, service og
mange mennesker. Det
er nødvendigt i en lufthavn, der er på forkant
med udviklingen.
Af Clay Travis Hansen
Jeg har 25 år på bagen i lufthavnen og har vist prøvet det
meste. Lige fra at køre loadere,
cargomaskiner og toilet-vandvogne til at håndlæsse postfly
og vaske fly indvendigt og udvendigt. Jeg har været loadmaster, push back-chauffør,
opstarter og underviser. Jeg
har også arbejdet som de-icer,
releaser og rampe- og gatekoordinator.
Lufthavnsoperatør er ikke
noget, man bare kommer ind
og bliver lige fra gaden. Det
tager 3 12 år at få et svendebrev
som lufthavnoperatør hvad
enten det er med speciale i
groundhandling eller aircraft
service.
De første groundhandlerne specialiserer sig i manøvrering af gods, bagage og enhedslaster. De skal kunne
håndtere farligt gods og være
lasteansvarlige. For blot at
nævne et par kvalifikationer.
De sidste aircraft servicerne
skal kunne køre push back
og manøvrere specialkøretøjer. Og de skal kunne stå for
afgangstjek og afsendelse af
fly samt towering.
De mange regelsæt
Færdselsloven gælder i hele
lufthavnen. Men derudover
kommer alle de lokale bestemmelser og det sanktionskatalog, der er knyttet til dem.
Det grundlæggende regelsæt i internationale lufthavne
kaldes ICAO International Civil Aviation Organisation. Men
en del selskaber bruger et andet regelsæt, som vi skal efterleve IATA International Air
Transport Association. Det er et
krav, at det sidste ikke må
være ringere end ICAO.
Ligesom flyene skal overholde et regelsæt, der kaldes
AOM, Aircraft Operation Manual, skal jordpersonalet kende og rette sig efter GOM,
Ground Operation Manual.
Viden om lastning
Lufthavnsoperatører
skal
kunne håndtere farligt gods
og have kendskab til vægtberegning, aerodynamik og flytyper. Vi skal også have styr
på de tekniske betegnelser for
flyets bestanddele for at kunne
kommunikere med piloterne
og det foregår på engelsk.
Altså også teknisk engelsk.
Vi skal kende flys vægtgrænser, tyngdepunkt og
strukturelle begrænsninger.
Vi skal vide, hvad der må læsses sammen, og hvordan det
surres. For bagage og gods
smides ikke bare ind i lasthullet.
Af-isning af fly
Og så er der lufthavnsoperatørerne på isen. De skal betjene
de-icerkøretøjer, der ligner en
Airbus 320 indvendigt. De
skal tage prøver af afiser-væsken med flere tests, så man er
sikker på, at den virker, og at
molekylerne er intakte. Temperaturen skal være rigtig, og
tiden skal være nøjagtig.
Det hele skal dokumenteres.
Isen har sin helt egen sikkerhedsinstans, der kaldes
EASA European Aviation Safe
ty Agency. Og nå, ja: Så har
hvert enkelt selskab også egne
regler, hvor alt skal dokumenteres og rapporteres.
Køretøjer skal tjekkes hver
dag og prøver tages, hver
gang der tankes glykol på køretøjerne.
Alt gemmes for dokumentationens skyld. For passagernes liv afhænger af, at arbejdet
blive gjort sikkerhedsmæssigt
forsvarligt, hver gang et fly
bliver sendt i luften.
Det er derfor, alt arbejde
skal udføres punktligt og ansvarligt.
Men vi skal også være omstillingsparate for sikkerhedsforskrifterne og procedurer ændrer sig hele tiden, såvel
i lufthavne som i de enkelte
selskaber. Ændringer skal læses igennem og underskrives
og med jævne mellemrum
skal alt gennemlæses og bestås med en prøve.
Arbejdsforhold
Og så er der arbejdsforholdene. Arbejdet skal udføres, når
trafikken er der. Det kan være
klokken 3 om natten eller
klokken 6 om morgenen. Det
kan også være vagten slutter
klokken 3.15 om morgenen.
Skifteholdsarbejdet i lufthavne er ikke som på andre
steder. Her står vi til rådighed
i alle 24 timer og vagterne
kan variere fra måned til måned.
Èn gang om måneden får vi
besked om vores vagtskema
en måned frem. Det kan se helt
anderledes ud næste måned.
Der er kun én ting, man kan
være sikker på: At have fri
hver tredje weekend.
Vi møder ind i regn, slud og
frost såvel som i sol. Vi skal
kunne tåle at blive gennemblødt af sved efter en 6 tons
vending. For derefter eksempelvis at lave afgangstjek i bidende kulde eller i bagende
sol på platformen.
Jeg anbefaler mine
kolleger!
Desværre bliver vores arbejde
ikke altid værdsat, som det
burde på ledelsesgangene.
De fleste af os har arbejdet i
lufthavnen med op- og nedture for de enkelte firmaer,
usikre år med tvivl om kontrakter, flere konkurser og
nu med massefyringer på
grund af coronakrisen.
Under både kriser og fremgang har vi bevist, at vi er pålidelige arbejdere, der er omstillingsparate, fleksible og
gode til at tage hurtige beslutninger, håndtere sikkerhed og
servicere mange mennesker.
Det her er derfor også en
anbefaling for mine opsagte
kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke, hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er.
Og hvis noget af teksten
kan inspirere gamle kolleger i
deres jobansøgninger, ja så
brug løs af den.
Clay Travis Hansen er
tillidsrepræsentant i Copenhagen
Flight Services.
avisen 9
avisen 3F KASTRUP 1/21 marts Virksomhedsportræt fra Sodexo: Humøret har været på store rutschebane-ture 3F Kastrups 125-årsjubilæum markeres med to skrifter det ene er udkommet Side 4 Sandra Dahl har fundet et drømmejob som lastbilchauffør efter fyring fra Sodexo Airport Services Medlemsportræt
Lyset og foråret er på vej. Foto: Tommy Svensson. Jubilæumsfest udskudt til efteråret Den 23. februar havde 3F Kastrup 125-års fødselsdag. Det skulle have været fejret med fest og udgivelse af et skrift om fagforeningens historie. Men coronakrise og møderestriktioner betyder, at festlighederne er u
Overenskomster hjælper arbejdere gennem corona-krisen Fagforeninger i Colombia har bl.a. med støtte fra 3F været med til at sikre forholdsregler mod COVID-19 blandt arbejdere i banan- og palmeolieplantagerne. Fagforeningerne i Colombia er for alvor trådt i karakter under coronakrisen. De forsvarer
Historie: Den aktive linje er blevet fortsat Til efteråret udgiver 3F Kastrup i anledning af sit 125 års jubilæum et historisk skrift om fagforeningens historie i de sidste 25 år. Udgivelsen bliver et supplement til det skrift, som fagforeningen, der dengang hed SiD Kastrup, udgav i 1996: SiD Kastr
lokalkørsel den længste tur, jeg har haft, er til Kalundborg. Så jeg kommer også hjem hver aften, siger hun. Det største minus ved arbejdet er ifølge Sandra Dahl, at kørsel med hendes egen lastbil er stærkt begrænset, da den også er underlagt hviletidsbestemmelserne. Det kræver, at den vejes ned.
Virksomhedsportræt Humøret har været på store rutschebane-ture Det har været mærkeligt at være valgt af kolleger i Brændstofgården og så blive tillidsrepræsentant for ansatte fra Sodexo Airport Services, der ikke har valgt én, siger Anna Cecilie Larsen, der her sidder på sit kontor ved Nordvagten
Vi er utrygge og oven i det har vi problemer med dagpenge Sonja Paleka og Benny Østbjerg er på arbejdsfordeling og savner bedre information fra A-kassen om udbetaling af dagpenge. Sonja Paleka og Benny Østbjerg har en mandag i februar ansvaret for at rengøre og sætte et SAS-fly klar til afgang. Fl
Coronakrisen har ramt 3F Kastrups medlemmer særlig hårdt - og det mærkes i afdelingen Masseafskedigelser og arbejdsfordeling har øget arbejdspresset i 3F Kastrup, både i faglig afdeling og i A-kassen. Ingen kunne forudse den pandemi og de mange fyringer, som kom i kølvandet på corona, og slet ikke
Psssst ... fra en 3Fer til en anden Jeg kan kun anbefale mine opsagte kolleger for mange arbejdsgivere ved ikke hvor kvalificeret lufthavnsarbejde er, skriver Clay Travis Hansen. En lufthavnsoperatør er ikke bare en bagageslæber Som lufthavnsoperatører er vi omstillingsparate, fleksible og klar t
Ny tillidsrepræsentant på Den blå Planet: Ny tillidsrepræsentant i Menzies Aviation: Førsteprioritet: En ny lokalaftale Rasmus Albertsen er den 27. november blevet valgt som ny formand for 3F-klubben i Menzies, da den gamle tillidsrepræsentant stoppede i virksomheden. Rasmus Albertsen har arbejdet
God jul og godt nytår: Aviator er død, Aviator Airport Partner lever Klub Aviator og 3F Kastrup arbejder på at skaffe alle, både opsagte og fortsat ansatte, deres tilgodehavender fra konkursboet eller, hvis det ikke er muligt, Lønmodtagernes Garantifond, siger Allan Slawecki (til venstre). Den 2
Første maj Kl. 8.00-12.00 l l Fællessang, hygge og taler Socialdemokratiet Peter Hummelgaard-Thomsen Leif og Kirsten Olsen i en tom sal på Saltværksvej men efter sommerferien regner Seniorklubben med igen at start aktiviteterne op. l Seniorklub: l Der er stadig liv i os! 3F Kastrups seniorkl