Jonas Messerschmidt
Ungdomskonsulent i 3F URO, Foto: 3F
- I 3F Københavns Chauffører, tager vi
på virksomhedsbesøg, fordi vi synes
det er vigtigt at være synlige over for
vores medlemmer. Vi vil skabe gode
relationer til vores medlemmer. Derudover, er det vigtigt for os at vide, hvilke
udfordringer vores medlemmer har i
deres arbejdsliv, på den måde, kan vi
som fagforening, hjælpe dem og være
en del af løsningen og vi bliver derved
en bedre fagforening for vores medlemmer. Og så er det også er en måde
for os at komme i kontakt med de ansatte, som ikke er medlemmer hos os.
For mig, er det vigtigt at kortlægge
ansattes vilkår i deres arbejde. Forstået på den måde at jeg, finder ud af
hvordan de ansatte arbejder, er det:
dag, aften eller nat, måske endda alle
tre dele.
Men hvorfor inviterer i ikke bare medlemmerne ind til jer i afdelingen, i stedet for at I skal komme ud til dem?
- Det handler om at vi skal møde
chaufførerne der hvor de er, og der
hvor der er den største kontaktflade,
til medlemmerne. Og det er bare bedst
på virksomheden, i pauselokalet eller
ude i gadebilledet.
Derudover forbereder jeg altid virksomhedsbesøget sammen med tillidsrepræsentanten, Arbejdsmiljørepræ-
Kamilla Lind Kjærsgaard projektmedarbejder i 3F Københavns Chauffører.
Foto: Per Thomasen
sentanten eller fagligt aktive som jo
allerede er ude på virksomheden. Det
er vigtigt at de er en aktiv del af virksomhedsbesøget.
Alle dialoger er forskellige, fordi
chaufførerne arbejder med forskellige
brancher, hvor de oplever forskellige
ting i deres dagligdag.
Du kommer ud på mange forskellige
transportvirksomheder. Der må være
mange forskellige ting som du er opmærksom på?
Der er positiv feedback fra medlemmerne i forhold til virksomhedsbesøgene, de er glade for at se at deres
fagforening er synlige for dem og de
har mulighed for at stille de spørgsmål
som ligger dem på sinde.
- Jeg er opmærksom på hvilke målgrupper medlemmerne er. F.eks. hvis
det er unge medlemmer, fortæller jeg
dem altid om 3F Ungdom, samt hvilke
aktiviteter, som 3F Ungdom tilbyder
og hvordan de kan være en del af det
og at jeg er deres ungdomsansvarlige
i deres afdeling. Det gør jeg fordi, det
unge medlem skal vide, hvilke muligheder der er.
Derudover er jeg særligt opmærksom
på hvilke virksomheder jeg skal ud
på, da brancherne er forskellige, og på
den måde, er det forskellige vilkår de
ansatte har.
Et virksomhedsbesøg forløber sig som
udgangspunkt over 2 timer, alt afhængig af spørgelyst og dialoger med
chauffører. Jeg forsøger altid at skabe
en relation til de chauffører jeg er ude
at besøge. Jeg spørger derfor ind til,
hvordan de har det i deres arbejdsliv,
hvor vi har gode dialoger omkring
dette.
Så når der er gået 2 timer, så kører du
bare tilbage på kontoret og streger
virksomheden over på din besøgsliste
eller hvad?
- Ofte, når jeg er på virksomhedsbesøg, kan jeg blive stillet spørgsmål
af medlemmer, som jeg er nødt til at
følge op på, når jeg er tilbage i afdelingen. Og derfor ringer altid tilbage til
medlemmet.
Derudover evaluerer jeg altid, hvad
gik godt og mindre godt, i forhold
til om der er noget som skal ændres
til det næste virksomhedsbesøg. Jeg
planlægger altid næste virksomhedsbesøg, når jeg har afholdt et. På den
måde er det altid kontinuerligt.
Er du også blevet inspireret af Kamilla
og hendes måde at tage på virksomhedsbesøg, så vil vi opfordre dig til at
tage kontakt direkte til hende.
Foto: TUR
CHAUFFØREN l nr. 3 l 2021
CHAUFFØREN En kvindelig chauffør i højt gear Nr. 3 l maj l 2021
Kolofon CHAUFFØREN udgives af 3F Københavns Chauffører, Chaufførernes Fagforening Redaktion Svanevej 22, 2400 København NV Tlf.: 8892 2766 per.thomasen@3f.dk Ansvarshavende Jakob Andersen, formand 3F Københavns Chauffører Layout og tilrettelæggelse Per Thomasen, redaktør Oplag 5.600 udsendes med Bla
lLeder Af Jakob Andersen, formand STOP vi er så tæt på! Nogle gange har man bare lyst til at rive håret af sig selv i fortvivlelse, over andres manglende respekt for de der har holdt hjulene i gang mens en pandemi har raset i Danmark. En pandemi der stadig har sit knugende favntag på landet, selv
En kvindelig chauffør Fie Block Petersen UP i højt gear 4l
FIE FRA HB-CARE ER EN KVINDE MED GÅPÅMOD OG STOR HANDLEKRAFT Tekst og foto Ulla Puck Fie Block Petersen arbejder i HB-Care og elsker sit job med mange mennesker omkring sig, mennesker med forskellige behov. Jobbet i HB-Care fik hun i 2017 men mere om det senere i artiklen. Hurtig ud på arbejdsmarke
Fie har både en hæklet og en perlepladekopi af sin bus, modtaget af kolleger, som hun er meget glad for. se, at det er så vigtigt at være medlem af en rigtig fagforening, fortæller Fie og fortsætter - Jeg fik alligevel ikke den rigtige hjælp. For jeg blev fyret og kommunen måtte hjælpe mig. Jobsøgn
Altid med de fornødne værnemidler og afsprittet. med stolthed i stemmen og fortsætter - Sygehuskørsel er også en del af hverdagen og derudover er der evakueringsstolen med larvefødder som er en fantastisk maskine, som bliver brugt der hvor trappemaskinen ikke kan komme. Det er et luksusredskab at a
Shit-storm mod nemlig.com Af Harald Fabricius, næstformand Kritiske forbrugere har reageret kraftigt på en ny omgang afsløringer om helt urimelige og middelalderlignende arbejdsforhold hos internetgiganten Nemlig.com. Shit-stormen kommer i kølvandet på flere artikler Politiken har bragt, første gang
Harald Fabricius, næstformand Foto: Per Thomasen job, der på trods af de pauvre forhold, giver mad på bordet og til næste måneds husleje. Og de har trukket sig, ud fra en smertelig bevidsthed om, at deres tilstedeværelse, helt i udkanten af vores arbejdsmarked, alene er betinget af deres nødtvungne
De gode gamle dage Foto Per Thomasen Ny lovændring - eller hvad...? Af Bo Weye, faglig konsulent Nyheden om at taxilovens sprogkrav skærpes bliver modtaget med kyshånd af nogle, mens andre er bekymrede... Nu er der nok, som i de fleste tilfælde med denne branche, tale om en storm i et glas vand. De
Branche 2 Taxi konklusionen er, at uddannelsescentrene ikke er dygtige nok til at frasortere ansøgere, der ikke har danskkundskaber på det forventede niveau. Skolerne beklager omvendt, at det er en svær subjektiv vurdering og at de ikke har nogle pejlemærker at gå ud fra. Derfor vil man nu indføre,
Hvordan er man på bølgelængde med medlemmer der altid er på farten Af Kamilla Lind Kjærsgaard projektmedarbejder i 3F Københavns Chauffører og Jonas Messerschmidt Ungdomskonsulent i 3F URO En stor andel af vores medlemmer har både skiftende arbejdstider og arbejdssteder, og derfor kan de være svære
Jonas Messerschmidt Ungdomskonsulent i 3F URO, Foto: 3F - I 3F Københavns Chauffører, tager vi på virksomhedsbesøg, fordi vi synes det er vigtigt at være synlige over for vores medlemmer. Vi vil skabe gode relationer til vores medlemmer. Derudover, er det vigtigt for os at vide, hvilke udfordringer
Arbejdsmarkedsp Erhververvsevnetabserstatning Der er kommet ny retspraksis på feltet og manglende opmærksomhed kan komme til at koste dyrt. Det har altid været sådan, at når man fik tilkendt en erstatning i en arbejdsskadesag, så modtog man sin erstatning i god tro, og den kunne derfor ikke forlange
pladsen Af Karin Kofod Foto Per Thomasen Corona Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, hvis der sker ændringer i ens forhold mellem to afgørelser. Hvis ens forhold bliver bedre mellem to afgørelser, man går lidt op i tid, nyt arbejde, tilkendelse af flexjob, alle de situationer, hvor man kan se at proc
Adresser, brancher og telefonnumre Direkte telefonnumre til 3F Københavns Chauffører Reception, omstilling Mail: chaufforen@3f.dk 7030 0828 A-kassen Lene Korkmaz, A-kasseleder, faglig sekretær Heidi Nielsen, sagsbehandler Tina Stausholm, sagsbehandler Morten Brynaa, sagsbehandler Lone Nørgaard , s
3F Københavns Chauffører Svanevej 22, 2400 København NV Telefon 7030 0828 CVR.nr. 83 50 53 11 Giro nr. 7 10 31 31 Hjemmeside: www.3f.dk/cf Mail: chaufforen@3f.dk OBS OBS OBS Hvis du betaler dit kontingent via mobilepay har vi pr. 1. november 2019 fået nyt nummer: 94 37 65 Åbningstid Mandag kl. 9-12:
Branche 6 Omnibus- og rutebilchauffører Kære Venner Hvem bestemmer at der er nok passagerer i bussen? Hvis vi fragter 1.000 passagerer fra Ishøj i morgentimerne, der skal til Taastrup er fordøren lukket på grund af højt smittetryk, men når de skal retur fra Taastrup er fordøren åben, fordi smittet
T S Y L F A E R R VÆ S E L! D E V R E E LIG EN L T A S J E A JF M A E M T . 1 RS Ø F - GO CHAUFFØREN l nr. 3 l 2021
Chaufførernes København Af Karin Kofod Social konsulent Bliver til en start også til alle danskeres København, for denne rubrik kommer til at starte med landets vigtigste adresse: Slotsholmen. På den lille ø, midt i København, findes en række historiske bygninger og anlæg, hvoraf mange kan bære en s
Tomme og næsten øde gader i København på grund af Coronakrisen Covid-19. Her Christiansborg Slotsplads med rytterstatuen af Kong Frederik 7. Christiansborg slot med terrorsikring i forgrunden 27. marts 2020. Foto: Torben Christensen/ Ritzau Scanpix en tur i kirken, som også var ved at blive flammern
FRA RETSSALEN Af Morten Lind Svindel eller ultrareaktionær liberalisme...? men vi fik mad hver dag og lønningerne steg. dende danskere tyve procent mere i løn, som han stjal med nedskæringer. Hmm...hvor vil han nu hen, ham columnisten? To RUC forskere har skrevet en lille artikel om den politi
Branchegeneralforsamlinger 2021 Branche 1 Benzin-, olie og ARD-tankchauffører Tirsdag den 16. marts kl. 18:00 HB lokalet, Svanevej 22, stuen. Der serveres mad, så tilmelding til Henrik senest 12. marts på T 3115 9258. Branche 2 Taxichauffører Mandag den 1. marts kl. 17:00 Store sal, Svanevej 22, i g
Illustrationer: Martin Ørsted Tekst frit fra Millers Piratviden Tingene ændrer sig jo raskt. Meget raskt. Så når denne klumme læses, kan meget være forandret. Men i hvert fald har (næsten) alle partierne i Folketinget nu tilsluttet sig en stor masterplan for genåbning af samfundet. Genåbning? Vil n
at coronaen ikke eksisterede ligesom fortabte sig med de mange dødsfald i Europa. Så den sygdom mange døde af - men som alligevel ikke eksisterede ifølge corona-fornægterne - ja nu dør alle af at få vaccine eller så store bivirkninger at de har svært ved at få et fremtidigt liv. Tænk sig bare. Når
3F Københavns Chauffører ønsker tillykke med: Fødselsdage og Jubilæer 15. 17. 17. 26. 28. 29. 29. FØDSELSDAGE 50 MAJ 2. Mudzait Rustemovski 3. Abdul Rahaman Jalloh 10. Ibraim Emini 11. Morten Stendahl Vejs 11. Stig Frederik Thyssen Iversen 20. René Larsen 24. Jesper Hoe 25. Kenn Kristiansen 28. Ab
JUBILÆER 2021 25 år Valentin Solmayor Oggesen Syed Zahir Shah Zaidi Bent Eriksen Bruun Steen Krømmelbein Erik Ellegaard Hansen Birthe Skou Nørgaard Bjørn Emil Winther Edmund Hougaard Allan Oppenheuser Ib Pedersen Sadus Dini Mejor Singh Semsedin Nuredini Henrik Sandberg Alfred Refsgaard Jakobsen Abdu
Socialafdelingen Chaufførernes Fagforeningens Socialafdeling yder hjælp til medlemmer i Sociale- og i Arbejdsskadesager. Arbejdsskade dokumentation Arbejdsskadessager De flygtige bevisers tid kræver billeder. Arbejdsskade Hvis du kommer ud for en ulykke på din arbejdsplads, har din arbejdsgiver
Fagforeningens Sommerhuse ved Sejerøbugten SÆSON 2021 HUSK - FØRST TIL MØLLE PRINCIPPET GÆLDER HÉR På sommerhusgrundene er der blevet fældet en hel del træer og buske, hvilket har bevirket at grundene er blevet meget lysere. Der er satellit TV og ud over store plæner, er der legeplads til ungerne
Seniorklubben DØDSFALD Bjarke Hermann Rasmussen Det var med stor sorg at 3F Københavns Chauffører den 18. marts modtog beskeden om at fhv. Organisationssekretær Bjarke Hermann Rasmussen er afgået ved døden 75 år gammel. Bjarke var højt respekteret og afholdt blandt kolleger og ledelse. Han var ans
Sporvejsfunktionærernes Pensionistklub Kære Alle Nu skal vi tænke lidt fremad og vi satser på, at vi kan holde vores skovtur torsdag den 10. juni 2021 Hvis I gerne vil med kan I ringe og bestille turen på tlf. nr. 2085 8104, det er hos Svend og Margrethe. Turen koster 200, kr. og tilmelding er binde
BAGPARTIET FACEBOOK-EKSPERTER OG ANDRE IDIOTER... For rigtigt længe siden, ja - helt tilbage i november 2020, diskuterede man på Borgen igen igen, om man skulle forlænge de coronarestriktioner, der stod til udløb. I det meste af året 2020 flød Facebook, Twitter og andre sociale medier over med indlæ