INTRODUKTION
Om forskningsprojektet
SPELL er en programbaseret sprogintervention der har til formål at styrke små børns tidlige tilegnelse af
talesproglige kompetencer og læse- og skriveforudsætninger. SPELL er en tilpasset og udvidet dansk version
af et succesfuldt amerikansk program, Read It Again!, der er udviklet i USA af professor Laura Justice. Read
It Again! er specielt udviklet til dagtilbuddet, men i SPELL afprøver vi både programmet i dagtilbuddet og i
hjemmet.
Indsatsen består i at en pædagog læser højt for en gruppe af børn på en måde der understøtter nogle
bestemte sproglige kompetencer. Læsningen suppleres med målrettede aktiviteter. Interventionen
afprøves i børnehaven, men samtidig afprøves om en parallel indsats i barnets hjem og efteruddannelse af
pædagoger (Udvidet efteruddannelse) styrker sprogudviklingen yderligere.
De dagtilbud der deltager i SPELL, indgår således i en af fire forskellige grupper (konditioner):
1. Pædagoger der anvender SPELL-materialet
2. Pædagoger der anvender SPELL-materialet + en parallel indsats i barnets hjem
3. Pædagoger der anvender SPELL-materialet + modtager yderligere uddannelse (Udvidet
efteruddannelse)
4. Pædagoger der fortsætter med eksisterende praksis.
I forbindelsen med afprøvningen måles og sammenlignes effekter af de forskellige typer indsatser. Samtidig
indsamles viden omkring forhold i børnehaven og i hjemmet som vi formoder har betydning for børns
læring. Projektet vil give ny viden om effekten af sprogindsatser i Danmark, og om hvordan pædagoger
bedst understøtter børns forskellige behov.
Hvad er SPELL?
SPELL er et konkret pædagogisk værktøj til arbejdet med læreplanstemaet Sprog og med inklusion. SPELL
er baseret på den nyeste teoretiske og empiriske forskning og repræsenterer en systematisk, eksplicit og
fleksibel tilgang til arbejdet med at styrke børns sprogtilegnelse indenfor fire sproglige læringsområder:
Skriftsprogskoncepter
Ordforråd
Lydlig opmærksomhed
Narrative kompetencer
SPELL er udviklet til at være et supplement til og ikke en erstatning for andre pædagogiske metoder til at
understøtte børns sprogtilegnelse.
SPELL er designet så det er nemt at anvende. Spell er et 20 ugers program der tager udgangspunkt i
gentagen læsning af de samme 10 bøger suppleret med aktiviteter før, under og efter læsningen. Bøgerne
er udgangspunkt for gennemførelsen af forskellige aktivitetsforløb der understøtter børns tilegnelse af de
nævnte læringsområder. Samtidig præsenteres børnene for litteratur af høj kvalitet. Grundidéen i SPELL er
at bøgerne læses med det særlige formål at understøtte de fire læringsområder, og hele læsningen af
3
2012-15 SPELL INTRODUKTION VEJLEDNING OVERSIGT AKTIVITETSFORLØB Sprogtilegnelse via Legebaseret læsning
SPELL Sprogtilegnelse via legebaseret læsning gennemføres af et konsortium bestående af Center for Børnesprog, Rambøll og Teknologisk Institut. Derudover deltager en række internationale forskere fra USA og Tyskland. Projektet ledes af professor Dorthe Bleses fra Center for Børnesprog, Syddansk Uni
Indholdsfortegnelse INTRODUKTION ................................................................................................................................................. 3 Om forskningsprojektet ................................................................................................
INTRODUKTION Om forskningsprojektet SPELL er en programbaseret sprogintervention der har til formål at styrke små børns tidlige tilegnelse af talesproglige kompetencer og læse- og skriveforudsætninger. SPELL er en tilpasset og udvidet dansk version af et succesfuldt amerikansk program, Read It Again
bogen og de supplerende aktiviteter har fokus på dette. På den måde er SPELL anderledes end dialogisk læsning hvor det handler om at tale med barnet på måder der generelt understøtter barnets sprog. Inden for hvert læringsområde er der en række konkrete læringsmål. SPELL består af 40 aktivitetsforlø
Aktivitetsnoterne fokuserer på om de forskellige elementer i et SPELL-aktivitetsforløb blev anvendt, om det enkelte barn deltog aktivt i forløbet, og om barnet fik udbytte af det. Derudover skal pædagogen angive hvilke læringsstrategier der blev anvendt overfor det enkelte barn i gruppen. Aktivitets
Læringsområder og læringsmål i SPELL I SPELL indgår der som nævnt fire læringsområder der understøtter barnets tilegnelse, to læringsområder der understøtter talesproglige kompetencer (ordforråd og narrativer), og to læringsområder der understøtter læse- og skriveforudsætninger (skriftsprogskoncepte
hinanden, dele tanker og ideer med andre og forstå forskellige typer af historier. Hvert aktivitetsforløb har fokus på ét læringsmål inden for hvert af de 4 Læringsområder. Der er 5 eller 6 læringsmål indenfor hvert læringsområde. I det følgende beskrives læringsmålene inden for hvert læringsområde.
Aktivitetsbeskrivelserne Som omtalt ovenfor gennemføres de forskellige aktiviteter i SPELL på basis af aktivitetsbeskrivelser der er placeret på en iPad. Aktivitetsbeskrivelserne har til formål at sikre den systematiske og eksplicitte tilgang som programmet er udviklet med udgangspunkt i, dvs. at pæ
De tre gør-det-nemmere-strategier anvendes overfor de børn der har svært ved enten at forstå de spørgsmål der stilles eller ved selv at formulere et svar. Anvendes gør-det-nemmere-strategierne overfor børn der af den ene eller anden grund kæmper med sproget, bliver de i stand til at deltage aktivt i
De tre gør-det-sværere-strategier har til formål at udfordre de børn der allerede kan svare på alle de spørgsmål som er indarbejdet i aktivitetsforløbene, ved at stille mere abstrakte spørgsmål. De børn der er godt på vej op ad stigen fordi de har let ved at tilegne sig sproget, eller sprogligt er b
Mens de seks læringsstrategier på læringsstigen går igen, er den konkrete udformning af dem forskellig for de to læringsmål i hvert af de 40 aktivitetsforløb (se aktivitetsforløb neden for og på iPaden). Det er gjort sådan for at give dig helt konkret inspiration til hvordan du kan tale med de forsk
VEJLEDNING TIL GENNEMFØRELSEN AF SPELL-INTERVENTIONEN SPELL er et 20 ugers program som består af 40 aktivitetsforløb med hver to delaktivitetsforløb der præsenteres i en klar rækkefølge i et let tilgængeligt sprog. Alle aktivitetsforløb ligger på en iPad. To pædagoger på en stue (eller hvad der svar
Valg af gruppe SPELL gennemføres i små grupper hvor én pædagog sidder sammen med en mindre gruppe børn. Det tager ca. 30 minutter at gennemføre hvert aktivitetsforløb. Der gennemføres to aktivitetsforløb med børnegruppen per uge. Hver pædagog har to børnegrupper og gennemfører dermed fire aktivitets
Inden du går i gang bør du tjekke at det er dit brugernavn der står skrevet nederst i venstre hjørne. Er det ikke dit brugernavn, tryk da på Log ud-knappen nederst til højre. Oversigtsside over aktivitetsforløb Når du har valgt børnegruppe på iPaden, kommer du ind på en oversigtside. Oversigtssiden
I forbindelse med hvert SPELL-forløb er der en forberedelsesfase og en gennemførelsesfase. Der er udarbejdet forskellige beskrivelser af aktivitetsforløbene til de to faser. Til forberedelsesfasen er der udarbejdet en mere uddybede beskrivelse som gør det muligt at sætte sig grundigt ind i alle elem
Aktivitetsforløbet beskriver hvilke aktiviteter du skal lave i del 1 i dette tilfælde før og under læsningen. Aktiviteterne understøtter det konkrete læringsmål at forstå at skrevne ord bærer betydning og forstå forskellen på billeder og ord. Som det fremgår af beskrivelsen, skal du i starten af hv
Det er vigtigt at du læser alle eksemplerne på læringsstigens gør-det-nemmere og gør-det-sværere strategier igennem når du forbereder dig så du har nogle konkrete idéer til hvordan du kan differentiere i din samtale med børnene undervejs i aktivitetsforløbet. Hvis du skulle have brug for ekstra insp
Når du er færdig med at forberede dig, trykker du på den grønne knap Afslut aktivitet, og så er du tilbage ved oversigtssiden. Inden du går i gang med at gennemføre SPELL, skal du huske at: læse den relevante bog så du ved hvad bogen handler om læse den fulde aktivitetsbeskrivelse så du på forhånd
Gennemførelsen af SPELL For at spare tid er det på forhånd markeret at alle børn er til stede. Inden du kan gå i gang med at gennemføre et SPELL-forløb, skal du derfor fjerne afkrydsningen for de børn der ikke deltager i aktiviteten. Vi skal bruge oplysningerne om barnets deltagelse til at vurdere e
Sådan ser stikordsversionen ud for del 1 af Aktivitetsforløb 1 der handler om skriftsprogskoncepter: Som det fremgår, ligner beskrivelsen af aktivitetsforløbet den der skal bruges i forberedelsen, men det er en kortere stikordsversion som er nemmere for dig at bruge som huskeliste mens du gennemføre
Når du er færdig med et helt aktivitetsforløb, trykker du på den grønne knap Afslut aktivitet hvorefter du kommer videre til Aktivitetsnoterne (se nedenfor). Når du gennemfører aktivitetsforløbet, skal du huske at: starte med at fortælle børnene hvad I skal fokusere på i aktivitetsforløbet læse bo
Spørgsmålene har to funktioner. For det første danner de grundlag for din egen refleksion over gennemførelsen af de enkelte aktivitetsforløb, og de kan derfor give dig hjælp til at vurdere om du gennemfører SPELL på en måde der understøtter alle børn optimalt, eller om der er brug for at tilpasse ko
På denne side bliver du spurgt om i hvilket omfang barnet deltog aktivt i forløbet. Her trykker du på det udsagn der stemmer mest overens med barnets deltagelse i aktiviteten. Når du har gjort det, trykker du på den grønne knap Næste. 23
Dernæst spørges der til barnets udbytte af forløbet. Her trykker du igen på det der passer bedst i forhold til barnets deltagelse i aktiviteten. Herefter trykker du på den grønne knap Næste. På de sidste to sider skal du markere hvilke børn du anvendte gør-det-sværere strategierne overfor, og hvilke
Når du er færdig med at udfylde Aktivitetsnoterne for den første del af aktivitetsforløbet, trykker du på den grønne knap Videre til del 2 og udfylder aktivitetsnoterne for den anden del af aktivitetsforløbet. Når du har udfyldt aktivitetsnoterne for anden del af aktivitetsforløbet, logger du ud af
Sprogudviklingsskemaet giver dig anledning til at vurdere hvorvidt barnet har tilegnet sig de konkrete læringsmål i SPELL, og det kan derfor hjælpe dig til at få et billede af hvorvidt de enkelte aktivitetsforløb er på et passende niveau for det enkelte barn, eller om barnet har brug for mere hjælp
Særligt mht. konditionen Udvidet efteruddannelse Hvis du deltager i konditionen med Udvidet efteruddannelse, skal du trykke på Har du husket at besvare Extended PD på www.results.dk (se nedenstående skærmprint), så kommer du til de aktiviteter der skal gennemføres, og de spørgsmål som skal besvares.
PLAN FOR PRAKTISK GENNEMFØRELSE AF SPELL EKSEMPEL FRA EN BØRNEHAVE En børnehave der allerede har gennemført et 40-ugers forløb, giver her et eksempel på hvordan pædagogerne har indpasset forløbene i børnehaven og informeret forældrene. Det kan bruges som vejledning og anbefaling. SPELL i Vores Børn
Vi planlagde SPELL grupperne i starten af ugen, mandag, tirsdag og onsdag; så kunne torsdag og fredag bruges på opsamling hvis der mangler et forløb, eller bruges på andre aktiviteter). Vi havde 6 grupper. Vi lavede et overskueligt skema over planlægningen, som gjorde grupperne synlige, så vi ikke s
BILAG 1: BREV TIL FORÆLDRENE Kære forældre til ______________. Som vi tidligere har oplyst, skal vi til at arbejde med forskningsprojektet SPELL. Det begynder i uge 4 og fortsætter de efterfølgende 20 uger. Det betyder, at vores hverdag kommer til at være lidt anderledes end den hidtil har været. De
BILAG 2: Planlægning af dagligdagen Mandag Tirsdag Onsdag Tordag Irene 8.30- 15.30 Irene 6.30- 13.00 Irene 9.30- 17.30 Irene 9.00- 16.00 Mai-Brit 7.30- 12.30 Mai-Brit 8.30- 15.30 Mai-Brit 7.30- 12.30 Mai-Brit 13.00-17.30 Malene 9.00- 16.00 Malene 9.30- 17.30 Malene 6.30- 12.00 Malene 7.30- 14.30 Mar
BILAG 3 - Gruppefordeling Kl.9.30-10.00 Kl.10.15-10.45 Mandag Tirsdag Onsdag Marianne og gruppe 3 Malene og gruppe 5 Mai-Brit og gruppe 1 Mai-Brit og gruppe 1 Marianne og gruppe 3 Malene og gruppe 5 Marianne og gruppe 4 Malene og gruppe 6 Mai-Brit og gruppe 2 Mai-Brit og gruppe 2 Marianne og gruppe
BILAG 4 RUMFORDELING Med hensyn til lokale-fordeling må vi lige se, hvilke aktiviteter vi skal gennemføre hvor meget plads kræver det? Vi Planlagde, at den ene gruppe kan være i det gamle lærerværelse og bruge salen, hvis det kræver meget plads. Den anden gruppe kan være i det bageste Svalerum, hvo
OVERSIGT OVER DE 40 AKTIVITETSFORLØB SPELL I det følgende vises en oversigt over de 40 aktivitetsforløb i SPELL-programmet. For hver uge angives hvilken bog der skal læses, samt de læringsområder og læringsmål der skal understøttes i de 2 delforløb i aktivitetsforløbet. Målordene for de enkelte delf
Monster, hospital, læge, sygdom 35
UGE 3 Kalle Güettler, Rakel Helmsdal og Áslaug Jónsdóttirs. Monsterpest. Torgard UGE 4 Dorte Karrebæk og Nils Hartmann. Alle Børns Citroner. Gyldendal. AKTIVITETSFORLØB 5 Nye og monsterspændende ord 1 Læringsområde: Skriftsprogskoncepter AKTIVITETSFORLØB 6 Det monster er for sygt! 1 Læringsområde: L
Læringsmål: At forstå og bruge nye ord for rumlige begreber Læringsmål: At kunne finde og beskrive en eller flere vigtige begivenheder i en historie Målord: Over, yderst, på, i Ekstra: Et stort stykke papir (A3) og tusch UGE 6 Alberte Winding og Rasmus Bregnhøi. Betty sælger (næsten) alt. Gyldendal.
UGE 8 Jakob Martin Strid. Lille Frø. Gyldendal. AKTIVITETSFORLØB 15 Hvad for nogle bogstaver er der i dit navn? 1 Læringsområde: Skriftsprogskoncepter AKTIVITETSFORLØB 16 Hvad sker først og hvad sker til sidst? 1 Læringsområde: Lydlig opmærksomhed Læringsmål: At kunne benævne nogle store bogstaver,
Ordforråd Narrative kompetencer Læringsmål At forstå og bruge nye ord for rumlige begreber Læringsmål At kunne sætte mindst tre begivenheder i en historie i den tidsmæssigt rigtige rækkefølge Målord: Først, så, bagefter, til sidst UGE 11 Alberte Winding og Rasmus Bregnhøi. Betty husker alt muligt. G
Uge 13 Dorte Karrebæk og Nils Hartmann. Alle Børns Citroner. Gyldendal. Ender, fyr, fod AKTIVITETSFORLØB 25 Hvem laver bøger? 1 Læringsområde: Skriftsprogskoncepter Læringsmål: At forstå og bruge nye ord der har med bøger at gøre Målord: Forside, titel, titelblad, forfatter 2 Læringsområde: Ordforrå
UGE 16 Alberte Winding og Rasmus Bregnhøi. Betty sælger (næsten) alt. Gyldendal. UGE 17 Mary Hoffman og Ros Asquith. Gyldendals store bog om familier. Gyldendal. Læringsområde: Ordforråd Læringsområde: Narrative kompetencer Læringsmål: At forstå og bruge mindre typiske udsagnsord (ord for handlinger
UGE 19 Kalle Güettler, Rakel Helmsdal og Áslaug Jónsdóttirs. Monster- besøg. Torgard. UGE 20 Anders Højen & Birgitte Dam Jensen. Bette-Bøv laver en talemaskine. Torgard. At kunne genkende nogle ord der ses hyppigt i omgivelserne 2 Læringsområde: Ordforråd At kunne finde og sige et ord der begynder m
AKTIVITETSFORLØB 43