Sprogudviklingsskema fra SPELL Vejledning: Indtast det tal der bedst beskriver barnets niveau på det pågældende område. Niveau 1: Barnet viser aldrig eller sjældent den pågældende kompetence. Niveau 2: Barnet viser ofte den pågældende kompetence, men ikke systematisk og har brug for støtte. Niveau 3. Barnet viser systematisk den pågældende kompetence Skriftsprogskoncepter. Barnet... 2. uge 10. uge 17. uge forstår at skrevne ord bærer betydning og forstår forskellen på billeder og ord 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår at man på dansk læser fra venstre mod højre og fra toppen og ned 1 2 3 1 2 3 1 2 3 kan benævne nogle store bogstaver, fx i eget navn 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår og bruger nye ord der har at gøre med bøger (fx forfatter, forside og titel) og skrift (fx ord, bogstav, læse) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår forskellen på ord og bogstaver 1 2 3 1 2 3 1 2 3 genkender nogle ord der ses hyppigt i omgivelserne 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Ordforråd. Barnet... 2. uge 10. uge 17. uge forstår og bruger mindre typiske navneord (ord for ting), udsagnsord (ord for handlinger), og tillægsord (ord der beskriver ting) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår og bruger nye ord for rumlige begreber (fx over, under, i, på) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår og bruger nye ord der har at gøre med tid (fx først, bagefter, så, mens, til sidst) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 taler om nye ords betydning, fx hvordan nogle ord kan have mere end en betydning 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Sprogudviklingsskema fra SPELL Vejledning: Indtast det tal der bedst beskriver barnets niveau på det pågældende område. Niveau 1: Barnet viser aldrig eller sjældent den pågældende kompetence. Niveau 2: Barnet viser ofte den pågældende kompetence, men ikke systematisk og har brug for støtte. Niveau 3 forstår og bruger nye ord der har at gøre med følelser (fx tilfreds, overrasket, rasende) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 forstår og bruger nye ord for tankeprocesser (fx regne med, beslutte) 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Lydlig opmærksomhed. Barnet... 2. uge 10. uge 17. uge kan høre når to ord rimer 1 2 3 1 2 3 1 2 3 kan op