AlmenRapport 7 Læring og uddannelse et forprojekt AlmenRapport 7 AlmenRapport 7 Læring og uddannelse et forprojekt AlmenRapport 7 Titel AlmenRapport 7: Uddannelse og læring Undertitel et forprojekt Udgave 1. udgave Udgivelsesår 2010 Styregruppe Søren Ahle Hansen, Boligforeningen ØsterBO, formand HansJørn Hannibal, Haderslev Andelsboligforening John Hjelm, Boligforeningen Vanggården Per Bro Kardel, Boligforeningen 3B INDHOLD FORORD Side 3 INDLEDNING Side 4 1. BAGGRUND OG MÅL Side 5 2. KONKLUSIONER OG RESULTATER Side 6 3. FORPROJEKT Side 9 Måling af overførsel af viden Side 9 Læring med bundlinjeeffekt HIL Side 11 Underviserskolen Side 11 Evaluering Side 12 Forandringsmodellen Side 12 AlmenB FORORD Lige fra præsentationen af udviklingsforeningen AlmenNet på BL Forvaltningskonferencen i august 2007 har foreningen haft en markant tilslutning, der skyldes en fælles erkendelse hos sektoren af et stort behov for udvikling. AlmenNet har da også i de to år, der er gået, udviklet og dokumentere INDLEDNING I perioden oktober 2008 til oktober 2009 er denne forundersøgelse gennemført i projektet Uddannelse og læring med effekt i organisationer og boliger Fase 1: Forprojekt om behov, muligheder og udviklingsplan, som har fået finansiel støtte fra Realdania på 1,2 mio.kr. inklusive moms. Proje 1. BAGGRUND OG MÅL AlmenProjekt 23: Uddannelse og læring med effekt har sat fokus på at nyttiggøre den viden, der genereres gennem AlmenNets udviklingsprojekter et vitalt og primært indsatsområde for AlmenNet. Emnet har været oppe til debat i mange sammenhænge: På en workshop i bestyrelsen, på et u revitaliseringsprojekt. Her er fokus læring gennem hele byggesagen ikke mindst på byggepladsen. Projektet er blandt andet støttet af Realdania og BoligfondenKuben. Endelig skulle AlmenRapport 1 Forslag til uddannelseskoncept for AlmenNet indgå i arbejdet, herunder anbefalingen om at etablere en und værdikæden. Og hvorledes konceptet Fra viden til forandring supplerer og fuldender den samlede værdikæde. Konceptet Fra viden til forandring rummer derfor potentiale for at øge udbyttet markant af den samlede innovationsproces i AlmenNet. Dette potentiale står der nu syv boligadministrationer klar De enkelte resultater kommenteres efterfølgende: En beskrivelse af et fælles kursuskoncept ud fra AlmenNets Aserie. Her henvises til kapitel 3, Læring med bundlinjeeffekt, Underviserskolen og Evaluering. Alle emner er uddybet i bilagene på AlmenNets hjemmeside. En beskrivelse af et kompetencekoncept 3. FORPROJEKTET I forprojektet har projektgruppen gennemført følgende aktiviteter. Måling af overførsel af viden Der blev gennemført en screening af medlemmerne for at måle, i hvilket omfang videnoverførsel allerede fungerer hos medlemmerne. Af figuren fremgår, at 11 boligorganisationer svarende ti Endelig spurgte undersøgelsen ind til hvilke faktorer, der fremmede og hvilke der hæmmede udbyttet. Svaret var: Til gengæld var der kun få og spredte faktorer som stillede sig i vejen for at få udbytte af medlemskabet. Den eneste årsag der blev nævnt af mere end tre respondenter var Manglende resso Læring med bundlinjeeffekt High Impact Learning (HIL) Det koncept, der blev studeret i de største detaljer, var High Impact Learning (HIL), hvis principper blandt andet blev brugt i konstruktiv konfliktkulturprojektet og er beskrevet i bogen Læring med bundlinjeeffekt. Vægten her ligger på det syns Evaluering Det er umiddelbart en kompliceret opgave at evaluere et så omfattende læringsforløb, som det der lægges op til i hovedprojektet, ikke mindst fordi succesfuld omsætning af stoffet til en ny lærings og efterfølgende byggekultur hos medlemmerne kan antage mange former. Forprojektet har som o I den enkelte fase arbejder konceptet med 'spor', 'stationer' og 'læringsarenaer'. I fase B vises 5 'spor', beboerprocessen projektledelse projekteringsledelse projektoptimering værdioptimering. Vigtige 'stationer' (begivenheder) er Udarbejdelse af Udviklings og læringsprogrammer med tilhørende Del 1: Forståelsesramme og fordringer Del 2: Beskrivelser og modeller Del 3: Evaluering og måling Del 4: Projektbeskrivelse AlmenByg-vejen/U2 som P23 case Netværksmøder og rekruttering I forbindelse med forprojektet er afholdt netværksmøder mv. for at orientere om de tanker, der blev arbejdet me spørgsmål. Dialogen var blandt andet tilrettelagt, så den enkelte boligadministration kunne vurdere, om de selv kunne se fordele ved at deltage i hovedprojektet. Det førte til, at tilmelding til deltagelse i hovedprojektet blev overtegnet med en faktor to. I forbindelse med denne proces blev også fr Slutrapport vedrørende Demonstrationsprojekt for værdiskabelse og udvikling/afprøvning af evalueringsmetode for procesoptimering og produktevaluering på bygningsdelsniveau. Boligforeningen 3B/BoligfondenKuben maj 2009. OpsøgerTeam og beboerdreven fornyelse af PKEconsult, AlmenAfprøvning 2009/1, Alm Hovedprojektet kom derfor til at bygge på følgende elementer: En demonstration af, hvorledes udviklet viden kan omformes til praksisnære kurser og kommunikeres effektivt i en undervisningssituation ikke mindst rettet mod medlemmernes medarbejdere. En demonstration af, hvorledes læreprocessen skal Projekt 23 Fra viden til forandring Dokumenter og rapporter fra P23 forprojektet organiseret til webbrug. P23 forprojekt producerede en række værdifulde dokumenter. P23 FORPROJEKT SITEMAP Her er de listet i forhold til problemområder, således at denne bilagsfortegnelse kan bruges til web implemen CASES Her findes bilag, der beskriver to cases, der har inspireret og skabt tillid til gennemførelsen af P23 Bilag 1: Konstruktiv konfliktkultur beskrivelse Bilag 2: Konstruktiv konfliktkultur midtvejsevaluering Bilag 3: Konstruktiv konfliktkultur slutevaluering Bilag 4: AlmenAfprøvning/U2 bygge www.almennet.dk AlmenNets vejledninger og øvrige værktøjer skal ud i den almene sektor og give effekt i arbejdet for fremtidssikring af de almene bebyggelser. Rapporten præsenterer udvikling af værdikæden Fra viden til forandring som en sammenhængende proces fra AlmenVejledningen til implementering