12
BÆREDYGTIG
TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022
Manglende
kontrol svækker
retningslinjer
for grøn strøm
Danske elselskaber kan smykke sig med klimaanprisninger
uden at blive kigget efter i sømmene. Professor er forundret
og foreslår at udfase mærkningsordning
Af Frederik Vincent og Cecilie Veile
D
er bliver ikke ført kontrol med
danske elselskabers klimamarkedsføring af strøm, og det får
skarp kritik af flere organisationer og
eksperter, Børsen har talt med. Modstanden kommer bl.a. fra Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstilling (RGO), der selv har været med til
at udarbejde Forbrugerombudsmandens retningslinjer på området.
Arbejdet resulterede i 2020 i en
mærkningsordning, hvor elselskaber
kan markedsføre produkter med et eller to grønne blade, hvis virksomhederne investerer i, hvad der betegnes
som klimaforbedrende tiltag. F.eks.
grønne oprindelsescertifikater for
strømmen eller særskilte investeringer i projekter, der bidrager til konkrete CO2-reduktioner.
Men hverken Forbrugerombudsmanden eller andre myndigheder fører tilsyn med, om elselskaberne lever
op til de nødvendige kriterier for at
bruge bladene. Samtidig er det op til
selskaberne selv at gøre brug af de
FAKTA
De grønne blade
ET GRØNT BLAD kræver, at
selskaberne køber certifikater
for strøm, der stammer fra vedvarende kilder som vind eller sol.
Der skal købes certifikater i en
mængde, der svarer til kundens
forbrug af strøm.
DET SAMME kræves, hvis en
udbyder vil bruge to grønne
blade. Dertil skal virksomhederne
også investere i at fjerne CO2 fra
atmosfæren i en mængde, der
svarer til klimabelastningen
fra kundernes strømforbrug.
grønne blade i salgsmateriale og information til kunderne. Med andre
ord kan alle i princippet sætte de
grønne blade på f.eks. en hjemmeside.
Det her er på kanten af, hvad man
kan kalde en mærkningsordning,
vurderer chefkonsulent for bæredygtig forbrug hos Forbrugerrådet Tænk
Vagn Jelsøe, der sammen med RGO
har opfordret Forbrugerombudsmanden til at gå i gang med en revurdering
af mærkningsordningen.
Så der er som udgangspunkt ikke noget forvaltningsmæssigt forkert i, at
kontrollen er klagebaseret. Hvis der så
er organisationer, der vurderer, at
ordningen ikke fungerer efter hensigten eller bliver overtrådt, så kan de
selvfølgelig gøre opmærksom på det,
siger CBS-professoren. I sidste uge
kunne Børsen fortælle, at Forbrugerombudsmanden åbnede op for at diskutere en mulig revision af retningslinjerne med organisationerne bag
den oprindelige version.
Misbrugt ordning
Vil have ordning droppet
Problemet bliver ifølge kritikerne forstærket af, at flere af elselskaberne
tolker retningslinjerne for kreativt og
oversælger klimaarbejdet. For nylig
vurderede både RGO og Forbrugerrådet Tænk, på baggrund af en undersøgelse foretaget af Børsen, at fem elselskaber vildledte forbrugerne. Det
skete bl.a. ved at markedsføre strøm
som CO2- og klimaneutral i selskaberne Grow Energy, NRGI, NaturEnergi, Scanenergi og Ewii.
Forbrugerombudsmand Christina
Toftegaard Nielsen fortæller til Børsen, at myndigheden ikke har anset
det for nødvendigt at undersøge, om
alle selskaber efterlever retningslinjerne. Det har forbrugervagthunden
heller ikke ressourcer til, lyder det.
Vi har fire sager under behandling
efter at have modtaget klager. Vi har
ikke taget sager under behandling på
eget initiativ, skriver Christina Toftegaard Nielsen i en e-mail til Børsen.
Når Forbrugerombudsmanden
efter forhandling med forbruger- og
erhvervsinteresser kan udstede retningslinjer, sker det som regel ud fra
en forventning om, at underskrivende
erhvervsorganisationer vil holde orden i egne rækker. Så skal Forbrugerombudsmanden ikke selv bruge ressourcer på kontrol. Det fortæller professor i markedsføringsret Jan Trzaskowski fra Copenhagen Business
School.
Ordningen kritiseres også af professor
i energiplanlægning ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen. Ifølge
ham burde elselskaberne fokusere på
at rykke kunders strømforbrug til tidspunkter af døgnet, hvor der er mest
Hvis jeg skulle give et
godt råd, ville jeg sige,
at det skulle udfases
Brian Vad Mathiesen,
professor,
Aalborg Universitet
vedvarende energi i elnettet. I stedet
har selskaberne nu fået fripas til at
markedsføre strøm som grønt på baggrund af oprindelsescertifikater, lyder
det. En ordning, der har mødt skarp
kritik fra klima- og energieksperter
igennem flere år.
Jeg kan ikke se, at det gavner noget
som helst. Og jeg må indrømme, at jeg
er noget forundret over, at Forbrugerombudsmanden laver et mærke, elselskaberne selv skal kontrollere. Hvis
jeg skulle give et godt råd, ville jeg sige, at det skulle udfases, siger han.
Siden de grønne blade blev indført
for snart tre år siden, har Forbrugerombudsmanden samlet modtaget ni
klager over elselskabers klima- og
Illustration:
Michael Dorbec
miljømarkedsføring, viser en aktindsigt hos myndigheden. Indtil videre er
ingen af klagerne færdigbehandlet.
Men forbrugernes utilfredshed og
forvirring er større, end hvad klageantallet viser, mener Energirådgiver i
RGO Julie Bangsgaard Abrahams. Hun
BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 E R H V E RV OV E R PO L I T I K / S I D E 8 COP27 / SIDE 10 UBEGRÆNSET / SIDE 12-13 70-procentsmålet er godt, men det er meget dyrt at stramme det Dansk virksomhed henter resultater på kritiseret topmøde Elselskaber kan kalde sig grønne uden at blive kont
2 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Ejerlederen frygter at pynte sig med lånte fjer Nicoline ejer og driver et mindre firma, der importerer og forhandler biodynamiske produkter, som virksomheden sælger til helsekostbutikker For en moderne leder er klima en vigtig del af ledelsesopgaven. Det g
Vi har taget nogle ret markante bæredygtige valg, for det er nu, der skal handles Thomas Tvedergaard Larsen, CEO Bramming Plast-Industri A/S Hvert år ender ca.500.000 madrasser deres dage på forbrændingen i Danmark. På europæisk plan handler det om ca. 40 millioner madrasser, og de udgør en ikke uvæ
BÆREDYGTIG 4 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 WEF: Naturkrise bringer halvdelen af verdens bnp i fare Kurven for vores udnyttelse af naturressourcerne skal ifølge World Economic Forum vendes inden 2030, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at drive virksomhed i fremtiden, bevare vores modstandsdygtighed
BÆREDYGTIG 5 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Østersøen er et trist eksempel på kollaps Af Julie Ring-Hansen Holt Interessen for biodiversitet er begyndt alt for sent. Det østlige Østersøen er et trist eksempel på et økosystem, der er kollapset. I Kattegat er det stort set kollapset til fordel for en mon
BÆREDYGTIG 6 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 EU har skudt ny tidsalder for rapportering i gang Nye standarder for rapportering på bæredygtighedsområdet er de mest ambitiøse og omfattende i verden, mener rådgiver i bæredygtighedsstrategi. Og danske virksomheder får travlt med at leve op til dem på trods
Kender du din palles CO2-aftryk? Det gør du, hvis den kommer fra DTE! Hos DTE har vi nemlig udviklet et værktøj, der beregner den eksakte CO2- og miljøpåvirkning af vores paller, fra vugge til grav. Det betyder, at du får en troværdig beregning af både klima- og miljøpåvirkning, og kan således træf
8 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 C25-selskaber har klimaløfter for fire gange Danmarks udledning Store danske selskaber tilslutter sig på stribe det anerkendte SBTI-initiativ for at verificere deres klimamål. Målene er langt højere end det nationale mål, men stadig svære at stå til regnskab
BÆREDYGTIG 9 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Familievirksomhed vokser på energikrise Selskabet Efsen bruger uv-lys til at tørre maling og lak på elbilbatterier og møbler. Det sparer energi hos kunderne, og ordrebogen er fyldt op på baggrund af energiprisernes himmelflugt, fortæller ejerleder Thomas Efse
10 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 K L I M ATO P M Ø D E Direktør i Greenlab Christopher Sorensen mener, at COP27 har givet pote for flere danske virksomheder gennem internationale kontakter. Arkivfoto: Walther Bølge De offentlige sektorer er vågnet Efter et kritiseret klimatopmøde vender
BÆREDYGTIG 11 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Vores enorme forbrug af tøj forsinker den grønne omstilling V Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark i danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug ha
12 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Manglende kontrol svækker retningslinjer for grøn strøm Danske elselskaber kan smykke sig med klimaanprisninger uden at blive kigget efter i sømmene. Professor er forundret og foreslår at udfase mærkningsordning Af Frederik Vincent og Cecilie Veile D er
BÆREDYGTIG 13 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Direktør i elselskab afviser greenwashing Af Frederik Vincent D et danske elselskab Ewii har rettet flere formuleringer om klimaprofilen på produktet Grøn Fremtid på sin hjemmeside. Det sker, efter Børsen for en uge siden kunne fortælle, at fem elselskaber
14 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Infrastruktur er nøglen til næste fase af den grønne omstilling D Rune D. Rasmussen, adm. direktør, ADP A/S et er indlysende, at enorme mængder grøn strøm er nødvendig for at skabe fremtidens grønne samfund. Men det haster med at flytte fo
BØRSEN UDDANNELSE Masterclass: Grøn kommunikation Lær at kommunikere, så du undgår greenwashing: På Grøn kommunikation 13. december 2022 lærer du, hvordan du kommunikerer grønne budskaber på troværdig og ansvarlig vis. Du vil blive undervist, inspireret og få sparring fra relevante virksomhedscases
Find din vej i den grønne omstilling Tal med os om grønne lån til grønne projekter Solceller på taget, energieffektive bygninger eller måske elektrificeret transport? Der er mange måder at gøre virksomheden mere grøn på, så du skal finde den, der er rigtig for dig. Én der balancerer god forretning