12 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Manglende kontrol svækker retningslinjer for grøn strøm Danske elselskaber kan smykke sig med klimaanprisninger uden at blive kigget efter i sømmene. Professor er forundret og foreslår at udfase mærkningsordning Af Frederik Vincent og Cecilie Veile D er bliver ikke ført kontrol med danske elselskabers klimamarkedsføring af strøm, og det får skarp kritik af flere organisationer og eksperter, Børsen har talt med. Modstanden kommer bl.a. fra Forbrugerrådet Tænk og Rådet for Grøn Omstilling (RGO), der selv har været med til at udarbejde Forbrugerombudsmandens retningslinjer på området. Arbejdet resulterede i 2020 i en mærkningsordning, hvor elselskaber kan markedsføre produkter med et eller to grønne blade, hvis virksomhederne investerer i, hvad der betegnes som klimaforbedrende tiltag. F.eks. grønne oprindelsescertifikater for strømmen eller særskilte investeringer i projekter, der bidrager til konkrete CO2-reduktioner. Men hverken Forbrugerombudsmanden eller andre myndigheder fører tilsyn med, om elselskaberne lever op til de nødvendige kriterier for at bruge bladene. Samtidig er det op til selskaberne selv at gøre brug af de FAKTA De grønne blade ET GRØNT BLAD kræver, at selskaberne køber certifikater for strøm, der stammer fra vedvarende kilder som vind eller sol. Der skal købes certifikater i en mængde, der svarer til kundens forbrug af strøm. DET SAMME kræves, hvis en udbyder vil bruge to grønne blade. Dertil skal virksomhederne også investere i at fjerne CO2 fra atmosfæren i en mængde, der svarer til klimabelastningen fra kundernes strømforbrug. grønne blade i salgsmateriale og information til kunderne. Med andre ord kan alle i princippet sætte de grønne blade på f.eks. en hjemmeside. Det her er på kanten af, hvad man kan kalde en mærkningsordning, vurderer chefkonsulent for bæredygtig forbrug hos Forbrugerrådet Tænk Vagn Jelsøe, der sammen med RGO har opfordret Forbrugerombudsmanden til at gå i gang med en revurdering af mærkningsordningen. Så der er som udgangspunkt ikke noget forvaltningsmæssigt forkert i, at kontrollen er klagebaseret. Hvis der så er organisationer, der vurderer, at ordningen ikke fungerer efter hensigten eller bliver overtrådt, så kan de selvfølgelig gøre opmærksom på det, siger CBS-professoren. I sidste uge kunne Børsen fortælle, at Forbrugerombudsmanden åbnede op for at diskutere en mulig revision af retningslinjerne med organisationerne bag den oprindelige version. Misbrugt ordning Vil have ordning droppet Problemet bliver ifølge kritikerne forstærket af, at flere af elselskaberne tolker retningslinjerne for kreativt og oversælger klimaarbejdet. For nylig vurderede både RGO og Forbrugerrådet Tænk, på baggrund af en undersøgelse foretaget af Børsen, at fem elselskaber vildledte forbrugerne. Det skete bl.a. ved at markedsføre strøm som CO2- og klimaneutral i selskaberne Grow Energy, NRGI, NaturEnergi, Scanenergi og Ewii. Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen fortæller til Børsen, at myndigheden ikke har anset det for nødvendigt at undersøge, om alle selskaber efterlever retningslinjerne. Det har forbrugervagthunden heller ikke ressourcer til, lyder det. Vi har fire sager under behandling efter at have modtaget klager. Vi har ikke taget sager under behandling på eget initiativ, skriver Christina Toftegaard Nielsen i en e-mail til Børsen. Når Forbrugerombudsmanden efter forhandling med forbruger- og erhvervsinteresser kan udstede retningslinjer, sker det som regel ud fra en forventning om, at underskrivende erhvervsorganisationer vil holde orden i egne rækker. Så skal Forbrugerombudsmanden ikke selv bruge ressourcer på kontrol. Det fortæller professor i markedsføringsret Jan Trzaskowski fra Copenhagen Business School. Ordningen kritiseres også af professor i energiplanlægning ved Aalborg Universitet Brian Vad Mathiesen. Ifølge ham burde elselskaberne fokusere på at rykke kunders strømforbrug til tidspunkter af døgnet, hvor der er mest Hvis jeg skulle give et godt råd, ville jeg sige, at det skulle udfases Brian Vad Mathiesen, professor, Aalborg Universitet vedvarende energi i elnettet. I stedet har selskaberne nu fået fripas til at markedsføre strøm som grønt på baggrund af oprindelsescertifikater, lyder det. En ordning, der har mødt skarp kritik fra klima- og energieksperter igennem flere år. Jeg kan ikke se, at det gavner noget som helst. Og jeg må indrømme, at jeg er noget forundret over, at Forbrugerombudsmanden laver et mærke, elselskaberne selv skal kontrollere. Hvis jeg skulle give et godt råd, ville jeg sige, at det skulle udfases, siger han. Siden de grønne blade blev indført for snart tre år siden, har Forbrugerombudsmanden samlet modtaget ni klager over elselskabers klima- og Illustration: Michael Dorbec miljømarkedsføring, viser en aktindsigt hos myndigheden. Indtil videre er ingen af klagerne færdigbehandlet. Men forbrugernes utilfredshed og forvirring er større, end hvad klageantallet viser, mener Energirådgiver i RGO Julie Bangsgaard Abrahams. Hun BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 E R H V E RV OV E R PO L I T I K / S I D E 8 COP27 / SIDE 10 UBEGRÆNSET / SIDE 12-13 70-procentsmålet er godt, men det er meget dyrt at stramme det Dansk virksomhed henter resultater på kritiseret topmøde Elselskaber kan kalde sig grønne uden at blive kont 2 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Ejerlederen frygter at pynte sig med lånte fjer Nicoline ejer og driver et mindre firma, der importerer og forhandler biodynamiske produkter, som virksomheden sælger til helsekostbutikker For en moderne leder er klima en vigtig del af ledelsesopgaven. Det g Vi har taget nogle ret markante bæredygtige valg, for det er nu, der skal handles Thomas Tvedergaard Larsen, CEO Bramming Plast-Industri A/S Hvert år ender ca.500.000 madrasser deres dage på forbrændingen i Danmark. På europæisk plan handler det om ca. 40 millioner madrasser, og de udgør en ikke uvæ BÆREDYGTIG 4 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 WEF: Naturkrise bringer halvdelen af verdens bnp i fare Kurven for vores udnyttelse af naturressourcerne skal ifølge World Economic Forum vendes inden 2030, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at drive virksomhed i fremtiden, bevare vores modstandsdygtighed BÆREDYGTIG 5 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Østersøen er et trist eksempel på kollaps Af Julie Ring-Hansen Holt Interessen for biodiversitet er begyndt alt for sent. Det østlige Østersøen er et trist eksempel på et økosystem, der er kollapset. I Kattegat er det stort set kollapset til fordel for en mon BÆREDYGTIG 6 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 EU har skudt ny tidsalder for rapportering i gang Nye standarder for rapportering på bæredygtighedsområdet er de mest ambitiøse og omfattende i verden, mener rådgiver i bæredygtighedsstrategi. Og danske virksomheder får travlt med at leve op til dem på trods Kender du din palles CO2-aftryk? Det gør du, hvis den kommer fra DTE! Hos DTE har vi nemlig udviklet et værktøj, der beregner den eksakte CO2- og miljøpåvirkning af vores paller, fra vugge til grav. Det betyder, at du får en troværdig beregning af både klima- og miljøpåvirkning, og kan således træf 8 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 C25-selskaber har klimaløfter for fire gange Danmarks udledning Store danske selskaber tilslutter sig på stribe det anerkendte SBTI-initiativ for at verificere deres klimamål. Målene er langt højere end det nationale mål, men stadig svære at stå til regnskab BÆREDYGTIG 9 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Familievirksomhed vokser på energikrise Selskabet Efsen bruger uv-lys til at tørre maling og lak på elbilbatterier og møbler. Det sparer energi hos kunderne, og ordrebogen er fyldt op på baggrund af energiprisernes himmelflugt, fortæller ejerleder Thomas Efse 10 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 K L I M ATO P M Ø D E Direktør i Greenlab Christopher Sorensen mener, at COP27 har givet pote for flere danske virksomheder gennem internationale kontakter. Arkivfoto: Walther Bølge De offentlige sektorer er vågnet Efter et kritiseret klimatopmøde vender BÆREDYGTIG 11 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Vores enorme forbrug af tøj forsinker den grønne omstilling V Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark i danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug ha 12 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Manglende kontrol svækker retningslinjer for grøn strøm Danske elselskaber kan smykke sig med klimaanprisninger uden at blive kigget efter i sømmene. Professor er forundret og foreslår at udfase mærkningsordning Af Frederik Vincent og Cecilie Veile D er BÆREDYGTIG 13 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Direktør i elselskab afviser greenwashing Af Frederik Vincent D et danske elselskab Ewii har rettet flere formuleringer om klimaprofilen på produktet Grøn Fremtid på sin hjemmeside. Det sker, efter Børsen for en uge siden kunne fortælle, at fem elselskaber 14 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Infrastruktur er nøglen til næste fase af den grønne omstilling D Rune D. Rasmussen, adm. direktør, ADP A/S et er indlysende, at enorme mængder grøn strøm er nødvendig for at skabe fremtidens grønne samfund. Men det haster med at flytte fo BØRSEN UDDANNELSE Masterclass: Grøn kommunikation Lær at kommunikere, så du undgår greenwashing: På Grøn kommunikation 13. december 2022 lærer du, hvordan du kommunikerer grønne budskaber på troværdig og ansvarlig vis. Du vil blive undervist, inspireret og få sparring fra relevante virksomhedscases Find din vej i den grønne omstilling Tal med os om grønne lån til grønne projekter Solceller på taget, energieffektive bygninger eller måske elektrificeret transport? Der er mange måder at gøre virksomheden mere grøn på, så du skal finde den, der er rigtig for dig. Én der balancerer god forretning