BÆREDYGTIG 13 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Direktør i elselskab afviser greenwashing Af Frederik Vincent D et danske elselskab Ewii har rettet flere formuleringer om klimaprofilen på produktet Grøn Fremtid på sin hjemmeside. Det sker, efter Børsen for en uge siden kunne fortælle, at fem elselskaber ifølge en række eksperter vildledte forbrugere med deres klimamarkedsføring. Ewii er det eneste af fem selskaber, der på baggrund af henvendelser fra Børsen og Rådet for Grøn Omstilling (RGO) har ændret i markedsføringen. Det møder ros fra Forbrugerrådet Tænk og RGO, hvor sidstnævnte i det hele taget fremhæver Ewiis produkt som et af de bedste elprodukter på markedet. De resterende selskaber Grow Energy, NRGI, Natur-Energi og Scanenergi har ikke ændret i deres kommunikation og vildleder ifølge eksperterne altså stadig elkunderne. Ewii skrev på sin hjemmeside, at produktet Grøn Fremtid tildeles de eftertragtede to grønne blade af Forbrugerombudsmanden, selvom der er tale om et mærke, som virksomhederne selv står for at putte på deres hjemmeside og salgsmateriale. Selskabet betegnede det samme produkt som klimaneutral strøm. Begge formuleringer er nu ændret. Jeg er enig i, at det ikke altid er klimaneutral strøm. Det kan det ikke altid være, det er fysisk umuligt, fortæller adm. direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn. Han mener dog, at kritikerne går for langt, når de betegner Ewiis tidligere formuleringer som greenwashing. I har skrevet, at det er klimaneutral strøm, og du siger selv, at det ikke er klimaneutral strøm er det ikke at grønvaske et produkt? Vi har kun brugt formuleringen på vores hjemmeside og ikke i vores salgsmateriale. Vi har ikke nogen interesse i, at nogen læser det, som noget, det ikke er. Derfor har vi ændret det. Jeg synes, vi optræder meget villige og åbne i vores kommunikation, siger han. Han mener samtidig, at Ewii har fulgt forbrugerombudsmandens retningslinjer for grøn markedsføring. Historikken var jo, at rigtig mange energiselskaber kaldte sig grønne. Så sagde ombudsmanden, at vi skulle lave retningslinjer for at undgå, at man kan kalde sig alt muligt. Så lavede man mærkningsordningen. Hun har ikke sagt, at der så er begrænsninger på, hvad man kunne sige om sine produkter, hvis man kan dokumentere det. Er det så ikke et problem, når der ikke foregår nogen kontrol med mærkningsordningen? Jeg har ikke noget at sætte på den mærkningsordning. Jeg synes ikke, der som sådan er et problem, men jeg vil gerne tale med om, hvorvidt vi kan gøre den bedre. Vi har ikke nogen interesse i, at nogen læser det, som noget, det ikke er. Derfor har vi ændret det Lars Bonderup Bjørn, adm. direktør, Ewii 5 SPØRGSMÅL Af Frederik Vincent De visnede grønne blade 1 2 fortæller, at organisationen får ca. en henvendelse om ugen fra privatpersoner, der er utilfredse med elselskabers klima- og miljømarkedsføring af strømaftaler. Vi oplever helt klart, at der er udfordringer med, hvordan selskaberne bruger den her mærkningsordning. Det går ud over forbrugerne. Samtidig er det et stort ansvar, der bliver lagt over på virksomhederne, fordi de selv står for hele processen ift. til brug og kontrol af de grønne blade, siger hun. 3 Hvad er mærkningsordningen for grøn strøm? Den består kort sagt af to logoer med enten ét eller to grønne blade. Dem kan elselskaber bruge i forbindelse med salg af elprodukter, alt efter hvor mange tiltag der er lavet for at bidrage til et mindre klimabelastende produkt. Retningslinjerne blev udarbejdet af Forbrugerombudsmanden i samarbejde med bl.a. Rådet for Grøn Omstilling og Forbrugerrådet Tænk. Hvorfor kritiserer organisationerne en ordning, de selv var med i? Retningslinjerne blev vedtaget for næsten tre år siden med det formål at give forbrugere større gennemsigtighed over, hvilke elselskaber der arbejdede med CO2-reduktioner. Ifølge de to organisationer har retningslinjerne nærmest gjort det modsatte. Navnlig fordi elselskaberne kan bruge de grønne blade uden kontrol, mens flere selskaber ifølge organisationerne overdriver klimaprofilen på elaftalerne. Hvad mener eksperter ellers, der er galt? Flere organisationer bag mærkningsordningen samt eksterne energieksperter an- fægter, at elselskaber får lov at markedsføre produkter som grøn strøm, alene fordi de køber oprindelsescertifikater fra vedvarende energikilder: En aktivitet, der ifølge energi- og klimaeksperter ikke bidrager til mere vedvarende energi. Samtidig er det altid et miks af fossile og vedvarende energikilder, der leverer strømmen til kundernes stikkontakt, fordi energien bliver blandet i elnettet. 4 5 Hvilken situation står elselskaberne i? De kan alle fortsætte med at bruge mærkningsordningen og markedsføre deres strøm som grøn og klimavenlig. Forbrugerombudsmanden undersøger først selskaberne, hvis myndigheden modtager en klage. Der er indtil videre modtaget ni klager på to år. Ingen af dem er færdigbehandlet endnu. Hvad kommer der til at ske nu? Forbrugerombudsmanden har åbnet for, at organisationerne bag mærkningsordningen kan mødes og diskutere, hvorvidt de skal revurderes. Det har Rådet for Grøn Omstilling og Forbrugerrådet Tænk kaldt en god idé, men der er ifølge Børsens oplysninger fortsat ikke sat en dato for eventuelle forhandlinger. BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 E R H V E RV OV E R PO L I T I K / S I D E 8 COP27 / SIDE 10 UBEGRÆNSET / SIDE 12-13 70-procentsmålet er godt, men det er meget dyrt at stramme det Dansk virksomhed henter resultater på kritiseret topmøde Elselskaber kan kalde sig grønne uden at blive kont 2 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Ejerlederen frygter at pynte sig med lånte fjer Nicoline ejer og driver et mindre firma, der importerer og forhandler biodynamiske produkter, som virksomheden sælger til helsekostbutikker For en moderne leder er klima en vigtig del af ledelsesopgaven. Det g Vi har taget nogle ret markante bæredygtige valg, for det er nu, der skal handles Thomas Tvedergaard Larsen, CEO Bramming Plast-Industri A/S Hvert år ender ca.500.000 madrasser deres dage på forbrændingen i Danmark. På europæisk plan handler det om ca. 40 millioner madrasser, og de udgør en ikke uvæ BÆREDYGTIG 4 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 WEF: Naturkrise bringer halvdelen af verdens bnp i fare Kurven for vores udnyttelse af naturressourcerne skal ifølge World Economic Forum vendes inden 2030, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at drive virksomhed i fremtiden, bevare vores modstandsdygtighed BÆREDYGTIG 5 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Østersøen er et trist eksempel på kollaps Af Julie Ring-Hansen Holt Interessen for biodiversitet er begyndt alt for sent. Det østlige Østersøen er et trist eksempel på et økosystem, der er kollapset. I Kattegat er det stort set kollapset til fordel for en mon BÆREDYGTIG 6 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 EU har skudt ny tidsalder for rapportering i gang Nye standarder for rapportering på bæredygtighedsområdet er de mest ambitiøse og omfattende i verden, mener rådgiver i bæredygtighedsstrategi. Og danske virksomheder får travlt med at leve op til dem på trods Kender du din palles CO2-aftryk? Det gør du, hvis den kommer fra DTE! Hos DTE har vi nemlig udviklet et værktøj, der beregner den eksakte CO2- og miljøpåvirkning af vores paller, fra vugge til grav. Det betyder, at du får en troværdig beregning af både klima- og miljøpåvirkning, og kan således træf 8 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 C25-selskaber har klimaløfter for fire gange Danmarks udledning Store danske selskaber tilslutter sig på stribe det anerkendte SBTI-initiativ for at verificere deres klimamål. Målene er langt højere end det nationale mål, men stadig svære at stå til regnskab BÆREDYGTIG 9 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Familievirksomhed vokser på energikrise Selskabet Efsen bruger uv-lys til at tørre maling og lak på elbilbatterier og møbler. Det sparer energi hos kunderne, og ordrebogen er fyldt op på baggrund af energiprisernes himmelflugt, fortæller ejerleder Thomas Efse 10 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 K L I M ATO P M Ø D E Direktør i Greenlab Christopher Sorensen mener, at COP27 har givet pote for flere danske virksomheder gennem internationale kontakter. Arkivfoto: Walther Bølge De offentlige sektorer er vågnet Efter et kritiseret klimatopmøde vender BÆREDYGTIG 11 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Vores enorme forbrug af tøj forsinker den grønne omstilling V Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark i danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug ha 12 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Manglende kontrol svækker retningslinjer for grøn strøm Danske elselskaber kan smykke sig med klimaanprisninger uden at blive kigget efter i sømmene. Professor er forundret og foreslår at udfase mærkningsordning Af Frederik Vincent og Cecilie Veile D er BÆREDYGTIG 13 TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 Direktør i elselskab afviser greenwashing Af Frederik Vincent D et danske elselskab Ewii har rettet flere formuleringer om klimaprofilen på produktet Grøn Fremtid på sin hjemmeside. Det sker, efter Børsen for en uge siden kunne fortælle, at fem elselskaber 14 BÆREDYGTIG TIRSDAG 22. NOVEMBER 2022 KO M M E N TA R Infrastruktur er nøglen til næste fase af den grønne omstilling D Rune D. Rasmussen, adm. direktør, ADP A/S et er indlysende, at enorme mængder grøn strøm er nødvendig for at skabe fremtidens grønne samfund. Men det haster med at flytte fo BØRSEN UDDANNELSE Masterclass: Grøn kommunikation Lær at kommunikere, så du undgår greenwashing: På Grøn kommunikation 13. december 2022 lærer du, hvordan du kommunikerer grønne budskaber på troværdig og ansvarlig vis. Du vil blive undervist, inspireret og få sparring fra relevante virksomhedscases Find din vej i den grønne omstilling Tal med os om grønne lån til grønne projekter Solceller på taget, energieffektive bygninger eller måske elektrificeret transport? Der er mange måder at gøre virksomheden mere grøn på, så du skal finde den, der er rigtig for dig. Én der balancerer god forretning