Kære læser
Kære læser
Udgivelsen kan ikke vises i denne browser
Læs den i vores app:
Det skyldes muligvis:
Brug af JavaScript er deaktiveret i denne browser. JavaScript er nødvendigt for at vise sidens indhold.
10/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Kun inden for bygrænsen Efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende. Det sender eVito tilbage med fuld styrke. I 2010 introducerede Mercedes-Benz Vans deres første elektriske Vito varebil, men manglende interesse for kunderne fik fabrikken til at sætte projektet på stand by. Nu er eVito tilbage med fuld styrke - samtidig med, at efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende. Men modsat elektriske personbiler kan man i de fleste el-varebiler ikke køre meget mere end 100 km på en opladning, og det er noget af en udfordring for mange erhvervsvirksomheder. Grønne varebiler i byen For med maksimalt 150 kilometers rækkevidde efter nyeste WLTP norm skal der ikke mange svinkeærinder til, før strømmen slipper op. Ganske vist fortæller bl.a. Dansk Elbil Alliances chef, Lærke Flader, at en el-varebil kun kører 50 km i gennemsnit på en dag, men mange håndværkere kører længere. Men når Københavns Kommune melder ud, at deres samarbejdspartnere - bl.a. håndværkere - fra denne sommer skal køre i en grøn varebil for at få en kontrakt, så bliver det svært for mange. Få elvarebiler Dels er der ikke mange el-varebiler at vælge imellem - og så er prisen på bilerne dyrere end dieselbiler. Denne eVito testbil fra Mercedes-Benz koster 326.000 kroner plus moms (5.000 kroner mere for ekstra lang akselafstand). En Vito 114 CDI diesel Lang koster til sammenligning eksklusiv moms 222.000 kroner. Men der er jo også færre sliddele i en elbil og det er billigere at køre i en dieselbil. Det er meget vigtigt, at man har en plan for at bruge den elektriske varebil. Men forhåbentlig kommer der snart flere varebiler, der kan køre længere på en opladning - og flere ladestandere til at tanke strøm ved. Undgå motorveje Undgå så vidt muligt motorveje, for strømforbruget ved høj fart er stort. Under vin- terlige forhold kan man nok ikke forvente så stor rækkevidde. Med andre ord - sørg for at have en fast rute og sørg for at have en helst kraftig oplader i virksomheden. Eller hav en kørselspolitik, så den f.eks. lader op i frokostpausen eller når der generelt er mulighed for sjatladning - f.eks. på en byggeplads. Kikset opladning VOTY.dk har prøvet den over en lille uge. Der var kun opgivet 124 km rækkevidde på bilens display, da vi hentede bilen nord for København, så vi valgte at undgå motorvejene. Vi forsøgte også at lade den op på den sydlige del af Amager, da der var 45 km rækkevidde tilbage - men enten virkede ladestanderen ikke, eller også havde vi lavet en fejl. Det skulle ellers være let nok, for der var kun ét kabel i bilen, som vi dels satte i en Eon ladestander ved hjælp af en Eon ladebrik - og dels i bilens stikdåse (ifølge instruktionsbogen). Bilen blev derefter låst. Stressende tur Men næste dag, da vi vendte tilbage, var der ikke kommet mere strøm på bilen, så vi måtte liste tilbage til ud- Mercedes-Benz eVito er temmelig hårdt affjedret, men er til gengæld meget letkørt. gangspunktet for testen og nåede frem med én procent strøm tilbage, selv om der jo ikke er 45 km fra Dragør til Gladsaxe. De sidste kilometer var lidt stressende, for til sidst forsvinder opgivelsen over, hvor mange kilometer, der er tilbage på batteriet - og i stedet for står der bare batterireserve. Vi gætter vi, at vi kørte 115 km. på den strøm, der var på bilen. Når det virker, skulle det øvrigt kun tage seks timer at lade batteriet fra 0 til 100 pct. ifølge importøren. Man kan også følge med i instrumenterne, hvor meget strøm, der er tilbage under kørslen. Altid 100 km rækkevidde Den elektriske drivline leverer en effekt på 114 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 300 Nm. Batteriet på 41 kWh. Der er ingen forurening omkring bilen, og anvender man alene vindmøllestrøm er bilen helt emissionsfri. Selv i ugunstige situationer så som streng vinter er en rækkevidde på omkring 100 kilometer stadig realistisk, hvilket langt hen ad vejen måske vil være tilstrækkeligt for mange erhvervsdrivendes daglige kørsel i byområder. Generelt er den største anke i mange varebiler også her i Vito - at man sidder ganske lodret, og det kan være trættende, når ryglænet ikke kan justeres til folk på 1,80 meter som undertegnede. Det ville være rart med en større hældning på adskillelsen. Affjedringen er også til den hårde side, så det er f.eks. svært for en passager at skulle tage noter under en køretur. Men ellers kører den fremragende - og er meget hurtig, hvis man har brug for det. Den er meget letkørt under alle forhold med sit automatgear. Det viste sig også ved introduktionen af bilen, hvor vi kørte med 500 kg. ballast. Mangler større display Instrumenteringens udformning viser, at bilen har en del år på bagen - et større display ville være at foretrække. Det kan jo fås i den nye Sprinter, men en ny Vito skulle jo også være nært forestående. Kvaliteten i Vito er dog ganske god. Den er godt skruet sammen. Alderen ses også på sikkerhedsniveauet. Bilen har således ikke adaptiv fartpilot. Vi skal også fremhæve god aflæggeplads over instrumentbrættet samt i dørene. Varerummet er i samme størrelse som i diesel-modeller - og der er otte fastgørelses kroge. Rummets sider og bund var desuden beklædt. Der er tillige trinbræt ved skydedøren - men ikke ved bagdørene. Fuld størrelse på varerum Foruden et omfattende standardudstyr fås eVito desuden med enten lang eller ekstra lang akselafstand. I den lange version måler eVito 5.140 mm og må laste op til 1.000 kg., mens den ekstralange version måler 5.370 mm og må laste op til 975 kg. Den kompakte batteripakke er installeret i bilens bund og tager derfor ikke plads fra varerummet, som rummer enten 6- eller 6,6 kubikmeter afhængig af akselafstand. I lighed med søstermodellen med konventionel drivline holder eVito et højt niveau i standardudstyr, der blandt andet omfatter komfortførersæde med sædevarme og lændestøtte, semiautomatisk aircondition, radio med bluetooth og akustisk bakalarm. Serviceeftersyn med Endelig følger også et årligt serviceeftersyn med i prisen i de første fire år af bilens liv. Det er også muligt at lease eVito med ServiceLeasing. Her begynder priser-
ERHVERV Sjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 DAGBLADET Nordvestnyt Sjællandske VWs hidtil største lancering Danmarks største online isenkræmmer Side 6 Plakatdrenge går efter milliardomsætning ...... Side 4 Side 20 Bedemanden tager altid telefonen .......... Side 24 Læs mere på sn.dk/erhverv
2/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 HURRA Kunder får mere fokus i Neye Mange virksomheder donerer i dag penge til velgørende formål. Hos Neye går hele overskuddet til et godt formål, da Neye-fonden siden 1977 har øremærket det årlige overskud til kræftforskning. Alene de seneste fem år
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /3 Teknikhuset Poul Sejr Nielsen åbner kontor i Næstved Nordsjællands førende teknikhus, Poul Sejr Nielsen, opruster til rammeaftalen med Næstved Fjernvarme med et nyåbnet lokalkontor og nye lokale medarbejdere. Den erfarne teknikentreprenør Poul Sejr Ni
4/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Jesper Buch og Jan Lehrmann købte sidste år 20 procent af Citatplakat for 1,2 millioner kroner. Førstnævnte udtalte, at han så det som en reel mulighed, at virksomheden på et tidspunkt kan sælges for et trecifret millionbeløb. Det har han prøvet før m
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /5 PEUGEOT PRO-DAGE MED EKSTRAORDINÆRT SKARPE LEASINGYDELSER SERVICE- OG REPARATIONSAFTALE 60 MDR. / 100.000 KM. KUN 19 ØRE PR. KM GÅ VINTEREN VARMT I MØDE Oliefyr m. timer og fjernbetjening samt Multifunktionslæderrat KUN 50 KR. EKST
6/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Nu er det tid til Volkswagens største billancering nogensinde Volkswagen har brugt fire år på at udvikle deres største billancering nogensinde - nemlig den helt nye elbil, ID.3. Nu er det blevet tid til, at den ruller ind over den dansk
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /7 OPEL VIVARO Tysk kvalitet og råstyrke til en lav ydelse og omgående levering Opel Vivaro er indbegrebet af tysk kvalitet og tåler enhver sammenligning. Også når det kommer til de samlede ejeromkostninger, som er blandt klassens absolu
8/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Med kassevogn i terrænet Oven på de mange oversvømmelser, Danmark har været ramt af, er der kommet ekstra forespørgsel på terrængående varebiler - bl.a. én af de nyeste: MAN TGE 4x4. Interessen for firehjulstrukne varebiler er steget -
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Volvo V60 plug-in hybrid Besøg din autoriserede Volvo-forhandler og se vores store udvalg af Volvo Recharge plug-in hybrider. Bestil din plug-in hybrid senest d. 30 september 2020 og få et års fri elektricitet for din kørsel på ren el* KLI
10/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Kun inden for bygrænsen Efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende. Det sender eVito tilbage med fuld styrke. I 2010 introducerede Mercedes-Benz Vans deres første elektriske Vito varebil, men manglende interesse
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 eVito har en totalvægt på 3.200 kg, og nyttelasten er op til 1.000 kg for den lange version og op til 975 kg for den ekstra lange udgave. I drivlinen indgår elmotor, højspændingsbatteri, effektelektronik og oplader. Elmotoren trækker forhjul
12/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Fords luksusproblem Der er dannet en Kuga Facebook gruppe, hvor deltagerne prøver at køre så langt som muligt på literen. Den nye Ford Kuga SUV 2,5-liters Plug-In hybrid (PHEV) er gået rent ind på det danske marked takket været en favor
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /13 DENNE UGES SPÆNDENDE BILER Erhvervsbiler Erhvervsbiler til til skarpe skarpe priser priser Vi er også i uge 39 klar med nye gode tilbud! Vi har pt. 69 brugte super velholdte erhvervsbiler i alle størrelser, mærker og farver på lager.
14/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Bilcentrets direktør, Jacob Glad, i udstillingen på Slagelsevej: - Vi er meget glade for huset og de muligheder, det giver os. Glad i Kalundborg venter spændt på Christiansborg Bilcentret Peer Glad A/S i Kalundborg er et af Sjællands s
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /15 NYHED hos Lysen Biler A/S Erhverv 100% elektrisk varebil NY MAXUS e-Deliver 3 kassevogn Rækkevidde op til 342 km* WLTF Mulighed for anhængertræk Batterigaranti 8 år / 160.000 KM Masser af ekstraudstyr Priser fra kr. 199.000 excl.
16/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /17 HOS BØRGE PEDERSEN AUTOMOBILER I RINGSTED OG NÆSTVED har vi også et stort udvalg af brugte biler. Se hele udvalget på www.bpabiler.dk Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-pose Toyota Yaris 1.5 Hybrid H2 Limited Toyota Yaris 1.5 VVT-iE T2 Limited Toyota Yaris
18/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Michael Hertz fortæller, at der har været mange op- og nedture på hans vej, men han har lært af sine fejl. Vejen til succes har været fyldt med fejl Vejen til egen virksomhed går ikke nødvendigvis via uddannelse. Det ved Michael Hertz, som har succes
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Med Beierholm BeJour kan jeg få hurtig adgang til den økonomiske administration, imens jeg er på farten, så jeg nemmere kan fokusere på at udvikle min virksomhed. /19 O STERforALLE ...også til arbejdet Let hverdagen og skab værdi med digitalisering af
20/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 FAKTA KopK Copenhagen Ejet af Jan Krogh, Anita Krogh og Natasja Søndergaard Borupvej 2-4, 4683 Rønnede Bruttofortjeneste 2019: 3,8 millioner kroner Ni fuldtidsansatte www.kopk.dk Det store showroom har tidligere rummet P2 Møbler, men er i d
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /21 Det hårde arbejde klares af robotter Berendsen Textil Service har udviklet et system, hvor langt det meste af det beskidte vasketøj sorteres automatisk. Af Kaj Ove Jensen Foto: Per Christensen Tidligere har der været eksempler på, at medarbejdere ho
22/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Kreativ iværksætter trykker den af Det startede med et møde med DAD-forsanger Jesper Binzer. I dag fremstiller Miquel Calderon merchandise for 26 bands og er ved at vokse ud af de nuværende rammer ved det tidligere posthus i Slagelse. Af Arne Svendsen
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /23 De lokale håndværksmestres stemme Martin Skou Heidemann fra Skou Gruppen i Hørsholm er ny formand for Træsektionen under Dansk Byggeri direktøren, der i Skou Gruppen har 150 ansatte fordelt på 100 svende, 25 lærlinge og 25 funktionærer. - Som lærlin
24/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Folk kan ringe døgnet rundt 115 år gammel bedemandsvirksomhed følger med tiden. Senest er en af forretningerne flyttet ind i en nedlagt kirke. Af Jesper Danscher Ørskov Begravelsesforretning blev etableret helt tilbage i 1905, så den nuværende ejer M
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /25 Studiejobbet kan være vejen til drømmejobbet Et job i studietiden giver selvtillid, når drømmejobbet skal landes Af Marianne Due Det er en stor fordel at finde sig et studiejob, der også er relevant for den erhvervskarriere, som man ønsker, når den
26/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 ERFARING, NETVÆRK, LOKALKENDSKAB OG FAGLIGHED TIL SALG RØNNEDE - DALGÅRDEN Storparceller ved Rønnede - offentligt udbud for Faxe Kommune - 5 byggegrunde i størrelser fra 8.463 m2- 24.401 m2 - Til tæt-lav- eller åben-lav begyggelse - Der er udarbejdet
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /27 www.erhvervsmaegler.com TIL LEJE NÆSTVED - KÄHLERSBAKKEN 5 Attraktiv beliggenhed - suveræne kontorlokaler - Lokaliseret på 1.sal i hovedbygningen samt i den gule bygning - Lyse og velfungerende, topmodernede lokaler - Åbne kontormiljøer, showrooms
28/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020