12/ ERHVERVSjælland
ERHVERVSBILER
TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020
Fords luksusproblem
Der er dannet en Kuga Facebook gruppe,
hvor deltagerne prøver at køre så langt som
muligt på literen.
Den nye Ford Kuga SUV
2,5-liters Plug-In hybrid
(PHEV) er gået rent ind på
det danske marked takket
været en favorabel beskatning - og har i de seneste
måneder haft en førsteplads
på de danske salgslister for
personbiler.
Den danske importør tilbyder ikke den succesfulde
Kuga PHEV på gule plader
- indtil videre. Kun dieseludgaverne kan leveres som
Van.
- Det er ikke, fordi Ford
Kuga PHEV ikke opfylder de
officielle ombygningsmål til
gulplademodel - der er alene
tale om et luksusproblem.
Det fortæller zone manager hos Ford i Danmark,
Jens Svane.
Lang ventetid
Der er lang ventetid på bilen
- og man skal være heldig,
hvis man kan få den i år.
- Vi kommer til at sælge
den som varebil senere, men
lige nu kan vi sælge alle de
Kuga PHEV, som vi kan få,
som personbiler. Sælger vi
den også som Van lige nu,
vil det øge ventetiden på personbilen. Så vi har et luksusproblem, siger Jens Svane.
Mange konkurrenter så
som Mitsubishi med deres
Outlander, Renault med deres Captur og Kia med deres
Ceed har udregnet Van-priserne på plug-in hybridmodeller, for det er en del af den
grønne udvikling.
Krav fra kommuner
Virksomheder, der arbejder for kommunerne, vil
også have behov for plug-in
hybrid-modeller - og andre
biler med lavt (eller intet) lokalt CO2 udslip - for at beholde deres kontrakter.
Som alle i bilbranchen venter han spændt på regeringens udspil, når det gælder
den fremtidige bilbeskatning, som måske baseres på
Eldrup kommissionens rapport, som er i støbeskeen.
Spørgsmålet er, om plug-in
hybridbiler, hybridbiler og
elbiler fortsat vil være skattemæssigt begunstiget - og
det vil bestemme succesen
for disse biler.
Op mod 60 km/l ved test
Der er ligefrem dannet en
Kuga facebook gruppe, hvor
deltagerne prøver at køre så
langt så muligt på literen.
Der er eksempler på ejere, der
har kørt 50-60 km/l, så denne
type bil er god for miljøet.
Kuga PHEV i Trend udgave er samtidig den billigste
udgave af Kuga til under
300.000 kroner som personbil. Som Van ville det betyde en cirka fra-pris under
180.000 kroner plus moms.
Vi har prøvet den nye PlugIn hybrid bestseller - sammen med den nye Van udgave
af Kuga udstyret med 1,5-liters EcoBoost diesel motor.
Van udgaven fik vi stillet til
rådighed af Ford forhandler
Andersen Biler i Ballerup.
To udstyrsversioner
Vi har som nævnt samtidig
prøvet en Van-udgave af den
nye Kuga i dieseludgave - en
1,5-liters diesel - i Titanium version, som vi venligst
fik stillet til rådighed af
Ford-forhandler Andersen
Biler i Ballerup.
Plug-In hybrid udgaven var
en ST Line, som vil koste cirka 230.000 kroner plus moms
- og koster 343.000 kroner
som personbil. Varebilen til
319.890 kroner plus moms var
en Titanium-udgave.
Der kan være forskel på
afgifter på udstyr efter de seneste WLTP målinger, hvor
større fælge (PHEV testbilen
med X udstyr havde f.eks.
20 tommer fælge), er udstyr,
som oftest forringer brændstoføkonomi og dermed
WLTP forbrugstal - og dermed også ændrer afgiften.
Mange pakker
Ekstraudstyr i Kuga er eksempelvis adaptiv fartpilot
(ACC), som på hvide plader
koster 24.900 kroner ekstra
i en særlig assistentpakke,
som dog kan koste det halve,
hvis man vælger det samlede udstyr med omhu.
Som Van er priserne jo
godt og vel de halve - vores
Van diesel-test bil havde således ikke ACC.
Med i pakken får man desuden Blind Spot information
(der opdager trafikanter i
den blinde vinkel), træthedsregistrering,
frontog bakkamera og parkerings-assistent. Typisk Ford
er der mange pakker at vælge imellem.
Værd at overveje
Vores PHEV ST-Line havde
således X-pakke, hvor man
ud over 20 tommer fælgene
bl.a. får de meget roste adaptive Full LED forlygter,
som selv sørger for at blænde ned overfor den modkørende bilist, men også holder det lange lys aktivt i ens
egen side af vejen.
I en Kuga PHEV koster den
nævnte X-pakke inklusive adaptiv LED og head-up
display kun 10.000 kroner
ekstra (halv pris som VAN,
når det bliver muligt). Merprisen er normalt 22.000
kroner.
Den PHEV-bil, som vi prøvede, havde adaptiv ACC,
men diesel-testbilen havde
det ikke. PHEV modellen
havde en masse udstyr, som
skal betales ekstra for - her
skal jeg lige nævne elektrisk
hæve-sænke glastag (hvide plader) til 27.250 kroner.
Men lækkert er det.
Kraftig basismotor
Teknisk er PHEV modellen
udstyret med en velfungerende 2,5 liters benziner
uden turbo på fire cylindre
med 152 hk og 200 Nm. Justeret ind efter Atkinson metoden. Hertil en 131 hk elmotor.
I alt 225 hk - men når man
køber en ren plug-in hybrid
bil, bør man investere i en
ladestander hjemme (eller/
og i firmaet) - så ikke man
hele tiden skal ud og finde en
offentlig ladestander. Men
bilen kører ikke nær så agilt
uden opladning.
El her eller senere
Man kan så vælge imellem
FORD KUGA 2,5 PHEV
Motor: 4 cyl. benzin uden turbo.
ECO, sne og sport køremåde
alt efter temperament. Man
kan vælge at køre el nu eller
el senere - så man kan planlægge ren elkørsel i bycentrum. Men benzinmotoren
har det med at blande sig selv om man har valgt ren el.
Gearskiftet er det efterhånden klassiske, trinløse
CVT gear - som kan virke
lidt anstrengt, hvis man
speeder op. Men det fungerer bedre end oplevet i tidligere CVT-systemer.
Bedst ville være en dobbeltkoblings-gearkasse
med skifteplader bag rattet
- som vi fandt i vores 120 hestes dieseltestbil, som i øvrigt også havde fire cylindre.
Ydelse: 225 hk v. 6100 omdr.
Trailervægt højst i diesel
Køreklar vægt: 1844 kg.
Er det en rendyrket arbejdsbil, man er ude efter, skal
man vide, at trailervægten
i PHEV modellen kun er på
1.200 kg, mens dieselmodellen må trække op til 2.000
kg. Testbilen dog 1.850 kg.
Kørsel med trailer tærer
også på strømmen i PHEV
modellen.
På vejen kører Kuga-modellen generelt meget behageligt. Man sidder højt - med
godt udsyn - og lige kørestilling med velformet fodplade.
De trinløst indstillelige
sportssæder i læder giver
god støtte - og vi skal også
nævnte læderrat, to zoners
klimaanlæg,
sportsaffjedring, alu-pedaler, linjevogter,
nøglefri start, 12,3 tommer
touchscreen og navigation.
Fint udstyr som standard
20-tommer dækkene sidder
på fede alufælge. Støjniveauet er lavt - med mindre man
skruer op for B&O anlægget.
Kuga har fint vejgreb. Det er
måske bedst i PHEV modellen med det tungere batteri.
Når vi kikker på Van- dieselmodellen med Titanium
udstyr, er der til gengæld
ikke skruet så meget op for
ekstraudstyret.
Men der er da både regnsensor, LED kørelys, 8
tommer touchscreen, Ford
SYNC kommunikation, læderrat, stop/start, nøglefri
start, navigation, sportssæder med læderkanter,
klimaanlæg, alufælge samt
(Benzinmotor 152 hk - el-motor 131 hk.)
Moment: 200 Nm v. 4000 omdr.
Acc. 0-100 km/t.: 9,2 sek.
Topfart: 200 km/t.
Forbrug officielt: 71,4 km/l.
CO2-udledning: 32 g/km.
Batteri: 14 kWh.
Kørsel på ren el: op til 56 km.
Gear: Trinløst CVT.
Bremser: Vent. skiver for/skiver bag. ACC (testbil). Aut. nødbremse.
Esc.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Dæk: Continental Premium Contact 6 245/45 R20.
Totalvægt: 2320 kg.
Trailer: 1200 kg.
Fabriksgaranti: 2 år.
Pris Van Trend fra ca. 180.000 kr. plus moms.
Pris ST-Line (standard) hvide plader: 296.090 kr.
1,5 ECOBOOST DIESEL TITANIUM AUT.
Motor: 4 cyl turbodiesel.
Slagvolumen: 1,5 liter.
Ydelse: 120 hk v. 5500 omdr.
Moment: 240 Nm v. 1.600 omdr:
CO2 udslip: 219 g/km.
Topfart: 200 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 10,1 sek.
Affjedring: Uafhængig affjedring for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. Aut. nødbremse. Esc.
Gear: 8-trins dobbeltkobling.
Dæk: Bridgestone Potenza T005 225/65 R17.
Læssehøjde: 710 mm.
Varerum: 1600 x 1040 x 880 mm.
Sidedør: 570 x 760 mm.
Bagdør: 1090 x 910 mm.
Varerum: 1653 liter.
Trailervægt: 1850 kg.
Pris ekskl. moms testbil: 229.900 kr. plus moms.
På hvide plader: 319.890 kr.
fire fastgørelseskroge- og 12
volts stik i varerummet.
Men som nævnt ikke ACC
- derimod normalt fartpilot.
Titanium udstyret omfatter
standard 17 tommer fælge dog af aluminium.
Som arbejdshest er Kuga
fortrinlig - man sidder højt,
og varerummet er stort for
biltypen med en længde på
160 cm. Der er tilmed aflæggeplads under varerumsgulvet, hvor der i PHEV-modellen gemmer sig et batteri.
Og vi skal også nævne en
læssehøjde på 71 cm.
Læg dertil midterboks,
handskerum uden lås - plus
flere USB-stik for opladning
af telefoner (i to udgaver).
ERHVERV Sjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 DAGBLADET Nordvestnyt Sjællandske VWs hidtil største lancering Danmarks største online isenkræmmer Side 6 Plakatdrenge går efter milliardomsætning ...... Side 4 Side 20 Bedemanden tager altid telefonen .......... Side 24 Læs mere på sn.dk/erhverv
2/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 HURRA Kunder får mere fokus i Neye Mange virksomheder donerer i dag penge til velgørende formål. Hos Neye går hele overskuddet til et godt formål, da Neye-fonden siden 1977 har øremærket det årlige overskud til kræftforskning. Alene de seneste fem år
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /3 Teknikhuset Poul Sejr Nielsen åbner kontor i Næstved Nordsjællands førende teknikhus, Poul Sejr Nielsen, opruster til rammeaftalen med Næstved Fjernvarme med et nyåbnet lokalkontor og nye lokale medarbejdere. Den erfarne teknikentreprenør Poul Sejr Ni
4/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Jesper Buch og Jan Lehrmann købte sidste år 20 procent af Citatplakat for 1,2 millioner kroner. Førstnævnte udtalte, at han så det som en reel mulighed, at virksomheden på et tidspunkt kan sælges for et trecifret millionbeløb. Det har han prøvet før m
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /5 PEUGEOT PRO-DAGE MED EKSTRAORDINÆRT SKARPE LEASINGYDELSER SERVICE- OG REPARATIONSAFTALE 60 MDR. / 100.000 KM. KUN 19 ØRE PR. KM GÅ VINTEREN VARMT I MØDE Oliefyr m. timer og fjernbetjening samt Multifunktionslæderrat KUN 50 KR. EKST
6/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Nu er det tid til Volkswagens største billancering nogensinde Volkswagen har brugt fire år på at udvikle deres største billancering nogensinde - nemlig den helt nye elbil, ID.3. Nu er det blevet tid til, at den ruller ind over den dansk
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /7 OPEL VIVARO Tysk kvalitet og råstyrke til en lav ydelse og omgående levering Opel Vivaro er indbegrebet af tysk kvalitet og tåler enhver sammenligning. Også når det kommer til de samlede ejeromkostninger, som er blandt klassens absolu
8/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Med kassevogn i terrænet Oven på de mange oversvømmelser, Danmark har været ramt af, er der kommet ekstra forespørgsel på terrængående varebiler - bl.a. én af de nyeste: MAN TGE 4x4. Interessen for firehjulstrukne varebiler er steget -
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Volvo V60 plug-in hybrid Besøg din autoriserede Volvo-forhandler og se vores store udvalg af Volvo Recharge plug-in hybrider. Bestil din plug-in hybrid senest d. 30 september 2020 og få et års fri elektricitet for din kørsel på ren el* KLI
10/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Kun inden for bygrænsen Efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende. Det sender eVito tilbage med fuld styrke. I 2010 introducerede Mercedes-Benz Vans deres første elektriske Vito varebil, men manglende interesse
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 eVito har en totalvægt på 3.200 kg, og nyttelasten er op til 1.000 kg for den lange version og op til 975 kg for den ekstra lange udgave. I drivlinen indgår elmotor, højspændingsbatteri, effektelektronik og oplader. Elmotoren trækker forhjul
12/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Fords luksusproblem Der er dannet en Kuga Facebook gruppe, hvor deltagerne prøver at køre så langt som muligt på literen. Den nye Ford Kuga SUV 2,5-liters Plug-In hybrid (PHEV) er gået rent ind på det danske marked takket været en favor
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /13 DENNE UGES SPÆNDENDE BILER Erhvervsbiler Erhvervsbiler til til skarpe skarpe priser priser Vi er også i uge 39 klar med nye gode tilbud! Vi har pt. 69 brugte super velholdte erhvervsbiler i alle størrelser, mærker og farver på lager.
14/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Bilcentrets direktør, Jacob Glad, i udstillingen på Slagelsevej: - Vi er meget glade for huset og de muligheder, det giver os. Glad i Kalundborg venter spændt på Christiansborg Bilcentret Peer Glad A/S i Kalundborg er et af Sjællands s
ERHVERVSBILER ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /15 NYHED hos Lysen Biler A/S Erhverv 100% elektrisk varebil NY MAXUS e-Deliver 3 kassevogn Rækkevidde op til 342 km* WLTF Mulighed for anhængertræk Batterigaranti 8 år / 160.000 KM Masser af ekstraudstyr Priser fra kr. 199.000 excl.
16/ ERHVERVSjælland ERHVERVSBILER TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /17 HOS BØRGE PEDERSEN AUTOMOBILER I RINGSTED OG NÆSTVED har vi også et stort udvalg af brugte biler. Se hele udvalget på www.bpabiler.dk Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-pose Toyota Yaris 1.5 Hybrid H2 Limited Toyota Yaris 1.5 VVT-iE T2 Limited Toyota Yaris
18/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Michael Hertz fortæller, at der har været mange op- og nedture på hans vej, men han har lært af sine fejl. Vejen til succes har været fyldt med fejl Vejen til egen virksomhed går ikke nødvendigvis via uddannelse. Det ved Michael Hertz, som har succes
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Med Beierholm BeJour kan jeg få hurtig adgang til den økonomiske administration, imens jeg er på farten, så jeg nemmere kan fokusere på at udvikle min virksomhed. /19 O STERforALLE ...også til arbejdet Let hverdagen og skab værdi med digitalisering af
20/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 FAKTA KopK Copenhagen Ejet af Jan Krogh, Anita Krogh og Natasja Søndergaard Borupvej 2-4, 4683 Rønnede Bruttofortjeneste 2019: 3,8 millioner kroner Ni fuldtidsansatte www.kopk.dk Det store showroom har tidligere rummet P2 Møbler, men er i d
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /21 Det hårde arbejde klares af robotter Berendsen Textil Service har udviklet et system, hvor langt det meste af det beskidte vasketøj sorteres automatisk. Af Kaj Ove Jensen Foto: Per Christensen Tidligere har der været eksempler på, at medarbejdere ho
22/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Kreativ iværksætter trykker den af Det startede med et møde med DAD-forsanger Jesper Binzer. I dag fremstiller Miquel Calderon merchandise for 26 bands og er ved at vokse ud af de nuværende rammer ved det tidligere posthus i Slagelse. Af Arne Svendsen
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /23 De lokale håndværksmestres stemme Martin Skou Heidemann fra Skou Gruppen i Hørsholm er ny formand for Træsektionen under Dansk Byggeri direktøren, der i Skou Gruppen har 150 ansatte fordelt på 100 svende, 25 lærlinge og 25 funktionærer. - Som lærlin
24/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 Folk kan ringe døgnet rundt 115 år gammel bedemandsvirksomhed følger med tiden. Senest er en af forretningerne flyttet ind i en nedlagt kirke. Af Jesper Danscher Ørskov Begravelsesforretning blev etableret helt tilbage i 1905, så den nuværende ejer M
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /25 Studiejobbet kan være vejen til drømmejobbet Et job i studietiden giver selvtillid, når drømmejobbet skal landes Af Marianne Due Det er en stor fordel at finde sig et studiejob, der også er relevant for den erhvervskarriere, som man ønsker, når den
26/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 ERFARING, NETVÆRK, LOKALKENDSKAB OG FAGLIGHED TIL SALG RØNNEDE - DALGÅRDEN Storparceller ved Rønnede - offentligt udbud for Faxe Kommune - 5 byggegrunde i størrelser fra 8.463 m2- 24.401 m2 - Til tæt-lav- eller åben-lav begyggelse - Der er udarbejdet
ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020 /27 www.erhvervsmaegler.com TIL LEJE NÆSTVED - KÄHLERSBAKKEN 5 Attraktiv beliggenhed - suveræne kontorlokaler - Lokaliseret på 1.sal i hovedbygningen samt i den gule bygning - Lyse og velfungerende, topmodernede lokaler - Åbne kontormiljøer, showrooms
28/ ERHVERVSjælland TORSDAG 24. SEPTEMBER 2020