Begge brødre forlod skolen i det
øjeblik, de lovmæssigt kunne i en alder
af blot 14 år og ni måneder i henholdsvis
oktober 1967 og december 1969. Malcolm
fandt arbejde ved Hestia BH-fabrik,
hvor han ordnede symaskiner. I weekenderne spillede han dog i lokale bands
som Beelzebub Blues, Red House og
Rubberband. Selvom han begyndte at
skrive sange sammen med en ven, spillede
de mest covernumre af 60er-pop fra
Beatles til tidlig Cream. Allerede dengang
var Malcolm en stærk leadguitarist, som
også styrede mod en rolle som bandleder grundet hans formålstjenestelige
tænkning.
I juli 1971, da Stevie Wright anbefalede ham til (det australske) Velvet
Underground, et coverband fra vestkysten,
greb han imidlertid chancen og droppede
sit hverdagsjob. Som turnerende band
bragte det ham udenfor Sydney (for første
gang siden familien fløj ind fra Glasgow),
hvilket introducerede ham for groupies,
pot og andre afvigelser fra the true path så
som jazzakkorder og progressiv musik,
fortalte Malcolm til Anthony OGrady fra
det australske magasin RAM i 1975. Velvet
Underground, senere omdøbt Pony, gik
hver til sit i februar 1973, hvilket efterlod
Malcolm med en løs ende.
I mellemtiden havde Angus, der var
droppet ud af skolen, forgæves forsøgt
at søsætte en idé om at åbne for sang
skrivere for dernæst at træne til at blive
trykker. Han havde sparet op og købt en
Gibson SG, som skulle vise sig at blive
en livslang ledsager han valgte den,
fordi Pete Townshend og Mountains
Leslie West spillede på sådanne. Desuden
passede gribebrættet til hans små hænder,
og han forelskede sig endvidere i dens
dobbelt-hornede form. Han rodede rundt
med den relativt harmløse Town Hall
Sharps-skinheadbande og fulgte Malcolm
og Velvet Undergrund rundt samt lavede
kopper med Ovaltine til alle, når de kørte
ham hjem sent om aftenen.
Angus dannede sit første semiseriøse
band, Kantuckee, da han var sytten år i
1972. De øvede i en drengespejderhytte.
Hans tvivlsomme grad af rocknrollness
vil måske være kalibreret fra hans iøjne14
faldende konsumering af te og kiks. Han
har røget, siden han var otte, men et kort
opkast-tilskyndende eksperiment med
australsk whisky af mærket Bond 7 gjorde
ham afholden for livstid. Tænderne blev
grønne fra manglen på flittig tandbørstning, hvilket kun understregede Angus
glamourløse tilværelse på daværende tidspunkt. Kantuckee fik strikket en sætliste
på 50 numre sammen, som kunne udfylde
de fire timer pr. aften, som var påkrævet til
deres vanlige gig på den forrådnede klub
i Sydney, Chequers, hvor Frank Sinatra og
Shirley Basset engang havde underholdt
aussiegangsterne Duke Delaney og Iron
Bar Miller.
Hvis han var nødt til at proklamere sig
selv som en dværg til nervøse spillestedsejere, som var nervøse for, om han
var gammel nok, så var det ingen hindring.
Angus kunne få det bedste ud af alting. Da
han en aften snublede og faldt midt i sin
solo, vendte han flovheden til et performanceelement så publikumsvenligt, at
det blev en fast del af hans optræden for
eftertiden. Som Angus fortalte i Martin
Huxleys AC/DC: The Worlds Heaviest
Rock, så blev jeg ved med at rulle mig
henover gulvet. Jeg fik det til at se ud som
en stor dødsscene skrigende i helvedet
fra guitaren.
Da han mistede sin trommeslager
efter et skænderi, droppede han Tantrum,
lige da Malcolm forlod Pony. Brødrene
forblev tætte omend harske. De tog stadig
til gigs sammen herunder Led Zeppelin
(27. februar 1972, Sydney Showground,
hvor Angus spottede, at Robert Plant
sang som om, han stod og pillede næse);
The Rolling Stones (Royal Randwick
Racecourse, 26. og/eller 27. februar 1973,
hvor Malcolm elskede deres entré i en vogn
trukket af hvide heste) og givetvis Muddy
Waters (Sydney Auditorium, 3. maj 1973).
Malcolm samlede et nyt band.
Først ansatte han en rytmegruppe den
velkendte lokale trommeslager Colin
Burgess og den San Francisco-fødte bassist
og Villawood-kandidat Larry Van Kriedt
og dernæst sanger, Dave Evans, som
kortvarigt havde overlappet med Malcolm
i Pony (han var født i Wales, men kom til
Australien i 1958 i en alder af fem år).
Chequers, Sydney, 18. maj
1974. Philip Morris
På trods af naturlige bekymringer om at have to fyrige
brødre i samme band spurgte Malcolm Angus om at tilslutte sig
bandprojektet. Som han fortalte Mojos Simmons: Angus sagde,
jeg ved ikke rigtig, (resten af bandet) vil måske ikke kunne lide
mig. Jeg sagde, fuck dem Evans forsøgte umiddelbart at teste
loyaliteten ved at sige, vi kan ikke have den fyr med, han ligner
ikke en rockstjerne. Malcolm svarede, hvis ikke, du synes om
det, kan du bare smutte videre.
De øvede i en forladt kontorbygning i Newtown-distriktet,
og i starten skiftedes Malcolm og Angus bogstavelig talt mellem
rollerne som rytme- og leadguitarist. I det sædvanlige puslespil
om hvad de skulle kalde sig, endte søster Margaret med at foreslå
AC/DC. Hun havde set det på sin symaskine. Brødrene anlagde
vinklen på ordets seksuelle tvetydighed, trak på skuldrene og tog
det med sig videre (i en forsinket afvigelse fra den accepterede
beretning om bandets fødsel fortalte Angus til Paul Cashmere fra
undercover.com.au i 2008, at navnet stammede fra Georges kone
Sandra).
15
Første fotosession i studiet, den 7. juli 1974. Fra venstre: Dave Evans, Rob Bailey, Malcom Young, Peter Clark og Angus Young. Philip Morris Kapitel 1 8 Head-on Rock n Roll Down Under A C/DC.Du behøver bare at tænke på navnet, og du begynder at svede uanset om du så dem første gang i 2010 på B
når man udforsker AC/DCs historie, så er det slående, at denne vedholdende kraft udsprang af den store europæiske migration til den nye verden den australasiatiske nye verden, altså. Drevet af fattigdom, desperation, ambition og et stort håb mod alle odds... Young-familien var talrig og elskelig.
Hans uniform er beskidt, hans knæ er konstant forslåede, hans øjne er sværtet til, hans næse løber. R.K. Lanning, rektor på Ashfield Boys High School, i sin beskrivelse af Angus Familien minus Steven og Alex, hvoraf sidstnævnte allerede spillede i Hamburg, ligesom The Beatles fløj til Sydney. Ind
Begge brødre forlod skolen i det øjeblik, de lovmæssigt kunne i en alder af blot 14 år og ni måneder i henholdsvis oktober 1967 og december 1969. Malcolm fandt arbejde ved Hestia BH-fabrik, hvor han ordnede symaskiner. I weekenderne spillede han dog i lokale bands som Beelzebub Blues, Red House og
De spillede den december på en klub kaldet The Last Picture Show, men Chequers nytårsfest betegnes vanligvis som deres debut. Fem timer med covernumre og den lejlighedsvise Malcolm-original matchede bestemt hans overbevisning: Hvis ikke vi går af scenen sveddryppende og absolut udmattede, så regner
Rockin in the Parlour, B-side til Can I Sit Next to You Girl med forsanger Dave Evans, Australien, 1974. Bill Voccia Collection 18 Sydney for at demoindspille en bunke Malcolm/Angus- og Malcolm/Evansoriginaler: Can I Sit Next To You Girl?, Rockin in the Parlour og Soul Stripper fandt deres vej til