I Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Turbine-tog I Ingeniøren El I 17 "Overblik og indblik-få nyhederne med e-mail hverdag. www.ing.dk/nyhedsbrev Bombardicrs jettog kerer på almindelig diesel. Drivsystemet rummer en turbine på 3750 KW, der genererer vekselstrøm til togets traktions- motorer. (Arkivfoto). Ingen jettog til DSB Nye amerikansk, miljøvenlig togteknologi passer ikke til DSBs strategi Af Birgitte Marfelt biming.dk Verdens første ikke-elektri- ske lokomotiv med en top- hastighed på 240 km/h så i sidste uge dagens lys i Washington DC. Canadiske Bombardier har udviklet sin nye jettogsteknologi sam- men med de amerikanske jernbanemyndigheder, FRA. Men selv om hjemlig eks- pertise finder udviklingen lovende, og DSB kalder toget interessant, er det ikke en teknologi, man skal vente at finde i danske tog. En jetmotor, udviklet fra en Pratt & Whitney PW 150, har i toget erstattet den traditionelle dieselmotor, der driver de fleste ikke-elektriske lokomotiver, og næsten alle danske, frem. Bombardiers lokomotiv er 20 procent lettere end et konven- tionelt diesellokomotiv og med en dobbelt så hurtig accelera- tion. I almindelig drift vil jet- togslokomotivet udlede 30 pro- cent mindre drivhusgasser end et traditionelt diesellokomotiv. Bedre økonomi At det har en bedre brændstof- økonomi, er civilingeniør Ken Friis Hansen, der er centerchef i motorteknik på Teknologisk In- stitut, overbevist om: Teknologien er kendt fra kraftvarmeværker, der har me- get fine virkningsgrader, og det bør man også kunne opnå ved transportformål. Gasmotorer bliver typisk først konkurrence- dygtigt, når man kommer op i en størrelsesorden på et par me- gawatt, og det passer meget godt til den installerede effekt på et par megawatt på et tog, siger Ken Friis Hansen. Teknologien blev midt i 90erne anvendt af Volvo til en bil og en bus, ECC og ECB (en- vironmental Consept Car og Bus. De var begge udstyret med gasturbiner, på bussen lå den på taget, men det kom kun til kon- ceptet og blev aldrig kommer- cialiseret, fordi mindre gastur- biner traditionelt har været for dyre sammenlignet med ben- zin- og dieselmotorer. Ken Friis Hansen kan sagtens forestille sig teknologien an- vendt i Danmark, også uden højhastighedstog: Det er et spørgsmål om, hvor konstant det er tænkt kørt, før det får sin gode virknngsgrad, om det kunne erstatte de mange diesellokomotiver, der bliver brugt til godstransport. Det kan sagtens være konkurrencedyg- tigt mange andre steder end til højhastighed, siger han. Vicedriftsdirektør Kaj Lund, der også er chef for DSBs mate- rielstyregruppe, som lægger langsigtede strategier for togan- vendelse, siger, at han tænker i noget mere traditionelle baner. Der har vist tidligere været tanker om at bruge gasturbiner til togdrift, men det har altid været for dyrt i drift. Men en 30 procent mindre udledning af drivhusgasser og et meget lette- re lokomotiv end nogen af dem, vi har, gør det rimelig interes- sant at vurdere på det. Bombardier skriver, at et lo- komotiv vejer 90 ton og er på 5000 hk. Det er meget pænt i forhold til f.eks. vores ME-lo- komotiver, der ligger på 83 ton, hvoraf motorerne er på en tien- dedel. De vinder på vægten, og det er interessant, når man kører hurtigt. Så umiddelbart er det et stort højhastighedslo- komotiv, og det er ikke lige det, vi satser på, sådan som vores GTA-strategi (hyppig togdrift med dieseldrevne IC4-tog) ser ud, siger Kaj Lund. Eftersom politikerne ikke har sat penge af til at færdigelektrifi- cere det danske jernbanenet, kommer DSB også for fremti- den til at køre diesel: Men der sker selvfølgelig he- le tiden en forbedring også af dieselmotorerne, og den udvik- ling følger vi nøje med i. Vi har imidlertid endnu ikke set nogle teknologiske gennembrud, som vi kan anvende. Men der kan ske ting i løbet af tre-fire år som for- bedrer dels brændstoføkonomi- en, dels emissionsforholdene, siger Kaj Lund. Informationsmøde på Esplanaden tirsdag d. 5. november 2002 kl. 15.00 Er du yngre ingeniør og interesseret i naturvidenskabelige udfordringer hos Mærsk Olie og Gas AS, så kom og få et godt indblik i arbejdet og i de mange muligheder, vi kan tilbyde. Mærsk Olie og Gas AS efterforsker og producerer olie og gas i Nordsøen og i udlandet. Arbejdsmiljøet er internationalt og foregår på et fagligt højt niveau i teams sammensat på tværs af faggrænser. Teknologien er state-of-the-art, også internationalt set, så der vil være udfordringer både fagligt og samarbejdsmæssigt. Vi vil præsentere dine muligheder som ingeniør hos Mærsk Olie og Gas AS. En typisk opstart for en nyuddannet ingeniør er at gennemgå et videreuddannelsesforløb hos os som forudsætning for at bestride et af nedenstående jobs. Både under og efter videreuddannelsen vil du møde såvel faglige som personlige udfordringer. Petroleum- og drilling engineers De første to år gennemføres et intensivt og krævende Well Site-forløb, som veksler mellem offshoreophold på felterne i Nordsøen, kurser i Danmark og udlandet samt kontorophold i København og Esbjerg, ligesom der er muligheder for udstatio- nering undervejs i forløbet. Efter Well Site Engineer-forløbet er du rustet til at bestride job på kontoret i København, i Esbjerg eller i udlandet. Process-, structural- og piping engineers For at bestride en af disse stillinger starter du med et 2-3-årigt videreuddannelsesforløb, der veksler mellem on-the-job træning i Esbjerg, kursusophold og eventuelt ophold på forskellige sites i Danmark ener udlandet, hvor vi bygger nye produktionsanlæg til Nordsøen. Efter endt træningsforløb, vil dit arbejdssted typisk være på kontoret i Esbjerg. Tilmeld dig til informationsarrangementet, der finder sted hos Mærsk Olie og Gas AS på Esplanaden 50,1263 København K den 5. november 2002 kl. 15.00. Præsentationen slutter ca. kl. 18.45 med efterfølgende buffet, hvor du kan møde yngre ingeniører, som har gennemført uddannelsesforløbene. Vi tager gerne, også allerede nu, imod en ansøgning, som sendes til Personaleafdelingen på samme adresse og mærkes med "WSE.02.11.VP". Husk tilmelding senest den 28. oktober 2002 til chhmaerskoil.dk med angivelse af navn, e-mail og telefon- nummer, uddannelsesretning samt forventet dimissionstids- punkt. Da deltagerantallet er begrænset, vil du få bekræftet din tilmelding pr. e-mail den 1. november 2002. Wjc www.bombardier.com Mærsk Olie og Gas AS er et selskab i A.P. Møller gruppen. Som operatør for Dansk Undergrunds Consortium (DUC) står vi for efterforskning og produktion af olie og gas i Danmark samt bygning af indvindingsanlæg hertil. Internationalt har Mærsk Olie og Gas AS interesser i Qatar, Algeriet, Kasakhstan, Storbritannien, Oman, Brasilien og Tyskland. Til de mange teknologisk udfordrende opgaver beskæftiges på verdensplan mere end 1.000 højt kvalificerede medarbejdere i København, Esbjerg, offshore i Nordsøen samt i udlandet. m HH MÆRSK 28. årgang * 2 5 10*2002 2 sektioner un Teknikkens Nyhedsmagasin Stående bølger får , cder til at splintre De hurtigste cd-drev roterer med omdrejningstal langt over de kritiske. Drevene bør trækkes tilbage, siger forbrugerne. Side 7 Mange fejl på Københavns metro De første dages driftserfaringer vi Hf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Ingeniørens I Debat Forskningspolitik savner erkendelse og handling I videnskabsministeriet er der stor travlhed med at få lagt nye rammer for forskningen, så det danske samfund kan få bedre udnyttelse af den viden og idérighed, der findes i de dan- ske fo 1 PORTAL TIL VIDENSDELING På Odense Universitetshospital samarbejder næsten 3.000 medarbejdere om at behandle og pleje patienterne bedst muligt. Døgnet rundt og ofte på tværs af faggrænser og afdelinger. Derfor er det vigtigt at al relevant information er lettilgængelig. Og helst ikke kun på papir, Fredag den 25.10.02 Nr. 43 Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Ingeniøren I Debat Arkiv-indeklima Redaktion Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373,1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktioning.dk Samlet oplag: 80.369 eksemplarer, (Dansk Oplagskontrol, 1. halvår 2002) Ri BE THINK INNOVATE mere end bare Omfattende sortiment Professionel spildevandsbehandling kræver mange forskellige pumpeløsninger. Grundfos har for nylig overtaget Sarlin Pumps, hvorfor vi nu kan tilbyde et komplet sortiment af pumper til næsten alle formål. Og vi sælger ikke bare pumper - vi sælger Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I redaktioning.dk I 6 I Ingeniøren QI Debat Drivhuseffekt Energipolitik Lauts katastrofale overvejelser om økonomimodeller Er energibesparelser umagen værd? Af Poul Ancher Larsen Civilingeniør, Lyngby Af Bjørn Lomborg Direktør for Institut for miljø- vurdering, forfatter I I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 redaktioning.dk Digital-tv på auktion Dansk jordbaseret digital-tv skal på auktion i løbet af for- året 2003, og sendenettet skal dække hele landet ef- ter halvandet år. Det sker ef- ter aftale mellem Dansk Fol- keparti og regeringen, so Op til 16 udskrifter i minuttet. Op til 5.200 kr. i bytte.* Nu er det op til dig! hp color LaserJet 4600 s * * En hel ny farveprinter til hele arbejds- gruppen. Printer farveprint lige så hurtigt som sort/hvid. Op til 5.200 kr. i bytte Op til 16 sort/hvide og farve- udskrifter i minuttet Første s I I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 Nyheder I Ingeniøren El I 9 Metroen har mange startvanskeligheder Boeing afslører for første gang deres tophemmelige flyprojekt-Rovfuglen. Metroens driftspålidelighed er på under 90 procent, skønner Metroservice Af Birgit DAGENS TILBUD iSifliSSs mm mmm ' 11:?' Nyt magasin om trend og mennesker Smai Thni huiim dm nyt SAS-chefens jaguar mmStSSSSmSBim ww PAGEN efter flswItikiMMfflWlMrttaW bi f ftcbtwdngt mmm Send mig dagbladet DAGEN i 50 dage og giv mig Børsen med ved samme lejlighed på min privatadresse. Jeg betaler ku I I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 Fredag den 25.10.02 Nr. 43 I redaktioning.dk Nyheder I Ingeniøren El I 11 Faglighed tidligere ind i EU-direktiver Naturvidenskaben skal fremover spørges, hvis det er relevant for udformningen af EUs direktiver Af Kent Krøyer kking.dk Snart vil der være ens EU- regle 12 I Ingeniøren El Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I redaktioning.dk I Tn H siert Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Det matematiske Dansk Hydraulisk Institut venter utålmodigt på at deres matematiske model over iltsvind i de danske farvande tages i brug i forbindelse med den nye vandmiljøplan. Den viser, Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk TnHsi Kapital og Teknologi iværksættere og topchefer ansvarlige inden for forretningsudvikling investorer i teknologi Business Angels business development konsulenter innovations- eksperter m.fl. Julie Meyer, Initiativ- Onsdag den 6. november 2002, Hilton Hotel, Københavns Lufthavn Konference og wor Fredag den 25.10.02 Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 Windows-mobil I Ingeniøren El I 15 redaktioning.dk Første mobiltelefon med Windows skuffer Test: Vi prøver den første telefon med Microsofts operativsystem Smartphone 2002 - Orange SPY. Hverken telefon eller system imponerer Af Lars Bennetze Fredag den 25.10.02 Nr. 43 Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk 16 I Ingeniøren BI Rumforskning Dansk præg på gammaglimt-satellit I sidste uge blev den europæiske satellit Integral opsendt fra Baikonour i Kazakstan. Om bord er flere danske instrumenter PROCESUDSTYR . TRYKLUFTUDSTYR SPECIALVÆ I Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Turbine-tog I Ingeniøren El I 17 Overblik og indblik-få nyhederne med e-mail hverdag. www.ing.dk/nyhedsbrev Bombardicrs jettog kerer på almindelig diesel. Drivsystemet rummer en turbine på 3750 KW, der genererer vekselstr Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I redaktioning.dk I 18 I Ingeniøren OI Bogklub Sådan bliver du medlem Alle kan blive medlem af bog- klubben. Køb en eller flere af disse titler. Send kuponen inden den 8. november og du bliver automatisk medlem af Ingen- iøren! bogklub. Bogklubben fungerer gen- nem lngen I Fredag den 25.10.02 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I Nr. 43 redaktioning.dk Bogklub I Ingeniøren BI 19 Solen går aldrig ned... Undskyld overskriften, som nok ikke virker specielt velanbragt i efterårets tiltagende mørke. Ordene stammer fra beskrivelsen af det britiske imperium, der i dets storhed Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I redaktioning.dk I 20 I Ingeniøren OI Naturvidenskab i Tredag den 25.10.02 I Nr. 43 I 1 IflllliSt Kina med i Iter Kina vil om kort tid mødes med EU, Japan, Rusland og Canada med henblik på at drøfte Kinas tilslutning til projektet om bygningen af ny en fusionsreaktor ka I Fredag den 25.10.02 Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Naturvidenskab I ingeniøren El I 21 Isen på Grønland og Antarktis er naturens egen hukommelse. Klimaforandringer og forandrin- ger i lordens magnetfelt røber sig gennem isens sammensætning flere kilometer i dybden. (Foto: 22 Besøg Transmissions- & Automationsdage I dagene 29. - 31. oktober 2002 danner Odense Congress Center for 3. gang rammen om TRANSMISSIONS- & AUTOMATIONSDAGE, der med både fagmesse og en højaktuel, faglig konfe- rencerække fokuserer på de sidste nye produkter, metoder og løsninger inden for transmi I Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 redaktioning.dk Nye produkter I Ingeniøren El 23 pinfoing.dk Redigeret af Bo Hald Nielsen. Leveran- dører kan her få omtalt nyheder ved at indsende meddelelser til redaktionen. Teksten, der vil blive redigeret, kan suppleres med en illu Redigeret af Jens Ramskov raming.dk 24 I Ingeniøren Eli Fredag den 25.10.02 Nr. 43 Teknikkens grænseland Riv slden itu og lyt godt efter & . Har du lagt mærke til, hvordan det lyder, når du river et papir i stykker? Det har Lauri Salminen og hans kollegaer fra det tekni- ske universitet i Helsinki. Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I jobredaktioning.dk Fredag den 25.10.02 anneise STILLINGER Aicon A/S Projektleder Ammassallip Kommunia Ingeniør BWSCA/S Civil Works leder Elektricitets- rådet Ingeniør Flyvesikrings- tjenesten KBH Software- ingeniører Der er ingen grund til at op- finde ting påny. DTU e I Redaktion: Eva Frydendahl og Anne Hvidtved Lawaetz I Profilannoncer: C. Kornval 2 I Ingeniøren SI Nyt om navne Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I navneing.dk Janteknuser og idémager Gennem mange år har Henrik Heriau arbejdet med at konceptualisere og begrebsliggøre erhvervsinnovation, der går forud fo I Fredag den 25.10.02 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I Nr. 43 I jobredaktioning.dk Debat I Ingeniøren 0! 3 Bladkrisen Erhvervspolitik IDA står i dyb gæld til Ingeniøren Regeringen har en visionær vækstpolitik Af Per Bremer Rasmussen Af Erik Herse Elektroteknisk fagmedarbejder ved Ingeniøren samt bes Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I jobredaktioning.dk I 4 I Ingeniøren 0I Debat Bladkrisen Bladkrisen Svar: IDA står fortsat bag Ingeniøren Ræk Ingeniøren en hjælpende hånd Af Per Milner Fhv. direktør for Vejdirektora- tet, tidl. formand for Teknisk Forlag og næstformand i DIF Det er med nogen undren, j I Fredag den 25.10.02 Nr. I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 43 Nyheder I Ingeniøren BI 5 jobredaktioning.dk Bløde værdier på Jobtræf Aalborg Forskningssværvægter fusionerer med DTU * Store forventninger til fusion mellem DTU og Forskningscentret ved Hørsholm Jobmarkedet efterspørger bløde værdier, v Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 I jobredaktioning.dk I 6 I Ingeniøren BI Offshore Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Ingeniører savnes til olieeventyr Snesevis af stillinger er ledige i offshore- branchen, selvom universitetet i Esbjerg i tre år har sendt olie- og gasingeniører ud i job Af Morten Bonde Ped I I Fredag den 25.10.02 Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5301 jobredaktioning.dk Offshore I Ingeniøren SI 7 I Hvis jeg selv skal pege på en fordel ved at være offshoreinge- nier frem for maskiningeniør, må det være, at jeg kender til fagud- trykkene på engelsk, fortæller Stig Borgen Christensen. (Fo Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5302 I E-mail: stillingering.dk I 8 I Ingeniøren 01 Stillinger Projektleder - Boligbyggeri Ledige Indleveringsfrist Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og i udgivelsesugen: elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale, film og pmt. Kontakt: Claus Kornval Bolette Wes I I Fredag den 25.10.02 Nr. 43 I Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5302 E-mail: stillingering.dk Stillinger I Ingeniøren 0I 9 I VINDMØLLEINDUSTRIEN SØGER NU NATURVIDENSKABELIG FORMIDLER AF INTERNATIONAL E-LEARNING - LÆS MERE PA '//'//W.V/f f rD FG'/'Æp .G R G Z Vindmølleindustrien er er- hvervsorganisation fo Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5302 I E-mail: stillingering.dk I 10 I Ingeniøren 0I Stillinger Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 I Elektricitetsrådet skaber tryghed for borgere og virksomheder gennem forebyggelse af ulykker og brande forårsaget af el. Vores vision er, at vi vil være det anerkendte og synlige om Fredag den 25.10.02 Nr. 43 Stillinger I Ingeniøren Bl 11 FORSVARETS EFTERRETNINGSTJENESTE Svagstrømsingeniør Flyvesikringstjenesten Ved Forsvarets Efterretningstjeneste i Københavns- området søges en dygtig, initiativrig medarbejder. Vi kan tilbyde en spændende arbejdsplads med mange faglige udfordr Møder og forelæsninger Tlf. 3326 5300 Fax 3326 5302 I E-mail: stillingering.dk I 12 I Ingeniørens Fredag den 25.10.02 I Nr. 44 I Af Anne Hvidtved Lawaetz ahling.dk Protein Vaccines Mandag den 28. oktober kl. 14.00 fremlægger cand.pharm. Anne Mette Beier resultatet af sit er- hvervsforskerprojekt: Ch ftordjylland Få succes i din jobsøgning - Indbydelse til dimittendseminar Den tredie alder, hvad så? Tirsdag 19. november kl. 8.30 - 16. Handels- og Ingeniørhøjskolen i Herning, Birk Centerpark 15, 7400 Herning Fredag 15. november kl. 17.30 - ca. 22. Hotel Hvide Hus Seniorer som påtænker at forlade 14 I Ingeniørens IDA Drikkevandsforurening i Århus, DAO - Distrubuted and Active Objects sommeren 2002 Torsdag 14. november kl. 16 - 18 på Ingeniørhøjskolen i Århus, Aud. 239, Dalgas Avenue 2, Århus Tirsdag 5. november kl. 17.15 Århus Kommunale Værker, Bautavej I, Århus På temamødet vil vi søge at s g ydjylland Trådløst LAN og WAN Danfoss Distributions Center, Rødekro Tirsdag 12. november kl. 18.30 Ingeniørhusets modelokale, Gråbrødregade 2,2, Kolding Mandag 25. november kl. 19 - 22 Danfoss Distributionscenter, Kometvej 40, Rødekro I den sidste tid er trådløst LAN blevet spået en stor fremtid o 16 I Ingeniørens m Fredag den 25.10.02 I Nr. 43 DA ordsjælland Leachables from plastic and rubber to medicine and foodstuff Indeklima og skimmelsvamp - vor tids store plager Tirsdag 12. november kl. 9 - 16.1 Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge 31 - 33, København Torsdag 14. november kl. 16 - 18. Ingeniør Grundkursus i GMP - Kvalitetssikring Fredag IS. november kl. 18 - 21.45 og lordag 16. november kl. 9 - 17 i Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge 31- 33, Kobenhavn GMP er grundlaget for kvalitetssikring indenfor lægemiddelproduktion. Kurset vil give baggrund for GMP (Good Manufacturing Practice) samt indeh Fyrværkeriulykken i Enchede i maj 2000 - Tirsdag 19. november kl. 19.30 - 21.30 Ingeniørhuset, Kalvebod Brygge 31 - 33, Kobenhavn V Den 13. maj 2000 indtraf der en voldsom eksplosion efter en brand i en fyrværkeri virk- somhed i den hollandske by Enschede. Uhel- det krævede 22 dødsofre, 700 blev sår Fredag den 25.10.02 Nr. 43 Ingeniørens I 19 DA mødekalender ødekalender 19.11. 08.30 Få succes i din jobsøgning - Indbydelse til dimittendseminar / Handels- og Ingeniørhøjskolen i Hering Ingeniørforeningen i Danmark 43 21.11. 19.00 JuleBankospil på B&0 / Det gamle Showroom - indgang fra Peter Bangs K A G Dialog Ingeniørens Bagside Postboks 373 1503 København V Fredag den 25.10.02 Nr. 43 www.ing.dk/bagsiden bagsidening.dk Coriolis acceleration er fri fantasi Et vink med en vognstang fra Stockholm til den selskabelige læser Naturvidenskab Han satte sig så høje mål i livet, at det var menings- lø