1 ] 10
Ingeniøren [nyhed + baggrund
11.8.2006 [nr. 32]
Sverige og Danmark fusionerer luftrum
somhed. Det fremgår af et no
tat fra transportminister Flem
ming Hansen til Folketingets
trafikudvalg.
I dag er luftrummet over
Europa adskilt af de nationale
Af Birgitte Marfelt______________ grænser på landjorden. Det
betyder, at cirka 50 kontrolcen
bim@ing.dk
traler kontrollerer trafikken i
luftrummet over de europæi
Sverige og Danmark vil eta
blere et fælles luftrum. Det
ske lande. 1 USA kontrollerer
halvt så mange centraler dob
sker, fordi luftrummet over
belt så meget trafik. De mange
Europa bliver stadig mere
luftrum i Europa hæmmer ef
presset. Planerne vil medfø
re en dramatisk omlægning
fektiviteten og er en væsentlig
årsag til den voksende træng
a f flysikringstjenesten i Sve
sel i det europæiske luftrum.
rige og Danmark.
En mere effektiv udnyttelse
Opgavefordelingen ser ud til af det fælleeuropæiske luftrum
at blive sådan, at flyvelederne vil reducere de forsinkelser,
i den skånske lufthavn, Stu- der allerede i dag hærger luft
rup, skal kontrollere hele det trafikken, og som både koster
fusionerede luftrum over mange penge og forurener luf
8.700 meters højde. Og at ten.
Et fælles luftrum rejser
flyvelederne i Kastrup til gen
gæld skal kontrollere ind- og imidlertid en række spørgs
udflyvende trafik til Kastrup mål, dels i forhold til forsvarets
opgaver, dels om f.eks. udflag
og Sturup.
Lufttrafiktjenesteme i Sve ning af danske flyveledere, der
rige og Danmark er ved at er tjenestemænd og udgør om
overveje, om det skal ske ved kring 80 procent af Naviairs
en fusion af de to flyvesik medarbejdere.
Mange komplicerede spørgs
ringsforetagender eller ved at
etablere en ny fællesejet virk- mål om suverænitet, rigets
Dansk lufttrafik
bliver styret fra
Stum p i Skåne
EFFEKTIVT LUFTRUM
Under det danske EU-formandskab besluttede EUlandene i 2002 at arbejde
for etablering af et fælles
europæisk luftrum - projekt
"Single european Sky. Ho
vedsigtet var at få en mere
effektiv udnyttelse af det
europæiske luftrum.
Som en direkte udløber
begyndte planlægningen af
detdansk-svenske pilotpro
jekt N uac (N ordicUpper
Area Control) i 2004. Det
forventes afsluttet med et
politisk beslutningsgrund
lagom et halvt til et heltår.
Men allerede til efteråret får
Folketingets trafikudvalg en
gennemgang af perspekti
verne aftransportminister
Flem m ing Hansen.
Projektet har et samlet
budget på knapt 22,5 mio.
euro eller 170 mio. kr., hvor
af EU dækker knapt 75 mio.
kr. Projektet, der også om
fatter en udviklingsperiode,
løber frem til 2009, og det
kan være indført året efter.
ÉT EUROPÆISK LUFTRUM ER MÅLET
TRE SCENARIER
I dag er Europas luftrum afskilt af de nationale grænser på landjorden. Det betyder,
at cirka 50 kontrolcentraler kontrollerer det tæt trafikerede, europæiske luftrum.
Kilde: Eurocontrol, Sky View
sikkerhed og forsvarets politi
opgave med at overvåge luft
rummet skal afklares, før et
fælles luftrum kan blive en
realitet.
N orsk frygt for konkurrence
1 dag kontrollerer flyvelederne
i den danske flysikringsvirk
somhed, Naviair, to procent af
det europæiske luftrum. Så
lidt fylder det danske luftrum.
Men af ministemotatet frem
går, at det dansk-svenske sam
arbejde efterhånden skal udvi
des.
Ét stort nordeuropæisk sam
arbejde om luftkontrol er, iføl
ge Naviairs informationschef,
Kurt Andrea
sen,
ikke
utænkeligt.
Rundt om i Europa er andre
lande i færd med de samme
overvejelser. En række lufttra
fiktjenester planlægger at
samarbejde på tværs af natio
nale grænser. Det gælder f.eks.
Storbritannien og Irland, og
det gælder Tyskland, Holland,
Belgien og Luxenborg, der
sammen vil kontrollere luften
over Nordtyskland og Beneluxlandene.
Ved at være først på beatet
håber Danmark at sikre sig
indflydelse på, hvordan luft
trafiktjenesterne i Skandina
vien, Baltikum og efterhånden
hele Nordeuropa skal komme
til at se ud.
Norge har tidligere afvist at
gå ind i et stomordisk luftrum,
men truslen om, at navigatio
nen aflufttrafikken over Norge
i praksis snart kan ske udefra,
f.eks. fra Sverige og Danmark,
får nu Norges flysikringsdirektør, Knut Magne Skår, Avinor, til igen at åbne døren for
et nordisk samarbejde om luft
rummet.
Vi ønsker en åben dør til
Nuac (Nordic Upper Area
Control, red.), og hvis der duk
ker interessante ting op som
ændrede rammevilkår i Single
Sky eller ændringer i Nuacprojektets forudsætninger, er
vi villige til at gå igennem dø
ren, siger Knut Magne Skår,
der forudser, at diskussionen
om den helnordiske luftrums
blok vil blive revitaliseret alle
rede i løbet af efteråret, a
Flyvelederne i Naviair og
det svenske Luftfartsverket undersøger p.t. tre
scenarier:
En decideret fusion af
de to nationale virksom
heder, der i dag driver kon
trolcentralerne i Kastrup,
Sturup og Stockholm.
Virksomheden kan enten
organiseres som en privat
eller offentlig, danskeller
svensk virksomhed.
En arbejdsdeling, hvor
Flygtrafiktjansten overta
ger kontrollen af den dan
ske lufttrafik over 28.500
fod, dvs. den gennemfiyvendetrafik, mens Naviair
overtager trafikkontrollen
i det nedre luftrum, dvs.
med den trafik, der letter
og lander i Sydsverige. De
to vi rksom heder fortsæt
ter som selvstændige, der
i fællesskab ejer Nuac-selskabet.
Det virtuelle scenarie,
hvor Lufifartsverket og Na
viair samarbejder om fæl
les styring af luftrummet
og trækker på fælles tekni
ske systemer og samarbej
der om at løse konkrete
opgaver. Men hvad er en
virtuel organisation, og
hvordan kan den bygges
op og arbejde? - Dét skal
en væsentlig del af analy
searbejdet nærmere vise.
Men først og fremmest
skal samtlige besparelser
og risici, konsekvenser for
de ansatte, og hvordan
der kan tages de nødven
dige hensyn til forsvarets
interesser i både Sverige
og Danmark undersøges,
og samfundsøkonomiske
effekter analyseres.
Forsvaret stiller ultimative
krav til det nye luftrum
Et flernationalt luftrum betyder, at en række suverænitetsspørgsmål
m ellem Sverige og Danm ark skal afklares
Af Birgitte Marfelt
bim@ing.dk
Forsvaret skal kunne løse sine opgaver i det
nye og anderledes luftrum. Så længe det kan
lade sig gøre, er forsvaret i princippet godt til
freds. Det siger major Birger Wold fra forsva
rets Flyvertaktiske Kommando.
Birger Wold deltager i Nuacs følgegruppe.
Og skønt han i princippet er positiv over for et
fælles svensk-dansk luftrum, erkender han, at
der naturligvis vil dukke suverænitetsspørgs
mål op. Dem vil det enkelte lands forsvars- og
transportministerier gå ind og behandle.
Transport- og forsvarsministerierne deles
om området. Vi har vores helt egne bestem
melser i Forsvaret, og Statens Luftfartsvæsen
skriver de tilsvarende civile bestemmelser. Kan
vi ikke få det til at fungere, bliver det afgjort i
Statsministeriet. Men fagministerierne plejer
at kunne finde ud af det imellem sig.
De operative krav, som Forsvaret kræver ho
noreret, for at kunne løse sine opgaver, fylder
11 sider i følgegruppens materiale.
De handler bl.a. om afvisningsberedskabs
flyvning. Vores fly skal kunne gå på vingerne
og afskære alle fly i dansk luftrum for om nød
vendigt at finde ud af, hvad det er for nogen.
Det er hovedopgaven, som jo stadig skal løses.
Og det er et af de ubetingede krav, at vi suve
rænt skal kunne gå i luften og flyve hvorhen, vi
har lyst til, siger Birger Wold.
Tidligere har Danmarks ligesom andre lan
des luftrum været opdelt i militære og civile
områder, og den civile lufttrafik måtte flyve
uden om forsvarets øvelsesområder. Sådanne
omveje kunne snildt være tre-fire minutter
længere, hvilket sammenlagt er meget kost
bart for luftfartsselskaberne.
I dag er brugen af det danske luftrum meget
mere fleksibelt, selvom forforsvaret stadig kan
reservere områder, som ingen andre må flyve
igennem. Det er den fleksibilitet, som tanker
ne bag European Single Sky bygger på, og den
passer også forsvaret godt, siger Birger Wold:
For Forsvaret er fleksibiliteten helt klart en
fordel. Vi skal bare blive enige om, hvordan vi
gør det. Og eftersom der også er en militær del
af flyvekontrollen, kan Naviair naturligvis ikke
pludselig ændre betingelserne for flyvekon
trol. Det skal koordineres med Forsvaret, si
ger Wold med opbakning fra transportmini
ster Flemming Hansens notat til Folketingets
trafikudvalg:
"Det er afgørende, at udøvelsen af lufttrafik
tjenesten sker på et fortsat meget højt sikker
hedsniveau, og at de danske myndigheder fort
sat har en effektiv kontrol med infrastruktur
og aktiviteter i dansk luftrum.
Suveræ niteten
Selv hvis fusionen mellem Naviair og Luftfartsverket med tiden vokser til en nordeuro
pæisk sammenlægning af luftrumskontrollen,
har Forsvaret heller ikke problemer med det,
såfremt der bliver lavet en konstruktion, der
sikrer Forsvarets fortsatte herredømme over
det nationale luftrum, siger Birger Wold:
Det er jo civile firmaer, der som alle civile
firmaer vil ekspandere og sikre deres magtpo
sition i samfundet, så selvfølgelig ønsker de at
ekspandere. Jeg venter, at der kan findes en
løsning, så alle bliver tilfredse. Selvfølgelig
kommer det i sidste ende an på, hvad politiker
ne siger i forhold til suverænitets spørgsmå
let.
Vi skal sikre, at vi stadig har mulighed for at
løse forsvarsopgaver og de afvisningsopgaver
som vi i forbindelse med terrorberedskabet lø
ser som politimyndighed, siger Birger Wold.
Han tror ikke, det har nogen betydning, at .
Danmark er medlem af Nato og Sverige ikke,
fordi terrorindsatsen løses bilateralt mellem
landene.
r , DER VI L VI DE RE n . 8 .2 0 0 6 [nr. 3 2 ] Udenlandske studerende dropper DTU og AAU En reg n in g på 1 0 0 .0 0 0 kr. om året får n i ud a f ti optagne til at holde sig væk AfTHomas Lemke og Anne Rahn____________________
[leder 1] 2 11.8.2006 [nr. 32] Ingeniøren [debat Galathea 3 er stor Kynikere fnyser af Galathea 3-ekspeditionen, der i løbet af det næste år sejler Jorden rundt, fyldt til randen med forskere og journalister. De mener, at ekspeditionen er udtryk for et verdenssyn, der hører romantikken til og at
In 24 months...
1 ]4 n.8.2006 [nr. 32] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ REN O Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokal nummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet
I ... this is home to a USD 200 million cement factory built by FLSmidth Global market leader in design and construction of cement factories 2,000 cement factories worldwide since 1882 More than one third of world's total cement produced on FLS technology R&D investments to be doubled from 2004
1] 6 K y n d b y -v æ r k e t få r e n s to r o v e r h a lin g I går startede en stor renovering a f Kyndbyværket ud for Jægerspris for alvor. Værket, som er et nød- og spidslastan læg, skal have en ordentlig overhaling, som forventes at komme til at koste 300 mio. kr. og være færdig i slutningen
nyheder] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 1 ]7 Lars Barfoed går til kamp mod madbakterier Mængden af salmonella og campylobacter skal så langt ned, at Danmark kan stille krav til importeret kød Af Jakob Martini_______________ jam@ing.dk I næste uge modtager Fa milie- og Forbrugerminister Lars Barfoed
1]8 Ingeniøren [kernekraft n.8.2006 [nr. 32] Forsmarks leverandør kendte til sikkerhedsbrist Hændelsen på det svenske kernekraftværk kunne måske være undgået, hvis AEG havde givet information videre om en lignende episode i Tyskland A f Erik Holm erh@ing.dk Leverandøren a f det svigten de sikker
G lobal Technical Careers G eoscientists W o rld w id e Locations Shell offers At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies help push the boundaries in reservoir surveillance, integrated exploration and Technical leadership enhanced oil recovery. Global presence Bring us a rel
1 ] 10 Ingeniøren [nyhed + baggrund 11.8.2006 [nr. 32] Sverige og Danmark fusionerer luftrum somhed. Det fremgår af et no tat fra transportminister Flem ming Hansen til Folketingets trafikudvalg. I dag er luftrummet over Europa adskilt af de nationale Af Birgitte Marfelt______________ grænser på
I DR Byen installerer vi over 12.000 lysrør og bruger så meget kabel, at det kunne nå fra København til Berlin! Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. Højspænding og lavspænding - uden at miste jordforbindelsen El-installationer er andet end højspænding og lavspænding. Det handler også om a
1] 12 Ingeniøren [nyhed n .8.2006 [nr. 32] Thrane & Thrane samler kræfterne med norsk opkøb M ed købet a f N era S atC om k an T h ran e & T h ran e fordele u d vik lin gsom k ostn in gern e på en større o m sæ tn in g AfTommy Brandi Krog redaktion@ing.dk Med sidste uges opkøbstil bud på godt 500
m m -c m m II i w ÉliÉlll .. % jH U p , i i i - i r j Kender du det, at ens viden føles lidt slidt? Du sidder måske med arbejde til op over begge ører, i et vigtigt projekt naturligvis, og så kan det være svært sam tidigt at lære noget nyt. Men hvad vil du gerne lære? Der sker jo så m
1] 14 Ingeniøren [7 . ram m eprogram n.8.2006 [nr. 32] i SØGES: EU-PENGE1 O ffensiv skal sikre D an m ark dobbelt så m an g e E U -forsk n in gsp en g e so m hidtil [Indsigt A f Nicolai Østergaard___________ nic@ing.dk Efter flere års fiasko med at hente EU-pengetil dansk forskning går både Vide
7 . rammeprogram] Ingeniøren u.8.2006 [nr. 32] 1 ] 15 r IL DANSKE FORSKERE FORSKNING: HER SATSER EU NYE FORSKNINGSOMRÅDER Nyskabelser i E U s forskningsstrategi (E U s 7. rammeprogram). EU prioriter ni forskningstemaer. Forskningsbudgettet har en samlet ramme på 380 mia. kr. mel lem 2007 og 20
Ingeniøren [analyse 1 ] 16 n.8.2006 [nr. 32] r T analysept XML bliver voksen John Gøtzeer Ingeniørens fagmedarbejder på it-området Det er ti år siden det universelle dataformat XML kom til verden. Det har fået store konsekvenser og vil få endnu større i de næste ti år AfJohnGøtze_____________
x tra xtra.ida.dk Bestil dit X tra k o rt på xtra.ida.dk IDA Xtrakort - din adgang til let tjente penge Kender du disse aftaler? Med Xtrakortet får du bl.a. bonus hos: Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Hertz Vi arbejder hele tiden på at gøre Xtrakortet mere attraktivt ved at tilbyde flere
1 ] 18 Ingeniøren [m iljø n.8.2006 [nr. 32] H ed eg aard : Branding skal sikre Danmark milliardeksport af miljøteknologi D an m ark skal b rand es in d en for m iljøtek n ologi, så eksp orten s kraftige væ kst k an opretholdes, fastslår m iljø m in iste re n , der h ar givet over 500 m io. kr. t
n.8.2006 [nr. 32] miljø] Ingeniøren 1] 19 CONNIE HEDEGAARD (K) O n e stop shop for innovatøren Som en del af planen har Connie Hedegaard sat 14 mio. kroner af til et center i Miljøministeriet, en slags one-stop shop for personer med ideer inden for miljøteknologi og virksomheder. Centret skal f
Ingeniøren [nyheder + baggrund 1 ] 20 n.8.2006 [nr. 32] Nu skal bilerne køre på flamingo Ny fyldmetode testes i forbindelse med udvidelsen af Køge Bugt Motorvejen AfBirgitte Marfelt Vejdirektoratets projektleder, bim@ing.dk Jan Weber. For første gang bliver ekspan deret polystyren anvendt som
Udstillere på Elektronik-o6 E m b e d ?.) Jg o S o i u ! i o n *, EM S K o n v i ft u k i i O N Aalborg Universitet (Institut for Energiteknik) Aarhus Radio Lager (Elfa Elektronik A/S) Abacus PromaxA/S ACAL Danmark ACTEA/S ACTECA/S JDSU Nordic (Acterna) Aga A/S Agilent Technologies A/S AI-TECH /
Ingeniøren [energi 1] 22 n.8.2006 [nr. 32] Billigere elsystem med frekvens styret forbrug A 00 49,9 50,1 o disse reserver i tæt samarbejde med systeman svaret i vore nabolande. Frekvensafvigelsens størrelse er et mål for reservekapaciteten, og i praksis tales om frekvenskvalitet. Falder fre kv
rum nyt] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 1] 23 Nasa sætter fart på udbygning af den internationale rumstation AfThomas A. E. Andersen taea@ing.dk Med en veloverstået opsen delse a f rumfærgen Discovery i starten a f juli, sætter Nasa nu fart i færdiggørelsen a f den internationale rumsta tion, ISS.
1] 24 11.8.2006 [nr. 32] N A T U R Pris til geni for bevis Afjens Ramskov ram@ing.dk Den 22. august overrækkes matematikverde nens fornemmeste pris, Fields Medaljen, på International Congress of Mathematics i Madrid. Storfavorit til at modtage en af de højst fire medaljer, der uddeles, er den 40
t naturvidenskab] Ingeniøren n .8.2006 [nr. 32] 1] 25 Fleksible rørforbindelser E k sp a n sio n s-, v ib ra tio n s-, stø jp ro b le m e r? w w w .f lexo d an .d k besparelser, der opstår som følge af mindre vandstandsstigninger, hedebølger m.m.m. en besparelse som Crutzen afstår fra at kvant
1 ] 26 11.8.2006 [nr. 32] Ingeniøren [info Ny basis-projektor Sony har netop lanceret VPLEX3, som er det seneste med lem af serien af frontprojekto rer, dererudviklettil er hvervslivet og undervisnings miljøet. Den udmærker sig med XCA-opløsning (1024x 768 pixels), brugervenligt de sign ogen ræk
debat] Ingeniøren n .8.2006 [nr. 32] O Energipolitik O Forskellen på energiafgift og elafgift skæwrider markedet AfNils Peter Astrupgaard Direktørfor Lnvipower k / S (Tidl. sekretariatscheffo r Indukrafi) På et raffinaderi drives flere kompressorer på sam m e ak sel direkte afen gasturbine, på
J'EKNIKKENSIGRÆ NSE LAND Redigeret af Jens Ramskov ram@ing.dk n .8.2006 [nr. 32] f i M M M M llftUH Lin u xd istrib u tion er m. J F F S 2 S e r v é r b o lle r i k a rry p å p le je h je m m e n e Tze-Pin Ng på universitetet i Singapore har testet 1.010 personer i alderen 60-93 i en så kaldt M
arriere [led else uddannelse Værdiledelse kræver oversku vidste Virksomheder i krise skal holde sig fra at indføre værdibasérettøteise, konkluderer ny ph.d.-afhatialmg. 'pct. af inge At optræde som sælger kan føles odiøst for selvstændige inden for alle fag. Men det kan læres. niører interess
2] 2 Ingeniøren [nyheder Få d e t b e d re v e d p c e n Computersmerter.dk er navnet på et nyt site, som HK/Privat har oprettet. Her er øvelses programmer for os, der dagligt sidder ved skærmen og måske glemmer, at kroppen be står af mere end stirrende øjne og flittige hænder, indtil vi bliver mi
-! M æ n d i o v e rta l p å G a la t h e a r Når Vædderen i dag står til søs fra Københavns Havn og sætter kurs Jorden rundt, vil den de kommende otte månederfå hundredvis af for skere om b o rd -o g langt flertallet vil være mænd. Ud af de 260 forskere, der indtil videre er blevet navngivet, er
2] 4 Ingeniøren [væ rdiledelse n .8.2006 [nr. 32] Værdierne hænger kun M ed arbejd ern e i M EG M icon følte sig til grin, fordi led elsen ikke selv levede op til væ rdierne og de blev p ræ sen teret for det tred je væ rdisæ t på kort tid A f Annika Ipsen_________________________________________
værdiledelse] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 2] 5 FIRE EKSPERTER OM VÆRDILEDELSE DE FIRE VÆRDIMODELLER på plakaterne På baggrund afen undersøgelse af 301 virksomheder indde les virksomhederne i fire kategorier i forhold til det at praktise re værdibaseret ledelse: Som religion, hvor både medarbe
2] S Ingeniøren [salg Denne sommer bliver 2800 ingeniører færdige ved landets universiteter og ingeniørhøjskoler * n .8.2006 [nr. 32] Iværksættere Salg og marketing er en enorm udfordring for selvstændige inden for alle fag. Men det kan læres, hvis man arbejder vedholdende og systematisk ved tel
salg] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 2] 7 BLIV EN BEDRE SÆLGER Bliv set i din markedsføring, både på nettet og live. Hvem vil du egentlig gerne sælge til? Lav en lang liste over dem, du vil nå, og ring dem systematisk op. Tjek din salgsstatistik: Hvor meget tjen te du sidste år, hvor mange kunde
2] 8 Ingeniøren [debat 11.8.2006 [nr. 32] Verdensmestre!... Nogle få har vi, ja , men herregud je g kan ikke engang få folk til at sætte sig på første række, når je g holder foredrag fo r store forsamlinger. Og ingen gymnasieelever vælger den nye innovationslinie. Og hvor mange er det ikke lige i
J7unde år 13. AU G U ST civilingeniør, Sø borg - 70 år. Åbent hus på dagen fra kl. 14 i Søborg. W e r n e r N e js t, 15. AU G U ST professor, In stitut for Fødevarevidenskab, Den Kgl. Veterinær- og Landbo højskole- 5 0 år. S u s a n n e K n ø c h e l, 19. AU G U ST R o b e rt E is e n h a r d t
2] 10 Ingeniøren [annonce n.8.2006 [nr. 32] Slut med enetaler Flere medlemmer af de fagtekniske selskaber kan se frem til at skulle invol vere sig mere, når de del tager i arrangementer. En del af arrangørerne af mø derne har været på kursus med fokus på nye meto der, som sikrer, at delta gerne f
annonce] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 2] 11 NYT FRA IDA SJÆLLAND Klar til at styrke samarbejdet Af Chr. Kubel, formand region Sjælland cku@mail.dk Som opfølgning på brush-up mødet i marts er bestyrelsen nu klar til at ind lede et samarbejde med de lokale erhve rvsforen i nge r/e r hve rsfo ra.
2] 12 r Ingeniøren [stillinger i l . 8.2006 [nr. 32] 1 ledige [stillinger Indleveringsfrist Tirsdag kl. 14.00 fo r ufæ rdigt i udgivelsesugen: - og elektronisk materiale. Beredskabschef Kl. 16.00 fo r reproklart materiale. Kontakt: Servicecenter: Er du den nye beredskabschef, som har vil
1 T hrane & T hrane i r ' % * .w ER DU INGENIØR MED VISIONER? Så finder du spændende udfordringer i Kgs. Lyngby - hos Thrane & Thrane! f l Thrane & Thrane udvikler, producerer og markedsfører avanceret data-, radio- og telekommunikationsudstyr. Vi er en dansk teknologidrevet virksomhed med e
And N ow Fo r S o m e th in g C o m p le te ly D ifferen t Area Sales Manager JAI A-S - Glostrup Har du lyst til at arbejde i en virksomhed med højt til loftet, frie omgivelser og fokus på miljøet - så er dette måske noget for dig Inden for forretningsområdet JAI Camera Solutions - videokameraer
Københavns Energi søger ingeniører I vores varm eforsyning har vi tre ledige stillinger. Det drejer sig om en 'Energiplanlæ gger', en 'VVS-ingeniør' og en 'Projektingeniør'. Der er fire afdelinger under varm echefen, hvoraf tre af afdelingerne søger en ny medarbejder. Alle tre stillinger er med tilt
2] 16 i l . 8.2006 [nr. 32] Ingeniøren [stillinger Fo rsvarets søger Civilingeniør med miljofaglig profil til Fo rsvarets B ygn ing s- og E ta b lisse m e n tstje n e ste i Hjørring Projektorganisation Forsvarets Bygningsog Etablissementstjeneste varetager som projektorga nisation en af statens
m m å i£ i De bedste af De bedste Kruger søger 4 maskiningeniører, der er både-og! B å d e er e k stre m t d yg tig e nu o g p å s ig t de b e d ste i b ranchen Vi søger markedets bedste maskiningeniører. Du er på nuværende tidspunkt ekspert - eller har talent fo r at blive det - i maskininstallat
Ingeniøren [stillinger 2] 18 1 1 .8.2006 [nr. 32 ] F R E D E R I K S B E R G KOMMUNE Trafikplanlæ gger (projektleder) til Vej- og Parkafdelingen Frederiksberg Kommune står overfor nye udfordringer i forbindelse med overtagelsen af driften af den kollektive trafik pr. 1. januar 2007. I den forbin
Har du lyst til internationale udfordringer og lyst til at være en del af en international succes? Rockwool International A/S ekspanderer fortsat ved udvidelse af produktionen og etablering af nye fabrikker i udlandet. Rockwool Engineering søger derfor energiske og dygtige m edarbejdere, der kan li
2 ] 20 Ingeniøren [stillinger w 11.8.2006 [nr. 32] m V E s t a s m 1 m Vestas is the worid leader in wind technology and a driving force in the development of the wind power industry. Vestas' core business comprises the development, manufacturing, sale, marketing and maintenance of wind p
stillinger] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] KVI I A UNIVERSITY OF LIFE SCIENCES PHD FELLO W in Experimental Immunology and Advanced Cellular and Molecular Technologies (Reannouncement) Research School of Anim al Production and Health at KVL wishes to appoint a PhD fellow w ithin animal pro duction
2] 2 2 Ingeniøren [stillinger n.8.2006 [nr. 32] S e rvicetekn iker Vores servicemarketingafdeling, som er ansvarlig for Scanias servicemar kedsaktiviteter, søger snarest en servicetekniker med interesse for - og gerne erfaring fra - lastbilbranchen. Qnøder, forelæsninger m.v. A f Eva Frydendahl_
11.8.2006 [nr. 32] stillinger] Ingeniøren 2] 23 [ stilling Vej- og P ark afd e lin g e n i den nye V ejle K o m m u n e s ø g e r A C 'e r til kollektivtrafik og an d re p la n læ g n in g so p g a v e r Som AC'er/ingeniør skal du være med til at få løst afde lingens kollektivtrafikopgaver og ev
2 ] 24 Ingeniøren [stillinger n.8.2006 [nr. 32] Forsvaret søger n 2 Helikopteringenior Online til Fo rsvarets M a te rie ltje n e ste i Ballerup Forsvaret e r i færd m ed en større reorganisering inden fo r materielan sk a ffelseso m rådet. De 3 ek siste ren d e M aterielkom m an d o e r i
stillinger] Ingeniøren 11.8.2006 [nr. 32] 2] 25 A A LBO RG Ingeniør, Energiteknik øg Sikkerhed - A x a p ta Coordinate and develop/implement adaptions in Axapta Dansk Gasteknisk Center søger en in g e n iø r ti! A fd e lin g e n fo r E nergiteknik og Sikkerhed. Assist in analysing and prepa
2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 11.8.2006 [nr. 32] Dynamisk E-ingeniør Storkøbenhavn Fujifilm Danmark A/S ARHUS AMT Fujifilm Danmark A/S er i gang med at ændre produkt-porteføljen til komplette løsninger inden fo r røntgen området og søger derfor en ny medarbejder til serviceafdelingen. M ASTERPL
stillinger] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] Alfa Laval Copenhagen A/S søger P r o je k t in g e n iø r o g P r o je k t le d e r Alfa Laval Copenhagen A/S, Engineering & Supply, er Alfa Laval koncernens leverandør af procesudstyr til industrien. Vi projekterer, opbygger og leverer komponenter, proce
Ingeniøren [stillinger VIL DU VÆ RE MED TIL AT BYGGE 38 KM UDFORDRENDE VEJ I SYDNORGE I samarbejde med tyske Bilfinger Berger skal Pihi over de næste 3 år bygge 38 km vej mellem Grimstad og Kristiansand i Norge. Projektet indbefatter bl.a. 41 broer - heraf 7 store på over 100 m, 8 tunneller på i al
n .8.2006 [nr. 32] stillinger] Ingeniøren Struktureret projektleder til Byggeriets Innovation Forsvaret søger To Svagstromsingeniorer Drømmer du om at arbejde med langsigtet udvikling i tæ t samarbejde med byggeriets virksomheder i ind- og udland, så er det her nok verdens bedste arbejdsplads.
2] 30 Ingeniøren [stillinger S k a b f r e m 11.8.2006 [nr. 32] t id e n s e n e r g in e t vær med i planlægningen af den danske el- og gasinfrastruktur Energinet.dk's planlægningsafdeling har ansvaret for at gennemføre en helhedsorienteret planlægning for den danske el- og gasinfrastruktur
stillinger] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] Frederiksvæ rk Kom m une B ered sk ab sstyrelsen sø ger Akademisk medarbejder FA G K O O R D IN A T O R til v e jg ru p p e n Vision Vi vil være kendt som en ambitiøs virksomhed, der har fokus på borgerne og er klar til fremtiden hele tiden Værdier Bege
BORNHOLMS Ø S T ER G A A R D bygge 8 indeklimateknik a/s Vejtekniker/ingeniør til solskinsøen B y g n in g sin g e n iø r Vi søger en engageret og målrettet bygningsingeniør med erfaring indenfor projektering af og tilsyn med opgaver indenfor bygningsrenovering, men også gerne viden indenfor bygn
* h jobfinder] Ingeniøren .8.2006 [nr. 32] VIDEN, DER VI L 2] 33 VIDERE jobfinder.dk N yeste stillinger på jobfm der.dk 2 5 7 ingeniør- og m askin m esterjob på Jobfm der.dk Stilling Arbejdsgiver Kviknr. 328724345 Automationsingeniør RambøllA/S 328683995 Stilling Arbejdsgiver Kvi
Er du flyveklar? Få en flyvende start på din karriere! Deltag på Jobtræf og mød virksomhederne på tæt hold. Og for mange ingeniører resulterer det i konkrete jobtilbud, tilbud om praktikophold eller opgaver. M atchm aking - ny og m ålrettet kontakt for dim ittend er Er du kommende dimmitend eller
i DA r n.8.2006 [nr. 32] i annonce] Ingeniøren 2] 35 i i S v æ v e f ly v n in g o g g r ill No r d j y l l a n d A lt g o d t fra fjo rd e n i Aalborg Afdeling indbyder til en sensommer sejltur ind i Limfjorden. Vi mødes på skibet M/S Kysten, hvor vi starter med en velkomst: drink, alt i
F yn A lte r n a tiv e e n e r g ip o te n t ia le r 4 *1 No r d s j æ l l a n d Genannoncering pga. datoændring. Formiddagen afsluttes med en paneldebat. Hovedoverskrifterne på konferencen er Alternativ bortskaffelse af husholdnings-/ husdyraffald og Transportsektorens brug af biomasse med f
DA n.8.2006 [nr. 32] No r d s j æ l l a n d f o r t s a t R e js e k o r t - e le k t r o n is k b ille t V æ r g æ s t i C h r is t ia n V l l s p a læ Chr.VH's palæ bruges i vore dage m est som gæste- og repræsentationspalæ, men oprin deligt blev det, efter Chr.VH's køb af palæet efter branden
Kø ben h a vn 2 fortsat Program: Afgang fra København onsdag eftermiddag den 29. november og retur til København fredag aften den 1. december. Onsdag eftermiddag er der afgang med fly fra Kastrup til London. Vi tager toget ind til hotellet og har aftenen til fri disposition. Torsdag morgen besøge
annonce] Ingeniøren DA n. 8.2006 [nr. 32] 2] 39 f Mø d e k a l e n d e r Mø d e k a l e n d e r Nordsjælland Nordjylland Dato Tid Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Dato Tid Titel/Sted 17.08 15.30 MAXYGEN - en global biotekvirksomhed i Hørsholm /Maxygen, Agern Allé 1, Hørsholm 31 Nordsjæ
R A C r Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V bagsiden@ing.dk S TO FM A 11.8.2006 [nr. 32] Om skilte-øen med ikke-vejene Vanedannende mani for at besøge sære danske småøer har ramt redaktøren uventede oplevelser under så danne ø-ekspeditioner. Omø er beliggende ud for Sjælland i det sy
I ; Megasize i biffen gør unge overvægtige i f U n g e få r n æ s te n e n u g e s k vote a f to m m e k a lo rie r u n d e r et en k elt b io g ra fb e sø g Afjakob Martini________________ jam@ing.dk redaktion@ing.dk tlf.+45 3326 5300 fax.+45 3326 5301 www.ing.dk 32. årgang [nr. 32] 11.8.2006
kort nyt 3] 2 Ingeniøren [nyheder 11.8.2006 [nr. 32] G e n s p le js n in g in d i is -p r o d u k t io n Allerede om to-tre år kan europæiske is være produ ceret ved hjælp af genteknologi. Den europæiske fødevaregigant Unilever har ved hjælp a f gen splejsning udviklet et protein, som blandt an
i 11.8.2006 [nr. 32] nyheder] Ingeniøren 3] 3 [___________________________________________________________________________________________ Flik-ros til Ingeniørens føaevaredækning om Afjakob Martini___________________ jam@ing.dk d d rem ad en MADORD NING. Et fler tal a f de politi ske parti
3] 4 Ingeniøren [den faglige n . 8.2006 [nr. 32 ] fagligt set [ernæring Af cand. brom Sisse Fagt og cand. scient Anja Biltoft-Jensen Afdeling for Ernæring, Danmarks Fødevareforskning Større portioner lokker unge til at spise mere Voksende portionsstørrelser og stigende forbrug af slik og suk k
f i baggrund] Ingeniøren 11.8.2006 [nr. 32] 3] 5 [ L i i Svampegiften røg i rugbrødet Egenkontrollen hos to store fødevarevirksomheder opdagede ikke, at indholdet af svampegiften ochratoxin A oversteg grænseværdien i fire læs rug, før kornet var blevet solgt. Myndighederne er tilfredse med, at
3] 6 Ingeniøren [sygehusmad 11.8.2006 [nr. 32] Uvidenhed er skyld i kosi P le je p e rso n a le t p å h o s p ita le rn e e r m a g te s lø s e o v e r fo r u n d e re rn æ re d e p atien ter, v ise r u n d e rsø g e lse Afjakob Martini__________________ jam @ ing.dk Længere indlæggelser, fler
F k : : . f 1 ! sygehusm ad] Ingeniøren n .8.2006 [nr. 32] det emæringsplaner for de underernærede og løbende registrerer, hvor meget de faktisk indtager. Resultatet fra september 2005 viser, at kun 35 pct. af de underernærede får den energi og protein, som de har brug for. Det var et chok,
3] 8 Ingeniøren [tema: separation n .8.2006 [nr. 32] Funktionelle fødevarer kræver finere teknik Udvikling a f fødevarer med særlige egenskaber afhænger af evnen til at separere de gavnlige stoffer. Derfor vokser behovet for at kunne separere mere effektivt Afjakob Martini___________________ jam
n.8.2006 [nr. 32] tem a: separation] Ingeniøren 1 3 Fortsætter 3] 10 Arla: Forskere skal fokusere på separation Afjakob Martini jam@ing.dk i Den danske mejerigigant Arla Foods efterspørger mere of fentlig forskning inden for se paration affødevarer. Evnen til at filtrere sikkert og effek tivt e
Ingeniøren [tem a: separation n . 8.2006 [nr. 32 ] DTU-folk udvikler ny separationsmaskine A OPFINDERE. Peter Stubbe (t.v.) og Preben Bøje Hansen har opfundet en maskine, som kan filtrere komponenter til fødevarer mere effektivt end tidligere. Det kan give besparelser ved fødevareproduktion, [fot
fliknyt] Ingeniøren n.8.2006 [nr. 32] 3] 11 F L IK FUK NYT/ALIMENTA er fagforeningen FUKs information til medlemmer og interesserede. Holdninger udtrykt i denne annonce har ingen sammenhæng med bladet Ingeniøren i øvrigt. Redaktør: Helle Busk, hbu@ida.dk En livlig generalforsamling * Af Helle B
Ingeniøren 11.8.2006 [nr. 32] 3} duellen: fødevareforskning på fremtidens universiteter r DUansvarlig DEt godt udgangspunkt AfLene Lange, dr.scient, forsknings chef inden for molekylær bioteknologi på Novozymes, adjungeret professor ved KVL redaktion@ing.dk Resultatet opfylder ikke målet om a