1] 18
15.9.2006 [nr. 37]
Ingeniøren [trafikpolitik
I KORTHED
O m 25 år
holder vi
dobbelt så
længe i kø,
hvis ikke der
investeres
mere i infra
strukturen
[Indsigt
fast i 120 timer. Den udvikling vil begrænse
dynamikken i samfundet, vurderer han.
Dobbelt så lange køer
Af Birgitte Marfelt
him@ing.dk
FORSKERNE BAG
RAPPORTEN
Otto Anker Niel
sen er professor
i trafikmodeller
ved Center for
Trafik og Trans
port, DTU og i år
gæsteprofessor
ved Det tekniske Universitet i
Delft. Han har arbejdet med
trafikmodeller og trafikprogno
ser for alle transportm idler
som sit hovedfelt i de sidste 16
år. Han har arbejdet med både
danske og udenlandske projek
ter, og såvel med persontrafik
som godstransport. OAN leder
det danske trafikmodelcenter
og er leder af center for logistik
og godstransport (CLC).
Jens Rørbech er
adjungeret pro
fessor, dr. techn.
og har tidligere
været beskæfti
get som lektor
på Danmarks
Tekniske Universitet, leder af
Vejdirektoratets Vejdatalaboratorium og planlægningschef i
Vejdirektoratet. Fra 1987 til
2000 Stadsingeniør i Køben
havn. Nu er han tilknyttet Cen
ter for Trafik og Transport DTU
som adjungeret professor, vir
ker som konsulent og løser op
gaver inden for projektstyring,
vej-, transport- og byplanlæg
ning, prioritering a f trafikinve
steringer, kapacitetsanalyser
Alex Landex er
civilingeniør in
den for PlanlægningSo Ledelse
fra DTU med
speciale i plan
lægning a f kol
lektiv trafik. Han har siden
2003 været ansat ved Center
for Trafik og Transport på DTU.
Alex Landex beskæftiger sig
primært med planlægning og
vurdering af kollektiv trafik specielt inden for jernbaner.
Biltrafikken vokser til det dobbelte, den kollek
tive trafik bliver beskåret, og selv om trængslen
i hovedstadsområdet bliver stadig værre, vedta
ger politikerne kun spredte nye veje og kollek
tive trafikanlæg. Primært bygges det, der alle
rede er besluttet, som for eksempel metrocityringen. Det er imidlertid slet ikke nok til at
dække behovet, ikke mindst som konsekvens
af, at trafikanlæggene bliver besluttet for sent
til at imødegå udviklingen.
Det er sagen om bare 25 år. Så sort ser frem
tiden ud - vi kan lige så godt vænne os til det.
Det viser Ingeniørens rapport "Fremtidsscenarier for transport i Danmark.
Rapporten, der er lavet a f tre forskere ved
Center for Trafik og Transport på DTU, er ba
seret på en serie 2030-scenarier. Mest sandsyn
ligt, siger forskerne, er scenariet business as
usual, for det er den udvikling, der har været
fulgt i en årrække i dansk trafikpolitik.
Desværre er dette scenarie også et worst
case-scenarie ud fra trafikale, sikkerhedsmæs
sige, miljømæssige og samfundsøkonomiske
kriterier. Det skyldes, at trafikken sander til, og
at der ikke gøres noget ved problemerne, siger
en a f forskerne bag rapporten, professor Otto
Anker Nielsen.
I dag sidder mindst en halv million danske
re jævnligt fast i en kø. Det gør vi hver i gen
nem snit i 60 timer årligt. Om 25 år vil vi sidde
Allerede i dag er der massiv kødannelse på
f.eks. Farummotorvejen, så der går let 15 m i
nutter ekstra hver vej. For en gennemsnits
pendler løber det hvert år op i 120 køtimer.
På lange og centrale strækninger a f det store
motorvejs-H,. der var 30ernes visionære fin
geraftryk på Danmarks infrastruktur, er der
ved at være fyldt op. Det højre spor er fyldt med
lastbiler, og bilisterne i venstre spor har kun
sjældent lyst til at trække ind for at give plads
for biler, der kører hurtigere. Også på banenet
tet er der i dag mange trafikpropper. Mest al
vorlig er nettets centrale flaskehals mellem Kø
benhavn og Ringsted. Systemet kører allerede i
dag tæt på kapacitetsgrænsen, og der er ingen
nye H'er eller bare Fer og Jer på vej:
En motorvej til Frederikssund, en metroring
rundt om København, en bro over Femernbælt
med veje og spor, småudvidelser på togflaske
halsen mellem København og Ringsted og
måske to ekstra spor om en snes år. Det er alt,
hvad politikerne og trafikplanlæggerne har i
støbeskeen a f trafikanlæg.
Dertil kommer bare færdiggørelsen a f helt
eller delvist besluttede motorvejsanlæg på Fyn
og Midtjylland, et stykke motorvej mellem
Kliplev og Sønderborg, pletvise forbedringer af
hovedlandevejene, hvor de tungeste ruter får
midterrabat med autoværn. Samt lidt jernbanemodérnisering, så sporene bliver bedre.
Men togenes tophastighed er stadig 180 km/h
om 25 år.
Den dårlige fremkommelighed er skidt for
In fra s tru k tu r i D a n m a rk og H o lla n d er so m
n at og d ag
Den samme rejse, som i Holland tager 40 m i
nutter at tilbagelægge med tog, kan i Danmark
vare to timer. Andre gange må man opgive to
get og tage en taxa.
Det er Otto Anker Nielsens erfaring. Han er
professor ved Center for Trafik og Transport
på DTU i Lyngby. 1 år er han gæsteprofessor på
Det tekniske Universitet i den hollandske by
Delft og rejser ofte mellem hjem m et i Allerød
og arbejdet i Delft. Og forskellen på de to lan
des trafiksystemer er slående, skønt afstanden
fra Schiphol-lufthavnen syd for Amsterdam til
Delft svarer meget godt til afstanden mellem
Allerød og lufthavnen i Kastrup.
På rejsen til Delft er problemerne med den
kollektive trafik i Danmark virkelig noget, jeg
kan mærke. Togene er ustabile, og der er repa
rationsarbejder på Hillerødbanen, så det at rej
se til Kastrup bliver kritisk. Det er en markant
forskel til Holland, hvor man kan stille uret ef
ter togene, som altid overholder køreplanen,
og som endda kører hurtigere, end togene gør
herhjemme, siger han.
Så mens hollænderne suser a f sted med de
res letbaner, sporvogne, metroer og højklassede togsystemer mellem hjem og arbejde, der
oftest er placeret nær stationerne, er dansker
ne henvist til busser og tog, hvis kørsel mere
passende kan karakteriseres som bumlen end
som susen.
Desuden befinder hverken hjem eller arbej
de sig i reglen nær en station. For i Danmark
har man fuldstændig udvandet den planlæg
ning, der også havde en målsætning om at
bygge nær togstationerne, påpeger Otto An
ker Nielsen.
I Holland tager man trafikproblemer,
fremkommelighed og miljøkonsekven
ser langt mere alvorligt, end herhjemme,
siger Otto Anker Nielsen:
Transportforskningen på det tekniske
universitet i Delft er førende i verden, og
Holland bruger rigtig mange midler på
at forske og uddanne, på planlægning
og på selve infrastrukturen. Frem for
hovsaløsninger og planlægningsorga
ner uden magt er den hollandske
planlægningsproces lang, og udnyt
telsen a f landets sparsomme areal
meget styret. Det er en national
beslutning, der derfor bliver ef
terlevet, at indrette samfundet,
så det støtter den kollektive tra
fik, forklarer han. [bim]
samfundsøkonomien. Alene i København vil
trængslen belaste samfundet med et direkte
årligt tab på 11,5-15 mia. kr. Det er en tredob
ling a f de summer, som vi som samfund i dag
mister på grund a f ventetid i den storkøben
havnske trafik.
Det er ærgerligt, for samfundet er ellers inde
i en gunstig udvikling. Der er arbejde til de fle
ste og stadig vækst i økonomien. Den udvik
ling medfører, at pendlingen vokser, kollektiv
trafikkens andel bliver mindre, og der kommer
dobbelt så mange biler i omløb. Bilerne vil køre
flere kilometer, fordi stigende boligpriser får
folk til at flytte længere og længere væk fra de
res arbejde.
Der er ikke indlagt nogen forhindringer hen
mod den udvikling, for der er stadig politisk
modstand mod at indføre roadpricing, ligesom
heller ingen har villet røre ved befordringsfra
draget. Samtidig er det gamle princip om at
bygge nær stationerne glemt. Byudviklingen
sker spredt, fordi alle kommuner gør, hvad de
kan for at fremme egen lokal udvikling.
Intelligent trafikstyring
Med tiden bliver hele Sjælland opland til Kø
benhavn, og der udvikler sig oplande med
massiv pendling omkring Odense, Trekants
området, Århus og Aalborg. Trængslen, der al
lerede i dag er et problem i de områder, vil bare
vokse og brede sig ud.
Den teknologiske udvikling, der kunne være
med til at afhjælpe trængslen, går uden om
Danmark. For ingen kommuner har ressour
cer til at installere intelligente trafiksystemer
(ITS), og Vejdirektoratet har hverken økonomi,
vilje eller opbakning til det.
ITS bliver i dag anvendt til at overvåge og sty
re trafikken og informere trafikanterne. Men
det er også nyttigt til at opsamle data og øge vo
res viden om trafikken, forbedre trafiksikker
heden og fremkommeligheden, mindske m il
jøbelastningen og give værdifuld information
til brugerne og myndighederne før, under og
efter rejsen. Med den stigende trafik og de ha-
15 . 9 . 2 0 0 6 [n r. 3 7 ] Piratkopier presser på Ministeren: Fedmeindsats uden forbud D anm arks største virksom heder frygter for m illiardom sæ tningen a f danske varemæ rker. Billige kopier undert A m inerer nem lig kundernes tillid. g B Dansk trafik styrer direkte mod sammenbrud I 2 0
[leder 1 ]2 Ingeniøren [d e b a t forbeholder sig ret til at redigere. Huskat oplyse titel eller uddannelse. Sp ræ n g sto f Send venligst indlægtil debat redaktør Erik Lyngsø-Petersen på e-mail debat@ing.dk eller til Ingeniøren Skelbækgade 4 Postboks 3 7 3 15 0 3 Kbh.V O 1 5-9-2006 [nr. 37]
En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere for Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3.000 flyvninger mellem 400 lufthavne hver dag. For at kunne følge K ø re r p å M ic r o s o ft SQ L S e r v e r 2 0 0 5 . med en database, der vokser 30
1] 4 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ REN O Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373,1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokal nummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet
Lenovo anbefaler Windows XP Professional. S T Æ R K T A R B E J D E lA W f T F A S T IK K O N T A K T E N ! Når du arbejder med en bærbar fra Lenovo bliver resultatet derefter - stærkt! Den nye bærbare Lenovo 3000 N-serie N100 med kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology sikrer dig nemlig en
1]6 S lu t m e d d a n s k m o n o p o l p å s tik k o n ta k te r Franske stikkontakter bliver tilladt i danske ejendomme fra 1. juli 2008. Det har Sikkerhedsstyrelsen besluttet. Det vil bryde med de facto-monopolet på det danske særmar ked for stikkontakter og virk somheden Lauritz Knudsens domi
15.9*2006 [nr. 37] nyheder] Ingeniøren D R fik v re d e t a rm e n o m tilfil * DRs aktuelle budgetkrise bunder dybest set i politiker nes ønske om at skabe en ny bydel på Amager - og ikke mindst problemerne med overhovedet at få virksom heder og institutioner til at flytte til Ørestad. Derfor
Er du ingeniør kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: 'm 0(6ent t r S * rtåpbåednin te hod w sp ø fS s m a ' te e 1 o n 0 2 l
, ' V , H I Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt Hos IDA forsikring får vi løn for at rådgive - ikke bonus for at sælge. Derfor behandler vi vores medlemmer ens, og fordi ingeniører er gode til at passe på deres ting, tilbyder vi: Lave priser Ens priser for alle Ærl
1] 1 0 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [fødevarer Visionariet Kan man bekæmpe fedme? F e d m Vær med i debatten på www.ing.dk/ visionariet e sk al b e k æ m p e s u d e n fo rm y n d e ri Familie- og Forbrugerminister Lars Barfoed vil prioritere fedmebekæmpelse højt, m en han siger nej til f
In 24 months... F J S m iD T H
1] 1 2 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [biotek A n ta lle t a f nye b io te k se lsk a b e r e r fa ld e t m a rk a n t Af Mette Holt____________________ meh@ing.dk Antallet a f nyopstartede dan ske biotekselskaber er halve ret i løbet af fire år. Årsagen er bl.a. at der er for få investe ringskro
!-H ... this is home to a USD 200 million cement plant built by FLSmidth Global market leader in design and construction of cement plants 2,000 cement plants worldwide since 1882 More than one third of world's total cement produced on FLS technology R&D investments to be doubled from 2004 - 200
1] 14 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [analyse I analyse[energi A nders Fogh er blevet tæ ndt på energi Sanne Wittrup er Ingeniørens jounalist på energiområdet Energipolitikken er sat på stand-by for tiden. Tilsyneladende fordi, Fogh pusler med et efter sigende uhørt ambitiøst energipolitisk udsp
15-9-2006 [nr. 37] byggeri] Ingeniøren 1] 1 5 Milliontab i MT Højgaard trods ny digital projektstyring I 2003 købte MT Højgaard et stort digitalt projektværktøj for at mindske tab ved byggerier. Alligevel har selskabet tabt millioner AfTommy Brandi Krog_________ redaktion@ing.dk P r I Noget e
1 ] 1€ 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [brændselsceller A A U -fo rsk e re b ag su p e re ffe k tiv t s y s te m til b ræ n d s e ls c e lle r Forenklet brændselscelle-teknologi kan ved høj temperatur også køre på metanol, naturgas og diesel Af Sanne W i t t r u p ____________ sw@ing.dk SÅDAN FUN
15-9-2006 [nr. 37] produktpris 06] Ingeniøren 1]17 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: have teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsmæssig betydning på afgørende punkter være udvi
1] 18 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [trafikpolitik I KORTHED O m 25 år holder vi dobbelt så længe i kø, hvis ikke der investeres mere i infra strukturen [Indsigt fast i 120 timer. Den udvikling vil begrænse dynamikken i samfundet, vurderer han. Dobbelt så lange køer Af Birgitte Marfelt him@i
V æ n b r u g je r t il t r a f ik k e n s o g fo r u r e n in g . fr e m tid e n , 1] 19 trafikpolitik] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] tr æ n g s e l, e n e r g ifo r D e t b liv e r k u n s p å r tr a fik fo r s k e r e v æ rre TRAFIKKEN ÅR 2030 i i ra p p o rte n F r e m tid s s c
1] 2 0 Ingeniøren [tr a fik p o litik 15.9*2006 [nr. 37] M o t o r v e je n e s lu t t e r ved k o m m u n e g ræ n se n Eksperter i planlægning advarer om, at trafikproblemer svækker Danmarks internationale styrkeposition og evne til at hænge sammen Af Birgitte M arfelt__________________________
S k ift t il e t p r o d u k t, d e r e r Vejledende salgspris Skift fra AutoCAD LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DWG-kompatibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan mærkes med det samme. S
1] 22 Ingeniøren [nyhed + baggrund V e rd e n 15.9.2006 [nr. 37] stø rste o f f s h o r e m ø lle er sø sat A fS a n n e W ittrup sw@ ing.dk Aberdeen V in d m ø lle r sk a l rig tig la n g t til h a v s, m e n e r m a n i S k o t la n d . D e rfo r e r e t s k o t s k b a s e r e t k o n so
n u D e u v h a t e n g o d ' 0 n a s g o (J tp a d e Lønsikring er et supplement til den almindelige arbejdsløshedsforsikring, som du er dækket af ved medlemskab af IAK. Du tegner lønsikring gennem IDA Forsikring, der også kan give dig tilbud på dine andre forsikringer. Læs mere p
1] 24 Ingeniøren [videnssamfund 15.9.2006 [nr. 37]
rumnyt] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] M a r s b il n æ r m e r s ig l i V ic t o r ia - k r a t e r e t .......................... nii...fn-sw er opstået under det PorYimP samme Nasas utrættelige marsbil, Opportunity, er snart fremme ved det hidtil mest spektakulære og videnskabeligt interes
1] 26 Ingeniøren [byggeri 15.9.2006 [nr. 37] D ig it a le s la d r e h a n k e a f s lø r e r d e fe k te b y g g e B y g g e m a te ria le r m e d R F ID -c h ip s k a n AfTom m y Brandi Krog_______ redaktion@ing.dk Hvis folkene bag Siemens Arena havde ind bygget tryksensorer i spærene, ville
1] 27 byggeri] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] * n a t e r ia le r r * y g g e firm a e r d o g m e d C W o rk s h o p SIKKERHED. til detaljerede kalkulationer ned i mindste detalje ved hjælp af IT værktøjer. D et er oplagt H te k n o lo g ie n teknologi som se n so re r og ra d io c
1 ] 28 Ingeniøren [miljø I 15.9.2006 [nr. 37] 2 7 F L E R E T E K N O L O G IE R SK A L BÆRE PRIVAT A lte rn a tiv e b ræ n d s to ffe r o g s o m m e lig p ræ g e m e r e s p a r b ilte k n o lo g i k o m m e r til a t b ilp a rk e n d e k o m m e n d e 2 0 -3 0 B rin ts a m fu n d
m iljø ] Ingeniøren ' 15.9.2006 [nr. 37] 1] 29 H er og nu tilb u d ILISM EN ELBILER ERKAPLØBETS UNDERTIPPEDE HEST I 1 Elbilerne er så småt på vej ind igen. Forde lene er til at få øje på-forsyningsnetvæ r ket er til stede, og bilerne er i sig selv for ureningsfri. Problemet har hidtil været
I n g e n iø r e n m* Produktion Maskiner Sundhed Medico Biotek Fødevarer G å s a m t s y v innovativ produktudvikling både skal berømmes og belønnes, og . Byggeri . 2 0 0 6 b r a n c h e p r is e r Herudover kåres som noget nyt syv branchevindere, hvor din virksomhed får chancen for
L ad f je r n s y n e t k o m m e til d ig K a m e ra e t o p ta g e r s t ill b ille d e r o g v id e o s a m tid ig Sony lancerer nu seks nye dvd-videokameraer, der in deholderen række nye funk tioner. Seriens topmodel DCR-DVD505E kan optage stillbilleder på fire megapixel, også mens videooptag
1] 32 15.9.2006 [nr. 37] NATUR m B E M S K A B A fr ik a s ø r k e n e Der findes enorme reserver med krystalklart vand under Sahara. Geologisk set er der ingen problemer med at udvinde det, men hvem der ejer vandet er uklart Fysikeren ville både være død og levende A f je n s R am skov ram @ i
naturvidenskab] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] 1] 33 P ro d uktud vikling i w o rld c l a s s O p t im e rin g a f p r o c e s s e r til tv æ rfa g lig e R & D p ro je k te r A n v e n d b e d s t p ra c t ic e til m å lrette t o p tim e rin g A n v e n d e le m e n te r fra a n e rk e n d te p
1] 34 Ingeniøren [debat 15.9.2006 [nr. 37] n Ernæringspolitik T ag je r lid t s a m m e n og d rop a lle de o p re k la m e re d e s la n k e fid u s e r A f F lem m in g Leh rm an n jeg gradvis sat vægten ned, så ser. En sund og varieret kost, den i de sidste 15 år har svin som kun spises til
1] 35 d e b a t ] In g e n iø re n 9.2006 [nr. 37] Klimapolitik i tv-udgave o n n ie H e d e g a a rd b lev t il g rin s a m m e n m e d A l G o re ,f E rn st Krogager w ilin g e n iø r, d r.te c h n ., ;t. M e rlø se en debat mellem miljøminirter C o n n ie H e d e g a a r d og 3jø rn L o m b
15.9.2006 [nr. 37] - TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret a f Jens Ramskov ram @ ing.dk En moderne Rosetta-sten Al plads i en saltmine i New Mexico til radio aktivt affald vil være opbrugt i 2033. Når lag ret er forseglet, vil det blive nøje overvåget de følgende hundrede år, men de næste 10.000 skal
f- o ,.v ; r n e r e :H-s . c Ledere har svært ved at tackle fyring * Ingeniør med speciale i mord T o p c h e fe r er s o m reg el ø v e d e vidste du... X) C iv ilin g e n iø r Y r s a S ig u rd s s o n b ru i at b o rtra tio n a lise re m e d a r g e r s in e v a n te re d sk a
15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyheder Færre ledere får aktieløn Udbetaling af aktieløn til ledere er stagne ret. Danske ledere får netop nu udbetalt den mindste del af deres løn som aktier siden 2001. Det viser tal fra Ledernes lønstatistik Lederløn. Dansk Industri bekræftertendensen, skriver ma
nyheder] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] Firmaer jagter djøf ere 34 pct. af medlemmerne i Danmarks Juristog Økonomforbund, Djøf, har inden for de se neste to år oplevet, at et rekrutteringsfirma elJer en konkurrent har forsøgt at lokke dem ned et nyt jobtilbud. Det viser en særkørsel, som Djøf har
2] 4 15.9.2006 [nr. 37] ingeniøren [nyuddannede P y t m e d k a r a k te r e r n e K o m m e n d e in g e n iø re r fo rv e n te r, a t d e n p e rs o n lig e fre m to n in g r - L A f Len e W essel Iw@ing.dk e r u d s la g s g iv e n d e o m d e få r d e t fø rs te fo r, jo b KARRIERE
15.9.2006 [nr. 37] nyuddannede] Ingeniøren 2] 5 DET ER DET YDRE DET KOMMER AN PÅ De ingeniørstuderende forventer, at den personlige fremtoning er udslagsgivende, når arbejdsgiveren beslutter, hvem de vil give jobbet. Karakterer og fritidsinteresser fylder meget lidt i den sammenhæng. v is h v e
2] 6 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyt job N av D o r te Ju u l je n s e n . N y t jo b C h e f fo r A fd e lin g e n fo r M a te ria le fo rs k n in g p å R is ø T id lig e re jo b : C e n te r le d e r fo r g ru n d fo rs k n in g sc e n tre t M e ta ls tr u k t u r e r I F ire D im e n s
M e sse D SE M e s s e J o b tr æ f A a lb o r g Knudepunktet i enhver ingeniørs netværk Ons. - Tor. d. 11. -12. Oktober Gigantium Aalborg Vidste du... ... at DSE Messe Jobtræ f hjæ lper din karriere på vej, skinner, retning, vinger? Få gode råd og vejledning til jobsøgning, jobsamtalen og hør hvi
Ingeniøren [globalisering 2] 8 15.9.2006 [nr. 37] C h ip -e v e n ty re r satser globalt Ja co b V e ste rg a a rd N ie ls e n h a r a ltid MEDUDLANDET SOM LØFTESTANG e ls k e t a t o p le v e v e r d en . D erfo r v a r d et n æ rlig g e n d e e ta b le re d en h ed g lo b a le v ir k s o m
15-9-2006 [nr. 37] debat] Ingeniøren Lars Kolind Fhv. direktør for Oticon, formand for Grundfos fondet mv. Til Berlingske. H ir is m a n s æ t t e r e t h o ld p å 1 0 0 in g e n iø r e r t i l a t SKRIV KORT! u d v ik le e n n y b ilm o d e l, v il d e s p lit t e b ile n a d i d e l Indlæg u
2 ] 10 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [navne [n e k r o lo g 23. SEPTEMBER N. Lindskov Rasmussen, inge niør, Fredensborg - 85 år. Sverri Henning joensen, inge niør, København 0 - 7 0 år. Ebbe Skoviund Hansen, inge niør, Middelfart - 65 år. Jonny Brink, ingeniør, Løgum kloster, BST-Center Syd-60år.
15.9-2006 [nr. 37] l)A annonce] Ingeniøren 2] n Frisk luft i O d en se ID A o g IAK i O d e n s e e r r y k k e t t æ t p å h a v n e n i lo k a le r , d e r p a s s e r til d e d a g l i g e b e h o v f o r a n s a tte o g m e d le m m e r Af Karin Borberg Endelig! Er IDA og IAK i Odense flyt
2] 12 Ingeniøren [annonce
Sidste åra deltagere: Aalborg Portland, AC Hydraulic, Aktivitets- og Udviklingscentret, AiuCIuster, AN group A/S industrial Engineers, Anim ationsvæ rtetedet CVU Midt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC - Beskæ ftigelsesm inisterjets Adm. Center, Sang & Oiufsen Medicom, BC lift, B ilS asen ,
2] 14 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger 1 le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Servicecenter: Lone Aastradsen 33
V id e n i d e r b rin g e r 1 * 1 m e n n e s k er vid e r e 7 For Rambøll er verden fuld af muligheder. Vi satser på at skabe de allerbedste betingelser for, at du kan udvikle dig fagligt og som menneske. Som ansat i Nordens største rådgivervirksomhed får du ikke blot et varieret arbejdsliv og
2] 16 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger eyeD søger To innovative ingeniører - og en projektleder eyeD er i rivende udvikling og søger d erfor (igen) flere idérige m ed arbejd ere. Du er god til opfindsom m e løsninger og indgår g ern e i kreativt team w ork . Du har udviklingserfaring med
Vejdirektoratet er i Hovedstadsområdet i gang med en række store udbygningsprojekter - og flere er på vej. Der er typisk tale om meget komplicerede anlægsarbejder med store tekniske, trafikale og samarbejdsmæssige udfordringer, og der stilles derfor store krav til såvel planlægning som gennemførels
2] 18 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillin g er Ingeniør til IT- og Telestyrelsen M IN IST ER IET FOR FAMILIEOG F O R BR U G E RA N LIG G E N D ER Fødevarestyrelsen Vil du være med til at sikre de bedste rammer for udvik lingen af moderne kommunikationsteknologier? Akademisk medarbejder Om
15-9-2006 [nr. 37] S y s t e m a n a ly t ik e r / Du indgår i Energinet.dk's model- og analyseteam, der / udvikler, vedligeholder og anvender beregningsværktøjer/ til net-, system- og markedsanalyser for el og gas. Som / absolut specialist inden for modeludvikling og systen analyse kan du se fre
2 ] 20 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger P r o je k t l e d e r til i v i d e n c e n t e r Sundhedsteknologien I Hjemmet Ingeniørhøjskolen i Århus er med støtte fra Undervisningsministeriet Bygningsinspektør ved at etablere et nyt videncenter, der skal fremme udviklingen af nye trå
stillinger] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] 2] 21 S Ø G E S T I L H Ø R S H O LM KO M M U N E HØRSHOLM KOMMUNE Afdelingschef - bygnings vedligehold og indkøb Kan du sam m entænke krav fra brugerne, strategisk udvikling på bygningsvedligeholdelsesom rådet og en fremadrettet indkøbspolitik? H ar du
2] 22 f i VIRTUOS EL-INGENIØR SØGES TIL NORDSJÆLLAND Ingeniøren [stillinger 15 . 9 .2 0 0 6 [nr. 3 7 ] E -in g e n iø r Jobprofil: Til vores Engineering afdeling søger vi en udadvendt, foretagsom og dygtig E-ingeniør med kendskab til automation og speciale i el-styringer og PLC-programmering.
SYDDANSK UNIVERSITET STILLINGER w w w .j o b s .s d u . dk GENOPSLAG PhD in S t a b l e P o ly m e r P h o to v o lta ic M a te r ia ls Jo b description The successfu! candidate will be involved with development of stable polymer solar cell systems and can depending on the qualifications be
2] 24 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillin g er [ In d k a ld e ls e [ p h .d .- s t ip e n d ie r a f a n s ø g n in g e r Danmarks Tekniske Universitet M IL J Ø M IN IS T E R IE T M i l jø s t y r e l s e n Ph.d.-stipendier ved Danm arks Tekniske Universitet V ir k s o m h e d s o r d n
jobfinder] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] V I D E N , [ p b .d .- t ild e lin g e r A fEva Frydendahl_______________ ef@ ing.dk Thomas Lykke Andersen har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.-graden for forsk ningsarbejdet Hydraulic Response o f Rubble Mound Breakwaters. Scale Effects Berm
V I D E N , D E R V I L V I D E R E jo b f in d e r .d k Erfaren medarbejder til industrimiljøgruppen i Vejle www.cowi.dk COWI Kvlknr. 328747098 Erfarne og yngre bygnings konstruktører og tekniske designere Erfarne og yngre konstruktionsingeniører Division Projektering, Søborg Division Proje
VIKAR TILVAND- OG SPILDEVANDSOM RÅDET Vil du bidrage med din viden i et fagligt inspirerende og udfordrende miljø? Gentofte Kommune Se annoncen på www.gentofte.dk Kviknr. 3 2 8 7 4 8 4 3 8 Fluid Mechanics and CFD Specialist B Y G N IN G S IN G E N IØ R B Æ R E N D E For a position in our Test
G IV A P D IF R F U b Im I mr ET SKU B Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job. Er du ingeniør eller har en li
A 15 -9-2006 [nr. 37] No r d jy l l a n d f P r o d u k tio n s s ty r in g m e d C A P S IDA Automation vil i samarbejde med AMU Nordjylland og SIRF gerne invitere til et inspirationsmøde om mulighederne ved anvendelse af produktionsstyringssystemet CAPS. Kom og hør om de forretningsmæssige for
2] 30 Ingeniøren [annonce Vestjy lla n d - fo r tsa t F ilm a fte n i S ilk e b o r g Silkeborg Afdeling inviterer til filmaften. Vi skal se den nye spanske film Volver, som er den seneste af Almodovars film. Vi mødes kl. 18.30, hvor billetter udleveres. Filmen vises ca. kl. 19. Husk at se efter
nA 15- 9-2006 [nr. 37] S jæ lla n d K æ r e s te b r e v e - T e a te r ID A s a r b e jd s m a r k e d s p o lit is k e u d v a lg Der snakkes tit om de ting, de politiske udvalg vedtager, uden at medlemmer bliver orienteret. Vi har inviteret 1 medlem fra hhv. arbejdsmarkedsudvalget og udvalget
2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / l)A 15.9.2006 [nr. 37] P a te n t t il b r in tb ile n D y n a m o fortsat O p e ra - F ig a r o s B r y llu p Operaen der på genial vis forener sprudlende komiske afsnit med psykologisk kammer spil, og som ledsages af den mest sødmefulde mus
nA 15-9-2006 [nr. 37] Kø b e n h a v n / D e s ig n o g f r e m s t illin g a f m ik r o m e k a n is k e s y s t e m e r fortsat N y e e n e rg ik r a v - En t v is t e å r s a g Som bekendt er der indført nye energikrav, som skal reducere vores energiforbrug i bygninger med ca. 25% . Desuden
2] 34 Ingeniøren [annonce København / 15.9.2006 [nr. 37] l)A fortsat Ju l m ed S ig u r d B a rre tt Kom og oplev når S igurd Barrett sætter sig ved klaveret for at underholde børn og barnli ge sjæle sammen med det 100 mand store DR Radiosymfoniorkester og DR Radiopigekor. Endelig optræder DR
ID A 15-9-2006 [nr. 37] M ødekalender 24.09 11.00 Krydderurterogkryddersnapse/Blomsterværkstedet,OverViskum.Vesterskowejs.Tjele 27.09 17.00 Frieagenterisvøb!!!/ÅrslevKro,Silkeborgvej900,Brabrand I 28.09 19.00 FilmafteniSilkeborg/BIOSilkeborg,Papirfabrikken10,Silkeborg 03.10 16.00 Virksomhedsbesøg
In g e n iø re n s B a g sid e P o s tb o k s 3 7 3 , 1503 K b h . V b a g s id e n @ in g .d k 15.9.2006 [nr. 37] Hr F æ n ø s h e m m e lig e p o s ta m e n t m a n g le r Hvorfor skjuler Flemming Schou øens fredede kulturminde for offentligheden? ENEHØJES HVALPOR TAL Postamentet på Ene øje er
3 ] jjn a s k in e r [nr. 37 ] junckers er langt fra målet Administrerende direktør Lars Hermansen har med en barsk kur fået vendt junckers Industrier, så virksomheden i dag giver pænt overskud. Men der skal effektiviseres endnu mere, før målet - at skabe en effektiv, salgsklar virk somhed - er n
3] 2 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [kopiprodukter G iv ik k e p u s te ru m D a n s k e in d u s tr ip r o d u k te r b liv e r i s tig e n d e g ra d u d s a t fo r k o p ie r in g , o g v ir k s o m h e d e r n e o g fle r e k r æ fte r p å m å b r u g e a t b e s k y tte A f Eskil
15.9.2006 [nr. 37] k o p ip r o d u k te r ] Ingeniøren 3] 3 A MOBILITET. 10-15 stø rre og et et hav a f m indre v irk so m h e d er kopierer Lego i Kina, m en de fly tter rundt og er sv æ re at få ram på. [foto: arkiv] Jesper Kongstad har tre kontante råd til virksomhe derne: Beskyt, forfølg o
15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyheder 3] 4 k o rt nyt M a s k in m e s t r e o g in g e n iø r e r s m e lt e r s a m m e n Å rh u s M a s k in m e s te rs k o le og In g e n iø rh ø js k o le n i Å rh u s in te n s iv e re r nu sa m a rb e jd e t, fo r at sty rk e de to in s titu tio n e r og
V itam in s for your m achines. P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com
15.9.2006 [nr. 37) Ingeniøren [nyheder 3] 6 A uto m atio n scorede i Brøndby Af Bjørn Codske________________ bg@ ing.dk Automatik 2006 i sidste uge i Brøndby Hallen havde 3.366 besøgende igennem tælleapparaterne. 134 udstillere oplevede et bredt udsnit a f højt kvalifice rede teknikere og beslu
D u k a n a lt id re g n e m ed os i l p H - Den p e rfe kte ko m b in a tio n fo r o p tim a l og sikker d r ift HNCGroup V i le v e r e r p r o d u k te r o g lø s n in g e r in d e n fo r Pneumatik &teknik Produktionsudstyr VVS&instrumentering Electric H N C G RiU P HNC Group A/S Reskav
RENiSHAW ~ måleudstyr til den automatiske produktion R M P 6 0 fra R E N IS H A W med Innovativ radiotransm ission teknologi - sp rin g mellem frekvenser Stor pålidelighed: flere maskiner kan fungere side om side uden at forstyrre hinanden - også til eftermontering 3] 8 15.9.2006 [nr. 37] Ingeni
15-9-2006 [nr. 37] nyheder] Ingeniøren weishaupt 2 0 0 6 L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e rs s e rv ic e å re t ru n d t met, i sportsklubben eller på legepladsen. Anerkendelse til fem F e r tin Foruden vinderen har fem andre projek ter fået en særlig aner kendelse ved at blive no minere
3] 1 0 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [portræt Stålhelten fra Rajastan U d læ n g s e l, f o r r e t n i n g s t a le n t o g s t å l h a r g jo r t L a k s h m i M it t a l t i l e n og betegnes som den hidtil dyreste private ejendomhandel på kloden. Da det ene a f hans to børn, datteren Vanisha,
t l D et kan h ave k o ste t m illioner. F ø r e lle r s id e n lø s n e r d e s ig . D e t g æ l d e r a lle s k r u e fo r En d el v ir k s o m h e d e r h a r m æ r k e lig t n o k ik k e o p d a g e t , b in d e ls e r m e d tr a d itio n e l lå s n in g , s o m u d s æ t t e s f o r a t N
3] 12 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [frem tidsvision G r ø n n e f a n t a s ie r . N å r e n h å n d fu ld fa g fo lk in d e n fo r b io lo g i o g te k n o lo g i til v æ k s th u s e d rø m m er, d rø m m e r d e o m , at d a n s k e g a r tn e r ie r g å r fra a t v æ re e n e r g is lu g
frem tid svisio n ] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] 3] 13 DANSK GARTNERI I TAL D e r e r 5 0 4 v æ k s th u s g a rtn e r ie r o ver 1 .0 0 0 D a n m a rk er E u r o p a s n æ s t s t ø r s t e e k s p o r kvm i D K , s o m s a m le t b re d e r sig o ve r 4 ,7 tø r a f p o tte p lan te r, og
3] 14 Ingeniøren [arbejdskraft 15.9.2006 [nr. 37]
KÆ D ER DIN 8 1 8 7 K Æ D EH JU L S im p le x -D u p le x -T rip le x S im p le x -D u p le x -T rip le x K u n ststo f-S tå l-R u stfri T A N D R EM S H JU L K u n ststo f-A lu -S tå l F lere profiler, to m m e r og T A N D H JU L - L IG E F O R T A N D E D E M odul 0 ,5 - 6 ,0 m etriske K u
3] 16 Ingeniøren [effektivisering 15.9.2006 [nr. 37] F la d s k æ r m e s p a r e r f o r f e m m io . k r . A f Bjørn C o d sk e ___________________________________________ . b g @ in g .d k Hvis effektiviteten stiger med ét procent point, så sparer vi en halv million kroner om året. Fladskærme
effektivisering] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] 3] 1 7 t y g g e g u m m if a b r ik G u m l i n k i V e jle b r u g e r 4 2 t o m m e r s f l a d s k æ r m e til a t in f o r o m å re t m e re m e d a rb e jd e rn e o m te ls e n a f e ffe k tiv ite te n . D e t h a r ø g e t u d n y t m a s
3] 1 8 Ingeniøren [genopretning 15.9.2006 [nr. 37] V i e r la n g t fra i m å l [in te rv ie w Det har været en stor opgave at få vendt Junckers Industrier. Selv om virksomheden efter en barsk kur giver pænt overskud, skal der effektiviseres endnu mere, fastslår adm. direktør, Lars Hermansen A
I r i jf I I i 15.9.2006 [nr. 37] genopretning] Ingeniøren 3] 19
3] 20 Ingeniøren [produktnyt 15.9.2006 [nr. 37] r l æ s e r in fo redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] B a s is L C D - m o n it o r til m e d ic in s k e o p g a v e r p ro d u k tin fo rm a tio n S o n y h a r n eto p u d v id e t s in s e rie a f L C D - m o n it o r e r
15.9.2006 [nr. 37] 3] 21 D E M I ' i Fokus p å IP 6 9 K IP 6 9 K -a u to m a tik p ro d u k te r D e r a u t o m a tis e r e s på livet løs s tø rre end n o g e n s in d e . Fø ls- i v irk s o m h e d e rn e , o g ikke g aa rd p r æ s e n te re r k o m p o m in d s t i fø d e v a re b ra
3] 22 Ingeniøren [produktnyt Grønbech & Sønner AS Når det handler om: Ventiler Pumper m Ny stemmestyret håndterminal Mindre støj, roligere gang og hurtigere skæring Aktuatorer N u b liv e r d e t e n d n u D ia m a n ts k æ r e s k iv e n M a- b e ty d n in g fo r a rb e jd s m iljø e t I
T ILLID ? S m a r t in s p e k t io n ' S to l p å d e t! In te n s iv m a n u e l k o n t r o l, m e n E r d e t r e n ta b e lt? H u r tig e r e p r o d u k tio n , m e n . S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon
Ingeniøren [portræt produktion Robotten kitter vinduer 15.9.2006 [nr. 37] KITNINGSROBOTTEN: Hos Frovin Døre og Vinduer har en robot overtaget et stykke arbejde, som normalt udføres a f håndværkere, fordi det hidtil har været svært at automatisere. I sidste uge fik firmaets ejer John Hesselholt