1] 2 0 Ingeniøren [tr a fik p o litik 15.9*2006 [nr. 37] M o t o r v e je n e s lu t t e r ved k o m m u n e g ræ n se n Eksperter i planlægning advarer om, at trafikproblemer svækker Danmarks internationale styrkeposition og evne til at hænge sammen Af Birgitte M arfelt__________________________________ bim@ing.dk benhavn er forbundet med sine nære nabokon kurrenter og -samarbejdspartnere Hamborg, Berlin, Stockholm, Gøteborg og Oslo med slø ve tog og tætstoppede motorveje, understre ger Christian W ichmann Matthiessen. Han ser en tydelig diskrepans mellem manglen på politisk interesse for landets veje og jernbaner, og den måde man fremtidsrettet investerer i faste forbindelser mellem landsde lene og til udlandet: Den måde man planlægger de store forbin delser på er rigtig nok, men når man samtidig ikke tager konsekvensen og forbinder de store anlæg med Danmarks store centre eller udvik ler infrastrukturen inden for de store centre, så halter det jo. København mister sin internationale styrkepo sition og Danmark sin evne til at hænge sam men, hvis det går, som forskerne i businessas-usual-scenariet spår. Det er alvorligt, vurderer nationens frem m e ste planlægningseksperter, professor på Kø Svæ rt at bygge sig ud a f benhavns Universitets Geografisk Institut Christian Wichmann Matthiessen, professor Per Scenariet viser nogle meget alvorlige konse Homann Jespersen, Institut for Transport og kvenser, mener Harry Lahrmann fra Aalborg Planlægning og lektor Harry Lahrmann, Insti Universitet, der dagligt er vidne til det voksen tut for Samfundsudvikling og Planlægning på de problem: Aalborg Universitet. Dansk Industri og Dansk Her i Aalborg ser vi allerede i dag køer ved Metal er enig. tunnelen, ved broen og på de tværgående veje. Ikke bare får landet svært ved at hænge sam Trængslen vil stille og roligt vokse her og i an men, når en voksende mængde pendlere sid dre byer. Selv småbyerne vil ikke gå fri, siger der fast i tog- og bilkøer - det bliver også svært Harry Lahrmann, der selv cykler de tre km til for danskerne at klare sig i konkurrencen med og fra arbejde - en mulighed de færreste efter andre lande, spår W ichmann Matthiessen. hånden har. Mange lande, byer og regioner er meget op Fra sin position ved Roskilde siger Per Ho mærksomme på at styrke infrastrukturen, der m ann Jespersen: har fået skær af, at det bare er noget, m an har. Sam m enlignet med andre europæiske stor Her i landet slutter motorvejene i Storkøben byer er København et trafikalt smørhul. På den havn ved kommunegrænsen. Det er fuldstæn anden side kommer mætningsfænomener dig absurd, konstaterer han. hurtigt. Der skal ikke meget ekstra trafik til at Sammenhængskraften handler om Køben give en masse ekstra trængsel. På den anden havns og de øvrige vækstcentres evne til at side er trængsel svær at bygge sig ud af. Jo mere hænge indbyrdes samme og til at være driv man bygger, desto mere vil trafikken vokse og kraft. Dertil kræves først og fremmest uhin pladsen blive brugt op. Så udbygning a f motor drede personkontakter, der spiller en vigtig veje i storbyområder vil reducere spildtid no rolle for succes, i takt med at informationstek get, men ikke fjerne køerne. nologi er blevet universel. Dernæst er det afgø På den anden side vil det være klogt at løse rende at vækstområderne hænger sammen problemerne, inden alt sander til. Og det gør med deres opland. man bedst ved at skabe redundans i samtlige Forhindres det a f trængsel, samtidig med at vigtige trafiksystemer, både vej- og baneanlæg, man fastfryser befolkningen og investeringer m ener han: ne i de decentrale områder, er der grund til at I diskussionen om at udvide sporene mel råbe vagt i gevær, advarer Christian W ich lem København og Ringsted med et femte spor m ann Matthiessen. eller et helt nyt dobbeltspor over Køge mener København tegner landets succes, og by jeg, at vi på langt sigt i virkeligheden burde ha ens eventuelle fiasko vil også være en national ve begge dele. fiasko, siger han og peger på, at Storkøben Stavnsbånd havn står for over 4 0 procent a f landets produk tion og samtidig er det eneste område, der kon I Dansk Metal mener økonom Mikael Bay Han kurrerer om at tiltrække investeringer, møder sen, at det er politisk uansvarligt ikke at gribe og turism e med de store internationale centre. ind. Den slags byer skal have state o f the art-inTrafikkøer hæm mer mobiliteten på et ar frastruktur, dvs. TGV-tog. Det går ikke, at Kø bejdsmarked, hvor virksomhederne etablerer TRAFIKFAKTA I dag har Danmark et 72.257 km langt vejnet og 2.644 km banenet. Bilparken består afknap to mio. personbiler, og lidt underen tiendedel er die seldrevne. Transportsektoren be skæftiger 132.242 menne sker. sig i byerne, mens dyre boliger tvinger alm in delige lønmodtagere, inklusive den højt spe cialiserede arbejdskraft, som virksomhederne efterspørger, ud a f byen, påpeger han. Frem for vækst og stabilitet vil samfundet løbe ind i et reelt problem: at folk er stavnsbun det til det nærområde, hvor de bor. Derfor op fordrer vi meget klart regeringen til dels at sæt te investeringstempoet op i et langt højere gear, dels at planlægge bedre. Bortset lige fra København er den kollektive trafik i dag ind rettet, så den er god til at transportere børn og gamle, der har tid. Men mange virksomheder ligger i provinsen, hvor den offentlige trans port slet ikke er indrettet til vores medlem mer, siger Mikael Bay Hansen. Også D Is trafikpolitiske ch ef Jens Hennild, der har arbejdet med trafikpolitik i 20 år, opfor drer til at styrke den kollektive trafik, fordi jernbanen skal kunne løfte en stadig større del a f persontransporten. Men også vejnettet har store behov, fordi over 90 procent a f al trafik bliver afviklet på vejene, siger han. Vi ser med største alvor på, at infrastruktu ren lider a f manglende bevillinger til udvidelse og vedligeholdelse. Infrastruktur har været økonomisk stedmoderligt behandlet i mange år. Men det er med infrastruktur som med hu se: Man kan udsætte vedligeholdelsen år efter år, men på et tidspunkt skvatter huset altså sammen om ørerne på dig. Og det bliver dyrere og dyrere at reparere, fremhæver han. De initiativer, der ligger i støbeskeen, er langtfra tilstrækkelige til at dække fremtidens behov. Vejdirektoratets prognoser viser, at der i 2015 er køer på strækninger, som man ikke en gang politisk er begyndt at tale om at gøre no get ved, siger Hens Hennild. M iljøet og sundheden får det værre A f Birgitte Marfelt____________________________ ______ bim@ing.dk Transportsektoren er et a f de områder, der medfører størst miljø- og sundhedsbelastning. Den skadelige påvirkning vokser, i takt med at danskerne kører flere og længere ture på veje ne. Medskyldig i miseren er en voksende trængsel, der dels betyder, at vi opholder os længere tid i trafikken, dels at bilerne kører mindre energiøkonomisk. I dag er transportsektoren, ifølge Transport ministeriet, skyld i 30 procent a f C 0 2-emissionen. Selv om regeringen har lovet at tage en række virkemidler i brug for at sikre, at C 0 2udslippet fra transportsektoren i 2010 er redu ceret med syv procent i forhold til 1990, er det i stedet steget med over 18 pct. Ud over den globale effekt medfører luftfor ureningen også regionale og lokale problemer. Udslip a f kvælstofoxider og kulbrinter bidrager for eksempel til skovdød og forsuring a f søer og vandløb. Når trængslen får gennemsnitshastighe den til at falde, kører motoren mindre energief fektivt. Når motoren kører ved lave omdrejnin ger, forbrænder den benzinen dårligere, og der bliver brug for mere energi. Biler kører mest energiøkonomisk i et flydende trafikmønster ved 60-70 km/h, forklarer civilingeniør Mor ten Winther, seniorrådgiver i Danmarks Miljø undersøgelser (DMU). Han anslår, at energiforbruget i en bil med katalysator vil stige med omkring 30 procent, når gennemsnitshastigheden på en strækning falder fra 60 til 40 km/h. Men bilerne bliver bedre, og reglerne for, hvad de må udlede, bliver strammet. Dvs. at den lokale forurening stort set kan holdes i ave. Samtidig vil vi imidlertid opholde os længere tid i trafikken. Det vil ifølge civilingeniør Finn Palmgren, seniorforsker ved DMU, påvirke vo res sundhed, bl.a. fordi der kommer til at køre flere og flere dieselbiler, som har højere noxemission (kvælstofoxider) end benzinbiler. Det er afgørende, om man laver regler i Danmark, der fremmer eller hæmmer diesel biler, påpeger han. Også Steffen Loft, professor i miljømedicin på Københavns Universitet, frygter noxerne fra den voksende dieselbil-flåde: Når der kommer større nox-emission, ned sætter det lungefunktionen. Vi ved, at folk, der bor tæt på en trafikeret vej, har større risiko for at dø tidligt. Én ting er, at transportarbejdet pr. ( km bliver øget, men når bilerne holder i kø, vokser emissionen endnu mere, forklarer han.Q 15 . 9 . 2 0 0 6 [n r. 3 7 ] Piratkopier presser på Ministeren: Fedmeindsats uden forbud D anm arks største virksom heder frygter for m illiardom sæ tningen a f danske varemæ rker. Billige kopier undert A m inerer nem lig kundernes tillid. g B Dansk trafik styrer direkte mod sammenbrud I 2 0 [leder 1 ]2 Ingeniøren [d e b a t forbeholder sig ret til at redigere. Huskat oplyse titel eller uddannelse. Sp ræ n g sto f Send venligst indlægtil debat redaktør Erik Lyngsø-Petersen på e-mail debat@ing.dk eller til Ingeniøren Skelbækgade 4 Postboks 3 7 3 15 0 3 Kbh.V O 1 5-9-2006 [nr. 37] En virksomhed, der håndterer 9 millioner Jettainer håndterer shipping containere for Lufthansa og US Airways på containertransporter om året. 3.000 flyvninger mellem 400 lufthavne hver dag. For at kunne følge K ø re r p å M ic r o s o ft SQ L S e r v e r 2 0 0 5 . med en database, der vokser 30 1] 4 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [debat kolofon] IN G EN IØ REN O Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373,1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulgt af det firecifrede lokal nummer. E-mail direkte: initialer efterfulgt af @ing.dk Samlet Lenovo anbefaler Windows XP Professional. S T Æ R K T A R B E J D E lA W f T F A S T IK K O N T A K T E N ! Når du arbejder med en bærbar fra Lenovo bliver resultatet derefter - stærkt! Den nye bærbare Lenovo 3000 N-serie N100 med kraft fra Intel Centrino Duo Mobile Technology sikrer dig nemlig en 1]6 S lu t m e d d a n s k m o n o p o l p å s tik k o n ta k te r Franske stikkontakter bliver tilladt i danske ejendomme fra 1. juli 2008. Det har Sikkerhedsstyrelsen besluttet. Det vil bryde med de facto-monopolet på det danske særmar ked for stikkontakter og virk somheden Lauritz Knudsens domi 15.9*2006 [nr. 37] nyheder] Ingeniøren D R fik v re d e t a rm e n o m tilfil * DRs aktuelle budgetkrise bunder dybest set i politiker nes ønske om at skabe en ny bydel på Amager - og ikke mindst problemerne med overhovedet at få virksom heder og institutioner til at flytte til Ørestad. Derfor Er du ingeniør kan du gennem IDA Forsikring bl.a. forsikre: 'm 0(6ent t r S * rtåpbåednin te hod w sp ø fS s m a ' te e 1 o n 0 2 l , ' V , H I Vi forsikrer 29.000 ingeniører, fordi de synes, det er billigt Hos IDA forsikring får vi løn for at rådgive - ikke bonus for at sælge. Derfor behandler vi vores medlemmer ens, og fordi ingeniører er gode til at passe på deres ting, tilbyder vi: Lave priser Ens priser for alle Ærl 1] 1 0 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [fødevarer Visionariet Kan man bekæmpe fedme? F e d m Vær med i debatten på www.ing.dk/ visionariet e sk al b e k æ m p e s u d e n fo rm y n d e ri Familie- og Forbrugerminister Lars Barfoed vil prioritere fedmebekæmpelse højt, m en han siger nej til f In 24 months... F J S m iD T H 1] 1 2 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [biotek A n ta lle t a f nye b io te k se lsk a b e r e r fa ld e t m a rk a n t Af Mette Holt____________________ meh@ing.dk Antallet a f nyopstartede dan ske biotekselskaber er halve ret i løbet af fire år. Årsagen er bl.a. at der er for få investe ringskro !-H ... this is home to a USD 200 million cement plant built by FLSmidth Global market leader in design and construction of cement plants 2,000 cement plants worldwide since 1882 More than one third of world's total cement produced on FLS technology R&D investments to be doubled from 2004 - 200 1] 14 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [analyse I analyse[energi A nders Fogh er blevet tæ ndt på energi Sanne Wittrup er Ingeniørens jounalist på energiområdet Energipolitikken er sat på stand-by for tiden. Tilsyneladende fordi, Fogh pusler med et efter sigende uhørt ambitiøst energipolitisk udsp 15-9-2006 [nr. 37] byggeri] Ingeniøren 1] 1 5 Milliontab i MT Højgaard trods ny digital projektstyring I 2003 købte MT Højgaard et stort digitalt projektværktøj for at mindske tab ved byggerier. Alligevel har selskabet tabt millioner AfTommy Brandi Krog_________ redaktion@ing.dk P r I Noget e 1 ] 1€ 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [brændselsceller A A U -fo rsk e re b ag su p e re ffe k tiv t s y s te m til b ræ n d s e ls c e lle r Forenklet brændselscelle-teknologi kan ved høj temperatur også køre på metanol, naturgas og diesel Af Sanne W i t t r u p ____________ sw@ing.dk SÅDAN FUN 15-9-2006 [nr. 37] produktpris 06] Ingeniøren 1]17 INGENIØRENS PRODUKTPRIS 06 Produktet skal: have teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsmæssig betydning på afgørende punkter være udvi 1] 18 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [trafikpolitik I KORTHED O m 25 år holder vi dobbelt så længe i kø, hvis ikke der investeres mere i infra strukturen [Indsigt fast i 120 timer. Den udvikling vil begrænse dynamikken i samfundet, vurderer han. Dobbelt så lange køer Af Birgitte Marfelt him@i V æ n b r u g je r t il t r a f ik k e n s o g fo r u r e n in g . fr e m tid e n , 1] 19 trafikpolitik] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] tr æ n g s e l, e n e r g ifo r D e t b liv e r k u n s p å r tr a fik fo r s k e r e v æ rre TRAFIKKEN ÅR 2030 i i ra p p o rte n F r e m tid s s c 1] 2 0 Ingeniøren [tr a fik p o litik 15.9*2006 [nr. 37] M o t o r v e je n e s lu t t e r ved k o m m u n e g ræ n se n Eksperter i planlægning advarer om, at trafikproblemer svækker Danmarks internationale styrkeposition og evne til at hænge sammen Af Birgitte M arfelt__________________________ S k ift t il e t p r o d u k t, d e r e r Vejledende salgspris Skift fra AutoCAD LT til et af Autodesks branche specifikke produkter til byggebranchen, indust rien eller infrastruktursektoren. Disse produkter giver dig DWG-kompatibilitet og stor tegnekapa citet, hvilket kan mærkes med det samme. S 1] 22 Ingeniøren [nyhed + baggrund V e rd e n 15.9.2006 [nr. 37] stø rste o f f s h o r e m ø lle er sø sat A fS a n n e W ittrup sw@ ing.dk Aberdeen V in d m ø lle r sk a l rig tig la n g t til h a v s, m e n e r m a n i S k o t la n d . D e rfo r e r e t s k o t s k b a s e r e t k o n so n u D e u v h a t e n g o d ' 0 n a s g o (J tp a d e Lønsikring er et supplement til den almindelige arbejdsløshedsforsikring, som du er dækket af ved medlemskab af IAK. Du tegner lønsikring gennem IDA Forsikring, der også kan give dig tilbud på dine andre forsikringer. Læs mere p 1] 24 Ingeniøren [videnssamfund 15.9.2006 [nr. 37] rumnyt] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] M a r s b il n æ r m e r s ig l i V ic t o r ia - k r a t e r e t .......................... nii...fn-sw er opstået under det PorYimP samme Nasas utrættelige marsbil, Opportunity, er snart fremme ved det hidtil mest spektakulære og videnskabeligt interes 1] 26 Ingeniøren [byggeri 15.9.2006 [nr. 37] D ig it a le s la d r e h a n k e a f s lø r e r d e fe k te b y g g e B y g g e m a te ria le r m e d R F ID -c h ip s k a n AfTom m y Brandi Krog_______ redaktion@ing.dk Hvis folkene bag Siemens Arena havde ind bygget tryksensorer i spærene, ville 1] 27 byggeri] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] * n a t e r ia le r r * y g g e firm a e r d o g m e d C W o rk s h o p SIKKERHED. til detaljerede kalkulationer ned i mindste detalje ved hjælp af IT værktøjer. D et er oplagt H te k n o lo g ie n teknologi som se n so re r og ra d io c 1 ] 28 Ingeniøren [miljø I 15.9.2006 [nr. 37] 2 7 F L E R E T E K N O L O G IE R SK A L BÆRE PRIVAT A lte rn a tiv e b ræ n d s to ffe r o g s o m m e lig p ræ g e m e r e s p a r b ilte k n o lo g i k o m m e r til a t b ilp a rk e n d e k o m m e n d e 2 0 -3 0 B rin ts a m fu n d m iljø ] Ingeniøren ' 15.9.2006 [nr. 37] 1] 29 H er og nu tilb u d ILISM EN ELBILER ERKAPLØBETS UNDERTIPPEDE HEST I 1 Elbilerne er så småt på vej ind igen. Forde lene er til at få øje på-forsyningsnetvæ r ket er til stede, og bilerne er i sig selv for ureningsfri. Problemet har hidtil været I n g e n iø r e n m* Produktion Maskiner Sundhed Medico Biotek Fødevarer G å s a m t s y v innovativ produktudvikling både skal berømmes og belønnes, og . Byggeri . 2 0 0 6 b r a n c h e p r is e r Herudover kåres som noget nyt syv branchevindere, hvor din virksomhed får chancen for L ad f je r n s y n e t k o m m e til d ig K a m e ra e t o p ta g e r s t ill b ille d e r o g v id e o s a m tid ig Sony lancerer nu seks nye dvd-videokameraer, der in deholderen række nye funk tioner. Seriens topmodel DCR-DVD505E kan optage stillbilleder på fire megapixel, også mens videooptag 1] 32 15.9.2006 [nr. 37] NATUR m B E M S K A B A fr ik a s ø r k e n e Der findes enorme reserver med krystalklart vand under Sahara. Geologisk set er der ingen problemer med at udvinde det, men hvem der ejer vandet er uklart Fysikeren ville både være død og levende A f je n s R am skov ram @ i naturvidenskab] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] 1] 33 P ro d uktud vikling i w o rld c l a s s O p t im e rin g a f p r o c e s s e r til tv æ rfa g lig e R & D p ro je k te r A n v e n d b e d s t p ra c t ic e til m å lrette t o p tim e rin g A n v e n d e le m e n te r fra a n e rk e n d te p 1] 34 Ingeniøren [debat 15.9.2006 [nr. 37] n Ernæringspolitik T ag je r lid t s a m m e n og d rop a lle de o p re k la m e re d e s la n k e fid u s e r A f F lem m in g Leh rm an n jeg gradvis sat vægten ned, så ser. En sund og varieret kost, den i de sidste 15 år har svin som kun spises til 1] 35 d e b a t ] In g e n iø re n 9.2006 [nr. 37] Klimapolitik i tv-udgave o n n ie H e d e g a a rd b lev t il g rin s a m m e n m e d A l G o re ,f E rn st Krogager w ilin g e n iø r, d r.te c h n ., ;t. M e rlø se en debat mellem miljøminirter C o n n ie H e d e g a a r d og 3jø rn L o m b 15.9.2006 [nr. 37] - TEKNIKKENS GRÆNSELAND Redigeret a f Jens Ramskov ram @ ing.dk En moderne Rosetta-sten Al plads i en saltmine i New Mexico til radio aktivt affald vil være opbrugt i 2033. Når lag ret er forseglet, vil det blive nøje overvåget de følgende hundrede år, men de næste 10.000 skal f- o ,.v ; r n e r e :H-s . c Ledere har svært ved at tackle fyring * Ingeniør med speciale i mord T o p c h e fe r er s o m reg el ø v e d e vidste du... X) C iv ilin g e n iø r Y r s a S ig u rd s s o n b ru i at b o rtra tio n a lise re m e d a r g e r s in e v a n te re d sk a 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyheder Færre ledere får aktieløn Udbetaling af aktieløn til ledere er stagne ret. Danske ledere får netop nu udbetalt den mindste del af deres løn som aktier siden 2001. Det viser tal fra Ledernes lønstatistik Lederløn. Dansk Industri bekræftertendensen, skriver ma nyheder] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] Firmaer jagter djøf ere 34 pct. af medlemmerne i Danmarks Juristog Økonomforbund, Djøf, har inden for de se neste to år oplevet, at et rekrutteringsfirma elJer en konkurrent har forsøgt at lokke dem ned et nyt jobtilbud. Det viser en særkørsel, som Djøf har 2] 4 15.9.2006 [nr. 37] ingeniøren [nyuddannede P y t m e d k a r a k te r e r n e K o m m e n d e in g e n iø re r fo rv e n te r, a t d e n p e rs o n lig e fre m to n in g r - L A f Len e W essel Iw@ing.dk e r u d s la g s g iv e n d e o m d e få r d e t fø rs te fo r, jo b KARRIERE 15.9.2006 [nr. 37] nyuddannede] Ingeniøren 2] 5 DET ER DET YDRE DET KOMMER AN PÅ De ingeniørstuderende forventer, at den personlige fremtoning er udslagsgivende, når arbejdsgiveren beslutter, hvem de vil give jobbet. Karakterer og fritidsinteresser fylder meget lidt i den sammenhæng. v is h v e 2] 6 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyt job N av D o r te Ju u l je n s e n . N y t jo b C h e f fo r A fd e lin g e n fo r M a te ria le fo rs k n in g p å R is ø T id lig e re jo b : C e n te r le d e r fo r g ru n d fo rs k n in g sc e n tre t M e ta ls tr u k t u r e r I F ire D im e n s M e sse D SE M e s s e J o b tr æ f A a lb o r g Knudepunktet i enhver ingeniørs netværk Ons. - Tor. d. 11. -12. Oktober Gigantium Aalborg Vidste du... ... at DSE Messe Jobtræ f hjæ lper din karriere på vej, skinner, retning, vinger? Få gode råd og vejledning til jobsøgning, jobsamtalen og hør hvi Ingeniøren [globalisering 2] 8 15.9.2006 [nr. 37] C h ip -e v e n ty re r satser globalt Ja co b V e ste rg a a rd N ie ls e n h a r a ltid MEDUDLANDET SOM LØFTESTANG e ls k e t a t o p le v e v e r d en . D erfo r v a r d et n æ rlig g e n d e e ta b le re d en h ed g lo b a le v ir k s o m 15-9-2006 [nr. 37] debat] Ingeniøren Lars Kolind Fhv. direktør for Oticon, formand for Grundfos fondet mv. Til Berlingske. H ir is m a n s æ t t e r e t h o ld p å 1 0 0 in g e n iø r e r t i l a t SKRIV KORT! u d v ik le e n n y b ilm o d e l, v il d e s p lit t e b ile n a d i d e l Indlæg u 2 ] 10 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [navne [n e k r o lo g 23. SEPTEMBER N. Lindskov Rasmussen, inge niør, Fredensborg - 85 år. Sverri Henning joensen, inge niør, København 0 - 7 0 år. Ebbe Skoviund Hansen, inge niør, Middelfart - 65 år. Jonny Brink, ingeniør, Løgum kloster, BST-Center Syd-60år. 15.9-2006 [nr. 37] l)A annonce] Ingeniøren 2] n Frisk luft i O d en se ID A o g IAK i O d e n s e e r r y k k e t t æ t p å h a v n e n i lo k a le r , d e r p a s s e r til d e d a g l i g e b e h o v f o r a n s a tte o g m e d le m m e r Af Karin Borberg Endelig! Er IDA og IAK i Odense flyt 2] 12 Ingeniøren [annonce Sidste åra deltagere: Aalborg Portland, AC Hydraulic, Aktivitets- og Udviklingscentret, AiuCIuster, AN group A/S industrial Engineers, Anim ationsvæ rtetedet CVU Midt Vest, ARoS Århus Kunstmuseum, ARTLAB, BAC - Beskæ ftigelsesm inisterjets Adm. Center, Sang & Oiufsen Medicom, BC lift, B ilS asen , 2] 14 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger 1 le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart materiale. Kontakt: Brian Bjørnstad Helle Kirk Bolette Westh Servicecenter: Lone Aastradsen 33 V id e n i d e r b rin g e r 1 * 1 m e n n e s k er vid e r e 7 For Rambøll er verden fuld af muligheder. Vi satser på at skabe de allerbedste betingelser for, at du kan udvikle dig fagligt og som menneske. Som ansat i Nordens største rådgivervirksomhed får du ikke blot et varieret arbejdsliv og 2] 16 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger eyeD søger To innovative ingeniører - og en projektleder eyeD er i rivende udvikling og søger d erfor (igen) flere idérige m ed arbejd ere. Du er god til opfindsom m e løsninger og indgår g ern e i kreativt team w ork . Du har udviklingserfaring med Vejdirektoratet er i Hovedstadsområdet i gang med en række store udbygningsprojekter - og flere er på vej. Der er typisk tale om meget komplicerede anlægsarbejder med store tekniske, trafikale og samarbejdsmæssige udfordringer, og der stilles derfor store krav til såvel planlægning som gennemførels 2] 18 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillin g er Ingeniør til IT- og Telestyrelsen M IN IST ER IET FOR FAMILIEOG F O R BR U G E RA N LIG G E N D ER Fødevarestyrelsen Vil du være med til at sikre de bedste rammer for udvik lingen af moderne kommunikationsteknologier? Akademisk medarbejder Om 15-9-2006 [nr. 37] S y s t e m a n a ly t ik e r / Du indgår i Energinet.dk's model- og analyseteam, der / udvikler, vedligeholder og anvender beregningsværktøjer/ til net-, system- og markedsanalyser for el og gas. Som / absolut specialist inden for modeludvikling og systen analyse kan du se fre 2 ] 20 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillinger P r o je k t l e d e r til i v i d e n c e n t e r Sundhedsteknologien I Hjemmet Ingeniørhøjskolen i Århus er med støtte fra Undervisningsministeriet Bygningsinspektør ved at etablere et nyt videncenter, der skal fremme udviklingen af nye trå stillinger] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] 2] 21 S Ø G E S T I L H Ø R S H O LM KO M M U N E HØRSHOLM KOMMUNE Afdelingschef - bygnings vedligehold og indkøb Kan du sam m entænke krav fra brugerne, strategisk udvikling på bygningsvedligeholdelsesom rådet og en fremadrettet indkøbspolitik? H ar du 2] 22 f i VIRTUOS EL-INGENIØR SØGES TIL NORDSJÆLLAND Ingeniøren [stillinger 15 . 9 .2 0 0 6 [nr. 3 7 ] E -in g e n iø r Jobprofil: Til vores Engineering afdeling søger vi en udadvendt, foretagsom og dygtig E-ingeniør med kendskab til automation og speciale i el-styringer og PLC-programmering. SYDDANSK UNIVERSITET STILLINGER w w w .j o b s .s d u . dk GENOPSLAG PhD in S t a b l e P o ly m e r P h o to v o lta ic M a te r ia ls Jo b description The successfu! candidate will be involved with development of stable polymer solar cell systems and can depending on the qualifications be 2] 24 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [stillin g er [ In d k a ld e ls e [ p h .d .- s t ip e n d ie r a f a n s ø g n in g e r Danmarks Tekniske Universitet M IL J Ø M IN IS T E R IE T M i l jø s t y r e l s e n Ph.d.-stipendier ved Danm arks Tekniske Universitet V ir k s o m h e d s o r d n jobfinder] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] V I D E N , [ p b .d .- t ild e lin g e r A fEva Frydendahl_______________ ef@ ing.dk Thomas Lykke Andersen har ved Aalborg Universitet fået tildelt ph.d.-graden for forsk ningsarbejdet Hydraulic Response o f Rubble Mound Breakwaters. Scale Effects Berm V I D E N , D E R V I L V I D E R E jo b f in d e r .d k Erfaren medarbejder til industrimiljøgruppen i Vejle www.cowi.dk COWI Kvlknr. 328747098 Erfarne og yngre bygnings konstruktører og tekniske designere Erfarne og yngre konstruktionsingeniører Division Projektering, Søborg Division Proje VIKAR TILVAND- OG SPILDEVANDSOM RÅDET Vil du bidrage med din viden i et fagligt inspirerende og udfordrende miljø? Gentofte Kommune Se annoncen på www.gentofte.dk Kviknr. 3 2 8 7 4 8 4 3 8 Fluid Mechanics and CFD Specialist B Y G N IN G S IN G E N IØ R B Æ R E N D E For a position in our Test G IV A P D IF R F U b Im I mr ET SKU B Her får du et hurtigt overblik over ledige job i relevante brancher og finder en masse interessante artikler og gode råd om jobsøgning og karriereudvikling. Det er også her du finder det største udvalg af ledige teknologi-job. Er du ingeniør eller har en li A 15 -9-2006 [nr. 37] No r d jy l l a n d f P r o d u k tio n s s ty r in g m e d C A P S IDA Automation vil i samarbejde med AMU Nordjylland og SIRF gerne invitere til et inspirationsmøde om mulighederne ved anvendelse af produktionsstyringssystemet CAPS. Kom og hør om de forretningsmæssige for 2] 30 Ingeniøren [annonce Vestjy lla n d - fo r tsa t F ilm a fte n i S ilk e b o r g Silkeborg Afdeling inviterer til filmaften. Vi skal se den nye spanske film Volver, som er den seneste af Almodovars film. Vi mødes kl. 18.30, hvor billetter udleveres. Filmen vises ca. kl. 19. Husk at se efter nA 15- 9-2006 [nr. 37] S jæ lla n d K æ r e s te b r e v e - T e a te r ID A s a r b e jd s m a r k e d s p o lit is k e u d v a lg Der snakkes tit om de ting, de politiske udvalg vedtager, uden at medlemmer bliver orienteret. Vi har inviteret 1 medlem fra hhv. arbejdsmarkedsudvalget og udvalget 2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / l)A 15.9.2006 [nr. 37] P a te n t t il b r in tb ile n D y n a m o fortsat O p e ra - F ig a r o s B r y llu p Operaen der på genial vis forener sprudlende komiske afsnit med psykologisk kammer spil, og som ledsages af den mest sødmefulde mus nA 15-9-2006 [nr. 37] Kø b e n h a v n / D e s ig n o g f r e m s t illin g a f m ik r o m e k a n is k e s y s t e m e r fortsat N y e e n e rg ik r a v - En t v is t e å r s a g Som bekendt er der indført nye energikrav, som skal reducere vores energiforbrug i bygninger med ca. 25% . Desuden 2] 34 Ingeniøren [annonce København / 15.9.2006 [nr. 37] l)A fortsat Ju l m ed S ig u r d B a rre tt Kom og oplev når S igurd Barrett sætter sig ved klaveret for at underholde børn og barnli ge sjæle sammen med det 100 mand store DR Radiosymfoniorkester og DR Radiopigekor. Endelig optræder DR ID A 15-9-2006 [nr. 37] M ødekalender 24.09 11.00 Krydderurterogkryddersnapse/Blomsterværkstedet,OverViskum.Vesterskowejs.Tjele 27.09 17.00 Frieagenterisvøb!!!/ÅrslevKro,Silkeborgvej900,Brabrand I 28.09 19.00 FilmafteniSilkeborg/BIOSilkeborg,Papirfabrikken10,Silkeborg 03.10 16.00 Virksomhedsbesøg In g e n iø re n s B a g sid e P o s tb o k s 3 7 3 , 1503 K b h . V b a g s id e n @ in g .d k 15.9.2006 [nr. 37] Hr F æ n ø s h e m m e lig e p o s ta m e n t m a n g le r Hvorfor skjuler Flemming Schou øens fredede kulturminde for offentligheden? ENEHØJES HVALPOR TAL Postamentet på Ene øje er 3 ] jjn a s k in e r [nr. 37 ] junckers er langt fra målet Administrerende direktør Lars Hermansen har med en barsk kur fået vendt junckers Industrier, så virksomheden i dag giver pænt overskud. Men der skal effektiviseres endnu mere, før målet - at skabe en effektiv, salgsklar virk somhed - er n 3] 2 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [kopiprodukter G iv ik k e p u s te ru m D a n s k e in d u s tr ip r o d u k te r b liv e r i s tig e n d e g ra d u d s a t fo r k o p ie r in g , o g v ir k s o m h e d e r n e o g fle r e k r æ fte r p å m å b r u g e a t b e s k y tte A f Eskil 15.9.2006 [nr. 37] k o p ip r o d u k te r ] Ingeniøren 3] 3 A MOBILITET. 10-15 stø rre og et et hav a f m indre v irk so m h e d er kopierer Lego i Kina, m en de fly tter rundt og er sv æ re at få ram på. [foto: arkiv] Jesper Kongstad har tre kontante råd til virksomhe derne: Beskyt, forfølg o 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [nyheder 3] 4 k o rt nyt M a s k in m e s t r e o g in g e n iø r e r s m e lt e r s a m m e n Å rh u s M a s k in m e s te rs k o le og In g e n iø rh ø js k o le n i Å rh u s in te n s iv e re r nu sa m a rb e jd e t, fo r at sty rk e de to in s titu tio n e r og V itam in s for your m achines. P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com 15.9.2006 [nr. 37) Ingeniøren [nyheder 3] 6 A uto m atio n scorede i Brøndby Af Bjørn Codske________________ bg@ ing.dk Automatik 2006 i sidste uge i Brøndby Hallen havde 3.366 besøgende igennem tælleapparaterne. 134 udstillere oplevede et bredt udsnit a f højt kvalifice rede teknikere og beslu D u k a n a lt id re g n e m ed os i l p H - Den p e rfe kte ko m b in a tio n fo r o p tim a l og sikker d r ift HNCGroup V i le v e r e r p r o d u k te r o g lø s n in g e r in d e n fo r Pneumatik &teknik Produktionsudstyr VVS&instrumentering Electric H N C G RiU P HNC Group A/S Reskav RENiSHAW ~ måleudstyr til den automatiske produktion R M P 6 0 fra R E N IS H A W med Innovativ radiotransm ission teknologi - sp rin g mellem frekvenser Stor pålidelighed: flere maskiner kan fungere side om side uden at forstyrre hinanden - også til eftermontering 3] 8 15.9.2006 [nr. 37] Ingeni 15-9-2006 [nr. 37] nyheder] Ingeniøren weishaupt 2 0 0 6 L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e rs s e rv ic e å re t ru n d t met, i sportsklubben eller på legepladsen. Anerkendelse til fem F e r tin Foruden vinderen har fem andre projek ter fået en særlig aner kendelse ved at blive no minere 3] 1 0 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [portræt Stålhelten fra Rajastan U d læ n g s e l, f o r r e t n i n g s t a le n t o g s t å l h a r g jo r t L a k s h m i M it t a l t i l e n og betegnes som den hidtil dyreste private ejendomhandel på kloden. Da det ene a f hans to børn, datteren Vanisha, t l D et kan h ave k o ste t m illioner. F ø r e lle r s id e n lø s n e r d e s ig . D e t g æ l d e r a lle s k r u e fo r En d el v ir k s o m h e d e r h a r m æ r k e lig t n o k ik k e o p d a g e t , b in d e ls e r m e d tr a d itio n e l lå s n in g , s o m u d s æ t t e s f o r a t N 3] 12 15.9.2006 [nr. 37] Ingeniøren [frem tidsvision G r ø n n e f a n t a s ie r . N å r e n h å n d fu ld fa g fo lk in d e n fo r b io lo g i o g te k n o lo g i til v æ k s th u s e d rø m m er, d rø m m e r d e o m , at d a n s k e g a r tn e r ie r g å r fra a t v æ re e n e r g is lu g frem tid svisio n ] Ingeniøren 15-9-2006 [nr. 37] 3] 13 DANSK GARTNERI I TAL D e r e r 5 0 4 v æ k s th u s g a rtn e r ie r o ver 1 .0 0 0 D a n m a rk er E u r o p a s n æ s t s t ø r s t e e k s p o r kvm i D K , s o m s a m le t b re d e r sig o ve r 4 ,7 tø r a f p o tte p lan te r, og 3] 14 Ingeniøren [arbejdskraft 15.9.2006 [nr. 37] KÆ D ER DIN 8 1 8 7 K Æ D EH JU L S im p le x -D u p le x -T rip le x S im p le x -D u p le x -T rip le x K u n ststo f-S tå l-R u stfri T A N D R EM S H JU L K u n ststo f-A lu -S tå l F lere profiler, to m m e r og T A N D H JU L - L IG E F O R T A N D E D E M odul 0 ,5 - 6 ,0 m etriske K u 3] 16 Ingeniøren [effektivisering 15.9.2006 [nr. 37] F la d s k æ r m e s p a r e r f o r f e m m io . k r . A f Bjørn C o d sk e ___________________________________________ . b g @ in g .d k Hvis effektiviteten stiger med ét procent point, så sparer vi en halv million kroner om året. Fladskærme effektivisering] Ingeniøren 15.9.2006 [nr. 37] 3] 1 7 t y g g e g u m m if a b r ik G u m l i n k i V e jle b r u g e r 4 2 t o m m e r s f l a d s k æ r m e til a t in f o r o m å re t m e re m e d a rb e jd e rn e o m te ls e n a f e ffe k tiv ite te n . D e t h a r ø g e t u d n y t m a s 3] 1 8 Ingeniøren [genopretning 15.9.2006 [nr. 37] V i e r la n g t fra i m å l [in te rv ie w Det har været en stor opgave at få vendt Junckers Industrier. Selv om virksomheden efter en barsk kur giver pænt overskud, skal der effektiviseres endnu mere, fastslår adm. direktør, Lars Hermansen A I r i jf I I i 15.9.2006 [nr. 37] genopretning] Ingeniøren 3] 19 3] 20 Ingeniøren [produktnyt 15.9.2006 [nr. 37] r l æ s e r in fo redigeret af Hans Peter Lomholt Bruun [pinfo@ing.dk] B a s is L C D - m o n it o r til m e d ic in s k e o p g a v e r p ro d u k tin fo rm a tio n S o n y h a r n eto p u d v id e t s in s e rie a f L C D - m o n it o r e r 15.9.2006 [nr. 37] 3] 21 D E M I ' i Fokus p å IP 6 9 K IP 6 9 K -a u to m a tik p ro d u k te r D e r a u t o m a tis e r e s på livet løs s tø rre end n o g e n s in d e . Fø ls- i v irk s o m h e d e rn e , o g ikke g aa rd p r æ s e n te re r k o m p o m in d s t i fø d e v a re b ra 3] 22 Ingeniøren [produktnyt Grønbech & Sønner AS Når det handler om: Ventiler Pumper m Ny stemmestyret håndterminal Mindre støj, roligere gang og hurtigere skæring Aktuatorer N u b liv e r d e t e n d n u D ia m a n ts k æ r e s k iv e n M a- b e ty d n in g fo r a rb e jd s m iljø e t I T ILLID ? S m a r t in s p e k t io n ' S to l p å d e t! In te n s iv m a n u e l k o n t r o l, m e n E r d e t r e n ta b e lt? H u r tig e r e p r o d u k tio n , m e n . S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon Ingeniøren [portræt produktion Robotten kitter vinduer 15.9.2006 [nr. 37] KITNINGSROBOTTEN: Hos Frovin Døre og Vinduer har en robot overtaget et stykke arbejde, som normalt udføres a f håndværkere, fordi det hidtil har været svært at automatisere. I sidste uge fik firmaets ejer John Hesselholt