Ingeniøren [trafik
1 ] 10
6.10.2006 [nr. 40]
P o litik e re :
Skyd penge i transportforskning
A f U lrik A n d e rse n
ula@ing.dk
På C h r is tia n s b o r g e r d e r et
k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r
s k a l g iv e s fle re p e n g e til
fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t i
d ig t e r re g e rin g e n på ve j m e d
e n ny stra te g i fo r tr a n s p o r t
Trafikforskere:
Stabilitet vigtigere
end frihed
fo rs k n in g , e fte r at d en fo r fire
å r sid e n h a lv e re d e s tø tt e n til
o m rå d e t.
Efter fire år på et sidespor er
transportforskningen igen på
vej ind i politikernes kørepla
ner. En rundspørge blandt op
positionens
trafikordførere
viser, at der ligefrem er træng
sel for at komme først med
penge til forskningsområdet.
De radikales Martin Lidegaard vil gerne fordoble bevil
lingerne i forhold til i dag,
hvor Staten bruger omkring
40 millioner kroner på at finde
ud af, hvordan man kan mind
ske trafikstøj og -forurening
samtidigt med at danskerne
rejser både oftere og længere.
Socialdemokraternes tra
fikordfører, Poul Andersen,
håber, at en ordentlig investe
ring i transportforskning kan
genskabe stærke uafhængige
instanser på trafikområdet,
der kan præsentere et hel
hedssyn på trafiksektoren.
For som det er nu, så læg
ger regeringen op til at inve
stere i enkeltområder. Og det
nytter jo ikke noget, med den
opgave, som vi står overfor.
Man er nødt til at se på hele
området under ét, hvis man
skal vælge de rigtige løsnin
ger.
Både Enhedslisten og SF vil
i første omgang have bevillin
gerne til transportforskning
tilbage på 80 millioner kroner,
som niveauet lå på før 2002,
hvor regeringen nedlage det
uafhængige
Transportråd,
A f Ulrik An d ersen
ula@ing.dk
som uddelte en stor del a f
forskningsmidlerne til trans
portforskning, fjernede 40
procent a f stillingerne på
Danmarks
Transportforsk
ning, og dermed halverede
bevillingerne til transport
forskning.
Men det er kun begyndel
sen, siger SFs trafikordfører
Poul Henrik Hedeboe, der m e
ner, at vi skal gå endnu videre,
da problemerne er vokset.
Trafikordfører
Walther
Christoffersen fra regeringens
støtteparti, Dansk Folkeparti,
m ener også, at transportforsk
ningen skal på finansloven.
Transporterhvervet skaber
en stor del a f vores bruttona
tionalprodukt, derfor er det
vigtigt, at vi understøtter
branchen både med den rigti
ge infrastruktur og de rigtige
tekniske løsninger. Derfor vil
jeg gerne give flere penge til at
forske i praktiske løsninger.
R e g e r in g e n tilb a g e
på sp o ret
Venstres trafikpolitiske ordfø
rer Gitte Lillelund Bech (V) vil
ikke sige, om regeringen har
sat penge a f til transportforsk
ning på finansloven, som par
tierne nu skal til at forhandle
om. Til gengæld har regerin
gen lavet noget a f en koven
ding på det område, som de
for blot fire år siden skar vold
somt ned på.
Regeringen vil gerne sig
nalere, at vi har fokus på
transportforskning. Så inden
for en måned vil regeringen
fremlægge en ny strategi for
transportforskning, forkla
rer Gitte Lillelund Bech.
Holdningsændringen i re
geringen illustreres måske
bedst af, at Transport- og ener
giministeriet har hyret kon
sulentfirmaet Tetraplan til at
hjælpe med at lave den nye
forskningsstrategi. Både di
rektøren, Susanne Krawack,
og en god del a f staben i Te
traplan kommer fra sekretari
at for det Transportråd, som
VK-regeringen ivrigt nedlag
de i 2002.
Ordføreren nævner trafik
sikkerhed, Intelligente TrafikSystemer (ITS) og modeller til
forudsigelser a f trafikstrøm
me og trafikmængder som
eksempler på områder, hvor
der kan satses.
Først efter den 5. november
bliver det endelige finanslovs
forslag fremsat til 3. behand
ling.
A ENIGHED.
D e r skal
fle re penge
til forskn in g
i alt fra tog til
biler, m en er
politikerne,
[foto: Lars
B ertelsen]
Selv om der nu er politisk flertal for at give
transportforskerne flere penge, behøver poli
tikerne ikke frygte, at de vil blive voldsomt
irettesat a f en revitaliseret forskergruppe, så
dan som de blev det a f den uafhængige.
Sårene fra 2002, hvor dansk trafikforsk
ning mistede halvdelen a f sine bevillinger,
hvilket førte til masseflugt fra sektoren, er
stadigt alt for friske, mener lektor Per H o
mann Jespersen fra SamTek på Roskilde Uni
versitets Center.
Vi vil hellere have, at politikerne får større
indflydelse på, hvad vi skal forskel, end igen
at risikere, at politikerne ikke kan lide vores
resultater og så smækker pengekassen i. Det
er ødelæggende for transportforskningen, at
bevillingerne har været så svingende.
Per Homann Jespersens afdeling gik fra at
have 14 ansatte i 2002 til syv-otte stykker i
dag.
Situationen var den samme på Danmarks
Transportforskning (DTF), et sektorforsk
ningsinstitut som SR-regeringen oprettede i
2000. Efter VK-regeringen kom til i 2002 blev
centret skåret ned fra 42 til 23 stillinger.
Samtidig nedlagde regeringen Transport
rådet, som havde givet os en del penge til
forskningen, fortæller direktø
ren for DTF, Niels Buus Kristen
sen.
De andre forskningsmiljøer på
DTU og Aalborg Universitet blev
også ramt, og resultatet a f ned
skæringerne har været, at der næ
sten ikke er kommet nye yngre
forskere ind på området, og at der
ikke er blevet forsket så meget
som planlagt.
S a m f u n d e t s h u k o m m e ls e
NORDIC
K E Y N O T E SPEAKERS
co w eren ce
OLE SlGMUNO: Optimering
MATTI NOPONEN: Brændselsceller
På COMSOLs brugerkonference kan du opleve
LARS LANGEMYR: Multifysik
det nyeste inden for multifysik, modellering
FREDRIK GUSTAFSSON: Signaler og systemer
og tekniske beregninger, udveksle ideer med
Eva Fo n tes : Matematisk modellering
kollegaer fra både industrien og universiteter
Eduardo F o ntes ; Multifysik
samt udvikle dine modelleringsfærdigheder på
17 hands-on minikurser.
Manglen på forskere har ifølge
Per Homann Jespersen blandt
andet betydet, at politikerne har
kunnet ignorere nedslidte skin
ner, bilkøer og andre trafikpro
blemer, selvom de har været kendt i årevis.
Forskerne har både en rolle som sam fun
dets hukommelse og som dem, der kan holde
ting på dagsordenen. Eksempelvis har en
mand som professor Bent Flyvbjerg fra Aal
borg Universitet tvunget Vejdirektoratet og
politikerne til at være mere grundige med be
slutningsgrundlaget for anlægsarbejder, så
de ikke altid overskrider budgettet.
Niels Buus Kristensen mener, at området
nu skal have en langsigtet strategi - og så gør
det knap så meget, hvor mange penge, der
følger med.
Hvis man beslutter sig for at satse på
transportforskning, er det allermest afgøren
de, at det ikke bliver en kortsigtet satsning. Vi
har set store beskæringer to gange - sidst i
begyndelsen a f dette årtusinde. Det har bety
det, at det er svært at tiltrække nye forskere,
for man får ikke nogen til at specialisere sig,
hvis der ikke er job til dem.
, 6 . 10.2006 Småt er godt for miljøet R a s m u s P e h rss o n Hvalernes sang F o rsk e rh o ld p å G a la th e a o p ta g e r h v a le rn e s s a n g e r g lad for d et p s y k isk e a r b e jd s m iljø i n o rd o g sy d . 40 ] Partly made in Denmark H y d ro A lu m in iu m i fo r a t
D leder i]2 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] 4 Udskyd fremtiden De forældre, der, i sam drægtighed med pæ dagogernes faglige organisation BUPL, valg te at blokere for adgangen til børneinstitutio ner i løbet afugen, havde vel næppe gættet, at Dansk Folkeparti ville komme dem i møde med en m
in s id e Dual-core Do more. afurm g D ual-core I Xeon .essor 000 S eq u e n ce H F P ro iio n ! E ssen tia k N e g fa te d tighte-O ut A d va n ce d Poet nr**.rA fliJrV'S'3Vjjfø,ty*ibéVUffVS iifjtøvyW2 n u r tig e r e d a ta . it, s ik k e r h e d E nke l it m o d lø s n in g fra s tr ø
ffr* * Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] koloforTj IN G EN IØ R EN O Trafikpolitik D e t a t k r æ s p a r e v e r s t o r t p o l i t i s k m Adresse: Skelbækgade 4, Postboks 373, 1503 København V Tlf.: 3326 5300 Fax: 3326 5301 E-mail: redaktion@ing.dk Ring direkte: 3326 efterfulg
! DS Byen installerer vi over 1 2,000 lysrør og bruger så meget kabei, at det kunne nå fra København tii Berlin' Men vi kan også se storheden i mindre opgaver. H ø j s p æ n d i n g - u d e n a t m o g i s t e l a v s p æ n d i n g j o r d f o r b i n d e l s e n El-installationer er an
1]6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr.40] F R A E B H E m a - et nyt it-medie, som mediehuset Ingeniøren søsatte på version2.dk mandag. Det retter sig mod dem, der beskæf tiger sig professionelt med it. F e jl i IB M -d a t a b a s e b a g D a n k o r t -k a o s En mislykket udvidelse afen IB M
? 6.To.i2006 frir.f4oJ ir r nyheder] Ingeniøren ny København vil teste spray m od vejpartikler A f N ikolaj H a n se lt_________________ nih@ing.dk K øbenhavns Kom m une er n e to p g å e t i g a n g m e d a t af p rø v e o g v u rd e re e t n yt d a n sk p r o d u c e r e t tø m id d e l, Ic
1]8 Ingeniøren [gmo 6 .10.2006 [nr. 40 ] CM O-industrien: Nytteovervejelser er overflødige In d u s tr i o g fo rs k e re u e n ig e m e d E tis k R å d i G M O -sp ø rg sm å l A f C it te W illu m s e n ________________ redaktion@ing.dk In d u s tri o g fo rsk e re r y s te r på h o v e d e t
W h a t gives us the cutting edge? Sharp Engineers. G lo b a l T e c h n ic a l C a r e e r s E n g in e e r s W o r ld w id e L o c a tio n s S h e ll o ffe rs : At Shell, our ground-breaking research and advanced technologies T e ch n ica l le a d e rs h ip help push the boundaries in subsea
Ingeniøren [trafik 1 ] 10 6.10.2006 [nr. 40] P o litik e re : Skyd penge i transportforskning A f U lrik A n d e rse n ula@ing.dk På C h r is tia n s b o r g e r d e r et k lart p o litisk fle rta l for, a t d e r s k a l g iv e s fle re p e n g e til fo rs k n in g i tr a n s p o r t. S a m t
mim mim mmmim Kys mm Vi b yg g e r M a d e n Den konsekvente udvikling på kvalitet har altid spillet en central rolle for os. Vores medarbejderes Know how og investeringer i Tysklands mest moderne produktionsanlæg garanterer vores kvalitetsstandarder. Det bedste eksempel: de nye produktionssteder
Ingeniøren [trafik 1 ] 12 6.10.2006 [nr. 40] D e r e r ik k e t æ n k t p å sa m m en h æ n g en i t r a fik s y s te m e t. Ije g h a vd e T6 m in is t r e . M a n g e v a r p o s itiv e o g b e g a v e d e . A MAGT. P er M ilner v ar i 25 år V ejd irekto ratets stæ rk e m and . I n æ rm er
sportsvan.dk Sportsvan. Nu med 177 hk Is, m ad og drikkevarer må ikke nydes under prøvekørslen af den nye variant af Sportsvan. Sagen er nem lig den, at vi har udstyret bilen med en 2 .2 liters D -4D -m otor med 1 7 7 hk og et m om ent på 400 N m . Det er rigtig m ange kræfter at slippe løs. N avnl
1] 14 Ingeniøren [nanoteknologi 6.10.2006 [nr. 40] B ig b u s in e s s i nanoteknologi Nanoforskningen er stærkt på vej mod sit kommercielle gennembrud. Højteknologifonden støtter fem lovende projekter - potentialet løber op i millardbeløb A f N ico lai Ø ste rg a a rd _____________ nic@ing.dk D
6 .10.2006 [nr. 40 ] nanoteknologi] Ingeniøren 1] 1 5 r Nanoflbre sikrer fremtidens pas mod forfalskning I fremtiden vil det være fibre i nanostørrelse, der afgør ægtheden a f et pas, togbilletter eller andre vigtige dokumenter. Teknologien er umulig at forfalske, og en dansk forskergrup pe med
h' Ingeniøren [forskning 1 ] 16 6.10.2006 [nr. 40] Computer finder vejen til miljøplast Computere har drastisk forenklet det at designe og udvikle nye gensplejsede mikroorganismer til industriel bioteknologi A f ja n D a h lm an n _________________________________________ gistyrelse, DOE, efter
F o r d e n p r is k a n d u h a v e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g fr a I D A . D u k a n t e g n e e n G r u p p e l i v s f o r s i k r i n g g e n n e m ID A , d e r E t s u p p l e m e n t til d in e ø v r ig e f o r s ik r i n g e r , o g s o m d æ k k e r i f å r l ø n f o r a
1] 18 Ingeniøren [it 6.10.2006 [nr. 40] Virusangreb tvinger amt til ny sikkerhedsstrategi To sorte augustdøgn i Vestsjælland To lange augustdage var Vestsjællands Amt ramt a f nedbrud i it-systemerne. En virus lammede 6.000 medarbejderes computere satte computerens ventilationsstyring ud af fun
produktpris 06] Ingeniøren 6. k u o o 6 [nr. 40] 1] 1 9 INGENIØRENS PRODUKTPRIS06 P ro d u k te t s k a l: i sit design have en afgørende teknologisk nyhedsværdi og/eller bygge på markant ingeniørmæssig kunnen. Yderligere vil det blive tillagt vægt, hvis produktet haren bred sam fundsm æ ssig b
1 ] 20 Ingeniøren [rumnyt 6.10.2006 [ru. 40] Rummet skal have private fragtmænd Nasa poster tre mia. kr. i private rumfirmaer, som skal flyve forsyninger til rumstationen, når rumfærgerne pensioneres i 2010 A fT h o m a s A . E . A n d e rse n taea@ing.dk N a s a fo r s ø g e r a t s æ t t e g a
x tra 2 t a l - A B L xtra.ida.dk R a d io 4 0 L C D Fladskæ rm S P A R + 5 % 5 .0 9 5 ,- k r. B o n u s Bestil dit Xtrakort på xtra.ida.dk ID A X t r a k o r t - d in a d g a n g t il le t t je n t e p en g e Se alle vores aftaler på xtra.ida.dk Betal med Xtrakortet og få bonus, hv
1] 2 !? IngenTøfert [flyteknologi 6.10.2006 [nr. 40] Spionfly skal holde Saab i luften Ubemandede fly bliver et trecifret milliard-marked over de næste ti år. Det ved de hos Saab, der satser benhårdt på at få en bid af kagen. Første svenske spionfly er klar næste år, og flere er på vej. De skal s
6.10.2006 {nr. 40} flyteknologi] Ingeniøren L u f t e n s b liv e r [foto: Forsvaret] For den nette sum a f tre mio. euro, knap 22 mio. kr., kan interesserede kunder næste år erhverve sig et komplet Skeldar-system, der inkluderer to helikoptere, en mobilkom mandocentral samt forskellige højtekno
1] 24 6.10.2006 [nr. 40] NATUR I VIDENSKAB Regulering af celle deling overrasker GALATHEA 3EKSPEDITION A f R o lf H aug aard N ielsen redaktionen@ing.dk Celledelingen er en a f de mest fundamentale livsprocesser i ålle organismer fra gær, over planter og dyr, til mennesker. En dansk-tysk fors
( M ~ r. ' naturvidenskab] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] MM HAVETS BAGGRUNDSSTØJ Galathea-projektet Lyd I oceaner ne, der ledes afJakob Tougaard fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) med deltagelse af forskere fra DMU, Syddansk Universitet og Aarhus Universitet har til hensigt at lave lydoptag
Ingeniøren [prod u ktnyt 1] 26 r læ s e r jin f o redigeretafHansPeter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] produktinformation KrakTeknik.dk - de tekniske branchers markedsplads P r o fe s s io n e l p c m T lf. 4 5 9 5 6632 w w w .k r a k te k n ik .d k Måling af: Tryk Niveau Position Fujitsu
6.10.2006 [nr. 40] debat] Ingeniøren L i Tog til tiden N y e L J Stikkontakter h o v s a l ø s n i n g e r o p r e t n i n g e n A f O le Poul H a n se n Cand.polit., konsulent, Århus Ingeniøren bragte for et års tid siden et debatoplæg, hvor jeg foreslog en handlingsplan for at rydde op i
6.10.2006 [nr. 40] TEKNIK KE 1f m b e d d e d U a u h I C - s ty r e d e re læ b o x e INGENIØREN OM BORD PÅ GALATHEA3 Redigeret af Mette Buck Jensen mbj@ing.dk S Q L D B p å e m b e d d e d kort W LA N b a se re t HW & S W lio b i l Linux in a Box K ø b e n h avn S tø v rin g M unchen
0 Y Q Ocdcise Fremtidsforskning vinder indpas i virksomheder Haldor Topsøe satsede på katalyse og fik ret V id e n s v ir k s o m h e d e r b a s e r e r sig i Det Så ikke i kortene, at den i dag 93-årige H al dor Topsøe skulle være selvstændig. Men det varden eneste mulighed under besættelse
2] 2 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Danmark i uddannelsestop A k a d e m ik e r n e s Det danske uddannelsesniveau er blandt verdens højeste, viser 2006-udgaven af den årlige uddannelsesstatistik fra O ECD , Education at a Glance. Blandt de 25-64-årige dan skere har 25 pct. en mellem l
nyheder] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] IT-Universitetet i Ørestad undgår fusion IT-Universitetet i Ørestad slipper alligevel r for at blive fusioneret med andre universiteter. - Ifølge universitetets hjemmeside har viden, skabsminister Helge Sander besluttet at ind stille til regeringen, at IT-U
2] 4 Ingeniøren [iværksættere 6.10.2006 [nr. 40] GRUNDLÆGGEREN BAG INDUSTRIGIGANTEN J e g a t v a r v i o v e r b e v is t s a t s e d e o m r ig t ig t I denne serie interviewer vi iværk sætterne bag nogle af de danske virksomheder, der virkelig har vokset sig store. Hvilke tanker gjorde
D I M I T T E N D SNART FÆ R D IG ? Kom til dimittendseminar og få bl.a. svar på følgende spørgsmål: - Hvad meget kan jeg forvente i løn? Kan jeg få min ferie betalt af IAK? Hvad skal jeg kigge efter i ansættelseskontrakten? Kan jeg få en billig forsikring? Vi byder på sandwich, vand og k
2] 6 Ingeniøren [fremtidsforskning 6.10.2006 [nr. 40] V id e n s tu n g e v ir k s o m h e d e r Nye u sik re m etod er vinder indpas i fre m tid sforsk n in g en , der i stigende om fan g bru ges som et strategisk redskab for større, vid enstu nge virksom hed er ffo k u s A f A n n e M ette Eh
fre m tid sfo rskn in g ] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 7 s t o le r p å k r y s ta lk u g le n
2] 8 Ingeniøren [baggrund D S E M e sse J o b træ f A a lb o rg M The central hub of any engineer s netvvork R a m b o - p a n d e b å n d W ed. - T h ii. O ctob e r 11 th a nd 1 2 th esse G ig a n tiu m , O ly m p ia p a rk e n A a lb o rg Tre ingeniørstu d erend e h ar udviklet et sæ t re
' baggrund] Ingeniøren f å r id e e r n e - midlet er kreativ idéudvikling ved hjælp af redskaber som modellervoks og Rambo-pandebånd. P a n d e b å n d s ig n a le r e r v ild s k a b På innovationsdagen er alle elever delt ind i grupper, som hver har fået et idé-kit med for skellige redskabe
2] 10 Ingeniøren [debat 6.10.2006 [nr. 40] Den nuvæ rende regering (og ofte også den fo regå ende) gennem fører love og reform pakker uden nogen særlig debat. Strukturreform , ledelsesreform Lars Bo Kaspersen. Professor i politisk sociologi og komparativ politik ved CBS. Om et demokratisk proble
navne] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 11 N YTO M NAVNE: Ingeniøren, postboks 3 7 3 , 15 0 3 Kbh. V, att. Eva Fryden- Bjarne Hellmann, civilingeniør, HD, er ansat som bygherreråd giver i bygherrerådgivningsaf delingen hos Leif Hansen Råd givende Ingeniører A/S. Bjarne Hellmann kommer fra en
2] 1 2 Ingeniøren [annonce l)A 6.10.2006 [nr. 40] D IE U Dif 'J i K a rr ie re :*****o9 vsrfct -vrshti* wtfrt i r £*?*$* c 4 iC . DSi Er du rustet til fremtidens udfordringer? lett Test dm karnerescyrke og ssrreneolign dig ned andre, der har samme ambitronar som dig. Døt tager kun ca. S mi
DA annonce] Ingeniøren 2] 13 NYT FRA IDA SJÆ LLAN D V ID E N D E R S T Y R K E R Mange års erfa ringer fra et liv som anlægsingeniør kommer i brug, når Niels Østergaard bliver sendt ud til katastrofeområder for f.eks. at bygge lejre op og skaffe vand. Han er altid klar til at tage af sted. (Fo
2 ] 14 Ingeniøren [stillin g er 6.10.2006 [nr. 40] r Frederiksværk-Hundested Kommune le d ig e [ s t illin g e r Indleveringsfrist i udgivelsesugen: Tirsdag kl. 14.00 for ufærdigt VIL DU VÆ RE M ED, HVOR DET SK ER ? - og elektronisk materiale. Kl. 16.00 for reproklart Den nye Frederiksværk-
S A N G S, O L U R E N V il d u m e d p å v o g n e n ? Der er fuld fa rt på Bang & O lufsen. Senest har du måske bem æ rket, at vi står bag lydsystemet til den nye Audi R 8 , men der er mange andre spæ ndende produkter på vej. Vi har travlt inden for alle forretningsom råder - fra produktudvi
2 ] 16 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] O Onli ne I* 0 01 M Rail M a n a g e r - D et N orsk e Veri tas D an m ark A /S w ww .dnv.dk Hvis jernbaner, metrosystemer og offentlig transport i almindelighed er noget du brænder for, så er nedenstående måske den udfordring, du søger. Til f
I Through a unique combination of research, process design, sales and production, Haldor Topsøe A/S has become one of the worlds leading suppliers of process technologies and catalysts for refineries, Chemical processing plants and the energy sector. Our targeted development of technologies and cat
Ingeniøren [stillinger 2] 1 8 6.10.2006 [nr. 40] Ishøj Kommune Vej- og trafikingeniør I konsekvens af strukturreformen udvider vi vores planlægningsenhed til 8 medarbejdere. Den ny oprettede stilling giver gode muligheder for faglig udvikling og efteruddannelse. Dine primære opgaver Projekteri
6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2] 19 Miljømedarbejder - barselsvikar Vejteknisk Institut Vi søger kvalitetsbevidste og resultatorienterede ledere til instituttets laboratorieafdeling og afdelingen for vejteknisk rådgivning og måling. Lederne skal medvirke til at føre afdelingerne si
2] 2 0 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Naturvidenskab E r h v er v s- og Byg g estyrelsen M edarbejdere til d ataan alyse og digital forvaltning Vores center for Kommunikation og Digitalisering søger to nye medarbejdere Erhvervs- og Byggestyrelsen er en del a f Økonomi- og Erhvervsmi
6.10.2006 [nr. 40] stillinger] Ingeniøren Chempaq A/S D e v e lo p in g n e w u n lim ite d re n e w a b le e n e r g y s o u r c e s a r e n e c e s s a r y to p r e v e n t g l o b a l w a r m in g a n d p r o v i d e e n o u g h e n e r g y , w h ic h is i n d e p e n d e n t o f p o l i t i c
Ingeniøren [stillinger 2] 2 2 BE TH IN K IN NOVATE 6.10.2006 [nr. 40] n Abonnement 01 hm O I A f d e l in g s l e d e r t il G r u n d f o s B io B o o s t e r 60 Grundfos BioBooster søger en leder til implementering af banebrydende spildevandsrensning til industrien. Grundfos BioBoost
6.10.2006 [nr. 40] stilling e r] Ingeniøren 2 ] 23 STEM A Produktionsingeniør til Nycomed Hobro Med en placering i hjertet af Hobro i nær tilknytning til gågademiljøet og det omkringliggende sø- og landskabsmiljø foregår produktionen af 100 lægemid delprodukter med en produktionsvolumen på 800 m
2] 24 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] J- Q n ø d e r , fo re læ s n in g e r m .v . www.cookgroup.com CO O K AC Electrokinetic Micropumps Af Eva Frydendahl ef@ing.dk O n sd a g d en 2 5 . o k to b e r kl. 1 3 .0 0 afholder Laurits Høj- Developing Product Families VI SØGER O n
stilling e r] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 25 M. J. E R IK S S O N A/s V E S T F O R B R Æ N D l N G Projektleder til Erhvervstjenesten V i s ø g e r y n g r e Vil du være med til at give affaldet et kvalitetsløft? S å er d u p e rso n e n , vi arbejde m ed virk so m h e d e rs affalds
2] 2 6 Ingeniøren [stillinger 6.10.2006 [nr. 40] Dansk Standards mål er at styrke samfundet og erhvervslivet gennem vores kerneaktivite ter standardisering, certificering og formid ling af viden. V il d u v æ r e m e d i D a n m a r k s b e d s t e a u d i t o r t e a m ? Kvalitetsauditor - Årh
stillinger] Ingeniøren 6.10.2006 [nr. 40] 2] 27 NTNU - Innovation and Creativity The Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheimrepresents academic eminence in technology and the natural Sciences as well as in other academic disciplines ranging fromthe social Sciences, the
VI DE N, DER VIL VI DE RE S t illin g jo b fin d e r .d k Nyeste stillinger på jobfinder.dk S t illin g Afdelingssouschef 302 ingeniør- og maskinmesterjob på Jobfmder.dk K v ik n r . A r b e jd s g iv e r 3287568S7 Vejdirektoratet S t illin g Konstr. ing.aabenraa A r b e jd s g iv e r K v i
nA 6.10.2006 [nr. 40] Energiteknisk Gruppe og EDA Nord afhol der konference om, hvordan Nordjylland kommer med på vognen og udnytter ener gisektoren som vækstmotor i fremtiden. Konferencen udgør et vigtigt led i Inge niørforeningens Energiår 2006, hvor et af målene bl.a. er at udvikle en strategi
2] 30 DA Ingeniøren [annonce Mads Christensen - Danmarks Regnvand, bymiljø og byudvikling bedst klædte gentleman Vestjylla n Stutteri I samarbejde med ViborgEgnens Erhvervsråd besøger vi en anderledes virksomhed, der har været igennem en stor udvikling. Viegården Stutteri ejes og drives af Jo h
l) A 6.10.2006 [nr. 40] Sydjylland / fortsat BlowerdoorTest i praksis En demonstration af Blowerdoor Test og termografering, der bruges ved tæthedsprøvning af bygninger i henhold til det reviderede bygningsreglement sammen med en kort gen nemgang af baggrunden for de nye regler. Program: Kort o
2] 32 Ingeniøren [annonce No r d s j æ l l a n d / DA 6.10.2006 [nr. 40] Miljøøkonomiske analyser fortsat Teater - Kaptajn Bimses Jul Oplev den rørende juleforestilling for hele familien med Bjarne Reuters elskede Kaptajn Bimse og alle hans venner. Se nærmere på www.helsingor-teater.dk. Pris
6.10.2006 [nr. 40] Kø benhavn / l) A fortsat Skab synergi i din virksomhed Skab synergi i din virksomhed - samarbejde med andre virksomheder, netværk, partner? Hvordan skal din virksomhed vokse? Arrangementet henvender sig til selvstændige samt potentielle selvstændige ingeniører. Aftenen består
2] 34 København / 6.10.2006 [nr. 40] l) A Ingeniøren [annonce fortsat Vi håber, at dette seminar vil forny naturvi denskabsundervisning på alle niveauer med fokus på solen som eneste energikilde. Fore dragsholder: Professor Valery Petrosyan , Department of Chemistry, MV Lomonosov University, M
I Mø d e k a l e n d e r T 23.10 17.00 Sydjylland Dato Tid 1 Mø d e k a l e n d e r Titel/Sted Ing.nr. Arrangør Arr. nr. 11.10 13.30 GloNi Den globale nichevirksomhed /Center for Erhvervsudvikling, Stenager 2Sønderborg 38 Sydjysk Region 62171 12.10 12.00 Skaerbækværket, Fredericia /Skær
R A G Ingeniørens Bagside Postboks 373, 1503 Kbh. V b agsiden@ ing.dk § I O TF. 6.10.2006 [nr. 40] m N e w t o n s 1 . lo v g æ ld e r is æ r f o r D S B [dagens fugl Generthed er en mær keligform fo r egoisme - en tro på, at vores udseende og præsta tionerer meget vig tigfor an dre menne ske
1 Teknologisk førstehjælp Små virksomheder mang ler ofte viden om udvik lingsmuligheder, viser ny undersøgelse. Men hos ML System tog man fat i problemerne og fik med hjælp ude fra udviklet et bedre testsystem til de befugtningsanlæg, firmaet fremstiller. Det var en god investering, mener medejer o
3] 2 Ingeniøren [frem tidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] S e lv læ r e n d e s y s t e m fa v n e r d e k ræ v e n d e k u n d e r D a n s k e i h ø j p r o d u k tio n s v ir k s o m h e d e r s g ra d s m å s e r ie r , ra d ig m e , m e n e r e n o g fr e m tid h e d d e r 5 Af
frem tidens produktion] Ingeniøren 6 .10.2006 [nr. 40 ] 3] 3 DET INTELLIGENTE PRODUKTIONSSYSTEM Lotsizel er en fremtidsvision på et lærende produktionssystem, der er i stand til at producere små serier eller endda enkeltstyksproduktion på konkurrencedygtige viikår. Den store udfordring er systemi
3] 4 Ingeniøren [fremtidens produktion 6 .10.2006 [nr. 40 ] a lf lo w Ø steuropa ånder os i nakken Chemineer Røreværker og mixere Tel. +45 7696 2130 A f j u lie R in g -H a n s e n H o lt alflow.dk e jrh@ing.dk Når direktør i Center for Un derleverandører Peter Aarø Rasmussen skal vurdere,
P e r fe c tio n in A u to m a tio n w w w .br-autom ation.com
3] 6 Ingeniøren [nyheder 6.10.2006 [nr. 40] Linde og BOC fusionerer De to store industrigaskoncerner Linde og B O C G as valgte i denne måned at smelte sam m en til én koncern. Med fu sio nen bliverThe Linde Group, som koncernen nu hedder, en af verdens største gas- og konstruktionsselskaber. T
6.10.2006 [nr. 40] l nyheder] Ingeniøren 3] 7 Hvad sker der, når a er større end 6 ? S to r f u s io n i r u s s is k r i a lu m in iu m s in d u s t r i I analyse [ metalfusion A f Poul Madsen Kvist redaktion@ing.dk Aluminiumsproducenterne Rusal og OAO er på vej til at fusionere. Selska
3] 8 Ingeniøren [teknologisk udfordring 6.10.2006 [nr. 40] Sm å virksom heder går glip a f viden og A f Eskil Sørensen redaktion@ing.dk Små videnstunge virksomhe der, som Danmark skal bygge sin vækst på, ved ikke nok om deres muligheder for teknolo gisk udvikling. Teknologisk Institut har netop
6.10.2006 [nr. 40] teknologisk u dfordring] Ingeniøren 3] 9 T R T r y k lu f t samarbejde r t R [ j f fe JR geligt travlt med at få nogle produkter ud a f døren. Nogle holder sig tilbage, fordi de ikke kan overse, hvor mange res sourcer, der skal ofres på ud viklingsarbejde. Men den størs
m 3] 1 0 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [kvalitåt aus Danem ark 1 i H y d ro A lu m in iu m r a m m e til le v e re r d e n B M W s n y e s te a v a n c e re d e m o to rc y k e l A f Bjørn G o d s k e bg@ing.dk Når BMW s nyeste motorcykelmodeller, kaldet F 800 S og F 800 ST, inden læ
6.10.2006 [nr. 40] kvalitåt aus Danem ark] Ingeniøren 3 ] 11 * ! r r
1 3] 1 2 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ T É f Å f robotter 1 Flere og bedre robotter S n a rt k a n r o b o t t e r p lu k k e u o r d n e d e o b je k t e r o g f o r n e m m e d e r e s o m g iv e ls e r . S a m tid ig b liv e r d e la n g t n e m m e r e a t b e t je n e i Af Es kil Sø
T IL L ID ? H u r t ig e r e p r o d u k tio n , m e n ... S to le r d u p å d e n ? Advanced Industrial Automation omRon
1 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEMA: robotter 3] 14 1 E n h je rn e til fire ro b o tte r A B B d e n h a r r e v o lu tio n e r e t m å d e , ro b o tte r a r b e jd e r p å , s å u d n y tte s m e r e d e s a m k a n SAMARBEJDE ER NØGLEORDET - OGSÅ FOR ROBOTTER ABB har som de først
6. 10.2006 [nr. 40] T E M A : robotter] Ingeniøren mært i bilindustrien eller deres underleveran dører. Drevet frem a f bilindustrien Flexpendant Flexpendant eller offline-programmering Selve programmeringen af robotsystemet kan enten forgå ved hjælp af et lille kontrolpanel kaldet Flexpendant,
1 3] 6.10.2006 [nr. 40] Ingeniøren [ TEM A: robotter 16 Robotter kan godt genbruges D e r e r OKW . A x w tf s tig e n d e h a n d e l m e d tki'-M fUt* b r u g te r o b o t te r h e r h je m m e . Doseringspumper D e m a n e r b illig e , m e n s k a l tæ n k e o m , fø r d e s ig
TEMA: robotter] Ingeniøren 3 ] 17 BRUGTE ROBOTTER Robotter kan leveres i tre udgaver. Man kan få en helt ny med fuld garanti. Hvis en virksom hed f.eks. kører 7-holdsskift, vil nye robotter give en større driftssikkerhed end brugte. En brugt, d ererfuld stæ nd ig renoveret. En fuldt renoveret, b
3] 18 FAG ...altid en optimal kvalitetsløsning inden for lejer og linearteknikfra r Ingeniøren [ produktnyt 6.10.2006 [n r- 40] læ s e r [ in f o ' 1redigeretafHans Peter Lomholt Bruun[pinfo@ing.dk] Schaeffler Danmark. produktinformation Tlf: 70 15 44 44 www.schaeffler.dk SCH A EFFLER GROUP
6. 10.2006 [nr. 40] produktnyt] Ingeniøren 3] 1 9 Enkel clips til gulvvarme A f Hans Peter Lomholt Bruun L a n d s d æ k k e n d e 2 4 tim e r s s e r v ic e å r e t ru n d t hpl@ing.dk Et dansk firma har udviklet clips, der letter monteringen a f rør til gulvvarme. ' Ny varevogn i mange var
Ingeniøren [portræt produktion Ny stål- og teknikgigant MORTEN JØRGENSEN Født: 1963 får erfaren direktør Morten Jørgensen bliver topchef i Lemvigh-Muller efter fusionen med hans gamle arbejdsplads, Louis Poulsen El-teknik Af Anne Mette Ehlers________________________________ redaktion@ing.dk For